Skip to main content

Er hangen allerlei beveiligingscamera's in de treinen. Wie bekijkt de beelden?

Alleen politie als er een incident is geweest?

De meldkamer, indien nodig?

De machinisten/conducteurs?

Of worden deze continue geanalyseerd? Door wie?

In bepaald materieel wel, zoals Edwin ook aangaf. Ging in dit geval om FLIRT’s, herken die interfaces wel haha

Ah, nou ja hoe dan ook voel ik me bij de AH een stuk meer 'bespied’ (incl. Wifi en BlueTooth tracking als ik dat toevallig aan heb staan) dan op een station of in een trein waarin je toevallig in beeld bent van één camera (die men dan toevallig ook nog live moet gaan bekijken vanuit een cabine).


@Lorena NS Zou je de fg van de NS op dit topic willen attenderen? :hugging:


Dankjewel voor je reactie, Tijdvoor! Ik heb Lorena hier op geattendeerd. Ze is morgen weer aanwezig en pakt dit topic verder op.


@Tijdvoor Udo heeft die positie verlaten helaas, tegenwoordig is Annemarie Nijhoff DPA bij NS.


@Lorena NS Zou je de fg van de NS op dit topic willen attenderen? :hugging:

Kun je ook zelf doen 🙂 fg@ns.nl


@Henk_NL Daarom zet ik ook fg neer Henk. :blush:  Laat ik het daar maar bij houden. :)


@Henk_NL Daarom zet ik ook fg neer Henk. :blush:  Laat ik het daar maar bij houden. :)

Ah ja, we begrijpen elkaar wel ;)


@Lorena NS Zou je de fg van de NS op dit topic willen attenderen? :hugging:

Kun je ook zelf doen 🙂 fg@ns.nl

Het is niet mijn probleem. :thinking:


Het is niet mijn probleem. :thinking:

En al helemaal niet van @suikerspinnetje, lijkt mij.


@Robert B Meer een intern probleem.


Hoi allen! 

Ik heb nog wat duidelijkheid gevraagd over de informatie op de borden en de informatie die in dit topic gegeven wordt over dat de beelden in bepaalde materieel wel te zien is. Zodra ik hier duidelijkheid op heb, kom ik bij jullie terug.


Dan heeft men dus toch toegang tot beelden (maar niet vanuit opnames dus?). Maar goed, ik neem aan dat die camera’s een vast ‘blikveld’ hebben (dus geen pan/tilt en met name zoom)?

Ik ben er vandaag achter gekomen dat in de SNG wel wordt aangegeven dat personeel de beelden kan bekijken, maar geen toegang heeft tot eerdere opnames of het kan wissen. Het kwam voorbij in de “welkom in onze nieuwe sprinter!” slideshow. Wel in hele kleine letters overigens. Op de huisregel-borden staat gewoon de tekst zoals in alle andere treinen.


Hé Allen! 
Sorry dat jullie even hebben moeten wachten, maar het duurde even voordat ik contact had met de juiste personen. Zoals eerder al wel is aangegeven, kunnen de machinisten in bepaald materieel de live beelden wel inzien. Dit is puur en alleen voor de veiligheid van de reizigers in de gaten te houden. Verdere toegang tot de beelden is er niet (denk hierbij aan terugspoelen, pauzeren etc.). En om nou even terug te gaan naar de hamvraag van Suikerspinnetje, er is slechts een heel klein groepje binnen NS die alle toegang hebben tot de camerabeelden. Maar dit wordt alleen bekeken wanneer er camerabeelden worden opgevraagd door justitie. Dus over je privacy hoef je je geen zorgen te maken! 


Hé Allen! 
Sorry dat jullie even hebben moeten wachten, maar het duurde even voordat ik contact had met de juiste personen. Zoals eerder al wel is aangegeven, kunnen de machinisten in bepaald materieel de live beelden wel inzien. Dit is puur en alleen voor de veiligheid van de reizigers in de gaten te houden. Verdere toegang tot de beelden is er niet (denk hierbij aan terugspoelen, pauzeren etc.). En om nou even terug te gaan naar de hamvraag van Suikerspinnetje, er is slechts een heel klein groepje binnen NS die alle toegang hebben tot de camerabeelden. Maar dit wordt alleen bekeken wanneer er camerabeelden worden opgevraagd door justitie. Dus over je privacy hoef je je geen zorgen te maken! 

En weet iemand wanneer justitie overgaat tot het opvragen van camerabeelden? Is dat pas na aangifte?  


Ik niet, in ieder geval! 🙂 Misschien zou je dit kunnen navragen bij de Rijksoverheid.


Ik niet, in ieder geval! 🙂 Misschien zou je dit kunnen navragen bij de Rijksoverheid.

Hoi Laura, ik denk niet dat ik daar de tijd voor heb. Al zou het wel fijn zijn als je dit even na zou kunnen gaan, maar misschien weet een ander forumlid het antwoord.


Hé Allen! 
Sorry dat jullie even hebben moeten wachten, maar het duurde even voordat ik contact had met de juiste personen. Zoals eerder al wel is aangegeven, kunnen de machinisten in bepaald materieel de live beelden wel inzien. Dit is puur en alleen voor de veiligheid van de reizigers in de gaten te houden. Verdere toegang tot de beelden is er niet (denk hierbij aan terugspoelen, pauzeren etc.). En om nou even terug te gaan naar de hamvraag van Suikerspinnetje, er is slechts een heel klein groepje binnen NS die alle toegang hebben tot de camerabeelden. Maar dit wordt alleen bekeken wanneer er camerabeelden worden opgevraagd door justitie. Dus over je privacy hoef je je geen zorgen te maken! 

@Lorena NS dank voor je reactie. 

Wel nog vragen:

1. De tekst op de borden op de perrons klopt dus niet, gaat dit aangepast worden en op welke termijn?

2. Zoals al aangegeven door een machinist in dit topic zijn de live beelden te volgen in de onbemande cabine, we weten dat HC's daar regelmatig verblijven. Vallen deze medewerkers onder het door jou aangegeven hele kleine groepje?


Het lijkt mij dat zij vanwege de veiligheid ook kunnen meekijken. Echter alleen live.


Hé Allen! 
Sorry dat jullie even hebben moeten wachten, maar het duurde even voordat ik contact had met de juiste personen. Zoals eerder al wel is aangegeven, kunnen de machinisten in bepaald materieel de live beelden wel inzien. Dit is puur en alleen voor de veiligheid van de reizigers in de gaten te houden. Verdere toegang tot de beelden is er niet (denk hierbij aan terugspoelen, pauzeren etc.). En om nou even terug te gaan naar de hamvraag van Suikerspinnetje, er is slechts een heel klein groepje binnen NS die alle toegang hebben tot de camerabeelden. Maar dit wordt alleen bekeken wanneer er camerabeelden worden opgevraagd door justitie. Dus over je privacy hoef je je geen zorgen te maken! 

@Lorena NS dank voor je reactie. 

Wel nog vragen:

1. De tekst op de borden op de perrons klopt dus niet, gaat dit aangepast worden en op welke termijn?

2. Zoals al aangegeven door een machinist in dit topic zijn de live beelden te volgen in de onbemande cabine, we weten dat HC's daar regelmatig verblijven. Vallen deze medewerkers onder het door jou aangegeven hele kleine groepje?

@Lorena NS zou je nog even naar mijn vragen willen kijken? 


Ik zal Lorena laten weten dat je nog enkele vragen hebt, Dwarsligger. Ze heeft volgende week dinsdag weer dienst maar wellicht kan ze tussendoor er nog even een blik op werpen


@Lorena NS dank voor je reactie. 

Wel nog vragen:

1. De tekst op de borden op de perrons klopt dus niet, gaat dit aangepast worden en op welke termijn?

2. Zoals al aangegeven door een machinist in dit topic zijn de live beelden te volgen in de onbemande cabine, we weten dat HC's daar regelmatig verblijven. Vallen deze medewerkers onder het door jou aangegeven hele kleine groepje?

 

Hi! De eerste vraag heb ik voor je uitgezet. Ik hoop hier snel terugkoppeling op te hebben. Zodra ik deze heb, laat ik het weten. Voor de tweede vraag heb ik begrepen dat de machinisten niet tot dit groepje behoort. Het gaat bij dit groepje echt om het toegang hebben tot de beelden. Hiermee wordt dan bedoeld dat de beelden zijn terug te vinden en te bekijken. Voor de machinisten is alleen het live beeld te zien, maar hebben verder geen toegang toe eerdere beelden, pauzeren etc. En ik denk dat dit dan ook aansluit bij vraag 1 en dat dit niet aangepast zal worden, maar die zekerheid heb ik nog niet, dus daar kom ik op terug. 


 

Hi! De eerste vraag heb ik voor je uitgezet. Ik hoop hier snel terugkoppeling op te hebben. Zodra ik deze heb, laat ik het weten. Voor de tweede vraag heb ik begrepen dat de machinisten niet tot dit groepje behoort. Het gaat bij dit groepje echt om het toegang hebben tot de beelden. Hiermee wordt dan bedoeld dat de beelden zijn terug te vinden en te bekijken. Voor de machinisten is alleen het live beeld te zien, maar hebben verder geen toegang toe eerdere beelden, pauzeren etc. En ik denk dat dit dan ook aansluit bij vraag 1 en dat dit niet aangepast zal worden, maar die zekerheid heb ik nog niet, dus daar kom ik op terug. 

Even een nuance van een machinist: wij kunnen die beelden vanuit de bediende (= cabine van waaruit de trein bestuurd wordt) niet bekijken. Een conducteur kan dit vanuit een niet bediende cabine wel.

 

nedit]Word er door collega Jeroen op gewezen dat het bij het treintype FLIRT wél mogelijk is om vanuit de bediende cabine de beelden te bekijken.


@Lorena NS dank voor je reactie. 

Wel nog vragen:

1. De tekst op de borden op de perrons klopt dus niet, gaat dit aangepast worden en op welke termijn?

2. Zoals al aangegeven door een machinist in dit topic zijn de live beelden te volgen in de onbemande cabine, we weten dat HC's daar regelmatig verblijven. Vallen deze medewerkers onder het door jou aangegeven hele kleine groepje?

 

Hi! De eerste vraag heb ik voor je uitgezet. Ik hoop hier snel terugkoppeling op te hebben. Zodra ik deze heb, laat ik het weten. Voor de tweede vraag heb ik begrepen dat de machinisten niet tot dit groepje behoort. Het gaat bij dit groepje echt om het toegang hebben tot de beelden. Hiermee wordt dan bedoeld dat de beelden zijn terug te vinden en te bekijken. Voor de machinisten is alleen het live beeld te zien, maar hebben verder geen toegang toe eerdere beelden, pauzeren etc. En ik denk dat dit dan ook aansluit bij vraag 1 en dat dit niet aangepast zal worden, maar die zekerheid heb ik nog niet, dus daar kom ik op terug. 

@Lorena NS mijn vraag gaat specifiek over HC's in de onbemande cabine, zie ook de reactie van Edwin. 

Graag alsnog een antwoord op mijn vragen.


In de onbemande cabine van de SNG en Flirt kan de Hc ook de live beelden zien indien gewenst maar kan hier verder niets mee doen.

De beelden zijn door een groothoeklens opgenomen en daardoor is er voor het treinpersoneel weinig specifieks te zien op de beelden, ze zijn dus alleen een toevoeging als er een specifieke reden is om een bepaald gedeelte van de trein in de gaten te houden en dan heb je alleen maar een algemeen overzicht waar je globaal op kunt zien wat er gebeurt. Net als je hebt op beveiligingscamera's thuis waarmee je niet kunt inzoomen.

Ik kan me dus ook niet voorstellen dat er een personeelslid is die zonder dat er een directe aanleiding voor is deze beelden live gaat kijken in de trein.

 

 


Ik kan me dus ook niet voorstellen dat er een personeelslid is die zonder dat er een directe aanleiding voor is deze beelden live gaat kijken in de trein.

 

 

Ik zie helaas toch screenshots (in letterlijke zin) in online groepen voorbij komen, zoals ik eerder schreef. Rotte appels zullen er altijd zijn, maar helaas is het wel iets om rekening mee te houden. 


Reageer