Woensdag de eerste ritten met ICNG | NS Community

Woensdag de eerste ritten met ICNG

  • 16 April 2023
  • 17 reacties
  • 949 Bekeken

Reputatie 6

Vanaf aanstaande woensdag is het zover! Het eerste treinstel dat is goedgekeurd voor het Nederlandse spoor met reizigers gaat op pad! De eerste ritten gaan plaatsvinden op treinserie 900 tussen Rotterdam en Amsterdam. De trein gaat gepland de ritten rijden die onder deze omloop vallen. (Informatie komt van treinposities)

Uiteraard zijn de ritnummers onder voorbehoud. Het kan door verstoringen of logistieke redenen altijd gebeuren dat er iets wijzigt. 

Als conducteur ben ik heel benieuwd wat de ervaringen zijn van onze reizigers met deze trein. Deel vooral jouw feedback in dit topic en als je leuke foto's hebt zijn die ook welkom! 


17 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Ik ben heel erg benieuwd 😊

Reputatie 7
Badge

Ik ben ook benieuwd! 🙂

Na de ochtendspits ga ik er even een slagje mee reizen. 

Reputatie 6

Laat vooral weten wat je er van vind! Ik ben heel benieuwd 😀

Badge +3

Semi on-topic maar https://www.youtube.com/watch?v=Z-jytmFXQC4 van Stefan (voor wie die nog niet kende)

Zie ook de comments bij dat filmpje/rapportage. Ben ook benieuwd.

Reputatie 7
Badge

Het boek "De ontsporing, het fiasco Fyra” van Marcel van Silfhout en Andries van den Berg.

Aanrader!

Reputatie 7
Badge +3

Las dat hij terug naar de garage moest?

Reputatie 7
Badge +1

Er loopt al enige maanden een topic over de ICNG. Ik wil toch voorstellen om de info daar te houden. Er zijn hier al genoeg dubbele topics denk ik. 

 

 

Reputatie 7

Woensdag 19-4 2023 naar Amsterdam geweest en het zo gepland dat de heenweg en de terugweg met de ICNG ging. Het is naar mijn eerste indruk een heel fijne trein met een fijne zitplaats eerste klas en goed comfort. En een heel vriendelijke controlerende HC op de heenreis.

Dit wordt mijn favoriete trein wat comfort betreft en de opvolger van de koploper die dat tot nu was.

Ik plaats deze ervaring in dit topic omdat de TS dit waarschijnlijk zo bedoelde ervaring en eventueel foto's dan kan het overige in dat andere topic.

 

 

Reputatie 7
Badge

Prachtige trein. Ik hoop dat het een groot succes zal worden. En zonder problemen. Maar ik ben daar eigenlijk wel zeker van. Het zal geen fyra drama meer worden gelukkig. 

Reputatie 7

De Wesp. Heeft ook het Belgische nieuws gehaald. En dat zonder het soort grappen genre "Nederlanders zijn helemaal niet gierig. Ze laten altijd een stukje van hun trein achter op je spoor."

Reputatie 6

Prachtige trein. Ik hoop dat het een groot succes zal worden. En zonder problemen. Maar ik ben daar eigenlijk wel zeker van. Het zal geen fyra drama meer worden gelukkig. 

Ik hoop het niet, maar helemaal uitsluiten doe je nooit. 😉 Er wordt in ieder geval goed getest

Prachtige trein. Ik hoop dat het een groot succes zal worden. En zonder problemen. Maar ik ben daar eigenlijk wel zeker van. Het zal geen fyra drama meer worden gelukkig. 

Ik hoop het niet, maar helemaal uitsluiten doe je nooit. 😉 Er wordt in ieder geval goed getest

Goed testen wil niet zeggen dat er geen problemen ontstaan nadat een trein in gebruik is genomen.

De Fyra is daar een voorbeeld van maar ook de SNG, de SNG kwam na lang testen in dienst en bleek toch ook nog de nodige problemen te hebben welke pas naderhand zijn opgelost. Dit heeft ook tot veel frustratie geleid bij de mensen die op hun traject te maken kregen met een SNG die problemen gaf op hun traject.

Zo hadden we met de SNG problemen bij splitsen/combineren, problemen bij het passeren van spanningsloze bruggen en vergeet dan al helemaal niet de enorme problemen die deze sprinter had in het begin toen we te maken kregen met ijzel op de bovenleiding. Toen stonden bijna al de SNG sprinters stil op het spoor.

Eerst maar eens afwachten wat er komende tijd nog naar boven komt aan ongemak met de ICNG.

Reputatie 7
Badge

Ik hoop het niet, maar helemaal uitsluiten doe je nooit. 😉 Er wordt in ieder geval goed getest

 

Oh nou in dat geval verwacht ik dat het wel goed zal komen. 

Vandaag voor het eerst in de nieuwe intercity ik moet zeggen dat mijn mening flink verbeterd is na er echt in gezeten te hebben. De stoelen zijn comfortabel de trein is modern met goed zicht naar buiten.

Toch heb ik wel nog wat dingen die me dwars zitten

1. De vergroting van de eerste klas bovenop de lagere totale zit capaciteit voelt als een slechte en ondoordachte beslissing.

2. De licht zones zijn super gaaf en een leuk idee maar op basis van hoe goed men zich momenteel al houd aan de stilte coupes heb ik mijn twijfels.

3. De nieuwe topsnelheid voelt ondermaats 200 is mooi maar niet vergelijkbaar met moderne HSL treinen in andere landen verder lijkt het ook niet alsof er plannen zijn voor nieuw HSL spoor op de trajecten waar hij komt te rijden dus het is een dure investering die in rijstijd en capaciteit eigenlijk niets lijkt op te leveren. ( Behalve waar al HSL licht)

4. De trein is lelijk.... (Van buiten dan) dit is natuurlijk een opinie maar alsnog ik vind hem niet echt mooi. jammer want dit had de kans kunnen zijn om voor Nederland een trein neer te zetten net zo iconisch als de ICE of Thalys.

EDIT:

terwijl ik door te trein liep om deze te bekijken kwam ik er achter dat all deze ventilatie plekken

Periodiek een naar 'sis' geluid maken sommige piepen zelfs het is een erg nare toonhoogte hoop dat dit nog kan worden opgelost

 

Ohh en ben dit aan het schrijven terwijl ik in de trein zit en die van mij heeft nu storing dus staan still net achter Schiedam );

Hmm das nou net jammer mijn ICNG heeft het net na Schiedam begeven dus we moesten worden geëvacueerd wel leuke ervaring (:

Het lijkt nog niet echt soepel te lopen met de ICNG. Hopelijk duren de kinderziektes geen eeuwigheid.

Reputatie 7

Vorige week zat ik voor het eerst in de ICNG (tussen Breda en Rotterdam). Ik vond de trein vrij veel geluid en gesis maken. En daarnaast vond ik het binnen een beetje smal ogen, meer als een veredelde, iets luxer uitgevoerde sprinter. Wel een staand bagagerekje en ruime bagagerekken boven je hoofd. Maar persoonlijk vond ik het nou niet echt een type trein om eens lekker lange afstanden mee te gaan reizen dwars door Nederland. Hij reed gelukkig wel zonder storing.

Reageer