beantwoord

zandzakken Zaltbommel

  • 17 May 2024
  • 8 reacties
  • 194 Bekeken

Reputatie 3

Goedemorgen allen,

Vlak na station Zaltbommel (richting Den Bosch) gaat de intercity al een aantal weken in de ankers. Naast het spoor, parallel aan de parkeerplaats, staan ook erg veel zandzakken.

Weet een insider misschien wat voor TSB hier precies op zit, op welke termijn de reparatie gaat plaatsvinden, of het traject tijdelijk dicht moet en hoe lang de TSB erop blijft? :-)

Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door Edwin 17 May 2024, 12:47

Bekijk origineel

8 reacties

Tijdelijke maatregel om verzakkingen te voorkomen. Uiteindelijk zal ProRail wel een keer definitieve herstelwerkzaamheden uitvoeren maar daar is zover ik weet nog geen concrete planning voor..

Baanstabiliteit is volgens mij iets relatief nieuws voor ProRail, althans zo komt het over in dit verhaal: https://www.prorail.nl/programmas/onderzoek-baanstabiliteit

Circa 80% van alle spoordijken is meer dan 100 jaar oud en de laatste jaren zijn frequentieverhogingen doorgedrukt zonder dat men echte kennis had over wat de gevolgen daarvan voor deze spoordijken zijn. Hierdoor zal men ook nog geen kant en klare oplossing hebben en krijg je dus dit soort tijdelijke en/of experimentele oplossingen tot het onderzoek afgerond is.

Circa 80% van alle spoordijken is meer dan 100 jaar oud en de laatste jaren zijn frequentieverhogingen doorgedrukt zonder dat men echte kennis had over wat de gevolgen daarvan voor deze spoordijken zijn. 

Ik denk niet dat frequentieverhogingen het probleem zijn, eerder het type materieel. De lompe, zware VIRM dubbeldekkers belasten de baan fors maar dat wordt nog flink versterkt doordat de geknikte bak voor extra krachten zorgt (het is niet voor niets dat conducteurs klagen over de schommelende bak bij VIRM)..

Het is niet voor niets dat op een van de meeste kwetsbare lijnen Leiden-Utrecht geen dubbeldekkers meer mogen rijden.

Reputatie 3

@West @Edwin ik tag jullie even vanwege eerdere erg positieve ervaringen met info over TSB's :-)

Reputatie 7
Badge

Er liggen momenteel tussen Utrecht en Den Bosch 3 TSB's. 1 net vóór de Lekbrug van 80 km/u (lees net dat deze is opgelost, dus nu nog maar 2 van 40 km.u), 1 tussen Culemborg en Geldermalsen van 700 meter voor 40 km/u (die er al belachelijk lang in ligt en waarschijnlijk nog wel een tijd blijft ook) en nu bij Oud Zaltbommel ook voor 40 km/u, waarbij je duidelijk voelt waaróm die daar ligt (trein gaat zelfs met lage snelheid nog aardig heen en weer en op en neer).

 

Hoe lang ProRail denkt nodig te hebben om dit te verhelpen weet ik niet, maar ben (gezien andere TSB's) niet bepaald optimistisch gestemd.

 

Om de ‘toestand baan’ bij Oud Zaltbommel te verhelpen zal hoogstwaarschijnlijk wel een buitendienststelling nodig zijn, maar verwacht niet dat dat een lange zal zijn. Het stuk tussen Culemborg en Geldermalsen is een ander verhaal.

Reputatie 5

Beide snelheidsbeperkingen dacht ik alleen in het rechter spoor, dus richting Den Bosch. 

Reputatie 7
Badge

Beide snelheidsbeperkingen dacht ik alleen in het rechter spoor, dus richting Den Bosch. 

Yep, klopt helemaal.

Reputatie 5

Baanstabiliteit is volgens mij iets relatief nieuws voor ProRail, althans zo komt het over in dit verhaal: https://www.prorail.nl/programmas/onderzoek-baanstabiliteit

Circa 80% van alle spoordijken is meer dan 100 jaar oud en de laatste jaren zijn frequentieverhogingen doorgedrukt zonder dat men echte kennis had over wat de gevolgen daarvan voor deze spoordijken zijn. Hierdoor zal men ook nog geen kant en klare oplossing hebben en krijg je dus dit soort tijdelijke en/of experimentele oplossingen tot het onderzoek afgerond is.

toch blijft het gek dat ze zich nooit hebben afgevraagd of al die spoordijken de frequentie en gewicht aankunnen, ik bedoel, ik mag hopen dat ze dat ook checken bij spoorbruggen...

Reageer