Zeer racistische intimiderende macht misbruikende conducteur

  • 25 April 2022
  • 2 reacties
  • 501 Bekeken

Op zaterdag 23 april 2022 ben ik op de Intercity richting Maastricht gestapt vanaf Hoorn om 20:04. 

Met deze trein reden er twee conducteurs mee van wie hun dienst erop zat. Op het perron word ik op vervelende wijze door conducteur A aangesproken, dat ik niet mag roken op het perron. Omdat de conducteur gelijk had, heb ik de sigaret uitgedaan en we zijn de trein ingestapt. 

Na ongeveer 10 minuten onderweg te zijn besloot ik naar het toilet te gaan. Onderweg naar het toilet kwam ik conducteur A tegen en besloot het gesprek aan te gaan. Ik gaf aan dat ik de manier waarop hij mij benaderde vervelend vond en dat hij het gesprek anders had kunnen beginnen, wie weet voor de volgende keer, voor een volgend geval. Na een brutaal antwoord in de richting van "wie ben jij dan?", vroeg ik conducteur A om een dienstnummer, om een klachtenprocedure te starten. Conducteur A weigerde een dienstnummer te overleggen, waarop ik genoodzaakt was een korte filmpje te maken, waarop te zien is dat conducteur A weigert zijn dienstnummer te overleggen. Dit heb ik gedaan en ik heb mijn weg vervolgd en ben gaan zitten op mijn plek.

Na ongeveer 10 minuten komt conducteur B zitten bij conducteur A. Conducteur B heeft ook geen dienst en reist alleen mee met de trein. Conducteur B staat los van de hele situatie en weet totaal niets van de situatie af. Conducteur B komt immers net aangelopen. Conducteur B heeft een kleine gesprek van 10 a 15 seconden met conducteur A en komt direct naar mij toe gelopen. Conducteur B VORDERT DIRECT mijn legitimatiebewijs voor het "verstoren van de openbare orde", welke ik graag had willen laten zien, maar niet kon tonen vanwege vernieuwing. Vervolgens ben ik DIRECT door conducteur B "aangehouden voor het verstoren van de openbare orde" en is de politie ingeschakeld. Op dit moment ben ik in shock van de wijze waarop er misbruik wordt gemaakt van de machtspositie van conducteur B. Conducteur B heeft niets meegekregen van wat ervoor heeft afgespeeld, heeft geen bewijs, dus voor het verstoren van de openbare orde wilt conducteur B met terugwerkende kracht mijn legitimatie vorderen? Terwijl er geen sprake is van een heterdaad situatie of van ook maar enige strafbaar feit? Terwijl conducteur B de politie informeerde via zijn intercom of walkietalkie beschrijft hij mij als een "standaard buitenlandse man, zwart haar, zwarte nike schoenen" en geeft aan dat zodra de deuren van de trein open gaan, "de politie helemaal los mag gaan". De reden die conducteur B opgeeft, is omdat ik volgens hem "zeer ernstig tegenwerk, aan het schreeuwen ben, de openbare orde verstoor". Ik ben direct door het liegen van conducteur B naar de hal gelopen, een plek waar camera's hangen in de trein. Ik hoop dat deze camerabeelden ook teruggekeken zullen worden en ook audio opnemen. Hierop is het intimiderende gedrag van conducteur B 100% terug te zien. Ook is hierop te zien dat conducteur B pas later aankomt en eigenlijk helemaal niets heeft gezien van de situatie en eigenlijk maar vals loopt te beschuldigen. Het is niet te geloven.   

Beste mensen op dit moment kan ik niet geloven dat conducteur B, een BOA met een voorbeeldfunctie en tevens een 40-jarige man keihard staat te liegen over de hele situatie. De verwijten die worden gemaakt, worden zo ernstig vergoot, alsof de intentie was van conducteur B, dat zodra de deuren van de trein open gingen, ik keihard op gewelddadige manier in de boeien moest worden geslagen door de politie. Gelukkig ben ik rustig gebleven. Pas NADAT conducteur B de politie heeft ingeschakeld, wordt gevraagd door conducteur B: "Heb je ook nog een geldig vervoersbewijs? Anders kunnen we die er ook gelijk opgooien.", dus pas NADAT de hele situatie dusdanig is geëscaleerd tot het inschakelen van politie, wordt gevraagd om een geldig vervoersbewijs, die ik netjes heb overhandigd. Als mijn intentie het verstoren van de openbare orde was geweest, dan had ik ook geen vervoersbewijs laten zien. Hoe weet conducteur B immers dat ik de openbare orde aan het verstoren ben? Het enige wat hij weet is hetgeen dat conducteur A aan hem heeft meegedeeld en dat is dat er iemand een klacht tegen conducteur A wilt indienen. Op basis van iets wat hij heeft gehoord verzint hij dat ik me aan het misdragen ben in de trein, terwijl ik de hele situatie geprobeerd heb om juist rustig te blijven onder het provocerende intimiderende gedrag van conducteur B. Als conducteur B mij niet gelijk had aangehouden voor het verstoren van de openbare orde, had ik hem zeker iets kunnen laten zien waar mijn naam op staat. Maar hier heeft conducteur B me niet eens een kans voor gegeven. Conducteur B koos ervoor verder de hele rit tot aan Amsterdam-Sloterdijk mij op een hele vieze vervelende intimiderende wijze aan te staren. Hij bleef maar staren en staren en staren. Alsof ik hem wat ernstig heb misdaan, zo erg bleef hij me aanstaren. Alsof hij me wat aan zou doen. Gelukkig loopt dan toevallig conducteur C langs, de conducteur die op dat moment wel officieel dienst had. Ik vroeg conducteur C gelijk of hij tot aan Amsterdam-Sloterdijk bij de situatie kon blijven, omdat ik mezelf niet veilig voelde met conducteur B. Conducteur C kon dan als derde persoon getuige zijn van de hele situatie. Ik voelde me gelijk veiliger met conducteur C erbij en ik ben tot aan moment van schrijven ontzettend blij dat conducteur C was komen aanlopen. Hierdoor werd het intimiderende gedrag van conducteur B al veel minder. 

Eenmaal aangekomen bij Amsterdam-Sloterdijk heb ik netjes meegewerkt met de politie. Ik heb mijn gegevens overhandigd en mijn kant van het verhaal verteld. De politie vroeg vervolgens aan conducteur B wat hij nu wilt, waarop hij antwoordt: "De vorige keer heb je me ook van een afstand lopen uitschelden en ging je ook gelijk van 0 naar 100, ik herken jou kop van de vorige keer, ik weet dondersgoed wie jij bent, dus nu ga je ook een lesje opvoeding krijgen". Beste mensen ik kan niet geloven dat een volwassen man, gewoon keihard leugens ter plekke aan het verzinnen is. Ik kan het gewoon niet geloven. Het voelt zo onrechtvaardig. Ik reis amper met de trein en door dit zal ik juist de trein nog meer proberen te vermijden. Ik kan me niet eens herinneren wanneer ik hiervoor de laatste keer met de trein heb gereisd. Uiteindelijk heb ik van conducteur B een boete gekregen voor het verstoren van de openbare orde en voor het niet tonen van een legitimatiebewijs, waar ongetwijfeld bezwaar tegen zal worden aangetekend. 

Dus waar het eigenlijk op neer komt is dat conducteur B mijn legitimatie VORDERDE voor het verstoren van de openbare orde, die ik niet heb kunnen tonen vanwege vernieuwing. Vervolgens heb ik een boete gekregen voor beide. Dit allemaal terwijl hij niets heeft gezien van wat daarvoor heeft afgespeeld. Dit terwijl hij net komt aanlopen en hoort van conducteur A dat er iemand een klacht tegen hem wilt indienen. Dit allemaal terwijl conducteur B eigenlijk niet eens dienst heeft in de trein op dat moment, maar slechts met de trein meereist om op bestemming aan te komen. Conducteur A heeft tot op het laatste moment geweigerd zijn dienstnummer te overleggen. Hij liet zijn kaart zien, maar met zijn duim over de gegevens heen. Ik heb niet kunnen aflezen wat zijn dienstnummer is geweest. Met politie erbij heeft hij dit ook geweigerd te overleggen, wat ik gewoon niet kan accepteren. Ik heb namelijk wel een bekeuring gekregen voor het niet kunnen tonen van legitimatie, waarom mag conducteur A dan wel weigeren om zich te identificeren/legitimeren? Conducteur B liet ook zijn pasje zien met een duim eroverheen. Gelukkig had ik een deel van zijn naam kunnen zien. Ik ben thuis gaan googelen en tot mijn verbazing zie ik de twitteraccount van conducteur B. Ik scrol tussen afbeeldingen en zie tot mijn schrik een afbeelding waarop staat: "moslims zijn de oorzaak van homohaat!" Ik kan niet geloven wat ik zie. Dit betreft een persoon die bestuurder is van een LGBT groep die tegen homogeweld is. In het nieuws zie je dat de daders van homogeweld vaak buitenlandse personen zijn. Ik wil niet gelijk in hokjes gaan plaatsen, maar het lijkt alsof ik het intimiderende gedrag van conducteur B nu beter een plaats kan geven en beter begrijp waar het dus vandaan komt. Gezien conducteur B zijn voorkeuren, waar hij openlijk en trots over spreekt op sociaal media in verband met zijn gedragingen naar mij toe, is de link snel gelegd. De gedragingen van conducteur B zijn naar mijn mening totaal onacceptabel. Ik zal dan ook bij NS een klacht indienen tegen conducteur A en conducteur B. Ook ga ik 500% een klacht indienen bij de nationale ombudsman OV. Dit is niet hoe je met mensen omgaat. Dit is niet hoe een boa hoort te zijn. Conducteur B had in ieder geval hoor en wederhoor kunnen toepassen. Als ik was bekeurd voor het roken op een station door conducteur A, had ik dat geaccepteerd, want daarvoor ben ik op heterdaad gepakt door conducteur A. Dit is niet het geval geweest. Als NS mijn klacht niet naar tevredenheid zal afhandelen, zal ik ook een klacht indienen bij de geschillencommissie. Voor zover NS geen overheidsbedrijf is, zal ik ook een klacht indienen tegen conducteur B bij de minister van Justitie en Veiligheid.

Dit is niet hoe je met mensen omgaat. Ik zal de hele procedure gaan volgen en als het moet zal ik ook een advocaat inhuren. Dit om juist te voorkomen dat conducteur B niet nog meer slachtoffers maakt. Ik voel mezelf een slachtoffer. Een slachtoffer van het intimiderende provocerende gedrag van conducteur B. Ik hoop dat niemand ooit te maken zal krijgen met zo een vervelende nare persoon. Ik kan er niets aan doen dat ik me zo voel. Dit door de gedragingen van conducteur B naar mij toe. Ik voel mij genoodzaakt om hier een punt van te maken. Het voelt alsof conducteur B, de bevoegdheid die hij heeft heeft misbruikt om mij een straf te kunnen geven. Als ik me heb misdragen dan zou ik zeggen dit is terecht. Maar ik ben de hele rit rustig gebleven om verdere escalatie te voorkomen. Het leek net alsof conducteur B uitlokte tot een vechtpartij en dan vervolgens aangifte tegen MIJ zou doen vanwege het gebruiken van geweld. Zeer onacceptabel gedrag van een BOA. In de coupé waren de enige aanwezigen conducteur A, conducteur B en ik. De laatste 10 minuten kwam conducteur C er nog bijgelopen. Dus ik verstoorde volgens conducteur B de openbare orde, terwijl ik ook nog op dat moment de enige aanwezige was in de coupé.                 


2 reacties

Goedemiddag Mees123 en welkom bij de NS Community.

Ik vind het vervelend om te lezen dat je dit hebt meegemaakt. Over de situatie zelf kan ik helaas weinig zeggen, gezien ik niet ter plekke was, maar als je een klacht indient dan zal dit worden onderzocht en hopelijk naar tevredenheid worden afgehandeld.

Wellicht ten overvloede, maar op deze pagina kun je informatie vinden over onze klachtenprocedure. Ik begrijp echter uit je verhaal dat je al enigszins op de hoogte bent van de mogelijkheden (en wellicht inmiddels ook al dingen hebt uitgevoerd), dus ik ga ervan uit dat je het nu puur op de NS Community plaatst omdat je graag je verhaal wilt delen.

Ik heb overigens je tweede topic verwijderd, gezien het niet de bedoeling is om dingen dubbel te plaatsen.

@Mees123 

Kun je hier wat mee? https://www.nporadio2.nl/podcasts/zimmerman-in-space/5721/45-mediteren-met-zimmerman-laten-we-samen-een-ruimtereis-maken 

Reageer