Skip to main content

Hoi,

Ik vraag me af, waarom wordt er in Nederland niet veel harder gewerkt aan het automatiseren van treinen? Nu zelfrijdende auto's langzaaam een ding aan het worden zijn, zou je zeggen dat het voor treinen nog veel makkelijker te realiseren moet zijn. Echt zelfrijdende auto's zijn er natuurlijk nog niet, maar op beschermde plekken zoals snelwegen gaat het wél redelijk rap. En als er iets een beschermde plek is, is het het spoor.

Er enige wat gedetecteerd moet worden is of het spoor vrij is. Op een baanvak lijkt me dat vrij simpel, bij wissels wel íets complexer natuurlijk. Maar veel simpeler dan bij auto's toch? Zelfrijdende treinen bestaan natuurlijk ook wel al.

Ik besef me natuurlijk dat dit een gevoelig onderwerp is. Ik heb begrip voor het baanverlies wat dit, vroeger of later, gaat betekenen. In een andere wereld was ik (ook) graag machinist geworden. 

Maar in het grote plaatje, de kostenbesparing zou natuurlijk een grote bijdrage kunnen leveren aan een modal shift van de auto naar de trein. Even afgezien van de discussie wie dat überhaupt wenselijk vindt.

Groet,

 

Daar wordt al jaren over nagedacht.

https://www.prorail.nl/nieuws/goed-voornemen-proef-met-zelfrijdende-treinen-in-2018

https://pcmweb.nl/artikelen/algemeen/alles-over-de-proef-met-zelfrijdende-trein-prorail

https://werkenbijprorail.nl/nieuws/zelfrijdende-trein/


Grote probleem hiervan is dat de trein ook obstakels moet gaan detecteren mocht er iets op het spoor staan/liggen en dat moet een aardig bereik zijn om een aanrijding te voorkomen.

Verder zie ik de trein niet zo snel zonder machinist rijden, er blijft altijd iemand nodig die opgeleid is om problemen op te lossen die tijdens het rijden voorkomen. ATO willen de vervoerders vooral invoeren vanwege het op tijd rijden, dat gaat inhouden dat er stipt op tijd vertrokken moet gaan worden en er dus geen enkele ruimte meer is om te wachten op die hard rennende reiziger.

ATO is maar deels een vooruitgang, je ziet het in vliegtuigen ook daar zitten nog steeds piloten in de cabine om in te grijpen.


Op de lijn Leeuwarden-Groningen word dit al degelijk gerealiseerd. Zie: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2021/05/20/regionale-spoorlijnen-groningen-en-fryslan-krijgen-ertms

 

Als dat ERTMS goed loopt dan gaat NS het misschien ook wel repliceren. Maar voorlopig is dit dus waarschijnlijk alleen een plan in Noord-Nederland van Arriva dus.


Op de lijn Leeuwarden-Groningen word dit al degelijk gerealiseerd. Zie: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2021/05/20/regionale-spoorlijnen-groningen-en-fryslan-krijgen-ertms

 

Als dat ERTMS goed loopt dan gaat NS het misschien ook wel repliceren. Maar voorlopig is dit dus waarschijnlijk alleen een plan in Noord-Nederland van Arriva dus.

Tja het rijk roept al tijden dat het spoor omgebouwd gaat worden naar ERTMS en we weten allemaal wat er daarna gebeurt …..  WEINIG

Eerst maar zien dat er na de corona crisis nog geld over is om te investeren in de infra.


Als een mens obstakels kan zien, kan apparatuur dat tegenwoordig ook wel toch?

Er zijn al jaren zelfrijdende treinen elders in de wereld, dus kennelijk is het oplosbaar?

Ik heb begrepen dat, in verband met vergrijzing en uitstroom van werknemers, men het doel heeft gesteld om de Yamanote lijn (Tokyo's ringlijn) over zes jaar geautomatiseerd te hebben. Ik ben er benieuwd naar :) 


De investeringen voor automatisch rijden zijn.(nog) best hoog zowel voor apparatuur als voor aanpassingen aan in de infrastructuur. Dat is dus vooral rendabel bij hoge frequenties omdat dan de bezuinigingen op personeel ook substantieel zijn.

Het is dan ook niet vreemd dat je het op dit moment nog vooral ziet bij metro's waar twintig, dertig of zelfs veertig treinen per uur rijden. Een volgende stap zullen S-Bahn-achtige voorstadsnetten zijn.

In die zin verbaast me de Nederlandse keuze voor de noordelijke dieselllijnen me nogal. De metro's van Amsterdam en Rotterdam hadden me logischer geleken om mee te beginnen.


Ik heb begrepen dat, in verband met vergrijzing en uitstroom van werknemers, men het doel heeft gesteld om de Yamanote lijn (Tokyo's ringlijn) over zes jaar geautomatiseerd te hebben. Ik ben er benieuwd naar :) 

De Yamanote lijn vervoert per dag net zoveel reizigers als NS op zijn hele netwerk. Dan zijn dergelijke investeringen al snel rendabel.

Overigens loopt Japan op dit gebied niet bepaald voorop. China, Singapore en Korea zijn een stuk verder. In Singapore is nu al 2/3 deel van alle treinen automatisch, over enkele jaren zullen de laatste machinisten daar verdwenen zijn.

In Europa zijn de metro's van Neurenberg, Parijs en London er (op kleinere schaal) mee aan de slag gegaan.


Reageer