Hoi,
Ik vraag me af, waarom wordt er in Nederland niet veel harder gewerkt aan het automatiseren van treinen? Nu zelfrijdende auto's langzaaam een ding aan het worden zijn, zou je zeggen dat het voor treinen nog veel makkelijker te realiseren moet zijn. Echt zelfrijdende auto's zijn er natuurlijk nog niet, maar op beschermde plekken zoals snelwegen gaat het wél redelijk rap. En als er iets een beschermde plek is, is het het spoor.
Er enige wat gedetecteerd moet worden is of het spoor vrij is. Op een baanvak lijkt me dat vrij simpel, bij wissels wel íets complexer natuurlijk. Maar veel simpeler dan bij auto's toch? Zelfrijdende treinen bestaan natuurlijk ook wel al.
Ik besef me natuurlijk dat dit een gevoelig onderwerp is. Ik heb begrip voor het baanverlies wat dit, vroeger of later, gaat betekenen. In een andere wereld was ik (ook) graag machinist geworden.
Maar in het grote plaatje, de kostenbesparing zou natuurlijk een grote bijdrage kunnen leveren aan een modal shift van de auto naar de trein. Even afgezien van de discussie wie dat überhaupt wenselijk vindt.
Groet,