zijn er gedragsregels voor conducteurs in de 1e klas coupé?

  • 28 December 2021
  • 9 reacties
  • 731 Bekeken

Ligt het aan mij of kan ik de conductrice er op aanspreken dat zij nu al 25 minuten belt in het russisch in de 1e klas coupé? Ik betaal niet voor dit irritante gedrag!


9 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Het is niet zo dat wie betaalt ook bepaalt. Ik reis al een tijdje eerste klas, ik ben overigens ook helemaal niet van dit principe. Ik betaalde decennialang echt heel veel. In de eerste klas is bellen ook toegestaan, zolang het niet in de stlltecoupé is.

Doorgaans helpt het er op aanspreken wel, zeker in de eerste klas. U betaalt voor een eerste klas kaartje maar u kunt niet verwachten dat iedereen zich zo gedraagt als u zou willen. Zo werken de dingen niet.

U mag best van de conductrice vragen hier even aandacht aan te besteden maar ik zou mezelf niet bij voorbaat diskwalificeren met niet relevante argumenten. De code is dat je kort en niet luidruchtig belt - en die wordt doorgaans nageleefd, is mijn ervaring. Ik reis inmiddels ruim 44 jaar in de eerste klas en het was heel lang over grote afstanden.

Conducteurs pakken dit soort dingen aan op een wijze die bij hun persoonlijkheid past. Het zijn mensen. Zo geweldig is het moeten werken met de egocentrische agressiemoraal van de laatste jaren nou ook weer niet.

Gedragsregels van reizigers lijken me meer prioriteit hebben.

Badge +3

Welkom @Belleblaas bij de NS Community!

...conductrice er op aanspreken dat zij nu al 25 minuten belt in het russisch in de 1e klas coupé?

Dat gaat dus over een HC (conductrice)?

Nou ja welke trein was dat, als eerste…:upside_down:

Misschien had die HC geen dienst, maar in een 6-zitje vrolijk bellen naar Verweggistan?

Neemt niet weg dat iedereen daar ook wel stil moet zijn!

Welkom @Belleblaas bij de NS Community!

...conductrice er op aanspreken dat zij nu al 25 minuten belt in het russisch in de 1e klas coupé?

 

Neemt niet weg dat iedereen daar ook wel stil moet zijn!

Waar staat die regel Robert B ?  Dat je in de 1e klas stil moet zijn ?  Volgens mij geldt dat alleen voor de stiltecoupe.

Reputatie 7
Badge

Ja, ik vraag me af wat er nou aan de hand is. Bellen doen veel mensen toch in de trein.

Reputatie 7
Badge +1

Ik snap sowieso het probleem van bellen in de trein niet. Als mensen met elkaar in gesprek zijn in is het geen probleem, maar als iemand (zachtjes) gaat bellen hebben mensen er opeens last van.

Reputatie 7

De 1e klas schept niet alleen lucht-, maar, zo te lezen, ook zeepbellen.

Reputatie 6

Ik vind het vooral apart dat een groot deel van de klacht is dat het “in het Russisch” is. Dus als de klager het had kunnen verstaan dan was het geen probleem geweest?

Lijkt mij dat bellen op zich geen reden mag zijn tot irritatie. Op het moment dat het meer geluid geeft dan een gewoon gesprek, dan is het volume het probleem en daar mag je gewoon wat van zeggen.

Ik heb zelf altijd doppies bij me en voor bellen is dat (ook) een uitkomst. Dan kun je ander goed verstaan en hoef je ook niet zo te schreeuwen in je telefoon.

Reputatie 5

Ik snap sowieso het probleem van bellen in de trein niet. Als mensen met elkaar in gesprek zijn in is het geen probleem, maar als iemand (zachtjes) gaat bellen hebben mensen er opeens last van.

 

Het probleem is dat in de trein bellende mensen bovengemiddeld vaak nogal luid praten/schreeuwen, vaak ook nog de luidspreker op vol volume zodat je het hele gesprek aan de andere kant van de coupé kunt volgen. Dat is echt niet te vergelijken met een gewoon gesprek.

Reputatie 6

Dat is ook mijn ervaring, maar dan is nog steeds niet het bellen op zich het probleem. Want dat kan ook best beschaafd. Net als dat je mensen hebt die beschaafd met elkaar praten en mensen die altijd schreeuwen.

Reageer