zitplaatsreservering i.p.v. spitsheffing

  • 13 August 2023
  • 30 reacties
  • 277 Bekeken

In plaats van spitsheffing zitplaats reserveren

Afgelopen jaar reisden wij met de trein in Italië. Voor de eerste klas moet je daar reserveren, in èn buiten de spits. In plaats van een spitsheffing kan de NS heel eenvoudig een zitplaatsreserveringssysteem invoeren. Wie in de spits of op drukke momenten buiten de spits een zitplaats wil, moet vooraf een zitplaats reserveren. Dat betekent dat je op drukke trajecten in de spits een zitplaats moet reserveren, maar op minder drukke trajecten in de spits hoeft dat niet. Wie niet reserveert kan staand meereizen. Zo heeft iedereen een keuze en kan men toch in de spits reizen met of zonder reservering. 

Zo kan het probleem van de drukte heel eenvoudig worden opgelost, zonder allerlei ingewikkelde veranderingen in het systeem van de ov-kaarten. Met een app kan men eenvoudig een stoel reserveren.

Vital (probeer zoveel mogelijk in daluren te reizen)


30 reacties

Reputatie 3

Ik ga zelf ook vaak (per ongeluk) op prioriteitsplekken zitten omdat ik pas later erachter kom dat het eentje is. Zowel in de trein als de bus staan ze in mijn ervaring niet heel duidelijk aangeduid.

Hoe wil je ze dan hebben aangeduid? Heb je daar ideeën bij?

Bij NS staat er een teken boven de stoelen en bij bussen afwijkende kleur in bekleding met afbeeldingen van logo van zwangeren en mensen met een stok.

Ik verwacht bij spitsheffing dat die stoelen (vlak bij de deuren) als 1e bezet zijn. Dat zie ik nu ook gebeuren.

Als ik naar de nieuwe stoelen van de NS kijk (in de Flow VIRM en in de ICNG) dan had ik het bovenste stukje een iets meer opvallende kleur gemaakt. Maar je hebt gelijk, het staat natuurlijk al best goed aangegeven en dan is het ook een kwestie van opletten. Ik denk dat een andere bekleding het beste werkt hiervoor omdat dat opvalt.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ga zelf ook vaak (per ongeluk) op prioriteitsplekken zitten omdat ik pas later erachter kom dat het eentje is. Zowel in de trein als de bus staan ze in mijn ervaring niet heel duidelijk aangeduid.

Je mag daar best gaan zitten, maar het is dan wel de bedoeling op te staan voor iemand die slecht ter been of niet lang kan staan als die er gebruik van wil maken.

 

Je mag daar best gaan zitten, maar het is dan wel de bedoeling op te staan voor iemand die slecht ter been of niet lang kan staan als die er gebruik van wil maken.

De discussies ontstaan vaak over de vraag of iemand die zo'n stoel claimt daar wel recht op heeft. Als iemand acht maanden zwanger is of met een gebroken been strompelt is het wel duidelijk maar als het gaat om niet zichtbare beperkingen krijg je al gauw vervelende discussies. Sommige kwieke senioren die niets mankeren denken ook dat ze er aanspraak op kunnen maken. Blijft lastig, goed aangegeven of niet.

Reputatie 3

Ik ga zelf ook vaak (per ongeluk) op prioriteitsplekken zitten omdat ik pas later erachter kom dat het eentje is. Zowel in de trein als de bus staan ze in mijn ervaring niet heel duidelijk aangeduid.

Je mag daar best gaan zitten, maar het is dan wel de bedoeling op te staan voor iemand die slecht ter been of niet lang kan staan als die er gebruik van wil maken.

Uiteraard, dat doe ik ook met non-prioriteitsplekken.

Reputatie 7
Badge +3

De discussies ontstaan vaak over de vraag om iemand die zo'n stoel claims daar wel recht op heeft. Als iemand acht maanden zwanger is of met een gebroken been strompelt is get wel duidelijk maar als het gaat om niet zichtbare beperkingen krijg je al gauw discussie.

Wat wil je dan? Dat die priority stoelen te allen tijde worden vrijgehouden voor de daarvoor bedoelde reizigers, ook als de trein vol is, alle andere stoelen bezet en mensen al moeten staan? Het is een priority seat, geen alleenrecht voor de minder mobiele reiziger. 

Reageer