Zitplaatszoeker

  • 8 June 2022
  • 7 reacties
  • 377 Bekeken

Wij zijn voor een studieproject aan het onderzoeken hoe we de reiservaring met het openbaar vervoer zouden kunnen verbeteren. Onze oplossing is een zitplaatszoeker voor in de trein (intercity), hiermee kan per trein zien in welk compartiment welke stoelen nog vrij zijn.

Verder wilden we een hulpsysteem voor de conducteurs toevoegen wat bij vertrek kan checken of de deuren vrij zijn en verder de informatieve omroepen in de trein automatiseert.

Zou je de zitplaatszoeker gebruiken? En zo ja wat voor extra functies zou je willen, denk aan de optie om 4 vrije stoelen bij elkaar te vinden of een stoel voor ouderen. Verder zijn we benieuwd of de NS zelf ook werkt aan zo'n soort systeem aangezien we weten dat dit ooit wel is gedaan maar we niet weten of hier nog verder aan wordt gewerkt.

De andere vraag is of je bezwaar zou hebben tegen het reizen met een trein waar geen conducteur aanwezig is. Als je dit liever niet doet, waarom niet?

 


7 reacties

Reputatie 5
Badge

Je zou sowieso eens hier moeten kijken: Zitplaatszoeker | Reisinformatie | NS. Daar zullen ongetwijfeld al wel ergens resultaten van te vinden zijn.

Vroeger maakte ik alleen korte reizen van 15 minuten en vond ik het prima om te blijven staan. Als ik nu met de trein ga zijn het vaak langere reizen en zou het misschien een uitkomst zijn. Ik denk echter wel dat specifieke functionaliteit als “4 bij elkaar” op papier heel leuk zijn en alleen werken op het perron. In de praktijk moet je gewoon al in de buurt zijn. Als je na vertrek pas gaat kijken ben je eigenlijk al te laat (denk ik).

Wat betreft de conducteur; zoek maar eens op dit forum op het woord “controle” 🙄.

Reputatie 7
Badge +1

Heb je eigenlijk een beetje benul van hoe het werkt hier in NL met treintjes? Dat valt enkel redelijk te handhaven met reserveren-en dat gebeurt hier niet, komt er ook niet van en zal grootse stormen van protest oproepen als het enkel maar terloops wordt voorgesteld als mogelijkheid.

Met treintjes die soms elke 3-4 min stoppen en steeds weer bulken reizigers Uit+in spuwen, verandert dat met elke stop.

Jawel-nieuwe techniek-sensoren-eer die ingebouwd zijn……...en dan nog een slimmerik die ze zo weet te programmeren dat die wel mens en geen tas meet?

Reputatie 3

Hoi @dick123456789 

Ik weet niet of ik de zitplaatszoeker zou gebruiken. Hangt er denk ik vanaf hoe goed dit werkt. Voor korte reizen zou ik er denk ik überhaupt niet de moeite voor nemen, tenzij het heel gemakkelijk in gebruik is.

Verder zou ik geen bezwaar hebben tegen reizen met een trein zonder conducteur.

Succes met jullie studieproject!

Reputatie 7
Badge +1

Je zou sowieso eens hier moeten kijken: Zitplaatszoeker | Reisinformatie | NS. Daar zullen ongetwijfeld al wel ergens resultaten van te vinden zijn.

Dit was het eerste waar ik ook meteen aan moest denken. Ik vond het destijds wel een mooi initiatief, maar ik zie het al een hele poos nergens meer. Wordt het eigenlijk nog wel gebruikt?

Als ik me niet vergis gebruikt Arriva ook zoiets dergelijks op hun treinen in het noorden. Aan de buitenkant is dan te zien hoe druk het in de betreffende wagon zou zijn.

Een tool die zitplaatskans visualiseert langs een trein heeft eigenlijk alleen goed praktisch nut, als je de positie van de trein langs het perron ook degelijk kunt visualiseren. Veel reizigers durven niet te ver naar voren te lopen, uit angst dat de trein ineens korter is dan gepland of op een andere plaats langs het perron komt te staan. 
 

NS begint eindelijk zo ver te komen dat we de positie van een trein kunnen koppelen aan de letterborden op een perron. Probleem, lang niet alle perrons hebben deze, en als je geen “gevoel” hebt voor dat soort dingen is het onduidelijk. Kunnen wij nerds vaak niet geloven tho. 
 

In ‘s-Hertogenbosch heeft men het destijds getest met de IPB, Intelligent Platform Bar. Die schermen worden nu op Schiphol gebruikt. Eigenlijk was dat perfect, je hoeft geen inschatting zelf te maken, je gaat gewoon onder een bord staan. Probleem: enorme kosten om grootschalig uit te rollen. 
 

Indicatoren langs de trein zijn misschien nog wel het mooiste, eventueel in combi met visualisatie in een app. 
 

Wil je gebruikers hebben, dan moet je het integreren in de NS app én als NDOV data bieden voor andere apps. Zonder extra handelingen moet zoiets zichtbaar zijn bij het openen van het ritbeeld. Verder zoals gezegd moet het overduidelijk zijn waar de trein komt te staan, zonder zoeken naar referentiepunten (letterborden) e.d. Als laatste natuurlijk tegen een redelijke prijs, een IPB 2.0 kan iedereen verzinnen.

 

Last but not least, NS moet eindelijk eens de stap zetten en materieelpolariteit toevoegen aan de informatieketen. Oftewel, welke cabine zit voorop. Dan kan je correct deuren, stiltecoupes, eerste klassen, fietsplekken et cetera tonen. Babbelt men al jaren over. Zetten die stap!

Badge +3

Er was ooit toch ooit een initiatief met ‘wegingen’ per wagon/coupé op basis van de asdruk?

Het lijkt science fiction maar als ik met 130 km/u over de snelweg rijd weten ze precies het gewicht van mijn auto (+ inhoud/passagiers) op zo'n meetpunt!

Beter dan met camera's iedereen volgen (vind ik). Of je daarmee een vrij ‘vierzitje’ in een trein mee zult kunnen vinden… nou nee, keep dreaming 🤣

Er zijn heel veel initiatieven geweest, maar veelal kost het een hoop geld en loopt het uit op niks. Die IPB was een leuk project, maar bij voorbaat als kansloos. De kosten van overal zulke schermen hangen rijzen de pan uit.

Reageer