Zo kom je wel aan extra personeel

  • 29 October 2022
  • 10 reacties
  • 423 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3

https://www.nu.nl/binnenland/6232772/ns-conducteurs-machteloos-in-stampvolle-treinen-we-worden-totaal-niet-gehoord.html

Conducteurs van NS gaan gebukt onder de hoge werkdruk, die is ontstaan door het blijvende personeelstekort bij de spoorvervoerder. Dat gaat flink ten koste van hun werkplezier en de balans tussen werk en privé.

 

"Treinen zijn op dit moment zo druk dat het vaak niet mogelijk is om door de trein te lopen. Daardoor kan ik in veel gevallen mijn werk niet goed doen. Reizigers zijn sneller geïrriteerd en gefrustreerd. Dat heeft een negatieve invloed op de sfeer en de sociale veiligheid."

 

"Maar je moet niet denken dat je iets kan veranderen. De NS is een logge organisatie. Er is een enorme kloof ontstaan tussen mensen op kantoor zitten en wij op de trein. Ik voel me totaal niet door de hoge heren gehoord. Bij de raad van bestuur hebben ze geen idee onder welke druk wij staan."

 

En dan zegt zo'n woordvoerder op TV dat de bakkennorm toch echt niet losgelaten kan worden, want dat zou onveilig zijn …

NS bevindt zich momenteel echt in een negatieve spiraal. Reizigers op een beetje een normale manier vervoeren zou prioriteit nummer één moeten zijn. Ook al kost dat nu misschien wat meer. De kosten gaan voor de baat uit. Maar op de huidige manier doorgaan is gewoon echt geen optie.

 

ps: Over lange(re) treinen gesproken: https://www.nu.nl/296297/video/2-kilometer-lange-trein-slingert-door-zwitserse-alpen.html


10 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik ontdekte gisteren dat er rondom de ochtendspits op grote stations een soort van reisbegeleiders zijn die de drukte op perrons reguleren.

Reputatie 7
Badge +3

Dit idee? https://www.youtube.com/watch?v=E7kor5nHtZQ

Vergeet niet dat NS binnenkort beveiligers gaat inhuren voor op de trein als tijdelijke maatregel.

NS bevindt zich momenteel echt in een negatieve spiraal. Reizigers op een beetje een normale manier vervoeren zou prioriteit nummer één moeten zijn. Ook al kost dat nu misschien wat meer. De kosten gaan voor de baat uit. Maar op de huidige manier doorgaan is gewoon echt geen optie.

De kosten gaan ook vaak voor het faillissement uit. Er is geen enkel zicht op dat als NS hogere kosten gaat maken de weggelopen topbetalers (forensen) wel gaan terugkomen zeker met ook nog een forse tariefsverhoging per 1 januari. 

De manier van exploitatie moet minder arbeidsintensief (ofwel goedkoper) en er is een nieuw businessmodel nodig want het oude is ingestort. En daar zie ik NS nog steeds geen enkele haast mee maken, men blijft stug doorgaan binnen de bestaande kaders..

Reputatie 7

De vele werkzaamheden werken ook niet mee. Tm 6 november nog werkzaamheden bij Dordrecht. Reizigers uit Zeeland reizen om via Breda naar de Randstad. Gisteren weer maar 1x per uur een trein Vlissingen - Den Bosch. En geen al te lange ook. Gevolg: overvolle trein tot Breda, en de meesten stappen daar over op de IC Eindhoven-Den Haag die al vol binnenkwam in Breda. Resultaat: elke stukje vloer door de hele trein waar je ook maar enigzins nog kon staan, was bezet. Een hoop geklaag over de treininzet was her en der te horen. 

Er rijden ook bussen Lage Zwaluwe - Dordrecht, deze zijn nogal leeg. Reizigers naar Dordrecht reizen veelal om via Rotterdam heb ik gemerkt, om busvervoer te vermijden. Bovendien reed de sprinter Nijmegen- Lage Zwaluwe gisteren ook maar 1x per uur.

Reputatie 7
Badge +1

Op twitter wordt aan reizigers steeds geadviseerd om de druktemelder in te voeren. Uit het stuk in nu.nl blijkt maar weer wat de NS met die meldingen doet. Helemaal niets dus.

 

Zelf gisteren even naar Zeist geweest. Overvolle trein zowel heen als terug. In Zaandam dan nog de pech dat er een ongeluk gebeurd was. Vervolgens maar een stuk met de bus gedaan. Uiteindelijk een uurtje later thuis.  

Reputatie 5

NS pest zoveel mogelijk mensen de treinen uit doormiddel van de problemen en storingen die we al jaren kennen. Daarnaast ook nog eens uitval van treinen, overige treinen die dan niet verlengd worden en dan nog voller zijn. En dan ook nog eens de stakingen van het personeel, per 1 januari de hogere tariefsverhoging, versobering van de dienstregeling. Er zullen zeker steeds meer forenzen met een heel duur abonnement overstappen op de auto. Ik woon in Tilburg, als ik bijvoorbeeld in Breda zou werken dan had ik er alles aan gedaan om woonruimte te vinden in Breda zodat ik dan niet meer elke dag met de trein hoef. Ik denk ook dat er in de toekomst steeds meer dagjes mensen die een auto hebben toch maar weer met de auto een dagje uit gaan en minder met de trein zullen reizen. Dit weekend reis ik even elke dag met de trein. Vrijdag had ik bespreking in Rotterdam, omdat er door een storing minder treinen reden had ik een overvolle ICD naar Breda. Gisteren ben ik naar een bijeenkomst in Zwolle geweest de hele dag maar een keer per uur een trein naar Tilburg Breda Roosendaal. De komende weekenden ben ik er weer helemaal klaar mee. Omdat er komend jaar nog meer reizigers de trein uit gejaagd worden of zoals ik minder vaak zullen gaan reizen dus minder reizigers en minder treinen die rijden zal er ook een grote reorganisatie komen. En dan gaat NS personeel ook weer daar tegen staken omdat er veel mensen worden ontslagen. Dus NS zit zeker in een neerwaartse spiraal. 

 

Op twitter wordt aan reizigers steeds geadviseerd om de druktemelder in te voeren. Uit het stuk in nu.nl blijkt maar weer wat de NS met die meldingen doet. Helemaal niets dus.

NS is op dit moment organisatorisch niet in staat om de capaciteit bij te sturen. Dan heeft invullen van druktemeters ook geen enkele zin.

Gisteren reden de sprinters in Brabant uurdiensten. De wel rijdende treinen werden vrijwel allemaal gereden met een losse Flirt3 en waren veelal overvol. Men blijkt domweg niet in staat te zijn om te regelen dat de wel rijdende treinen dan in ieder geval met twee stellen rijden. Wat men kan is treinen schrappen maar bijsturing in de materieelinzet is onmogelijk.

Reputatie 7

Er vind morgen, 1 november, een grote overleg-dag plaats waaraan de nieuwe directeur, diverse lagen van het management, de vakbond en een deel van het uitvoerend personeel zullen deelnemen. Ik verwacht, zeker in navolging op de speech van Bert Groenewegen een paar weken terug, toch zeker wel wat concrete actiepunten die de organisatie op korte termijn moeten gaan verbeteren. Persoonlijk hoop ik dat men de bakkennorm iets op zal kunnen rekken waarmee het voor de bijsturing materieel (let wel dat ook hier structureel personeelstekort is) makkelijker wordt om langere treinen in te plannen op de trajecten die het hardst geraakt worden met betrekking tot de afschaling van de dienstregeling. Als MCN ben ik te allen tijde bereid om tijdens het vertrekproces een oogje extra langs de trein te werpen als de collega het lastig vind om een langere trein in zijn eentje te overzien. Daar mag best extra nadruk op gelegd worden om het plan op die manier iets meer verkoopbaar te maken aan degenen die het echt niet zien zitten. Ook hoop ik dat men het management aan gaat sporen dat sommige collega HC's echt weer wat meer door de trein moeten gaan want het is duidelijk dat de gemiddelde Hollandse aso als een klein kind gecontroleerd dient te worden of hij/zij/het/beste reiziger zich wel aan de spelregels houdt.

Daarnaast hoop ik dat collega's die het nu nodig vinden de media op te zoeken om nog eens verder aan de stoelpoten van het bedrijf te zagen zich nu ook eens wat intelligenter op zullen stellen. Want dit soort berichtgeving de media inslingeren haalt natuurlijk helemaal niets uit. Hoe slechter de beeldvorming, hoe minder mensen zich aan de poort zullen melden met hun cv. Op die manier lossen de zware tekorten zich natuurlijk ook niet op, iets waar de media zelf trouwens ook een behoorlijk steentje aan bijdraagt de laatste tijd. Ik hou niet van complotten, maar soms denk ik wel eens dat de lobby van de Federatie (FMN) hier ook nog wel enige vingers bij in de pap heeft zitten. Als een stel aasgieren trekken ze alvast een rondje om de kerk boven het geel-blauw, klaar om de toko nog verder uitelkaar te trekken.

Ik hou niet van complotten, maar soms denk ik wel eens dat de lobby van de Federatie (FMN) hier ook nog wel enige vingers bij in de pap heeft zitten. Als een stel aasgieren trekken ze alvast een rondje om de kerk boven het geel-blauw, klaar om de toko nog verder uitelkaar te trekken.

De FMN zal het in ieder geval zeker niet betreuren. Anderzijds is er natuurlijk ook de schaamteloze, demagogische manier waarop door geel-blauw gedomineerde vakbonden al jaren alle concurrenten van geel-blauw afschilderen als buitenlandse aasgieren die hier grote zakken geld komen roven over de rug van de arme geel-blauwe medewerkers. En dat daarom dus een geel-blauw monopolie de oplossing voor alles is.

Wat bij geel-blauw nog wel eens wordt vergeten is dat die concurrentie er vooral is gekomen door de onvrede over de jarenlange verwaarlozing van het sprintervervoer buiten de Randstad door geel-blauw. Een fout die geel-blauw nu bijv. opnieuw maakt door te kiezen voor een complete kaalslag bij het sprintervervoer in Brabant per 11 december. Je moet dan natuurlijk niet verbaasd zijn als ook Brabant straks zijn sprintervervoer wil aanbesteden.

Reageer