Beste NS, hebben jullie wel eens onderzoek gedaan naar zonnepanelen op (het dak van) treinen? Waarom gebeurt dat (nog) niet?
https://www.youtube.com/watch?v=JJu1XYgDIeI
Sowieso ontwerpt en bouwt NS als vervoerder geen treinen maar koopt ze bij een fabrikant. Je zou je vraag dus in eerste instantie daar moeten neerleggen, ook al omdat het nogal wat consequenties zou hebben voor het ontwerp en het gewicht van de trein. Gewicht is op zijn beurt overigens weer een belangrijke factor voor het energiegebruik.
Omdat het dak van een trein niet gewassen wordt en de panelen zo smerig zouden worden dat ze geen stroom zouden leveren. Daarnaast zit je met het gewicht wat extra aan het dak wordt toegevoegd wat een trein instabieler kan maken.
Het kán wel. In India worden de faciliteiten in de trein gevoed door zonnepanelen.
https://www.innovaenergie.nl/blog/tip/eerste-trein-zonnepanelen-india/
Het kán wel. In India worden de faciliteiten in de trein gevoed door zonnepanelen.
https://www.innovaenergie.nl/blog/tip/eerste-trein-zonnepanelen-india/
Ja, maar dat was een experiment. Overigens niet voor de aandrijving maar meer voor verlichting, etc. Daarbij moet je bedenken dat je een paneel in India door het klimaat toch wat meer warmte vangt dan hier.
Omdat het dak van een trein niet gewassen wordt en de panelen zo smerig zouden worden dat ze geen stroom zouden leveren. Daarnaast zit je met het gewicht wat extra aan het dak wordt toegevoegd wat een trein instabieler kan maken.
Mijn dak wordt ook nooit gewassen. Mijn oude panelen hebben er 19 jaar opgezeten en zijn net vervangen, maar hebben altijd stroom gegeven.
Welkom bij de NS Community!
Dat in India heeft meer te maken met (een beetje) vermindering van uitstoot, want wat een zonnepaneel levert is bijna verwaarloosbaar t.o.v. het verbruik van een (elektrische) trein voor de aandrijving (dat gaat om Megawatts piekvermogen).
Voor de verlichting in de trein is zoiets prima natuurlijk, maar bijv. een airco/klimaatsysteem kan je er niet op laten draaien.
Bovendien is de stroom voor Nerderlandse treinen (in ieder geval die van NS) al 100% gedekt door de opbrengst (over een jaar heen gezien) van de windmolens van Eneco die ‘speciaal voor NS’ gebouwd zijn.
Ter illustratie https://www.prorail.nl/nieuws/ze-doen-het-de-zonnepanelen-op-station-eindhoven maar dat zijn er dus 1900 en leveren’slechts’ 60% van wat ‘het station’ verbruikt (waarbij met name roltrappen -en in mindere mate de liften- de ‘grootverbruikers’ zullen zijn).
Is er op enig moment ‘overcapaciteit’ aan zonne-energie, dan leveren we dat aan NS (lees: het elektriciteitsnet), en dat zou dan zomaar uit jouw stopcontact kunnen komen. Andersom ook, het gaat om per saldo opgewekt t.o.v. verbruik.
Ja, maar dat was een experiment. Overigens niet voor de aandrijving maar meer voor verlichting, etc. Daarbij moet je bedenken dat je een paneel in India door het klimaat toch wat meer warmte vangt dan hier.
Klein detail: een zonnepaneel werkt niet op warmte maar op licht. Warmte is zelfs ongunstig voor de opbrengst.
Een paneel zal dus (een beetje) meer leveren als het koud is dan wanneer de mussen van het dak vallen (maar dan moet de zon er wel recht op schijnen).
https://voltasolar.nl/klantenservice/wekken-zonnepanelen-alleen-stroom-op-als-de-zon-schijnt/
Ja, maar dat was een experiment. Overigens niet voor de aandrijving maar meer voor verlichting, etc. Daarbij moet je bedenken dat je een paneel in India door het klimaat toch wat meer warmte vangt dan hier.
Klein detail: een zonnepaneel werkt niet op warmte maar op licht. Warmte is zelfs ongunstig voor de opbrengst.
Een paneel zal dus (een beetje) meer leveren als het koud is dan wanneer de mussen van het dak vallen (maar dan moet de zon er wel recht op schijnen).
https://voltasolar.nl/klantenservice/wekken-zonnepanelen-alleen-stroom-op-als-de-zon-schijnt/
Het kán wel. In India worden de faciliteiten in de trein gevoed door zonnepanelen.
https://www.innovaenergie.nl/blog/tip/eerste-trein-zonnepanelen-india/
Inclusief het feit dat al die zonnepanelen inderdaad een gehele trein niet van stroom zullen voorzien, lijkt het me in ieder geval verstandiger om elk station te beginnen met voorzien van panelen. Waarom zou je het op een trein zetten als kost-efficiëntie veel beter uitkomt op de daken van elk station? Zo kan je ze aan het net aansluiten, rijdt het niet om de zoveel keer onder een tunnel en heb je (het belangrijkste van alles) geen extra gewicht op de treinen die eigenlijk al te zwaar worden voor ons railnetwerk.
Ik zou zeggen; Zonnepanelen? Graag! Gooi ze maar vol op CS Rotterdam, Hoofdstation Tilburg, CS Utrecht, HS Breda enz. Enz. Dat is flink wat m2 die ongebruikt zit daarboven (dacht ik) veel beter dan op een trein..
PS. Overigens heb ik weinig verstand van algemeen stroom netwerk beheer, dus is dit zowat een ongezouten opvatting.
Wel geinig om over na te denken toch? Ik ben ook geen techneut, maar als er een techneut onder ons is die hier wat zinnigs over kan zeggen dan ben ik wel beniewd.
We nemen nu aan dat het gewicht van de trein toeneemt door het paneel, maar als je het paneel wordt geintegreerd in het dak (of de zijkant) van de trein scheelt dat alweer kilo's. Verder zullen er ongetwijfeld gewicht besparingen te realiseren zijn in de aandrijving van de trein omdat wellicht een gedeelte van de opwekking via het dak komt.
Lightyear was ook in een vergevorderd stadium met de ontwikkeling van een elektrische auto met zonnepanelen op het dak. Daar is de stekker uit getrokken door cash flow tekort maar niet omdat het product niet te realiseren was.
Verder zul je ook moeten kijken of de velden om de bovenleiding geen neveneffect geven op de bekabeling en zonnepanelen zelf.
Is wel een beetje een kromme vergelijking.
Maar desondanks zie ik niemand in mijn buurt de zonnepanelen op hun campers/kampeerauto's schoonmaken.
Maar desondanks zie ik niemand in mijn buurt de zonnepanelen op hun campers/kampeerauto's schoonmaken.
Dat hoeft ook helemaal niet, zonnepanelen op een huis (laten) reinigen!
Dat kost je namelijk al gauw meer dan het ‘verlies’ aan opbrengst door wat herfstblaadjes en zo.
Voor een camper/kampeerauto, gewoon zelf doen natuurlijk als die heel de winter ergens stof heeft verzameld?
In een NOS artikel over de duurdere treinkaartjes laatst werd gesteld dat slechts 3% van een treinkaartje op gaat aan energie. dat verbaasde me wel.
Maar desondanks zie ik niemand in mijn buurt de zonnepanelen op hun campers/kampeerauto's schoonmaken.
Dat wordt over het algemeen gelijktijdig gedaan met het reinigen van de camper/kampeerauto. Mijn ouders hadden ook panelen er op en die werden echt elk jaar gereinigd omdat ze anders vol stof zaten omdat deze plat lagen.
In een NOS artikel over de duurdere treinkaartjes laatst werd gesteld dat slechts 3% van een treinkaartje op gaat aan energie. dat verbaasde me wel.
Dan heb je kennelijk geen idee wat personeel anno 2023 kost.
Ik denk het wel. maar dat dat de grootste kostenpost is zegt nog weinig over hoeveel energie kost ;)
Lightyear was ook in een vergevorderd stadium met de ontwikkeling van een elektrische auto met zonnepanelen op het dak. Daar is de stekker uit getrokken door cash flow tekort maar niet omdat het product niet te realiseren was.
Lightyear gebruikt speciale materialen vooral uit de lucht- en ruimtevaart om het gewicht zo minimaal mogelijk te houden. Die materialen zijn veelal zeer schaars (dus peperduur) en dat verklaart mede waarom die zonneauto een kapitaal zou gaan kosten. Ik denk niet dat Lightyear levensvatbaar is, leuk experimenteren maar er zit mijns inziens geen enkel realistisch business model achter (een kwaal waar veel bedrijven op Brainport trouwens aan lijden). Mocht je overwegen er geld in te steken: vooral niet doen.
Als ik als techneut in R&D een ding geleerd heb is dat er een levensgroot verschil is tussen een prototype maken en een regulier product maken. Er kan in een lab van alles gemaakt worden maar 95% daarvan is commercieel niet relevant of niet in grotere aantallen te produceren.
Op heel wat stations zitten namelijk vooralsnog vélé m2 ongebruikt en kunnen er echt wel meer bij. Dit is mijn bijdrage aan de discussie waar het origineel over ging. (Mits de daken het daar ook houden)
Daarnaast zit je met het gewicht wat extra aan het dak wordt toegevoegd wat een trein instabieler kan maken.
Het lijkt mij dat als zoiets ontwikkeld zou gaan worden, het ontwerp van de trein hierop aangepast zal worden. Dat is net zoiets als dat de apparatuur van treinen nu op de daken van de trein wordt gemonteerd in plaats van eronder. Dat lijkt me ook een behoorlijke toename aan gewicht op het dak van de trein.
Ik vind het een leuk idee, zonnepanelen op de daken van treinen. Of het heel haalbaar is, dat weet ik niet. Maar de ontwikkeling van zonnepanelen staat niet stil. Wie weet wat er in de toekomst allemaal mogelijk is.
Al vraag ik me af wat de toegevoegde waarde is bij treinen die hun stroom van de bovenleiding halen. Het lijkt mij eenvoudiger om iets met zonnepanelen langs de routes te maken, of zoals dat al gebeurt, op de stations.
Het is in ieder geval interessante materie om over na te denken.
het lijkt me vooral interessant om in te zetten op capacitors of iets dergelijksbij stations, welke bij aankomst energie uit het remmen kunnen opslaan om het weer terug te geven bij vertrek.
het lijkt me vooral interessant om in te zetten op capacitors of iets dergelijksbij stations, welke bij aankomst energie uit het remmen kunnen opslaan om het weer terug te geven bij vertrek.
In feite gebeurt dat al, maar dan aan ‘het net’ (in dit geval het 1,5 kV DC net, dus de bovenleiding) of deels in de trein zelf (boordnet accu’s).
Lokale opslag nabij stations is met de benodigde vermogens (megawatts om een trein te laten ‘vertrekken’) niet echt een optie, en als het al zou kunnen is het duur.
Bij zonneweides/windmolenparken is men daar overigens wel mee bezig, en op kleine schaal ook voor ‘thuisgebruik’ (dus wassen/drogen of je auto opladen van de overcapaciteit van je zonnepanelen).
Maar je hebt gelijk, alle beetjes helpen.
het lijkt me vooral interessant om in te zetten op capacitors of iets dergelijksbij stations, welke bij aankomst energie uit het remmen kunnen opslaan om het weer terug te geven bij vertrek.
Dit gebeurt niet alleen bij stations, overal waar 2 treinen binnen dezelfde sector rijden qua voeding kan een remmende trein terug leveren aan de bovenleiding en gebruikt een andere trein die stroom vraagt deze stroom. Als er niet terug geleverd kan worden aan de bovenleiding vanwege dat er geen trein is welke de stroom nodig heeft dan wordt de overtollige stroom van het remmen naar weerstanden geleid en gaat het op aan warmte ontwikkeling in deze weerstanden.
Dit gebeurt niet alleen bij stations, overal waar 2 treinen binnen dezelfde sector rijden qua voeding kan een remmende trein terug leveren aan de bovenleiding en gebruikt een andere trein die stroom vraagt deze stroom. Als er niet terug geleverd kan worden aan de bovenleiding vanwege dat er geen trein is welke de stroom nodig heeft dan wordt de overtollige stroom van het remmen naar weerstanden geleid en gaat het op aan warmte ontwikkeling in deze weerstanden.
Dank. Dan warmte ontwikkeling ‘elders’ inderdaad (via de remmen zelf of weerstanden) dus laat je trein maar uitrollen voor zover mogelijk (als de dienstregeling dat toestaat).
Die energie ergens ‘opslaan’ is (op dit moment nog) niet echt haalbaar, toch?
Bussen hier hebben/hadden dat wel (ooit), een soort zwaar vliegwiel dat aangedreven wordt door rem-energie en dan weer hielp bij het ‘optrekken’.
Als het om elektriciteit gaat, alle e-auto’s hebben dat natuurlijk ook. Leesvoer https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/wat-is-regeneratief-remmen dus voor treinen is rem-energie opslaan best een goed idee, zoals
Energie opslaan zou in principe wel kunnen maar de kosten wegen daarvan niet op tegen de baten, net zoals dat is met de opgewekte energie van zonnepanelen is de terug verdien tijd erg lang van dit soort accu's en zeker als je over behoorlijke capaciteit praat.
Als je in de treinen energie wilt opslaan verliest de trein weer aanzienlijke ruimte voor passagiers en dat is dus niet wenselijk, ook verhoogt het het totaal gewicht van de trein waardoor weer meer energie nodig is om de trein op gang te trekken, waardoor het positieve effect weer teniet gedaan wordt.
Misschien dat het over een paar jaar wel economisch haalbaar en interessant is.
het is een briljant idee, maar het hangt af van de regio en het klimaat
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.