beantwoord

Zonnepanelen op dak treinen

  • 31 January 2023
  • 34 reacties
  • 969 Bekeken

Beste NS, hebben jullie wel eens onderzoek gedaan naar zonnepanelen op (het dak van) treinen? Waarom gebeurt dat (nog) niet? 

icon

Beste antwoord door Anonymous 31 January 2023, 17:10

Bekijk origineel

34 reacties

Badge +3

het is een briljant idee, maar het hangt af van de regio en het klimaat

Het ‘klimaat’ (in de zin van temperatuur en hoeveelheid neerslag) doet er op zich niet zoveel toe. De regio (invalshoek van de zon) wel, maar valt op zich ook nog wel mee want veel panelen leveren al maximaal vermogen als de zon er met 45° op schijnt.

Reputatie 3

het is een briljant idee, maar het hangt af van de regio en het klimaat

Het ‘klimaat’ (in de zin van temperatuur en hoeveelheid neerslag) doet er op zich niet zoveel toe. De regio (invalshoek van de zon) wel, maar valt op zich ook nog wel mee want veel panelen leveren al maximaal vermogen als de zon er met 45° op schijnt.

Regio en klimaat zal ook vast wel in orde zijn met alle zonnepanelen die in Nederland als paddestoelen uit de grond schieten. 😀

Tegenwoordig zijn er dunne film zonnepanelen beschikbaar. Ze zijn zo dun dat ze gewoon gebogen kunnen worden. Deze zijn ook een stuk lichter.

Volgens ome google weegt een regulier zonnepaneel 40 á 50 kilo. Dat is best een hoop extra gewicht voor een trein.

Ome google vertrelt echter ook dat een dunne film zonnepaneel 12 kilo weegt. Nog steeds best zwaar, maar een stuk minder gewicht. Als je het staal van het dak dan wat dunner maakt en het verschil vervangt met zo'n paneel, dan zal dat behoorlijk uitmaken.

Aangaande vonken: die zullen (neem ik aan) alleen maar in de buurt van de pantograaf voorkomen. Als je tot zo'n (zeg) 5 meter van de pantograaf af geen zonnepanelen insalleert, zullen die ook niet beschadigd raken.

En dan het schoonmaken: misschien kunnen ze beweegbare rollers voor het dak insalleren in de wasstraat, zodat de pantograaf niet beschadigd raakt? Het hele idee is dat de roller van het dak af komt op het moment dat die in de buurt van de pantograaf komt (nog een reden om geen zonnepanelen te installeren binnen (zeg) 5 meter van de pantograaf) en weer omlaag komt als de pantograaf voorbij is gekomen. Je kan er twee nemen (voor links- en rechtsboven) om te voorkomen dat de bovenleiding onderbroken moet worden… of je kan een technologie gebruiken die in auto's nogal vaak gebruikt wordt: ruitenwissers. :)

Reputatie 3

Ik vraag me af of het al die moeite waard is vergeleken met wat het oplevert. De trein zal alsnog verreweg de meeste stroom van de bovenleiding trekken, mij lijkt dat de zonnepanelen slechts een kleine fractie zullen leveren wat benodigd is. Ik denk dat het dan veel praktischer is om te zorgen dat de stroom die van de bovenleiding komt echt totaal groen wordt opgewekt.

Misschien kun je beter zonnepanelen tussen de rails leggen 🤣

De meeste treinen in NL gebruiken 1500V gelijkspanning via de bovenleiding. Een zonnepaneel levert zo’n 30V gelijkspanning. Dus om de 50 panelen even een draad naar boven en je bent er 🤣

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt me allemaal buitengewoon inefficiënt voor treinen die op geëlektrificeerde baanvakken rijden. Dan kun je beter zonnepanelen bevestigen op de bovenleidingmasten. Om maar iets te noemen.

Reputatie 7
Badge +1

Of in de geluidsschermen langs het spoor, zoals bijvoorbeeld dit voorbeeld: https://www.solarhighways.eu/nl/

Reputatie 7
Badge +3

Geluidsschermen langs het spoor zijn veelal begroeid met bijvoorbeeld klimop. Dat gaat gaat niet goed samen met zonnepanelen.

Reputatie 7
Badge +1

Dat zou bij nieuw te bouwen geluidsschermen (mits daar niet ook vanalles overheen gaat groeien) geen probleem moeten zijn. Al moet ik zeggen dat ik groene geluidsschermen wel mooier vind.

Ander probleem is graffiti. Daar hebben ze ook in het voorbeeld mee te maken gehad.

Reageer