beantwoord

Zonnepanelen op dak treinen

  • 31 January 2023
  • 34 reacties
  • 971 Bekeken

Beste NS, hebben jullie wel eens onderzoek gedaan naar zonnepanelen op (het dak van) treinen? Waarom gebeurt dat (nog) niet? 

icon

Beste antwoord door Anonymous 31 January 2023, 17:10

Bekijk origineel

34 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Dat zou bij nieuw te bouwen geluidsschermen (mits daar niet ook vanalles overheen gaat groeien) geen probleem moeten zijn. Al moet ik zeggen dat ik groene geluidsschermen wel mooier vind.

Ander probleem is graffiti. Daar hebben ze ook in het voorbeeld mee te maken gehad.

Reputatie 7
Badge +3

Geluidsschermen langs het spoor zijn veelal begroeid met bijvoorbeeld klimop. Dat gaat gaat niet goed samen met zonnepanelen.

Reputatie 7
Badge +1

Of in de geluidsschermen langs het spoor, zoals bijvoorbeeld dit voorbeeld: https://www.solarhighways.eu/nl/

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt me allemaal buitengewoon inefficiënt voor treinen die op geëlektrificeerde baanvakken rijden. Dan kun je beter zonnepanelen bevestigen op de bovenleidingmasten. Om maar iets te noemen.

Misschien kun je beter zonnepanelen tussen de rails leggen 🤣

De meeste treinen in NL gebruiken 1500V gelijkspanning via de bovenleiding. Een zonnepaneel levert zo’n 30V gelijkspanning. Dus om de 50 panelen even een draad naar boven en je bent er 🤣

Reputatie 3

Ik vraag me af of het al die moeite waard is vergeleken met wat het oplevert. De trein zal alsnog verreweg de meeste stroom van de bovenleiding trekken, mij lijkt dat de zonnepanelen slechts een kleine fractie zullen leveren wat benodigd is. Ik denk dat het dan veel praktischer is om te zorgen dat de stroom die van de bovenleiding komt echt totaal groen wordt opgewekt.

Tegenwoordig zijn er dunne film zonnepanelen beschikbaar. Ze zijn zo dun dat ze gewoon gebogen kunnen worden. Deze zijn ook een stuk lichter.

Volgens ome google weegt een regulier zonnepaneel 40 á 50 kilo. Dat is best een hoop extra gewicht voor een trein.

Ome google vertrelt echter ook dat een dunne film zonnepaneel 12 kilo weegt. Nog steeds best zwaar, maar een stuk minder gewicht. Als je het staal van het dak dan wat dunner maakt en het verschil vervangt met zo'n paneel, dan zal dat behoorlijk uitmaken.

Aangaande vonken: die zullen (neem ik aan) alleen maar in de buurt van de pantograaf voorkomen. Als je tot zo'n (zeg) 5 meter van de pantograaf af geen zonnepanelen insalleert, zullen die ook niet beschadigd raken.

En dan het schoonmaken: misschien kunnen ze beweegbare rollers voor het dak insalleren in de wasstraat, zodat de pantograaf niet beschadigd raakt? Het hele idee is dat de roller van het dak af komt op het moment dat die in de buurt van de pantograaf komt (nog een reden om geen zonnepanelen te installeren binnen (zeg) 5 meter van de pantograaf) en weer omlaag komt als de pantograaf voorbij is gekomen. Je kan er twee nemen (voor links- en rechtsboven) om te voorkomen dat de bovenleiding onderbroken moet worden… of je kan een technologie gebruiken die in auto's nogal vaak gebruikt wordt: ruitenwissers. :)

Reputatie 3

het is een briljant idee, maar het hangt af van de regio en het klimaat

Het ‘klimaat’ (in de zin van temperatuur en hoeveelheid neerslag) doet er op zich niet zoveel toe. De regio (invalshoek van de zon) wel, maar valt op zich ook nog wel mee want veel panelen leveren al maximaal vermogen als de zon er met 45° op schijnt.

Regio en klimaat zal ook vast wel in orde zijn met alle zonnepanelen die in Nederland als paddestoelen uit de grond schieten. 😀

Badge +3

het is een briljant idee, maar het hangt af van de regio en het klimaat

Het ‘klimaat’ (in de zin van temperatuur en hoeveelheid neerslag) doet er op zich niet zoveel toe. De regio (invalshoek van de zon) wel, maar valt op zich ook nog wel mee want veel panelen leveren al maximaal vermogen als de zon er met 45° op schijnt.

het is een briljant idee, maar het hangt af van de regio en het klimaat

Energie opslaan zou in principe wel kunnen maar de kosten wegen daarvan niet op tegen de baten, net zoals dat is met de opgewekte energie van zonnepanelen is de terug verdien tijd erg lang van dit soort accu's en zeker als je over behoorlijke capaciteit praat.

Als je in de treinen energie wilt opslaan verliest de trein weer aanzienlijke ruimte voor passagiers en dat is dus niet wenselijk, ook verhoogt het het totaal gewicht van de trein waardoor weer meer energie nodig is om de trein op gang te trekken, waardoor het positieve effect weer teniet gedaan wordt.

Misschien dat het over een paar jaar wel economisch haalbaar en interessant is.

Badge +3

Dit gebeurt niet alleen bij stations, overal waar 2 treinen binnen dezelfde sector rijden qua voeding kan een remmende trein terug leveren aan de bovenleiding en gebruikt een andere trein die stroom vraagt deze stroom.  Als er niet terug geleverd kan worden aan de bovenleiding vanwege dat er geen trein is welke de stroom nodig heeft dan wordt de overtollige stroom van het remmen naar weerstanden geleid en gaat het op aan warmte ontwikkeling in deze weerstanden.

Dank. Dan warmte ontwikkeling ‘elders’ inderdaad (via de remmen zelf of weerstanden) dus laat je trein maar uitrollen voor zover mogelijk (als de dienstregeling dat toestaat). 🤔

Die energie ergens ‘opslaan’ is (op dit moment nog) niet echt haalbaar, toch?

Bussen hier hebben/hadden dat wel (ooit), een soort zwaar vliegwiel dat aangedreven wordt door rem-energie en dan weer hielp bij het ‘optrekken’.

Als het om elektriciteit gaat, alle e-auto’s hebben dat natuurlijk ook. Leesvoer https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/wat-is-regeneratief-remmen dus voor treinen is rem-energie opslaan best een goed idee, zoals @Tonny.s al zei. Wel duur… 😴

het lijkt me vooral interessant om in te zetten op capacitors of iets dergelijksbij stations, welke bij aankomst energie uit het remmen kunnen opslaan om het weer terug te geven bij vertrek. 

Dit gebeurt niet alleen bij stations, overal waar 2 treinen binnen dezelfde sector rijden qua voeding kan een remmende trein terug leveren aan de bovenleiding en gebruikt een andere trein die stroom vraagt deze stroom.  Als er niet terug geleverd kan worden aan de bovenleiding vanwege dat er geen trein is welke de stroom nodig heeft dan wordt de overtollige stroom van het remmen naar weerstanden geleid en gaat het op aan warmte ontwikkeling in deze weerstanden.

Badge +3

het lijkt me vooral interessant om in te zetten op capacitors of iets dergelijksbij stations, welke bij aankomst energie uit het remmen kunnen opslaan om het weer terug te geven bij vertrek. 

In feite gebeurt dat al, maar dan aan ‘het net’ (in dit geval het 1,5 kV DC net, dus de bovenleiding) of deels in de trein zelf (boordnet accu’s).

Lokale opslag nabij stations is met de benodigde vermogens (megawatts om een trein te laten ‘vertrekken’) niet echt een optie, en als het al zou kunnen is het duur.

Bij zonneweides/windmolenparken is men daar overigens wel mee bezig, en op kleine schaal ook voor ‘thuisgebruik’ (dus wassen/drogen of je auto opladen van de overcapaciteit van je zonnepanelen).

Maar je hebt gelijk, alle beetjes helpen.

Reputatie 6

het lijkt me vooral interessant om in te zetten op capacitors of iets dergelijksbij stations, welke bij aankomst energie uit het remmen kunnen opslaan om het weer terug te geven bij vertrek. 

Reputatie 7
Badge +1

Daarnaast zit je met het gewicht wat extra aan het dak wordt toegevoegd wat een trein instabieler kan maken.

Het lijkt mij dat als zoiets ontwikkeld zou gaan worden, het ontwerp van de trein hierop aangepast zal worden. Dat is net zoiets als dat de apparatuur van treinen nu op de daken van de trein wordt gemonteerd in plaats van eronder. Dat lijkt me ook een behoorlijke toename aan gewicht op het dak van de trein.

Ik vind het een leuk idee, zonnepanelen op de daken van treinen. Of het heel haalbaar is, dat weet ik niet. Maar de ontwikkeling van zonnepanelen staat niet stil. Wie weet wat er in de toekomst allemaal mogelijk is.

Al vraag ik me af wat de toegevoegde waarde is bij treinen die hun stroom van de bovenleiding halen. Het lijkt mij eenvoudiger om iets met zonnepanelen langs de routes te maken, of zoals dat al gebeurt, op de stations.

Het is in ieder geval interessante materie om over na te denken. 🙂

Reputatie 3

@Jeroen ik ben mij bewust van de zonnepanelen bij Utrecht en ook Rotterdam bijv. Mogelijk had ik beter moeten aanduiden dat je gewoon meer op de daken zal moeten gooien dan op treinen.

 

Op heel wat stations zitten namelijk vooralsnog vélé m2 ongebruikt en kunnen er echt wel meer bij. Dit is mijn bijdrage aan de discussie waar het origineel over ging. (Mits de daken het daar ook houden)

Lightyear was ook in een vergevorderd stadium met de ontwikkeling van een elektrische auto met zonnepanelen op het dak. Daar is de stekker uit getrokken door cash flow tekort maar niet omdat het product niet te realiseren was.

Lightyear gebruikt speciale materialen vooral uit de lucht- en ruimtevaart om het gewicht zo minimaal mogelijk te houden. Die materialen zijn veelal zeer schaars (dus peperduur) en dat verklaart mede waarom die zonneauto een kapitaal zou gaan kosten. Ik denk niet dat Lightyear levensvatbaar is, leuk experimenteren maar er zit mijns inziens geen enkel realistisch business model achter (een kwaal waar veel bedrijven op Brainport trouwens aan lijden). Mocht je overwegen er geld in te steken: vooral niet doen.

Als ik als techneut in R&D een ding geleerd heb is dat er een levensgroot verschil is tussen een prototype maken en een regulier product maken. Er kan in een lab van alles gemaakt worden maar 95% daarvan is commercieel niet relevant of niet in grotere aantallen te produceren.

Reputatie 6

Ik denk het wel. maar dat dat de grootste kostenpost is zegt nog weinig over hoeveel energie kost ;) 

In een NOS artikel over de duurdere treinkaartjes laatst werd gesteld dat slechts 3% van een treinkaartje op gaat aan energie. dat verbaasde me wel. 

Dan heb je kennelijk geen idee wat personeel anno 2023 kost.

@Jeroenmijn huis wordt net zo goed vuil. Ik woon tussen drukke snelwegen en een spoorlijn. 

Maar desondanks zie ik niemand in mijn buurt de zonnepanelen op hun campers/kampeerauto's schoonmaken.

Dat wordt over het algemeen gelijktijdig gedaan met het reinigen van de camper/kampeerauto. Mijn ouders hadden ook panelen er op en die werden echt elk jaar gereinigd omdat ze anders vol stof zaten omdat deze plat lagen.

Reputatie 6

In een NOS artikel over de duurdere treinkaartjes laatst werd gesteld dat slechts 3% van een treinkaartje op gaat aan energie. dat verbaasde me wel. 

Badge +3

@Jeroenmijn huis wordt net zo goed vuil. Ik woon tussen drukke snelwegen en een spoorlijn. 

Maar desondanks zie ik niemand in mijn buurt de zonnepanelen op hun campers/kampeerauto's schoonmaken.

Dat hoeft ook helemaal niet, zonnepanelen op een huis (laten) reinigen!

Dat kost je namelijk al gauw meer dan het ‘verlies’ aan opbrengst door wat herfstblaadjes en zo.

Voor een camper/kampeerauto, gewoon zelf doen natuurlijk als die heel de winter ergens stof heeft verzameld? 😏

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroen mijn huis wordt net zo goed vuil. Ik woon tussen drukke snelwegen en een spoorlijn. 

Maar desondanks zie ik niemand in mijn buurt de zonnepanelen op hun campers/kampeerauto's schoonmaken.

@Aar   Maar geen bovenleiding en ik mag aannemen dat je weet wat een vervuiling de koolstrips geven op de treinen.  Daarnaast als een trein vonken trekt en deze komen terecht op de panelen dan zal dat ook enige schade geven.

Verder zul je ook moeten kijken of de velden om de bovenleiding geen neveneffect geven op de bekabeling en zonnepanelen zelf.

Is wel een beetje een kromme vergelijking.

@MoDe  Je huis heeft geen slijtende koolstrips en door de wervelingen om de trein heen bij slecht weer wordt ook het dak van de trein vies.  Ik ga er vanuit dat jouw huis geen 140 km/uur rijdt waardoor deze wervelingen ontstaan.  In jouw visie zou de hele trein dus niet gewassen hoeven te worden want die kan niet smerig worden want jouw huis wordt dat ook niet,

@Tjan  Misschien moet je je even verder verdiepen in de materie want veel modernere stations zijn uitgevoerd met zonnepanelen, kijk maar eens goed als je op de grotere stations bent zoals o.a. Utrecht Centraal.

 

@DouweD  enig idee wat een trein aan elektra nodig heeft voor de aandrijving?  Dat redt je niet met zonnepanelen, hooguit zou je wat van de verlichting en oplaadpunten met de zonnepanelen kunnen voorzien van spanning.

Reageer