Skip to main content

Ik ben zwanger en ook al zie je nog geen buik, ik heb veel last mijn onderrug. Lang staan is dus zwaar. Nu is op mijn traject (utrecht-amsterdam) de tweede klasse snel vol en staan er mensen in het gangpad. Mag ik in dit geval 1e klas gaan zitten?

Helaas niet. U mag alleen eerste klas gaan zitten als u of een geldig kaartje heeft, of dat de conducteur u vooraf toestemming heeft gegeven. Meer dan die twee mogelijkheden zijn er niet. Zelf ben ik wel voorstander van het beleid van de Belgische spoorwegen, waarbij vrouwen die meer dan vijf maanden zwanger zijn en een verklaring van een arts hebben, eerste klas mogen reizen.

In Nederland werkt het dus jammer genoeg zo niet. U kunt beboet worden, u mag er niet zo maar gaan zitten, ook al gaat het wat tegen mijn gevoel in.

Ik keer me tegen alle verhalen en veelal rotsmoesjes om maar eerste klas te mogen gaan zitten, maar dit zou in Nederland zo geregeld moeten zijn als in België. Het is op dat punt zeker een socialer land.

Uw enige optie is het vragen aan een reiziger, als het een fatsoenlijke reiziger is dan zal die zonder boe of bah op staan.

"Pardon, zou ik hier mogen zitten, ik ben namelijk zwanger" zou al genoeg moeten zijn. Er is meestal een speciale vierzit plaats voor mindervaliden en zwangeren, waar men sowieso op moet staan.

Het getuigt van elementair fatsoen dat te doen, althans zo ben ik groot gebracht, maar de vraag was of TS in de eerste klas mag gaan zitten.

Je mag met een 1e klas vervoersbewijs in de 1e klas zitten.

Er zijn in de hele trein speciale stoelen vlak bij de deuren naar de balkons aangemerkt voor mensen die zwanger of slecht ter been zijn. Deze stoelen zijn ook in de 2e klas. Je kunt degenen die op zo'n stoel zitten vragen op te staan zodat jij daar kunt zitten. Bij drukte zitten daar mensen regelmatig die niet zwanger of slecht ter been zijn.

Als aanvulling op MoDe, zoek inderdaad naar de 'priority seats’, daar zijn ze zeker voor bedoeld. :)

Als aanvulling op MoDe, zoek inderdaad naar de 'priority seats’€...]

De voorrangsplaatsen :)

Uw enige optie is het vragen aan een reiziger

In de tweede klasse dan wel natuurlijk, voor alle duidelijkheid. Ook als je het aan een medereiziger hebt gevraagd, mag je met een vervoerbewijs voor de tweede klasse niet in de eerste klasse zitten uiteraard.

Dank voor de reacties! Het belgische model klinkt inderdaad beter, soms is het zo vol dat je niet eens in een coupé kunt komen om uberhaupt te vragen of je mag zitten. Voor de rest zal ik het gewoon moeten gaan durven vragen :)

Waarom koop je niet gewoon een 1e klas kaartje?

Waarom zou je een eerste klas kaartje moeten kopen als er geregeld is dat er voorrangsplaatsen zijn voor bepaalde groepen reizigers? 

Waarom koop je niet gewoon een 1e klas kaartje?

Waarom een kaartje kopen en niet gewoon met OV chipkaart Klassen wissel?

We weten ook niet of TS voor werk of privé die reis telkens moet maken. Wellicht kan de werkgever uit coulance, een hogere vergoeding van de reiskosten geven tijdelijk indien dit voor werk is. Afhankelijk van de werkgever uiteraard en vragen kan altijd aan je teamleider of manager. Misschien is er wel een middenweg, ze betaald zelf een rit per dag de meerkosten die 1e klas meer kost dan 2e klas en een rit betaald werkgever. Dit is niet de normale gang van zaken ik weet het, elke werkgever is anders en biedt andere mogelijkheid. Uiteraard zoals gezegd weten we niet of dit woon/werk verkeer is 

Reageer