beantwoord

Abonnement icm interrail in buurland

  • 17 October 2022
  • 46 reacties
  • 924 Bekeken

Reputatie 6

Hoi! 

 

Ik ben van plan om van Amsterdam naar Berlijn te gaan donderdag. Binnen Nederland reis ik met Dal vrij 1e klas en ik heb een interrail dag vanaf de grens bij Oldenzaal tot Berlin. Ik wil met de IC Berlijn van +/- 09:00 uur dus die is in mijn vrij reizen periode.

Volgens de klantenservice moet ik dan inchecken in Amsterdam en uitchecken in Hengelo maar dat ga ik nooit halen en dan mag ik 2 uur wachten op Hengelo. Het meenemen van je ov-chipkaart met abonnement erop zou toch voldoende moeten zijn? 

icon

Beste antwoord door rvdborgt 17 October 2022, 17:54

Bekijk origineel

46 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Het volgende slachtoffer van NS-personeel dat niet weet hoe het werkt, deze keer in de ICE:

https://community.eurail.com/ask-a-question-40/dutch-trajectory-with-ns-flex-dal-vrij-9595

Nou nee, de reiziger is fout, want internationale reis is geboekt vanaf Emmerich en niet vanaf Amsterdam. Zonder incheck reist in Amsterdam reist de reiziger zwart.

Interrail is geldig vanaf het grenstariefpunt, Dal Vrij is geldig tot aan het grenstariefpunt (en dat is niet Emmerich maar Emmerich(Gr)). NS is glashelder dat je niet moet inchecken en tijdens de middagspits wil je dat ook niet omdat je dan onterecht zou betalen.

Moeten we dit nu iedere keer gaan uitleggen?

Reputatie 1

Wie stuurt hem even hiernaartoe?

 

Hallo hier is het slachtoffer! Dank jullie wel voor het oppikken.

Reputatie 1

Misschien moeten er wat gevallen naar de geschillencommissie om wat meer zichtbaarheid te genereren. Door de achterstand van een halfjaar bij klantenservice is dat niet zo'n probleem - na 3 maanden zijn immers alle wettelijke termijnen overschreden.

Het is vooral zoeken naar een manier om dit door alle lagen management heen bij lijnmanagement en daarna HC en V&S-personeel te krijgen. Er moet echt iets gebeuren om HC beter op te leiden hoe om te gaan met allerlei uitzonderingssituaties, want zonder @Loes en collegae tegen de schenen te willen schoppen, er is nog een te grote groep die de fout in gaat. Bewust of onbewust.

 

Ik gun TS op het Interrail-forum van harte zijn geld snel en makkelijk terug, maar het zou inderdaad interessant zijn als NSH weigert en de bal bij de geschillencommissie komt te liggen. Dat schept in ieder geval een basis.

 

Hallo hier is de reiziger in kwestie. Natuurlijk zie ik mijn geld graag terug maar ik ben van harte bereid om dit bij de geschillencommissie te leggen. Het zou goed zijn als hier duidelijkheid over komt.

Reputatie 7
Badge +3

Het volgende slachtoffer van NS-personeel dat niet weet hoe het werkt, deze keer in de ICE:

https://community.eurail.com/ask-a-question-40/dutch-trajectory-with-ns-flex-dal-vrij-9595

Nou nee, de reiziger is fout, want internationale reis is geboekt vanaf Emmerich en niet vanaf Amsterdam. Zonder incheck reist in Amsterdam reist de reiziger zwart.

Interrail is geldig vanaf het grenstariefpunt, Dal Vrij is geldig tot aan het grenstariefpunt (en dat is niet Emmerich maar Emmerich(Gr)). NS is glashelder dat je niet moet inchecken en tijdens de middagspits wil je dat ook niet omdat je dan onterecht zou betalen.

Moeten we dit nu iedere keer gaan uitleggen?

Dat niet inchecken is bij een internationaal ticket dat met 100% korting vanaf Amsterdam is gekocht. Dat is hier niet het geval. De reiziger had correctietarief vanwege niet inchecken moeten krijgen welke hij kan corrigeren.

Reputatie 7
Badge +1

Het volgende slachtoffer van NS-personeel dat niet weet hoe het werkt, deze keer in de ICE:

https://community.eurail.com/ask-a-question-40/dutch-trajectory-with-ns-flex-dal-vrij-9595

Nou nee, de reiziger is fout, want internationale reis is geboekt vanaf Emmerich en niet vanaf Amsterdam. Zonder incheck reist in Amsterdam reist de reiziger zwart.

Interrail is geldig vanaf het grenstariefpunt, Dal Vrij is geldig tot aan het grenstariefpunt (en dat is niet Emmerich maar Emmerich(Gr)). NS is glashelder dat je niet moet inchecken en tijdens de middagspits wil je dat ook niet omdat je dan onterecht zou betalen.

Moeten we dit nu iedere keer gaan uitleggen?

Dat niet inchecken is bij een internationaal ticket dat met 100% korting vanaf Amsterdam is gekocht. Dat is hier niet het geval. De reiziger had correctietarief vanwege niet inchecken moeten krijgen welke hij kan corrigeren.

Er zijn meer gevallen waarbij dit zo is, zoals 2 op de grens aansluitende netkaarten.

Blijkbaar wil de informatie niet bij je aankomen. Wat precies begrijp je nu niet van: "Dan kunt u reizen zonder in- en uit te checken.”?

Reputatie 1

Het volgende slachtoffer van NS-personeel dat niet weet hoe het werkt, deze keer in de ICE:

https://community.eurail.com/ask-a-question-40/dutch-trajectory-with-ns-flex-dal-vrij-9595

Nou nee, de reiziger is fout, want internationale reis is geboekt vanaf Emmerich en niet vanaf Amsterdam. Zonder incheck reist in Amsterdam reist de reiziger zwart.

Interrail is geldig vanaf het grenstariefpunt, Dal Vrij is geldig tot aan het grenstariefpunt (en dat is niet Emmerich maar Emmerich(Gr)). NS is glashelder dat je niet moet inchecken en tijdens de middagspits wil je dat ook niet omdat je dan onterecht zou betalen.

Moeten we dit nu iedere keer gaan uitleggen?

Dat niet inchecken is bij een internationaal ticket dat met 100% korting vanaf Amsterdam is gekocht. Dat is hier niet het geval. De reiziger had correctietarief vanwege niet inchecken moeten krijgen welke hij kan corrigeren.

 

Dat is iets wat de conducteur ook zei, maar het klopt volgens mij niet met de FAQ op support.nsinternational.com. Daar staat namelijk (onderstrepingen door mij):

 

“Reist u met een NS-abonnement dat op moment van reizen recht geeft op 100% korting of een Traject Vrij met grenspunten abonnement in combinatie met een aansluitend abonnement of ticket dat geldig is vanaf de grens (landencoupon, Eurail, Interrail, NMBS- of DB-abonnement etc.)? Dan kunt u reizen zonder in- en uit te checken.”

 

Hier is duidelijk sprake van een ticket wat geldt vanaf de grens, niet vanaf Amsterdam. En bij mijn weten is NS Flex met Dal Vrij een abonnement dat op het moment waarop ik reisde recht gaf op 100% korting. Denk je dat die tekst niet klopt, of lees ik het verkeerd?

Reputatie 7
Badge +1

@Laura NS 

In dit verband 2 opmerkingen over de pagina "NS-abonnement en internationaal reizen”:

  1. In de tabel met abonnementen zijn de kolommen met kortingspercentages verdwenen.
  2. Zou het niet beter zijn om op deze pagina een link te zetten naar de genoemde FAQ, voor meer details o.i.d.? Daar worden meer gevallen uitgelegd, zoals 2 op de grens aansluitende netabonnementen.
Reputatie 7
Badge +1

@Job ter Haar : Nee die tekst klopt wel degelijk, maar er is gewoon iemand die zonder kennis van zaken op dit punt nogal hardnekkig beweerd dat de hele community ongelijk heeft. 

Hallo hier is de reiziger in kwestie. Natuurlijk zie ik mijn geld graag terug maar ik ben van harte bereid om dit bij de geschillencommissie te leggen. Het zou goed zijn als hier duidelijkheid over komt.

Kijk even wat Laura je kan bieden, in principe kan je de boel gaan frustreren door de klacht bij NS te deponeren via de trage weg (contactformulier), dan zit je snel genoeg aan een overschrijding van de termijn en kan je direct naar de geschillencommissie. Maar echt netjes is het niet. Mocht Laura nul krijgen, dan kan je daarvan een klacht maken, en die gaat toch niet tijdig behandeld worden.

Badge +3

Inchecken hoeft inderdaad niet, maar moet je bij Interrail dan geen outbound reis (Amsterdam - Frankfurt) invullen?

Los daarvan vind ik 61 euro een vreemd bedrag, de prijs voltarief van een enkele reis 1e klas Amsterdam - Emmerich is namelijk € 41,14

Reputatie 1

Hallo hier is de reiziger in kwestie. Natuurlijk zie ik mijn geld graag terug maar ik ben van harte bereid om dit bij de geschillencommissie te leggen. Het zou goed zijn als hier duidelijkheid over komt.

Kijk even wat Laura je kan bieden, in principe kan je de boel gaan frustreren door de klacht bij NS te deponeren via de trage weg (contactformulier), dan zit je snel genoeg aan een overschrijding van de termijn en kan je direct naar de geschillencommissie. Maar echt netjes is het niet. Mocht Laura nul krijgen, dan kan je daarvan een klacht maken, en die gaat toch niet tijdig behandeld worden.

 

Een klacht heb ik al ingediend, maar als het via Laura ook geregeld kan worden dan ga ik het proces natuurlijk niet frustreren. Ik hoop alleen dat het op de terugweg niet weer gebeurt, anders blijf ik bezig 😀

Reputatie 1

Inchecken hoeft inderdaad niet, maar moet je bij Interrail dan geen outbound reis (Amsterdam - Frankfurt) invullen?

Los daarvan vind ik 61 euro een vreemd bedrag, de prijs voltarief van een enkele reis 1e klas Amsterdam - Emmerich is namelijk € 41,14


Ik had op mijn Interrail-pas een reis ingevoerd van Emmerich grens naar Frankfurt. Volgens mij maakt het niet uit hoe ik in het buitenland terecht kom. Je hebt op zo’n Global Pass wel een inbegrepen outbound reis, maar die kun je inzetten wanneer je wilt.

Verschilt de prijs van zo’n kaartje niet van dag tot dag? Als je het via de website van NS Internationaal boekt is dat wel het geval… maar anders is het inderdaad raar. Maar goed, ik bewaar alles en als ik het terugkrijg maakt het niet uit. En zo niet dan wordt mijn geval des te schrijnender en wordt er misschien eindelijk iets aan gedaan 😀

Reputatie 7
Badge +1

Inchecken hoeft inderdaad niet, maar moet je bij Interrail dan geen outbound reis (Amsterdam - Frankfurt) invullen?

Als je een netabonnement voor Nederland hebt, dan hoeft dat niet.

Los daarvan vind ik 61 euro een vreemd bedrag, de prijs voltarief van een enkele reis 1e klas Amsterdam - Emmerich is namelijk € 41,14

NSI vraagt een hoger tarief voor de ICE en heeft volgens mij ook een boordtarief.

Even nakijken:

Amsterdam C - Oberhausen vol tarief 1e klas kost 93,30. Met 100% korting in NL 39,40, dus het Nederlandse deel kost 53,90. Boordtarief blijkbaar 61.

Reputatie 1

Zo, even een update. Terug naar Nederland ben ik maar even over Düsseldorf/Venlo gegaan, dan zit de grens vlakbij en tussen twee stations die vlakbij elkaar liggen. De NS heeft me een mail gestuurd met excuses dat ze mijn klacht niet in 5 dagen hebben kunnen behandelen en dat ze hopen dat ze zo snel mogelijk hopen te antwoorden.

Is er, behalve via Venlo reizen als ik naar/door Duitsland moet, nog iets anders wat ik kan doen om deze situatie in het vervolg te vermijden? Niet dat ik speciaal conflictmijdend ben aangelegd, of dat ik bang ben dat ik mijn 61 euro niet terugkrijg, maar ik heb ook weer geen zin om telkens dat soort bedragen te moeten voorschieten :-) Als deze zaak afgehandeld is dan kan ik de correspondentie daarover meenemen natuurlijk, maar ik reis begin April alweer over de grens en dan is dit misschien nog niet opgelost...

Reputatie 7
Badge +1

Zo, even een update. Terug naar Nederland ben ik maar even over Düsseldorf/Venlo gegaan, dan zit de grens vlakbij en tussen twee stations die vlakbij elkaar liggen. De NS heeft me een mail gestuurd met excuses dat ze mijn klacht niet in 5 dagen hebben kunnen behandelen en dat ze hopen dat ze zo snel mogelijk hopen te antwoorden.

Is er, behalve via Venlo reizen als ik naar/door Duitsland moet, nog iets anders wat ik kan doen om deze situatie in het vervolg te vermijden? Niet dat ik speciaal conflictmijdend ben aangelegd, of dat ik bang ben dat ik mijn 61 euro niet terugkrijg, maar ik heb ook weer geen zin om telkens dat soort bedragen te moeten voorschieten 🙂 Als deze zaak afgehandeld is dan kan ik de correspondentie daarover meenemen natuurlijk, maar ik reis begin April alweer over de grens en dan is dit misschien nog niet opgelost...

 

Laat dat misschien maar weg, het is dan zeker nog niet opgelost. Dat NS nog steeds die 5 dagen communiceert vind ik zo langzamerhand wel zeer ergerlijk. Bedrijf heeft deze termijn nog nooit gehaald. Ga er maar vanuit dat een reactie minimaal 2 maanden op zich laat wachten. 

Reputatie 7
Badge +1

Is er, behalve via Venlo reizen als ik naar/door Duitsland moet, nog iets anders wat ik kan doen om deze situatie in het vervolg te vermijden? Niet dat ik speciaal conflictmijdend ben aangelegd, of dat ik bang ben dat ik mijn 61 euro niet terugkrijg, maar ik heb ook weer geen zin om telkens dat soort bedragen te moeten voorschieten 🙂 

Laat eerst je Interrail zien en pas je chipkaart met abonnement als de conducteur erom vraagt.

Als de conducteur het er niet mee eens is, dan zeg je dat je precies de instructies van NS hebt gevolgd en laat daarbij de webpagina zien waar het staat.

Als de conducteur het er nog steeds niet mee eens is, vraag dan om een UVB en betaal niet in de trein. Dan hoef je in ieder geval niet achter je geld aan te lopen.

Reputatie 7
Badge +3

Merkwaardig dat dit een probleem oplevert. NS International legt het heel duidelijk op de website:

  • Reist u met een NS-abonnement dat op moment van reizen recht geeft op 100% korting of een Traject Vrij met grenspunten abonnement in combinatie met een aansluitend abonnement of ticket dat geldig is vanaf de grens (landencoupon, Eurail, Interrail, NMBS- of DB-abonnement etc.)? Dan kunt u reizen zonder in- en uit te checken.

Hier de URL om in een voorkomend geval aan de Hc te laten zien:
https://support.nsinternational.com/app/answers/detail/a_id/9043/related/1

Reputatie 1

Update: ik kreeg een bericht van de klantenservice. “Omdat wij u sneller willen helpen, hebben wij besloten om niet inhoudelijk op uw klacht te reageren, maar honoreren wij direct uw verzoek en betalen wij uw claim volledig uit.” Fijn dat ik mijn geld terug heb, maar wel jammer dat ze er niet inhoudelijk op in gaan.

Reputatie 7
Badge +3

Tussen de regels door lees ik de volgende mededeling: onze Hc heeft geblunderd maar dat gaan we niet schrijven. 

Wat een bedrijf.

Reputatie 2

 

Als je tot de grens ingecheckt blijft, dan gaat je kaart na 12 keer inchecken zonder uitchecken blokkeren. 

 

Blokkade na 12 maal niet-uitchecken binnen 2 weken

 

Productvoorwaarden Syntus

Artikel 3. Vergeten uit te checken of niet mogelijk uit te checken

a. Na 12 maal niet-uitchecken binnen 2 weken wordt de OV-chipkaart geblokkeerd.

https://www.syntusutrecht.nl/getmedia/78e71219-9edb-4cae-b897-d909da712ac1/Productvoorwaarden-Stad-Amersfoort.pdf

Badge +3

Blokkade na 12 maal niet-uitchecken binnen 2 weken

Productvoorwaarden Syntus

Artikel 3. Vergeten uit te checken of niet mogelijk uit te checken

a. Na 12 maal niet-uitchecken binnen 2 weken wordt de OV-chipkaart geblokkeerd.

https://www.syntusutrecht.nl/getmedia/78e71219-9edb-4cae-b897-d909da712ac1/Productvoorwaarden-Stad-Amersfoort.pdf

Zo’n vaart zal het natuurlijk niet lopen voor iemand met Interrail, dat is hooguit een probleem bij mensen die dagelijks lange afstanden met bijv. streekbussen reizen, of om andere redenen structureel ‘vergeten’ uit te checken. Overigens kan je zo’n blokkade na een ‘preek’ over verplicht uitchecken laten verwijderen bij een servicebalie.

Reageer