beantwoord

Abonnement icm interrail in buurland

  • 17 October 2022
  • 46 reacties
  • 924 Bekeken

Reputatie 6

Hoi! 

 

Ik ben van plan om van Amsterdam naar Berlijn te gaan donderdag. Binnen Nederland reis ik met Dal vrij 1e klas en ik heb een interrail dag vanaf de grens bij Oldenzaal tot Berlin. Ik wil met de IC Berlijn van +/- 09:00 uur dus die is in mijn vrij reizen periode.

Volgens de klantenservice moet ik dan inchecken in Amsterdam en uitchecken in Hengelo maar dat ga ik nooit halen en dan mag ik 2 uur wachten op Hengelo. Het meenemen van je ov-chipkaart met abonnement erop zou toch voldoende moeten zijn? 

icon

Beste antwoord door rvdborgt 17 October 2022, 17:54

Bekijk origineel

46 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Overigens blijft m.n. deze situatie-combo van ABO/NL en ander soort (dus geen gewoon ticket) ABO/buitenland nog steeds een twijfelpunt waar theorie en praktijk nogal eens van elkaar blijken af te wijken. Zelfs na al die jaren………..

Ik zou dat geen twijfelpunt noemen, aangezien de regeling eenduidig is: al vanaf het begin van de chipkaart moest je met zo'n combinatie nergens in- of uitchecken en dat is nooit veranderd. Het is meer een zaak van slechte voorlichting, zowel naar personeel als naar reizigers. Daarbij helpen de misleidende bordjes bij die chippaaltjes op de perrons niet bepaald. Dat is meermaals aan NS gemeld maar er wordt niets aan gewijzigd want ze voldoen aan de ontwerpvoorschriften (of zoiets). Hoera enzo.

Reputatie 7
Badge +3

Merkwaardig dat dit een probleem oplevert. NS International legt het heel duidelijk op de website:

  • Reist u met een NS-abonnement dat op moment van reizen recht geeft op 100% korting of een Traject Vrij met grenspunten abonnement in combinatie met een aansluitend abonnement of ticket dat geldig is vanaf de grens (landencoupon, Eurail, Interrail, NMBS- of DB-abonnement etc.)? Dan kunt u reizen zonder in- en uit te checken.

Hier de URL om in een voorkomend geval aan de Hc te laten zien:
https://support.nsinternational.com/app/answers/detail/a_id/9043/related/1

Misschien moeten er wat gevallen naar de geschillencommissie om wat meer zichtbaarheid te genereren. Door de achterstand van een halfjaar bij klantenservice is dat niet zo'n probleem - na 3 maanden zijn immers alle wettelijke termijnen overschreden.

Het is vooral zoeken naar een manier om dit door alle lagen management heen bij lijnmanagement en daarna HC en V&S-personeel te krijgen. Er moet echt iets gebeuren om HC beter op te leiden hoe om te gaan met allerlei uitzonderingssituaties, want zonder @Loes en collegae tegen de schenen te willen schoppen, er is nog een te grote groep die de fout in gaat. Bewust of onbewust.

 

Ik gun TS op het Interrail-forum van harte zijn geld snel en makkelijk terug, maar het zou inderdaad interessant zijn als NSH weigert en de bal bij de geschillencommissie komt te liggen. Dat schept in ieder geval een basis.

Reputatie 1

Wie stuurt hem even hiernaartoe?

 

Hallo hier is het slachtoffer! Dank jullie wel voor het oppikken.

Reputatie 7
Badge +1

Is er, behalve via Venlo reizen als ik naar/door Duitsland moet, nog iets anders wat ik kan doen om deze situatie in het vervolg te vermijden? Niet dat ik speciaal conflictmijdend ben aangelegd, of dat ik bang ben dat ik mijn 61 euro niet terugkrijg, maar ik heb ook weer geen zin om telkens dat soort bedragen te moeten voorschieten 🙂 

Laat eerst je Interrail zien en pas je chipkaart met abonnement als de conducteur erom vraagt.

Als de conducteur het er niet mee eens is, dan zeg je dat je precies de instructies van NS hebt gevolgd en laat daarbij de webpagina zien waar het staat.

Als de conducteur het er nog steeds niet mee eens is, vraag dan om een UVB en betaal niet in de trein. Dan hoef je in ieder geval niet achter je geld aan te lopen.

Reputatie 5

Nou nee, de reiziger is fout, want internationale reis is geboekt vanaf Emmerich en niet vanaf Amsterdam. Zonder incheck reist in Amsterdam reist de reiziger zwart.

Er is geen reis geboekt omdat het onmogelijk is om een reis te boeken. Zoals NS International zelf op de website aangeeft, met 100% reisrecht in NL en 100% reisrecht in DE hoef je verder geen kaartje te kopen:

 

en zoals NS aangeeft hoef je dan niet in te checken op A'dam centraal, maar kan je bv een eenmalige keycard aanvragen om de poortjes door te komen (Internationaal reizen en poortjes openen en ovpay | NS International)

 

Edit: Henk_NL was me voor... 

Reputatie 7
Badge +1

@Job ter Haar : Nee die tekst klopt wel degelijk, maar er is gewoon iemand die zonder kennis van zaken op dit punt nogal hardnekkig beweerd dat de hele community ongelijk heeft. 

Reputatie 1

Update: ik kreeg een bericht van de klantenservice. “Omdat wij u sneller willen helpen, hebben wij besloten om niet inhoudelijk op uw klacht te reageren, maar honoreren wij direct uw verzoek en betalen wij uw claim volledig uit.” Fijn dat ik mijn geld terug heb, maar wel jammer dat ze er niet inhoudelijk op in gaan.

Reputatie 7
Badge +1

Welke moderator regelt dat hij als de wiedeweerga zijn geld teruggestort krijgt?

Misschien moeten er wat gevallen naar de geschillencommissie om wat meer zichtbaarheid te genereren. Door de achterstand van een halfjaar bij klantenservice is dat niet zo'n probleem - na 3 maanden zijn immers alle wettelijke termijnen overschreden.

Reputatie 7
Badge +1

Wie stuurt hem even hiernaartoe?

Ik zie dat Henk_NL dit inmiddels gedaan heeft.

Dat KAN ook helemaal niet MoDe, NS weigert 0-euro tickets te verkopen voor reizigers die de complete reis dekken met abonnement en Interrail. Je mag in dat geval reizen zonder incheck of internationaal vvb.

 

Lees de link van Rian eens na: https://support.nsinternational.com/app/answers/detail/a_id/9043

  • Reist u met een NS-abonnement dat op moment van reizen recht geeft op 100% korting of een Traject Vrij met grenspunten abonnement in combinatie met een aansluitend abonnement of ticket dat geldig is vanaf de grens (landencoupon, Eurail, Interrail, NMBS- of DB-abonnement etc.)? Dan kunt u reizen zonder in- en uit te checken.
Reputatie 7
Badge +1

Het volgende slachtoffer van NS-personeel dat niet weet hoe het werkt, deze keer in de ICE:

https://community.eurail.com/ask-a-question-40/dutch-trajectory-with-ns-flex-dal-vrij-9595

Nou nee, de reiziger is fout, want internationale reis is geboekt vanaf Emmerich en niet vanaf Amsterdam. Zonder incheck reist in Amsterdam reist de reiziger zwart.

Interrail is geldig vanaf het grenstariefpunt, Dal Vrij is geldig tot aan het grenstariefpunt (en dat is niet Emmerich maar Emmerich(Gr)). NS is glashelder dat je niet moet inchecken en tijdens de middagspits wil je dat ook niet omdat je dan onterecht zou betalen.

Moeten we dit nu iedere keer gaan uitleggen?

Reputatie 7
Badge +1

@Laura NS 

In dit verband 2 opmerkingen over de pagina "NS-abonnement en internationaal reizen”:

  1. In de tabel met abonnementen zijn de kolommen met kortingspercentages verdwenen.
  2. Zou het niet beter zijn om op deze pagina een link te zetten naar de genoemde FAQ, voor meer details o.i.d.? Daar worden meer gevallen uitgelegd, zoals 2 op de grens aansluitende netabonnementen.

Hallo hier is de reiziger in kwestie. Natuurlijk zie ik mijn geld graag terug maar ik ben van harte bereid om dit bij de geschillencommissie te leggen. Het zou goed zijn als hier duidelijkheid over komt.

Kijk even wat Laura je kan bieden, in principe kan je de boel gaan frustreren door de klacht bij NS te deponeren via de trage weg (contactformulier), dan zit je snel genoeg aan een overschrijding van de termijn en kan je direct naar de geschillencommissie. Maar echt netjes is het niet. Mocht Laura nul krijgen, dan kan je daarvan een klacht maken, en die gaat toch niet tijdig behandeld worden.

Reputatie 7
Badge +1

Inchecken hoeft inderdaad niet, maar moet je bij Interrail dan geen outbound reis (Amsterdam - Frankfurt) invullen?

Als je een netabonnement voor Nederland hebt, dan hoeft dat niet.

Los daarvan vind ik 61 euro een vreemd bedrag, de prijs voltarief van een enkele reis 1e klas Amsterdam - Emmerich is namelijk € 41,14

NSI vraagt een hoger tarief voor de ICE en heeft volgens mij ook een boordtarief.

Even nakijken:

Amsterdam C - Oberhausen vol tarief 1e klas kost 93,30. Met 100% korting in NL 39,40, dus het Nederlandse deel kost 53,90. Boordtarief blijkbaar 61.

Reputatie 7
Badge +3

Tussen de regels door lees ik de volgende mededeling: onze Hc heeft geblunderd maar dat gaan we niet schrijven. 

Wat een bedrijf.

Reputatie 7
Badge +1

De inzet van @rvdborgt is dus de tekst dat je gewoon tot de grens zou mogen zonder vervoerbewijs vanaf waar ook in Nederland (en Dal Vrij dus dan alleen als zichtbewijs)?

Dat volgt direct uit de tekst van NSI zelf. Dat is al de regeling sinds de invoering van de chipkaart.

Poortjes moet je dan maar zien te ontwijken

Gewoon met je Interrail openen of op de infoknop drukken.

Voor Sander is het relatief simpel dan, check in Amsterdam, check uit op perron (overstapzuil) en hup de grens over. Toon bij controle onderweg in NL je Interrail (zonder outbound) en je Dal Vrij. Succes gegarandeerd, 50 euro correctie wegens geen geldig vervoerbewijs!

Bij onwetend personeel de tekst van NSI laten zien. Bij correctietarief graag hier laten weten. Dan kan die onwetendheid nog eens worden aangekaart. Of moeten we dat maar accepteren?

Reputatie 7
Badge +1

Het volgende slachtoffer van NS-personeel dat niet weet hoe het werkt, deze keer in de ICE:

https://community.eurail.com/ask-a-question-40/dutch-trajectory-with-ns-flex-dal-vrij-9595

Reputatie 1

Misschien moeten er wat gevallen naar de geschillencommissie om wat meer zichtbaarheid te genereren. Door de achterstand van een halfjaar bij klantenservice is dat niet zo'n probleem - na 3 maanden zijn immers alle wettelijke termijnen overschreden.

Het is vooral zoeken naar een manier om dit door alle lagen management heen bij lijnmanagement en daarna HC en V&S-personeel te krijgen. Er moet echt iets gebeuren om HC beter op te leiden hoe om te gaan met allerlei uitzonderingssituaties, want zonder @Loes en collegae tegen de schenen te willen schoppen, er is nog een te grote groep die de fout in gaat. Bewust of onbewust.

 

Ik gun TS op het Interrail-forum van harte zijn geld snel en makkelijk terug, maar het zou inderdaad interessant zijn als NSH weigert en de bal bij de geschillencommissie komt te liggen. Dat schept in ieder geval een basis.

 

Hallo hier is de reiziger in kwestie. Natuurlijk zie ik mijn geld graag terug maar ik ben van harte bereid om dit bij de geschillencommissie te leggen. Het zou goed zijn als hier duidelijkheid over komt.

Reputatie 7
Badge +1

Het volgende slachtoffer van NS-personeel dat niet weet hoe het werkt, deze keer in de ICE:

https://community.eurail.com/ask-a-question-40/dutch-trajectory-with-ns-flex-dal-vrij-9595

Nou nee, de reiziger is fout, want internationale reis is geboekt vanaf Emmerich en niet vanaf Amsterdam. Zonder incheck reist in Amsterdam reist de reiziger zwart.

Interrail is geldig vanaf het grenstariefpunt, Dal Vrij is geldig tot aan het grenstariefpunt (en dat is niet Emmerich maar Emmerich(Gr)). NS is glashelder dat je niet moet inchecken en tijdens de middagspits wil je dat ook niet omdat je dan onterecht zou betalen.

Moeten we dit nu iedere keer gaan uitleggen?

Dat niet inchecken is bij een internationaal ticket dat met 100% korting vanaf Amsterdam is gekocht. Dat is hier niet het geval. De reiziger had correctietarief vanwege niet inchecken moeten krijgen welke hij kan corrigeren.

Er zijn meer gevallen waarbij dit zo is, zoals 2 op de grens aansluitende netkaarten.

Blijkbaar wil de informatie niet bij je aankomen. Wat precies begrijp je nu niet van: "Dan kunt u reizen zonder in- en uit te checken.”?

Reputatie 7
Badge +1

Nee dat hoeft niet. De tekst van NSI lijkt me duidelijk:

  • Reist u met een NS-abonnement dat op moment van reizen recht geeft op 100% korting of een Traject Vrij met grenspunten abonnement in combinatie met een aansluitend abonnement of ticket dat geldig is vanaf de grens (landencoupon, Eurail, Interrail, NMBS- of DB-abonnement etc.)? Dan kunt u reizen zonder in- en uit te checken.

Laat ik het dan zo zeggen… een conducteur zal een afwijking te zien krijgen en al gauw (vaak onbewust) een registratie maken, waarbij dan gezegd wordt “het is goed zo”.

Toch maar inchecken dan, om dat te voorkomen (en als bewijs dat je na 9:00 bent gaan reizen), het kan een hoop gedoe voorkomen.

Je kunt dat doen maar het moet zeker niet, zoals je eerst schreef. En in de middagspits is inchecken af te raden want dat kost dan geld.

Reputatie 7
Badge +2

Je hebt helemaal gelijk, ik wist niet van de uitzondering voor tickets die geldig zijn vanaf de grens en was dus in de veronderstelling dat je een internationaal ticket moest hebben vanaf je vertrekstation (met 40% of 100% korting in Nederland afgekocht, of eventueel de outbound/inbound van Interrail).

Als je maar 40% korting hebt heb je natuurlijk wel een internationaal ticket met korting nodig om niet in te hoeven checken, want anders heb je niet betaald.

In dat geval wel een uitdaging om te kopen trouwens, want voor 100% korting in Duitsland biedt NSI (en DB ook) alleen de Bahncard 100 als optie maar het schijnt dat ze moeilijk kunnen doen als je geen Bahncard (maar een interrail pas) hebt.
Via de OeBB heb je daarvoor dan weer een optie “Ticket Deutschland vorhanden”, maar daar kennen ze de Nederlandse 40% korting weer niet. Voor 100% korting in Nederland zit je dan weer vast aan boeken bij NS of NMBS, want dat zijn de enigen waar je 100% korting in Nederland kunt selecteren.

Internationale kaartjes kopen blijft zo soms een puzzeltocht, afgelopen zomer zat ik zelf nog aan de drie kaartjes om de grens over te komen (interrail, ticket met 100% B en 40% NL en een niet-ingecheckte WeekendVrij)

Reputatie 1

Zo, even een update. Terug naar Nederland ben ik maar even over Düsseldorf/Venlo gegaan, dan zit de grens vlakbij en tussen twee stations die vlakbij elkaar liggen. De NS heeft me een mail gestuurd met excuses dat ze mijn klacht niet in 5 dagen hebben kunnen behandelen en dat ze hopen dat ze zo snel mogelijk hopen te antwoorden.

Is er, behalve via Venlo reizen als ik naar/door Duitsland moet, nog iets anders wat ik kan doen om deze situatie in het vervolg te vermijden? Niet dat ik speciaal conflictmijdend ben aangelegd, of dat ik bang ben dat ik mijn 61 euro niet terugkrijg, maar ik heb ook weer geen zin om telkens dat soort bedragen te moeten voorschieten :-) Als deze zaak afgehandeld is dan kan ik de correspondentie daarover meenemen natuurlijk, maar ik reis begin April alweer over de grens en dan is dit misschien nog niet opgelost...

Reputatie 7
Badge +1

Zo, even een update. Terug naar Nederland ben ik maar even over Düsseldorf/Venlo gegaan, dan zit de grens vlakbij en tussen twee stations die vlakbij elkaar liggen. De NS heeft me een mail gestuurd met excuses dat ze mijn klacht niet in 5 dagen hebben kunnen behandelen en dat ze hopen dat ze zo snel mogelijk hopen te antwoorden.

Is er, behalve via Venlo reizen als ik naar/door Duitsland moet, nog iets anders wat ik kan doen om deze situatie in het vervolg te vermijden? Niet dat ik speciaal conflictmijdend ben aangelegd, of dat ik bang ben dat ik mijn 61 euro niet terugkrijg, maar ik heb ook weer geen zin om telkens dat soort bedragen te moeten voorschieten 🙂 Als deze zaak afgehandeld is dan kan ik de correspondentie daarover meenemen natuurlijk, maar ik reis begin April alweer over de grens en dan is dit misschien nog niet opgelost...

 

Laat dat misschien maar weg, het is dan zeker nog niet opgelost. Dat NS nog steeds die 5 dagen communiceert vind ik zo langzamerhand wel zeer ergerlijk. Bedrijf heeft deze termijn nog nooit gehaald. Ga er maar vanuit dat een reactie minimaal 2 maanden op zich laat wachten. 

Badge +3

Dank @Daniel

Denk dat Sander (oprichter van o.a. https://twitter.com/mijnovportaal) er wel uit komt op deze manier! 🤣

@Stijn NS nam nog aan dat een Interrail ticket voor Duitsland geldig zou (kunnen) zijn vanaf Oldenzaal? Nee dus, het ging om de grensovergang daar. Het €9 ticket was wel geldig…

De inzet van @rvdborgt is dus de tekst dat je gewoon tot de grens zou mogen zonder vervoerbewijs vanaf waar ook in Nederland (en Dal Vrij dus dan alleen als zichtbewijs)?

Poortjes moet je dan maar zien te ontwijken, of is inchecken met Dal Vrij op Amsterdam en dan meteen weer uitchecken (binnenkant poortjes of overstappaal op het perron ergens anders) dan het advies? 😴

Voor Sander is het relatief simpel dan, check in Amsterdam, check uit op perron (overstapzuil) en hup de grens over. Toon bij controle onderweg in NL je Interrail (zonder outbound) en je Dal Vrij. Succes gegarandeerd, 50 euro correctie wegens geen geldig vervoerbewijs!

Ik zou het wel weten, en de missende uitcheck voor lief nemen (want pas na 12x blokkeert er iets).

Tenzij er voor de gemiste uitcheck €20 (met incheck daluren) op je Flex factuur komt, want dat mag niet maar gebeurt soms toch.

Reageer