Er is een duidelijk verschil in dienstverlening tussen Duitsland en Nederland.
Onderweg van Berlijn naar Eindhoven heeft de trein van Duisburg naar Viersen vertraging. En in Viersen moet je overstappen naar Venlo en die trein komt maar 1 keer per uur. Maar heel fijn, de trein in Viersen heeft op ons gewacht. Hulde.
Dan kom je in Venlo aan en zie je dat de trein naar Schiphol een perron verder er nog staat. De machinist staat aan onze kant in de deuropening te kijken hoe dik 100 personen zich rennend en haastend met hun koffers naar zijn trein begeven. Maar als de eerste de trap op komen rennen op perron 3 gaan de deuren dicht en vertrekt de trein precies op tijd. Laat die mensen gewoon een half uur wachten.
Nu vinden wij dat duitsers geen humor hebben, dat klopt, het is niet grappig om mensen zo te laten staan. De nederlandse machinist heeft wel veel humor, is toch grappig die mensen te laten rennen. Zal ie veel likes krijgen in zijn machinisten app groep.
Bladzijde 1 / 4
Hallo JohnNo en welkom bij de NS Community,
Zeer spijtig dat je dit moest ervaren. De conducteur zal dit echt niet voor de likes doen, jammer dat je dit denkt. Je bent uiteraard vrij om een klacht hierover in te dienen. Dit kan je doorgeven via onze klantenservice. Hopelijk hoef je dit niet nog een keer mee te maken in de toekomst.
De conducteur volgt juist de instructies van NS op door op tijd (waarschijnlijk zelfs te vroeg) te vertrekken. Het valt zeker niet uit te sluiten dat @JohnNo dit nog een keer zal overkomen. Zo werkt NS anno 2023 nu eenmaal.
En? Stond die overstap in de reisplanner?
Uiteraard. Als je een reis plant van Berlin Hbf naar Eindhoven Centraal is er een overstap in Duisburg Hbf van 8 minuten, in Viersen van 6 minuten en van 7 minuten in Venlo.
Het probleem is dat het heel aantrekkelijk lijkt om in Venlo te wachten op aansluiting maar dat zeer verstorend kan werken op de knoop in Eindhoven. Het Nederlandse net is zo druk dat er nauwelijks of niet gewacht kan worden op aansluitingen. Of er wordt een goederendienst verstoord. Kleine vertragingen, grote gevolgen.
Dat is een normale overstap van 7 minuten.
Knap beroerde "service" zo, daar scoor je geen tevreden loyale NS-klanten mee. Lijkt me ook heel sterk dat andere overstappen in Eindhoven door 1 minuut later te vertrekken geraakt worden door het altijd genoemde sneeuwbaleffect.
Je zou toch enige lichte speling in een dienstregeling moeten hebben om zoiets op te vangen, wordt iedereen blij van. Ik zit vaak genoeg in iets vertraagde (intercity)treinen, die dan uiteindelijk toch weer die 1 of 2 minuten inhalen en prima op tijd aankomen op een overstapstation.
Je zou toch enige lichte speling in een dienstregeling moeten hebben om zoiets op te vangen, wordt iedereen blij van.
Vroeger was de overstaptijd in Venlo van/naar Duitsland een kwartier en toen klaagden veel mensen weer dat dat te lang was.
Vroeger was de overstaptijd in Venlo van/naar Duitsland een kwartier en toen klaagden veel mensen weer dat dat te lang was.
Die 7 minuten is wel prima, het gaat erom dat de aansluiting daar een minuutje kan wachten. Wat is het grote probleem daarmee op het traject naar Eindhoven. 3 of 4 minuten is een ander verhaal maar precies wegrijden als 100 overstappers er aan komen rennen vind ik not done. Geen service en geen reclame.
Wachten gebeurt trouwens best vaak toch wel. Van Zeeland naar Breda overstappen wacht de trein in Roosendaal vaak ook wel 1 minuut of iets langer.
Vroeger was de overstaptijd in Venlo van/naar Duitsland een kwartier en toen klaagden veel mensen weer dat dat te lang was.
Die 7 minuten is wel prima, het gaat erom dat de aansluiting daar een minuutje kan wachten. Wat is het grote probleem daarmee op het traject naar Eindhoven. 3 of 4 minuten is een ander verhaal maar precies wegrijden als 100 overstappers er aan komen rennen vind ik not done. Geen service en geen reclame.
Nee die aansluiting kan geen minuutje extra wachten. 100 overstappers stappen niet met zijn allen binnen 1 minuut in. Dat wordt 5 minuten vertraging en zullen anderen bij het volgende station mogelijk hun overstap missen.
Nee die aansluiting kan geen minuutje extra wachten. 100 overstappers stappen niet met zijn allen binnen 1 minuut in. Dat wordt 5 minuten vertraging en zullen anderen bij het volgende station mogelijk hun overstap missen.
Ook 5 minuten haal je gedeeltelijk wel in. Het gaat hier niet om 10 maar om 100 overstappers, denk daar ook even aan.
Het gaat hier niet om 1 minuut, maar minstens om een minuut of 3 à 4, want zoveel tijd ben je wel verder als die 100 man met koffers allemaal door de achterste deur naar binnen willen.
En met die vertraging mis je in Eindhoven de overstap op de trein naar Den Haag. We zien hier vaak genoeg klachten op het forum van reizigers die deze overstap missen en vinden dat de trein naar Den Haag wel had kunnen wachten. Maar dat is nu juist dat sneeuwbaleffect.
En dan zijn er nog de goederentreinen. Het traject van Breda via Tilburg en Eindhoven naar Venlo zit bomvol goederentreinen. Tot wel 5 per uur en dat is echt veel. Zo'n goederentrein wil je niet in de weg zitten, want voordat die is afgeremd en weer opgetrokken, heb je zo een bak vertraging aan je broek.
De conclusie is dat het Nederlandse spoor gewoon te vol zit. Het lijkt makkelijk om te wachten, maar dat is het niet. Gelukkig zijn de frequenties in Nederland hoger dan in Duitsland. Dat maakt het wachten iets dragelijker.
@JohnNo kwam al met vertraging in Viersen. Daar heeft de aansluitende trein naar Venlo gewacht. Die trein is dus met vertraging uit Viersen vertrokken. Als die trein uiteindelijk met 6 minuten vertraging aankwam in Venlo, dan zal er in de reisplanner hebben gestaan dat die overstap niet mogelijk was.
Dar was mijn vraag. Niet wat de normale overstaptijd was.
Nee die aansluiting kan geen minuutje extra wachten. 100 overstappers stappen niet met zijn allen binnen 1 minuut in. Dat wordt 5 minuten vertraging en zullen anderen bij het volgende station mogelijk hun overstap missen.
Dat kan wél. Ook 5 minuten haal je gedeeltelijk wel in en in Eindhoven heb je geen krappe overstappen die ermee in de knel komen. Het gaat hier niet om 10 maar om 100 overstappers, denk daar ook even aan. Zoveel mensen zitten er meestal niet eens in die trein in Venlo zónder die overstappers.
100 overstappers die in Viersen 1 uur vertraging hadden kunnen hebben en nu maar een vertraging van 30 minuten kregen.
Daarvoor wil jij een deel van de treinenloop in de soep laten lopen, met andere vertragingen tot gevolg.
Of de overstap nu als wel of niet mogelijk in de planner heeft gestaan, de meeste mensen begrijpen het niet als een belangrijke overstap voor hun neus exact op tijd wegrijdt terwijl ze aan komen rennen. Zeker omdat andere overstappen die ook niet meer konden "volgens de planner", soms wel lukken omdat er soms wel simpelweg 3 minuten gewacht wordt. En ook dan gaan op het volgende knooppunt andere overstappen mogelijk de mist in. In de trein wordt dan omgeroepen aan de inzittenden dat we een paar minuten later vertrekken omdat we gaan wachten op overstappers..... Al vaak genoeg meegemaakt...
100 overstappers die in Viersen 1 uur vertraging hadden kunnen hebben en nu maar een vertraging van 30 minuten kregen.
Daarvoor wil jij een deel van de treinenloop in de soep laten lopen, met andere vertragingen tot gevolg.
Wie zegt dat het in de soep zal lopen?? Dat weet je niet. Zo vaak vertrekken treinen iets later en komen vervolgens weer keurig op tijd aan.
Maar dat het spoor veel te beperkt /te vol is voor de hoeveelheid (goederen)treinen is natuurlijk zo.
@Rene74 de aangegeven vertrektijd is de tijd dat de trein hoort te vertrekken. Daar hoor je als reiziger rekening mee te houden. Niet met de hoop of verwachting dat de aansluiting wacht. Dat een trein soms wel wacht, betekent niet dat je er van uit kunt gaan dat hij altijd wacht.
Nee die aansluiting kan geen minuutje extra wachten. 100 overstappers stappen niet met zijn allen binnen 1 minuut in. Dat wordt 5 minuten vertraging en zullen anderen bij het volgende station mogelijk hun overstap missen.
Ook 5 minuten haal je gedeeltelijk wel in. Het gaat hier niet om 10 maar om 100 overstappers, denk daar ook even aan.
Die 5 minuten haal.je niet in, de aansluiting in Eindhoven richting Rotterdam gaat dan geheid mis. De dienstregeling Venlo-Eindhoven is behoorlijk krap, vandaar ook de zeer korte kering in Venlo..
Wanneer je een groepje rennende overstappers niet laat instappen op Amersfoort…(na splitsing van de trein)
Juist omdat de meeste mensen het niet begrijpen moet NS het veel beter uitleggen.
Juist omdat de meeste mensen het niet begrijpen moet NS het veel beter uitleggen.
Mensen zijn dom. Wat is er zo moeilijk aan te begrijpen dat vertrektijd de tijd is dat de trein vertrekt.
Zo te lezen ging het bij Omtzigt om een geldige cross-platform overstap op Amersfoort, waar er op tijd gereden werd maar er nog iets gesplitst moest worden (deuren blijven dicht)?
Gaat dus niet om in het verkeerde treinstel zitten en plotsklaps moeten rennen naar het deel dat wél doorgaat. Dat zou namelijk al lang gewoon op de beeldschermen in het treinstel staan, én omgeroepen zou moeten worden vóór aankomst in Amersfoort? (Voor Omtzigt dus)
Overstappen op station Venlo zijn wel vaker dramatisch slecht. Zie ook de aansluiting van de IC vanuit Eindhoven op de stoptrein richting Boxtel-Nijmegen; 1 minuut, oftewel onhaalbaar. Station Venlo is beter ingericht voor lange, doorgaande treinen maar deze bestaan niet meer en voor zover ik heb begrepen, komt deze er pas weer met de nieuwe Start-intercity over enkele jaren.
Juist omdat de meeste mensen het niet begrijpen moet NS het veel beter uitleggen.
Mensen zijn dom. Wat is er zo moeilijk aan te begrijpen dat vertrektijd de tijd is dat de trein vertrekt.
Mensen zijn niet dom, mensen verwachten enige speling en meedenken voor hun rit van A naar B met overstappen. Service heet dat. Dat de overstap in Eindhoven naar Den Haag maar 3 minuten is, is natuurlijk veel te strak afgestemd. Dat zal wel vaak misgaan. Net als de 3 minuten in Roosendaal van de trein uit Zeeland op de trein naar Zwolle. Deze trein wacht trouwens regelmatig wel voor de rennende overstappers is mijn ervaring de laatste tijd, en vertrekt gerust 2 minuutjes later. Of, soms als je een strikte conducteur hebt, niet…. en rijdt hij ook voor je neus weg.
NS personeel is het wel met me eens, daar kunnen/mogen we niet op wachten dus!
Wel mee eens dat een HC de baas is. Als die ‘de deuren dicht smijt voor overstappers’ zal daar wel een reden voor zijn. Niet voor likes in zijn app groep of om die reizigers uit te lachen, toch?
NS personeel is het wel met me eens, daar gaan/mogen we niet op wachten dus!
Het is voor veel mensen niet uit te leggen waarom het op andere momenten opeens wel kan. “Beste reizigers, we wachten nog even op overstappers, even geduld nog a,u.b” Dan krijg je vragen als de trein de volgende keer recht voor je neus exact op tijd wegrijdt. Vertrek dan gewoon áltijd exact op tijd en wacht nóóít op overstappers……
Op de weg met de auto loop je ook weleens vertraging op maar volgens mij tillen mensen daar minder zwaar aan. Je kan lekker warm in je auto blijven zitten en stukje bij beetje vooruit en recht, zonder over te stappen, naar je bestemming. In het ov zit je al snel een halfuur in de kou buiten op een bankje, of in het weekend tegenwoordig soms bijna een uur als je een sprinter moet hebben. Soms is er nog aansluitend busvervoer nodig dat je gaat missen e.d. Soms heb je al een flinke reis achter de rug (bijv uit het buitenland) en dan mis je op 10 seconden na vlak voor de finish je laatste overstap ook nog eens wat weer een half uur kost…..Auto en ov is niet met elkaar te vergelijken…. vandaar ook waarschijnlijk dat Nederlanders zo verknocht zijn aan hun auto en er bizar genoeg alweer meer filedruk is dan in 2019 (zoals afgelopen week in het nieuws was).
NS heeft nog een flinke kluif om reizigers terug te winnen en tweets zoals van Omtzigt werken daar natuurlijk ook niet aan mee helaas…. Ik ben nog altijd vaste klant en blijf dat denk ik ook wel, maar ik kan de mensen die de trein adieu hebben gezegd (heel jammer) ook wel enigszins begrijpen.
Overstappen op station Venlo zijn wel vaker dramatisch slecht. Zie ook de aansluiting van de IC vanuit Eindhoven op de stoptrein richting Boxtel-Nijmegen; 1 minuut, oftewel onhaalbaar. .
De stoptrein richting Boxtel-Nijmegen in Venlo????
Wellicht bedoel je de overstap richting Boxmeer-Nijmegen maar die is dan weer niet in Venlo maar in Blerick????
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.