Altijd fijn weer in NL te zijn



Toon eerste bericht

86 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Verder is er natuurlijk een behoorlijk verschil in het overnemen van een aansluiting bij een verbinding die ieder uur rijdt in vergelijking met een die iedere 30 minuten rijdt.
Een half uur vertraging is vervelend maar ook niet het einde van de wereld.

NS zit in een enorme spagaat. Er is ook heel veel druk om de punctualiteit op te krikken. Dat staat haaks op de wens van veel reizigers om aansluitingen over te nemen bij vertragingen. 

Reputatie 7
Badge

Fijn dat die trein in Viersen heeft gewacht maar ik heb dat ook wel anders meegemaakt. Eigenlijk heeft die trein van Hamm naar Venlo weinig speling vanwege de korte keertijd in Venlo. Verder is de overstap in Venlo nogal onhandig, je moet een flink eind lopen. En dat NS vaak niet wacht bij vertraging heeft volgens mij te maken met de torenhoge boetes die ze krijgen bij verminderde punctualiteit.

Reputatie 6

KPI's maken alles kapot. Zo kan een spoor maandenlang gesloten zijn zonder dat de punctualiteit omlaag gaat, en kan een trein voor je neus vertrekken omdat de KPI belangrijker is dan de reiziger.

"Het spoor is vol" is soms enigszins waar, maar er zijn genoeg plekken waar dat nog wel meevalt. Ten opzichte van echt vol spoor gezien dan, maar dan moet je wel naar het buitenland kijken. 

En dat NS vaak niet wacht bij vertraging heeft volgens mij te maken met de torenhoge boetes die ze krijgen bij verminderde punctualiteit.

Die "torenhoge boetes" vallen wel mee, zo hoog zijn die niet. Daarnaast telt NS die gewoon op bij het jaarlijkse verlies waardoor ze uiteindelijk door het Min van Financiën worden betaald, dat is een nadeel van een overheidsbedrijf.

Ook is het zo dat niet de conducteur maar de verkeersleiding bepaalt of er wordt gewacht, dat was 50 jaar geleden overigens ook al zo. De verkeersleiding overziet het grotere plaatje en kan de consequenties van wachten overzien.

Verder is het natuurlijk ook niet de bedoeling dat wachten op aansluitingen gaat leiden tot "verminderde punctualiteit" want dan span je het paard achter de wagen.

Uiteindelijk zal bij een vertraging er iemand in de hele verdere keten van treinen zijn aansluiting missen tenzij je overal forse speling in gaat bouwen (zoals in Japan gebeurt) maar dan beginnen de snelheids-fetisjisten weer te jammeren. 

Reputatie 7
Badge +3

Het blijft een eindeloze discussie die nooit beslecht zal worden. Wordt er gewacht op aansluiting dan gaat de reis van anderen misschien de mist in.

Per saldo is het het duidelijkste om zo veel mogelijk op tijd te vertrekken (dus niet te vroeg, NS!). Op sommige knooppunten is misschien wat speling om te wachten op een aansluiting. Het hangt natuurlijk ook samen met de frequentie van de dienstregeling. Bij een uurdienst is het belangrijker om te wachten dan bij een 10-minutendienst.

Het hangt ook erg af van je eigen reis waar je de voorkeur aan geeft. Voor een reis met een rechtstreekse trein wil ik natuurlijk dat die trein op tijd rijdt en niet wacht op aansluiting. Reis ik met een overstap dan wil ik uiteraard dat op aansluiting gewacht wordt als mijn trein licht vertraagd is. De meeste mensen gaan natuurlijk uit van hun eigen situatie en hebben geen belang bij het kijken naar een groter plaatje.
 

Het hangt natuurlijk ook samen met de frequentie van de dienstregeling. Bij een uurdienst is het belangrijker om te wachten dan bij een 10-minutendienst.

In de praktijk is daar weinig van te merken. De sprinteruurdiensten buiten de Randstad in de avond en het weekend wachten net zo min als intercity's die om de 10 of 15 minuten rijden.

Reputatie 7
Badge +3

Dat er in de praktijk weinig van te merken is wil natuurlijk niet zeggen dat daar niet veel beter naar gekeken moet worden.

Punctualiteitscijfers zijn belangrijk, maar vooral voor de statistiek. Als door verhoogde punctualiteit alle aansluitingen de mist ingaan en alle overstappers 15 tot 30 minuten vertraging oplopen hebben we daar als reizigers helemaal niets aan.

Reputatie 7
Badge +1

Het hangt natuurlijk ook samen met de frequentie van de dienstregeling. Bij een uurdienst is het belangrijker om te wachten dan bij een 10-minutendienst.

In de praktijk is daar weinig van te merken. De sprinteruurdiensten buiten de Randstad in de avond en het weekend wachten net zo min als intercity's die om de 10 of 15 minuten rijden.

Maar dat bedoelt iMark toch ook. NS zou bij een uursdienst de overstap eerder moeten garanderen dan bij een trein die om de 10 minuten gaat. Een uur wachten op een trein op een station met weinig voorzieningen is buitengewoon vervelend. Wachten op een trein die 10 minuten later weer gaat is daarentegen veel minder erg.

 

Dus met iMark eens dat als er sprake is van een uursdienst er gewacht moet worden op een licht vertraagde trein.

 

 

NS zou bij een uursdienst de overstap eerder moeten garanderen dan bij een trein die om de 10 minuten gaat. 

Wel of niet wachten wordt bepaald door de verkeersleiding, niet door de vervoerder of de conducteur. Dat was 100 jaar geleden al zo. 

Het grote verschil met vroeger is dat aansluitingen toen veel ruimer werden gepland. Het idee is dat wachten op aansluiting door hogere frequenties geleidelijk minder belangrijk is geworden en dat de reiziger meer belang hecht aan kortere rijtijden dan aan dat wachten. Bij dat laatste moet je bedenken dat 85% van alle reizigers een reis maakt zonder overstappen.

De forse frequentiesverlagingen van het laatste jaar maken dat het beleid van standaard niet wachten onder druk komt nu een gemiste aansluiting steeds vaker een vol uur wachten betekent. Vooralsnog is daar weinig aan te doen omdat de dienstregeling en personeel/omloop met hun krappe planning daar niet op zijn ingericht 

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin

Wachten op aansluiting wordt in principe bepaald door de vervoerder. Dat is al honderd jaar zo. De vervoerders maken daar in overleg met ProRail afhandelingsstrategieën voor.

NS kan in principe zelf kiezen voor het binnen bepaalde randvoorwaarden wachten op elkaar van bepaalde treinseries.

Reputatie 6

En dat NS vaak niet wacht bij vertraging heeft volgens mij te maken met de torenhoge boetes die ze krijgen bij verminderde punctualiteit.

 

Uiteindelijk zal bij een vertraging er iemand in de hele verdere keten van treinen zijn aansluiting missen tenzij je overal forse speling in gaat bouwen (zoals in Japan gebeurt) maar dan beginnen de snelheids-fetisjisten weer te jammeren. 

Hmm m'n persoonlijke ervaringen met Japan zijn juist dat daar minder marges in de dienstregelingen zitten dan hier... 

Reputatie 7

Die diensten van 1x per uur in Brabant zijn ergerlijk. Sinds dit inging heb ik al twee keer lang moeten wachten. De eerste keer op zaterdagavond in Gilze-Rijen op de sprinter naar Breda. Die viel gewoon kort tevoren uit zonder duidelijke reden, ik was er 10 minuten tevoren dus dat betekende 70 minuten daar rondhangen. En dat voor een ritje van 5 minuten!

De tweede keer miste ik in het weekend (vanuit Roosendaal) in Breda de overstap op deze sprinter, waardoor 59 minuten wachten (met een heleboel anderen trouwens). Wat zonde van de tijd.

We hebben het hier wel over een dichtbevolkt gebied, een grote provincie met een aantal grotere steden op een rij. Daar past toch geen 1-uursfrequentie bij. 

 

Die diensten van 1x per uur in Brabant zijn ergerlijk. Sinds dit inging heb ik al twee keer lang moeten wachten. De eerste keer op zaterdagavond in Gilze-Rijen op de sprinter naar Breda. Die viel gewoon kort tevoren uit zonder duidelijke reden, ik was er 10 minuten tevoren dus dat betekende 70 minuten daar rondhangen. En dat voor een ritje van 5 minuten!

De tweede keer miste ik in het weekend (vanuit Roosendaal) in Breda de overstap op deze sprinter, waardoor 59 minuten wachten (met een heleboel anderen trouwens). Wat zonde van de tijd.

De uurdienst Dordrecht-Nijmegen is echt een totale ramp en al helemaal in combinatie met de keertijd van 4 minuten in Nijmegen waardoor vertragingen om de haverklap overgaan op de volgende rit. 

Ergerlijk omdat de dagelijkse parade van grotendeels lege intercity's in 10 min frequentie tussen Eindhoven en Utrecht onverminderd verder gaat. 

Reputatie 6

Toch jammer dat de doelstellingen van NS zo scheef zijn. Benieuwd of ze nog in het nauw gedreven worden door de lopende (recht)zaken. 

Reputatie 7
Badge

Een stuurloos bedrijf dat krampachtig vast houdt aan allerlei procedures maar tegelijkertijd ook creatief omgaat met andere procedures.

Reputatie 7

Die diensten van 1x per uur in Brabant zijn ergerlijk. Sinds dit inging heb ik al twee keer lang moeten wachten. De eerste keer op zaterdagavond in Gilze-Rijen op de sprinter naar Breda. Die viel gewoon kort tevoren uit zonder duidelijke reden, ik was er 10 minuten tevoren dus dat betekende 70 minuten daar rondhangen. En dat voor een ritje van 5 minuten!

De tweede keer miste ik in het weekend (vanuit Roosendaal) in Breda de overstap op deze sprinter, waardoor 59 minuten wachten (met een heleboel anderen trouwens). Wat zonde van de tijd.

De uurdienst Dordrecht-Nijmegen is echt een totale ramp en al helemaal in combinatie met de keertijd van 4 minuten in Nijmegen waardoor vertragingen om de haverklap overgaan op de volgende rit. 

Ergerlijk omdat de dagelijkse parade van grotendeels lege intercity's in 10 min frequentie tussen Eindhoven en Utrecht onverminderd verder gaat. 

 

Het krioelt op dit moment van de leerlingen (aspiranten) bij zowel de machinisten als de conducteurs maar er gaat natuurlijk even tijd overheen voordat zij allemaal zelfstandig mogen werken.

Ik verwacht zelf dat er in de loop van dit jaar alweer enkele frequenties omhoog zullen gaan.

Reputatie 3

Overstappen op station Venlo zijn wel vaker dramatisch slecht. Zie ook de aansluiting van de IC vanuit Eindhoven op de stoptrein richting Boxtel-Nijmegen; 1 minuut, oftewel onhaalbaar. .

De stoptrein richting Boxtel-Nijmegen in Venlo????

Wellicht bedoel je de overstap richting Boxmeer-Nijmegen maar die is dan weer niet in Venlo maar in Blerick????

Uiteraard de stoptrein vanuit Venlo richting Venray en Nijmegen, niet Boxtel en Nijmegen. Omdat er geen sneltrein of IC op de Maaslijn rijdt is er alleen 2x per uur de stoptrein. Bij aankomst in Venlo is er te weinig tijd om naar het eind van het perron te lopen, over te stekken en die stoptrein te halen. Sterker nog....de oversteek over het spoor is een aantal jaar geleden gesloten. Reizigers kunnen alleen onder het spoor door via een tunnel.

 

De Maaslijn is natuurlijk een berucht verhaal maar mij is niet duidelijk waarom de stoptreinen niet iets beter in de timing zitten. En waarom deze allerlei stops maken voor hooguit een handjevol reizigers buiten de spits, wanneer een sneltrein stukken sneller zou zijn voor iedereen.

Reputatie 3

Natuurlijk is de Maaslijn geen verantwoordelijkheid van NS en daarom is er waarschijnlijk ook geen passende dienstregeling op deze lijn. Arriva werkt reizigers niet mee maar tegen.

Overstappen op station Venlo zijn wel vaker dramatisch slecht. Zie ook de aansluiting van de IC vanuit Eindhoven op de stoptrein richting Boxtel-Nijmegen; 1 minuut, oftewel onhaalbaar. .

De stoptrein richting Boxtel-Nijmegen in Venlo????

Wellicht bedoel je de overstap richting Boxmeer-Nijmegen maar die is dan weer niet in Venlo maar in Blerick????

Uiteraard de stoptrein vanuit Venlo richting Venray en Nijmegen, niet Boxtel en Nijmegen. Omdat er geen sneltrein of IC op de Maaslijn rijdt is er alleen 2x per uur de stoptrein. Bij aankomst in Venlo is er te weinig tijd om naar het eind van het perron te lopen, over te stekken en die stoptrein te halen. Sterker nog....de oversteek over het spoor is een aantal jaar geleden gesloten. Reizigers kunnen alleen onder het spoor door via een tunnel.

Die overstap dien je normaliter ook in Blerick te maken en niet in Venlo. In Blerick heb je 6 minuten overstaptijd.

Vanwege het omrijden van de ICE/nachttreinen naar Duitsland zijn er momenteel enkele treinen uit Eindhoven die niet in Blerick stoppen. In dat geval is er een overstap van 4 minuten in Venlo.

De overstap over het spoor in Venlo is nooit voor reizigers toegankelijk geweest, die was altijd alleen voor dienstgebruik.

Reputatie 6

Natuurlijk is de Maaslijn geen verantwoordelijkheid van NS en daarom is er waarschijnlijk ook geen passende dienstregeling op deze lijn. Arriva werkt reizigers niet mee maar tegen.

grappig, ik heb de tegenovergestelde ervaring :) 

Reputatie 3

Overstappen op station Venlo zijn wel vaker dramatisch slecht. Zie ook de aansluiting van de IC vanuit Eindhoven op de stoptrein richting Boxtel-Nijmegen; 1 minuut, oftewel onhaalbaar. .

De stoptrein richting Boxtel-Nijmegen in Venlo????

Wellicht bedoel je de overstap richting Boxmeer-Nijmegen maar die is dan weer niet in Venlo maar in Blerick????

Uiteraard de stoptrein vanuit Venlo richting Venray en Nijmegen, niet Boxtel en Nijmegen. Omdat er geen sneltrein of IC op de Maaslijn rijdt is er alleen 2x per uur de stoptrein. Bij aankomst in Venlo is er te weinig tijd om naar het eind van het perron te lopen, over te stekken en die stoptrein te halen. Sterker nog....de oversteek over het spoor is een aantal jaar geleden gesloten. Reizigers kunnen alleen onder het spoor door via een tunnel.

Die overstap dien je ook in Blerick te maken en niet in Venlo. In Blerick heb je 7 minuten overstaptijd.

Wie zegt dat? Venlo is een echt overstapstation. Blerick is slechts een kleine halte buiten de stad, een kaal perron met enkele wachthokjes. Geen logische stopplaats voor een IC toch? en al helemaal niet voor een overstap. Arriva moet haar zaakjes gewoon op orde stellen en niet met zulke belemmeringen komen, of de Maaslijn keurig teruggeven aan NS als het allemaal te moeilijk wordt. 

 

Gelukkig heeft station Venlo wél een propere wachtruimte en plek om iets te eten. 

Overstappen op station Venlo zijn wel vaker dramatisch slecht. Zie ook de aansluiting van de IC vanuit Eindhoven op de stoptrein richting Boxtel-Nijmegen; 1 minuut, oftewel onhaalbaar. .

De stoptrein richting Boxtel-Nijmegen in Venlo????

Wellicht bedoel je de overstap richting Boxmeer-Nijmegen maar die is dan weer niet in Venlo maar in Blerick????

Uiteraard de stoptrein vanuit Venlo richting Venray en Nijmegen, niet Boxtel en Nijmegen. Omdat er geen sneltrein of IC op de Maaslijn rijdt is er alleen 2x per uur de stoptrein. Bij aankomst in Venlo is er te weinig tijd om naar het eind van het perron te lopen, over te stekken en die stoptrein te halen. Sterker nog....de oversteek over het spoor is een aantal jaar geleden gesloten. Reizigers kunnen alleen onder het spoor door via een tunnel.

Die overstap dien je ook in Blerick te maken en niet in Venlo. In Blerick heb je 7 minuten overstaptijd.

Wie zegt dat? Venlo is een echt overstapstation. Blerick is slechts een kleine halte buiten de stad, een kaal perron met enkele wachthokjes. Geen logische stopplaats voor een IC toch? en al helemaal niet voor een overstap. Arriva moet haar zaakjes gewoon op orde stellen en niet met zulke belemmeringen komen, of de Maaslijn keurig teruggeven aan NS als het allemaal te moeilijk wordt. 

Zie de reisplanner. Maar als je dwars wil liggen mag dat, het kost alleen wel wat extra wachttijd.

De dienstregeling op de Maaslijn kan niet veranderd worden omdat die lijn enkelspoor is en de kruisingen vast liggen. Daarnaast moeten er in Roermond ook aansluitingen worden gegeven waardoor de aansluiting richting Eindhoven het beste in Blerick gegeven kan worden. 

Reputatie 3

De reisplanner van NS geeft overigens gewoon een overstap aan in Venlo, met 4 minuten tijd om van spoor 3 naar 1 te komen. Krap, maar haalbaar. Misschien is dit probleem zonder mijn weten inmiddels gefixt. 

De reisplanner van NS geeft overigens gewoon een overstap aan in Venlo, met 4 minuten tijd om van spoor 3 naar 1 te komen. Krap, maar haalbaar. Misschien is dit probleem zonder mijn weten inmiddels gefixt. 

Dat is zoals ik hierboven al gezegd heb alleen voor een paar treinen die momenteel niet in Blerick kunnen stoppen omdat de ICE enkele weken via Venlo moet omrijden vanwege werkzaamheden tussen Emmerich en Oberhausen.

Als die IC's wel in Blerick zou stoppen kost dat de ICE twee minuten extra en die zou dan weer in problemen komen op het enkelsporige stuk tussen Kaldenkirchen en Vierssen. NS heeft voor het niet stoppen van enkele treinen in Blerick overigens speciale ontheffing van het ministerie van I&M omdat dat strijdig is met de concessievoorwaarden.

Reizigers van Eindhoven naar Blerick mogen in die paar gevallen via Venlo reizen aangezien de IC meteen weer teruggaat en dan wel in Blerick stopt.

 

Reputatie 6

voorspelbaarheid is losgelaten op het Nederlandse spoor en onbedoeld daarmee ook betrouwbaarheid... 

Reageer