Skip to main content

Gisteren het nieuws gelezen over het beperken van Early Birds ticket voor Benelux trein en verplicht reserveren voor ICE van 17 juni t/m 18 augustus 2022. 

Helaas een noodzaak om meer reizigers een zitplaats te geven. Maar het is niet zoals het hoort. De HSL Zuid geschiedenis heeft geleerd dat treinreizigers zowel hogesnelheidstreinen en gewone Intercity's willen gebruiken tussen Amsterdam - Brussel. 

Thalys & Eurostar (vanaf 2025 marketingnaam Eurostar) zijn populair vanwege snelle reistijd en comfort. Maar reservering is niet bij iedereen geliefd. Evenmin als de duurdere tickets. Zelfs bij vroeg boeken zullen de Thalys & Eurostar tickets nog niet goedkoop zijn. 

Daarom is vanaf 2009 gebleken dat de gewone rechtstreekse Intercity populair blijft tussen Brussel - Rotterdam/Amsterdam. Laagdrempeliger, goedkoper en flexibeler. En met een Early Bird ticket na de zomer alsnog goedkoper. De internationale toeristen nemen graag de Benelux trein. Vooral in de zomer! Soms zijn in sommige coupes minder Nederlanders dan internationale toeristen. De toeslag Schiphol - Rotterdam is inbegrepen.  

Dit is allemaal bekend. Maar het schijnt dat de ICNG België straks gaat rijden. Hoe zal dat geboekt kunnen worden? Als de rijpatroon inderdaad Brussel Zuid - Brussel Centraal - Antwerpen Centraal - Rotterdam Centraal - Schiphol - Amsterdam Zuid (Lelystad) gaat worden is het dan zo dat de dezelfde werkwijze met de huidige Benelux trein van NS & NMBS gebruikt gaat worden? Zeker als de NMBS Traxx 28/17 met I - 11 gaat rijden. Of zal er in de ICNG België net als in de Berlijn trein ook gereserveerd worden? En kan de ICNG België tussen Breda - Schiphol (Lelystad) met HSL toeslag gebruikt worden? Zeker als ICNG België aanzienlijk sneller gaat dan de huidige Benelux trein en niet veel langzamer is dan Thalys tussen Amsterdam - Brussel. 

ICE 3 International serie 406/408 (vanaf 2025/2026?) kunnen ze net zo goed geheel verplichten. Weet niet hoeveel de ICE zonder reservering gebruiken. Maar in Nederland is die aantal zoal laag. De ICE - L Amsterdam - Berlijn komt er ook aan. Dezelfde boekingssysteem bij DB en NS International als met de huidige Berlijntrein? Of ook reserveren?     

Thalys & Eurostar (vanaf 2025 marketingnaam Eurostar) zijn populair vanwege snelle reistijd en comfort. Maar reservering is niet bij iedereen geliefd. Evenmin als de duurdere tickets. Zelfs bij vroeg boeken zullen de Thalys & Eurostar tickets nog niet goedkoop zijn. 

Snel en flexibel reizen tegen lage kosten willen we allemaal wel. Maar zo zit de wereld helaas niet in elkaar.

 

ICE 3 International serie 406/408 (vanaf 2025/2026?) kunnen ze net zo goed geheel verplichten. Weet niet hoeveel de ICE zonder reservering gebruiken. Maar in Nederland is die aantal zoal laag.

Het leeuwendeel van de reizigers reserveert inderdaad. Niet reserverende reizigers zijn voornamelijk Interrailers (die de nogal hoge kosten van een reservering willen uitsparen) en binnenlandse reizigers (die niet kunnen reserveren). 

 

De ICE - L Amsterdam - Berlijn komt er ook aan. Dezelfde boekingssysteem bij DB en NS International als met de huidige Berlijntrein? Of ook reserveren?     

Zoals de naam al aangeeft wordt dat straks een ICE-trein (met toeslag voor binnenlandse reizigers). De situatie is dan precies gelijk aan die van de ICE via Arnhem. Als die ICE-L in zomer te vol is zal dat ook reserveren worden vrees ik. 

Het is overigens allemaal vooral een probleem in de zomermaanden vanwege alle Interrailers. De rest van het jaar is de drukte wel te behappen met het huidige treinaanbod.


De IC Brussel blijft flexibel en laagdrempelig. Maar niet meer wanneer je tegen Early Birdtarief wilt reizen. Voor deze reizigers komt er treinbinding (zonder reservering).

NS/NMBS zouden wel gek zijn om de schaarse stoelen tegen lage prijzen te verpatsen.


De IC Brussel blijft flexibel en laagdrempelig. Maar niet meer wanneer je tegen Early Birdtarief wilt reizen. Voor deze reizigers komt er treinbinding (zonder reservering).

NS/NMBS zouden wel gek zijn om de schaarse stoelen tegen lage prijzen te verpatsen.

Uit commercieel oogpunt begrijpelijk. Het blijven bedrijven. Kunnen wel gaan moraliseren. Maar andere vervoersbedrijven in binnen - en buitenland doen hetzelfde. En te volle treinen is ook niet goed. 

NS kan wel treinen gaan verlengen. Zal goed zijn als een aantal Beneluxstammen uit 9 rijtuigen i.p.v. 7 rijtuigen bestaat. Weet niet hoe snel ze dat kunnen regelen. 

In Spanje en Frankrijk hebben ze budget hogesnelheidstreinen naast de gewone hogesnelheidstreinen. Daar is in Nederland geen markt voor. De ICNG België en NMBS Intercity zal wel een welkome aanvulling zijn. Zeker als SNCF tot 2030 nog niet met nieuwe treinen gaan rijden. 


Thalys & Eurostar (vanaf 2025 marketingnaam Eurostar) zijn populair vanwege snelle reistijd en comfort. Maar reservering is niet bij iedereen geliefd. Evenmin als de duurdere tickets. Zelfs bij vroeg boeken zullen de Thalys & Eurostar tickets nog niet goedkoop zijn. 

Snel en flexibel reizen tegen lage kosten willen we allemaal wel. Maar zo zit de wereld helaas niet in elkaar.

 

ICE 3 International serie 406/408 (vanaf 2025/2026?) kunnen ze net zo goed geheel verplichten. Weet niet hoeveel de ICE zonder reservering gebruiken. Maar in Nederland is die aantal zoal laag.

Het leeuwendeel van de reizigers reserveert inderdaad. Niet reserverende reizigers zijn voornamelijk Interrailers (die de nogal hoge kosten van een reservering willen uitsparen) en binnenlandse reizigers (die niet kunnen reserveren). 

 

De ICE - L Amsterdam - Berlijn komt er ook aan. Dezelfde boekingssysteem bij DB en NS International als met de huidige Berlijntrein? Of ook reserveren?     

Zoals de naam al aangeeft wordt dat straks een ICE-trein (met toeslag voor binnenlandse reizigers). De situatie is dan precies gelijk aan die van de ICE via Arnhem. Als die ICE-L in zomer te vol is zal dat ook reserveren worden vrees ik. 

Het is overigens allemaal vooral een probleem in de zomermaanden vanwege alle Interrailers. De rest van het jaar is de drukte wel te behappen met het huidige treinaanbod.

De zomerperiode is met internationale treinen een spits periode. Dat is eigenlijk niet echt te managen. Je weet nooit waar de internationale toeristen vandaan komen. En als ze kort van tevoren kunnen boeken kan NS met hun partners niet tijdig anticiperen. 


Dat hele tarieven- en voorwaardencircus is nodeloos verwarrend. Niet voor de doorgewinterde reizigers, zoals velen hier op dit forum, die snel door heeft wat wel/niet kan en verwacht wordt, maar wel voor de gelegenheidsreiziger die eens een keertje met de trein naar het buitenland wil. Al die verschillende tickets, ieder met eigen voorwaarden, wel/geen korting, wel/geen reserveringsplicht, optie tot zitplaatsreservering wat weer extra geld kost, wel/geen treinbinding, is een reis wel/niet goedkoper vanaf het eerste station over de grens (twee tickets kopen?), waarom is een kort ritje over de grens met een intercity relatief zo duur, onduidelijkheid bij gemiste overstappen afhankelijk van het land waarin je bevindt en het bedrijf waarbij je de ticket gekocht hebt, e-tickets die je soms wel en vaak niet kan annuleren (al dan niet met aftrek van bepaalde kosten en ook weer afhankelijk van het vervoerbedrijf waar je het hebt gekocht), bij vraag om compensatie van kastje naar de muur over wie verantwoordelijk is. Enzovoorts.

Pfff. Ik had het er vanavond met wat vrienden over. Stuk voor stuk zien ze nauwelijks tot nooit een trein van binnen en wilden dat ook zo houden. Geen zin en tijd om zich in dit alles te verdiepen of het eens te proberen. Ik heb ze niet om kunnen praten 🤔

Eentje zei dat hij weleens geprobeerd had de Eurostar te boeken voor een weekend met zijn vrouw naar Londen. Was zich rot geschrokken van de prijs van 247 euro p.p voor een enkeltje vanaf Amsterdam. En 209 euro voor de retourrit. Ik vroeg hoe ver tevoren hij had willen boeken; was ongeveer een maand. Ja, dinsdag/woensdag was goedkoper (maar ook nog bijna 200 euro voor een enkeltje, veel te duur dus) maar je wilt niet van dinsdag t/m donderdag naar Londen.


NS kan wel treinen gaan verlengen. Zal goed zijn als een aantal Beneluxstammen uit 9 rijtuigen i.p.v. 7 rijtuigen bestaat. Weet niet hoe snel ze dat kunnen regelen. 

Goedkeuring/toelating in Nederland en België regelen dus. Misschien dat je dan net klaar bent voor de ICNG gaat rijden op dat traject 😅


NS kan wel treinen gaan verlengen. Zal goed zijn als een aantal Beneluxstammen uit 9 rijtuigen i.p.v. 7 rijtuigen bestaat. Weet niet hoe snel ze dat kunnen regelen. 

Goedkeuring/toelating in Nederland en België regelen dus. Misschien dat je dan net klaar bent voor de ICNG gaat rijden op dat traject 😅

Waarom zou daar een extra toelating voor nodig zijn? Is met 9 rijtuigen rijden technisch anders dan met 7 rijden?


NS kan wel treinen gaan verlengen. Zal goed zijn als een aantal Beneluxstammen uit 9 rijtuigen i.p.v. 7 rijtuigen bestaat. Weet niet hoe snel ze dat kunnen regelen. 

Goedkeuring/toelating in Nederland en België regelen dus. Misschien dat je dan net klaar bent voor de ICNG gaat rijden op dat traject 😅

Waarom zou daar een extra toelating voor nodig zijn? Is met 9 rijtuigen rijden technisch anders dan met 7 rijden?

Er zijn bij de NS Intercityrijtuigen een aantal ICR voor binnenlandse diensten. En een aantal ICR voor inzet naar België. Daarom vroeg ik me hoe lang ombouwen van een nationale ICR tot Benelux ICR kan duren. En weet eigenlijk ook niet of het kan. En dan de bureaucratie erbij. Dat vertraagt nog meer. 


Daarbij komt ook nog de vraag in hoeverre het zinvol is om te investeren in rijtuigen die zo’n 40 jaar oud zijn en niet geschikt zijn om sneller te rijden dan 160 km/u.

Overigens is het tarievensysteem voor reizen naar België niet vreselijk ingewikkeld. Je hebt tickets met vroegboekkorting (Early Bird) en Flexibele tarieven. Nederlandse (en andere) kortingskaarten gelden.


Eentje zei dat hij weleens geprobeerd had de Eurostar te boeken voor een weekend met zijn vrouw naar Londen. Was zich rot geschrokken van de prijs van 247 euro p.p voor een enkeltje vanaf Amsterdam. En 209 euro voor de retourrit. Ik vroeg hoe ver tevoren hij had willen boeken; was ongeveer een maand. Ja, dinsdag/woensdag was goedkoper (maar ook nog bijna 200 euro voor een enkeltje, veel te duur dus) maar je wilt niet van dinsdag t/m donderdag naar Londen.

Wel eens gerealiseerd wat rijden over de HSL en door de Kanaaltunnel kost? Ook wel eens afgevraagd waar al dat peperdure personeel van betaald moet worden? 

Dat London met de trein veel duurder is dan met het vliegtuig is dus niet zo vreemd als je de kosten vergelijkt.


Ik ben er meerdere keren in geslaagd om voor de laagste prijs te boeken en dat waren vaak vrijdagen en zondagen. Wel heel lang van te voren uiteraard. Maar als je op korte termijn moet vertrekken dan is de vliegtuig of bus een betere keus.


 

 

 

Er zijn bij de NS Intercityrijtuigen een aantal ICR voor binnenlandse diensten. En een aantal ICR voor inzet naar België. Daarom vroeg ik me hoe lang ombouwen van een nationale ICR tot Benelux ICR kan duren. En weet eigenlijk ook niet of het kan. En dan de bureaucratie erbij. Dat vertraagt nog meer. 

Je gaat natuurlijk niet nog een peperdure verbouwing (incl. toelatingsprocedure) doen aan veertig jaar oude treinen die over 2 of 3 jaar met pensioen gaan. En dat enkel en alleen omdat er een aantal mensen tegen reserveren zijn. 

Het probleem met dagjesmensen naar Antwerpen is dat ze daar allemaal rond 11 uur willen aankomen en allemaal weer rond zes uur naar huis willen. Als je twee of drie uur vroeger of later reist is vrijwel altijd meer dan genoeg plaats.


 

 

 

Er zijn bij de NS Intercityrijtuigen een aantal ICR voor binnenlandse diensten. En een aantal ICR voor inzet naar België. Daarom vroeg ik me hoe lang ombouwen van een nationale ICR tot Benelux ICR kan duren. En weet eigenlijk ook niet of het kan. En dan de bureaucratie erbij. Dat vertraagt nog meer. 

Je gaat natuurlijk niet nog een peperdure verbouwing (incl. toelatingsprocedure) doen aan veertig jaar oude treinen die over 2 of 3 jaar met pensioen gaan. En dat enkel en alleen omdat er een aantal mensen tegen reserveren zijn. 

Het probleem met dagjesmensen naar Antwerpen is dat ze daar allemaal rond 11 uur willen aankomen en allemaal weer rond zes uur naar huis willen. Als je twee of drie uur vroeger of later reist is vrijwel altijd meer dan genoeg plaats.

Niet altijd helaas.... Mijn vriend reisde laatst 1e klas vanaf Brussel naar Amsterdam en had geluk met een zitplaats maar zag velen staan. Ok dit was zondag begin van de middag. Later hoorde ik dat op dinsdagavond rond 19.00/20.00 vanaf Brussel de trein overvol was. Ik had zelf Thalys voor 29 euro van en naar Amsterdam. Begin februari geboekt maar geluk dat er zowel heen als terug een extra trein erin was gezet. 

Zelf afgelopen dinsdag met Eurostar naar Londen gereisd. We hadden vertraging maar dat werd niet gecommuniceerd op het perron. Er was amper personeel op het perron. Alleen douane en security bij check in. Pas na 45 minuten kwam er bericht dat we vertraging hadden. Geen enkele info gekregen verder en met +75 min vertrokken. De verplichte lange stop in Brussel werd ineens ingekort zodat er geen compensatie betaald hoefde te worden. Met +45 minuten kwamen we aan. 

Het reizen zelf ging verder goed. En het is ook wel een fijn dat het kan. Qua prijs had ik geluk want ik boekte maar liefst 7 maanden van te voren. 2 retours voor in totaal 276 euro. 


Eentje zei dat hij weleens geprobeerd had de Eurostar te boeken voor een weekend met zijn vrouw naar Londen. Was zich rot geschrokken van de prijs van 247 euro p.p voor een enkeltje vanaf Amsterdam. En 209 euro voor de retourrit. Ik vroeg hoe ver tevoren hij had willen boeken; was ongeveer een maand.

Wel eens gerealiseerd wat rijden over de HSL en door de Kanaaltunnel kost? Ook wel eens afgevraagd waar al dat peperdure personeel van betaald moet worden? 

Dat London met de trein veel duurder is dan met het vliegtuig is dus niet zo vreemd als je de kosten vergelijkt.

Wie betaalt zoveel geld voor een retourtje? Geen vakantiegangers in ieder geval.

Veel mensen hebben geen benul van alle kosten om de trein te rijden maar zien wel de gigantische verschillen in prijs. Van 59 euro tot wel honderden euro's meer voor dezelfde rit op een andere datum. Dat schrikt af.

Je kan voor een paar tientjes natuurlijk ook de dag-of nachtboot naar Harwich nemen en dan per trein naar Londen. Voor wie niet wil vliegen, avontuurlijk is en tijd heeft.

 


Op drukke dagen is Stena Line alleen redelijk goedkoop te doen bij de dagovertochten. Voor de nachtboot zijn de (verplicht te reserveren) hutten schaars, duur of uitverkocht. De dagboot heeft een zeer ongunstige vertrektijd uit Engeland.


Nachtvaarten met verplichte hut zijn inderdaad fors aan de prijs.


De nachthutten zijn na corona ook erg gestegen qua prijs. Ook andere overtochten, bijvoorbeeld Schotland - Ierland, zijn enorm gestegen.


Reageer