Skip to main content

Ik verhuis binnenkort naar Antwerpen, maar werk in Rotterdam. Ik heb momenteel geen auto, het is ook onhandig en duur om te parkeren bij mij op werk. Ik heb gekeken naar een aantal NS abonnement en geloof dat de Basis Flex abonnement het makkelijkst is voor mij. 

Maar ik vroeg mij af:

• Hoeveel kost een rit van Antwerpen naar Rotterdam met een Basis abonnement?
  • Hoe wordt het berekend?
  • Hoe moet je inchecken op Antwerpen Centraal?

Mocht er een andere optie beter zijn hoor ik het graag! 

Op Antwerpen Centraal kunt u niet in/uitchecken. 

Het is mogelijk om een Traject Vrij abonnement te nemen van Rotterdam naar Hazeldonk grens. Niet geldig op de EuroCity Direct vanaf 15 december. Nu geldig op de IC Brussel, daarna op de EuroCity.

Daarbij zou je een Standaardabonnement kunnen nemen tussen Antwerpen Centraal (of een ander station) naar Hazeldonk grens. Het abonnement naar een grenspunt is niet online te koop.

https://www.belgiantrain.be/-/media/files/pdf/productfiches/nl/standard-abonnement-nl-ext-20240201-0824.ashx?v=6ca89150210f49ba81aa7a280229a141

Hallo Casia en welkom bij de NS Community,

Zoals Vareo al aangaf kan je niet met een OV-chipkaart (met NS Flex Basis) naar Antwerpen reizen. De tip van iMark is wellicht iets om te overwegen. 

Let op met in- en uitchecken, na een aantal gemiste in-uitchecks zou een ov-chipkaart kunnen blokkeren.

Bij aankomst in Rotterdam check je dan het beste in op het perron en verlaat het station door de poortjes. De trein verlaten om in te checken op Breda is in principe niet nodig bij 100% afgekocht reisrecht.

Voor de terugreis check je in bij de poortjes en kan dan op het perron weer uitchecken, ook al heb je geen internationaal ticket.

Het is mogelijk om een Traject Vrij abonnement te nemen van Rotterdam naar Hazeldonk grens. Niet geldig op de EuroCity Direct vanaf 15 december. Nu geldig op de IC Brussel, daarna op de EuroCity.

Daarbij zou je een Standaardabonnement kunnen nemen tussen Antwerpen Centraal (of een ander station) naar Hazeldonk grens. Het abonnement naar een grenspunt is niet online te koop.

https://www.belgiantrain.be/-/media/files/pdf/productfiches/nl/standard-abonnement-nl-ext-20240201-0824.ashx?v=6ca89150210f49ba81aa7a280229a141

Een ander user (volgens mij ​@rvdborgt) postte onlangs dat de EuroCity Direct wel gebruikt kan worden met een Traject Vrij:

https://support.nsinternational.com/app/answers/detail/a_id/18141/kw/eurocity+direct

Dus dat maakt het voor TS wellicht iets flexibeler. Dan lijk je beide treinen te mogen gebruiken, op het NL-deel tenminste

Begreep dat voor de EC Direct het ‘grenspunt’ Rotterdam zou zijn ❓

Op die gelinkte pagina staat gewoon: 

• Hazeldonk grens (voor reizen met Eurocity Direct / EuroCity / IC Brussel)

Maar als het Rotterdam is zouden reizigers met een NMBS abonnement kunnen reizen tot Rotterdam (zoals nu naar Roosendaal en Maastricht)?

Of zijn binnenlandse (Belgische) reizigers/abonnementen helemaal niet toegestaan in de EC Direct (zoals Nederlandse Reizigers dat wel zijn, omdat de toeslag tussen Schiphol en Rotterdam genoemd wordt)?

Oh, en voor ​@Casia en het in/uitchecken met Traject Vrij, zie https://support.nsinternational.com/app/answers/detail/a_id/12789/kw/eurocity+direct

Voor alle andere abo’s geldt de korting slechts tot/vanaf Rotterdam. Trajectvrij is dus kennelijk een positieve uitzondering. Dat zijn natuurlijk ook de wat frequentere reizigers, die ze waarschijnlijk ook nodig zullen hebben qua inkomsten.

(Ik gok dat NS eerst even afwacht of de ECD veel gebruikt gaat worden en die verbinding niet te goedkoop in de markt wil zetten, al dan niet aanvankelijk.)

Oh, en voor wat betreft die ‘keycard’ code:

• Let op! Heeft u een Altijd VrijOV VrijTrein VrijKids Vrij of Traject Vrij voor internationale reizen abonnement, dan kunt u de OV-chipkaart wel gebruiken als 'sleutel' om de poortjes te openen. Hierbij wordt geen saldo afgeschreven. 
    • Een in eerste instantie berekend instaptarief bij het abonnement Traject Vrij met grenspunten wordt automatisch gecorrigeerd.
    • Bij het abonnement Traject Vrij tot een station over de grens moet de klant het instaptarief eenmalig zelf corrigeren. Daarna zal een instaptarief automatisch gecorrigeerd worden.

Eens kijken of NS Flex dat snapt (waar saldo sowieso niet speelt). En grensabonnementen zijn er helemaal niet meer… 

Tegenwoordig wel online te koop, via My NMBS, maar als het je eerste NMBS-abonnement is, dan ga je het beste naar een NMBS-loket zodat je de MOBIB-chipkaart meteen meekrijgt. Is ook te combineren met een tram/bus-abonnement van De Lijn.

Maar ik vroeg mij af:

• Hoeveel kost een rit van Antwerpen naar Rotterdam met een Basis abonnement?
  • Hoe wordt het berekend?
  • Hoe moet je inchecken op Antwerpen Centraal?

Antwerpen ligt niet in Nederland en uw OV-chipkaart en abonnement zijn in het buitenland niet geldig.

Als u vaker dan bijv. twee keer per week op en neer moet moet u zich voorbereiden op hele hoge kosten.

Reageer