Skip to main content

Drukte Beneluxtrein

  • 1 July 2024
  • 35 reacties
  • 712 Bekeken

Vorig jaar was in de zomerperiode de Beneluxtrein op bepaalde uren te vol. Zat er destijds zelf tussen. 

Treinreizigers die moesten staan. En zelfs koffers op de gangpad hadden staan. NMBS assisteerde destijds alleen in piekuren/spitsuren met de P trein Antwerpen Centraal - Noorderkempen. Vanwege de nieuwe concessie van NMBS rijdt de P trein structureel tussen Antwerpen - Noorderkempen in dienstregeling 2024. Waarschijnlijk zal het tussen Noorderkempen - Amsterdam Centraal nog wel overvol zijn op bepaalde uren. 

Hoe gaat NS de drukte in de Beneluxtrein aanpakken? De grootste drukte is meestal tussen Antwerpen - Breda vanwege te weinig aanvulling. Vanaf Breda richting Amsterdam is er aanvulling met andere HSL Intercity. 

Volgend jaar zal met twee trein series 9500 en 9200 tussen Brussel Zuid - Rotterdam waarschijnlijk weinig problemen zijn met vele internationale treinreizigers. Tenzij de vele internationale treinreizigers massaal kiezen voor ICNG België en NMBS Traxx 28/17 met I - 11 rijtuigen. Dan kan zowel NS en NMBS hun treinen flexibel verlengen. 

35 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Waarom.moet NS de drukte aanpakken, dit is toch ook het probleem  van NMBS?

NS probeert het binnenlandse verkeer te ontmoedigen. Verder zal de kaartverkoop een en ander moeten reguleren.

NS gaat niets aanpakken want er is geen extra materieel. Als je niet het risico wil lopen dat je wellicht moet staan kun je beter de auto nemen in de vakantieperiode of je kunt via Roosendaal reizen.

Reputatie 5

Waarom.moet NS de drukte aanpakken, dit is toch ook het probleem  van NMBS?

NS probeert het binnenlandse verkeer te ontmoedigen. Verder zal de kaartverkoop een en ander moeten reguleren.

Rijtuigen + extra NS Traxx locomotieven zijn van NS. NMBS regelt de locomotieven. Dat NS nu ook locomotieven levert is omdat NS stuurstandrijtuig niet kan communiceren met de NS/NMBS Traxx locomotieven. 

NMBS zal natuurlijk tussen Brussel Zuid - Nederlandse grens (Hazeldonk/Roosendaal) natuurlijk ook voor willen zorgen dat de NS Intercity rijtuigen niet overvol zijn. Tussen Antwerpen - Brussel is genoeg aanvulling. NS vult de Beneluxtrein vooral aan met andere HSL Intercity. 

De geschiedenis heeft inmiddels geleerd dat (inter)nationale treinreizigers niet automatisch kiezen voor de snelste en duurste treinen. Verwacht zelfs dat Eurostar vooral vanaf volgend jaar minder aandeel zal hebben tussen Brussel - Rotterdam/Amsterdam. Kaartverkoop kan wat regelen. Zoal geen Early Bird geven op de Beneluxtrein. 

 

Reputatie 7

Met de auto kom je snel in files terecht. Maar goed, dan kan je wel zitten.  

Vanochtend gelezen dat er "monsterfiles zoals nog nooit" verwacht worden vanaf eind juli in Frankrijk, Duitsland en Italië. Olympische Spelen, 1260 plekken met wegwerkzaamheden in Duitsland, afgesloten/beschadigde routes door noodweer en last but not least: extra drukte door almaar meer auto's in de EU. 

De internationale trein is hiermee vergeleken geen enkele factor van belang wat betreft vakantieverkeer. Internationaal treinverkeer is druk omdat het relatief weinig rijdt, er is zoveel meer potentieel dat niet benut kan worden. 

Reputatie 5

Met de auto kom je snel in files terecht. Maar goed, dan kan je wel zitten.  

Vanochtend gelezen dat er "monsterfiles zoals nog nooit" verwacht worden vanaf eind juli in Frankrijk, Duitsland en Italië. Olympische Spelen, 1260 plekken met wegwerkzaamheden in Duitsland, afgesloten/beschadigde routes door noodweer en last but not least: extra drukte door almaar meer auto's in de EU. 

De internationale trein is hiermee vergeleken geen enkele factor van belang wat betreft vakantieverkeer. Internationaal treinverkeer is druk omdat het relatief weinig rijdt, er is zoveel meer potentieel dat niet benut kan worden. 

Was dat maar zo: 

https://www.treinreiziger.nl/obb-schaft-twee-nightjets-af-vanwege-werkzaamheden/amp/

Wil bij Antwerpen Centraal niet in de file staan. Daarom hebben meer automobilisten station Noorderkempen ontdekt. Lange tijd konden ze er gratis parkeren. Totdat NMBS gratis parkeren afschaffen.. Met protesten als gevolg:

https://www.bndestem.nl/brabant/betaald-parkeren-bij-station-noorderkempen-vanaf-vandaag-wel-gratis-tijdens-weekend-en-in-de-avond~a31c015d/

@Hanzeboog

Ik heb vroeger al nooit gesnapt waarom parkeren bij stations voor automobilisten gratis was en fietsers in de rijwielstalling moesten betalen.

 

Reputatie 5

@Hanzeboog

Ik heb vroeger al nooit gesnapt waarom parkeren bij stations voor automobilisten gratis was en fietsers in de rijwielstalling moesten betalen.

 

Dat is soms ook verschillend. Bij station Noorderkempen begrijp ik het maar al te goed. Antwerpen via de snelweg vanaf Breda is op bepaalde momenten verschrikkelijk.

En dan ga je als automobilist zoeken naar alternatieven. Station Noorderkempen is zo'n alternatief. En waarom parkeren er automobilisten in de buitenste plaatsen rondom Amsterdam? Om vervolgens het kleine stukje nog met de trein te gaan. Alleen die parkeertarieven in Amsterdam al.....

NMBS doet bepaald niet aan klantenbinding. Maar waarschijnlijk zullen de meesten nog wel op station Noorderkempen parkeren. Voordat je kunt parkeren in Antwerpen moet je eerst véél tijd verspillen. En dan betalen. Of dat goedkoper is dan betalen in Noorderkempen+ treinrit Noorderkempen - Antwerpen v.v. is de vraag..

Overigens hoef ik in mijn woonplaats binnen 24 uur niet te betalen voor bewaakt stallen van mijn fiets op de station. 

Reputatie 7
Badge +1

@Hanzeboog

Ik heb vroeger al nooit gesnapt waarom parkeren bij stations voor automobilisten gratis was en fietsers in de rijwielstalling moesten betalen.

 

Dat is soms ook verschillend. Bij station Noorderkempen begrijp ik het maar al te goed. Antwerpen via de snelweg vanaf Breda is op bepaalde momenten verschrikkelijk.

En dan ga je als automobilist zoeken naar alternatieven. Station Noorderkempen is zo'n alternatief. En waarom parkeren er automobilisten in de buitenste plaatsen rondom Amsterdam? Om vervolgens het kleine stukje nog met de trein te gaan. Alleen die parkeertarieven in Amsterdam al.....

NMBS doet bepaald niet aan klantenbinding. Maar waarschijnlijk zullen de meesten nog wel op station Noorderkempen parkeren. Voordat je kunt parkeren in Antwerpen moet je eerst véél tijd verspillen. En dan betalen. Of dat goedkoper is dan betalen in Noorderkempen+ treinrit Noorderkempen - Antwerpen v.v. is de vraag..

Overigens hoef ik in mijn woonplaats binnen 24 uur niet te betalen voor bewaakt stallen van mijn fiets op de station. 

Antwerpen vanaf Breda is met de auto momenteel inderdaad een verschrikking. Het is eigenlijk 7 dagen per week file. Mijn broer moest laatst in Antwerpen Zuid zijn en heeft over het stuk Breda Antwerpen Zuid bijna 2 uur gedaan en nee dat was niet in de spits. 

@Hanzeboog

 

Overigens hoef ik in mijn woonplaats binnen 24 uur niet te betalen voor bewaakt stallen van mijn fiets op de station. 

Dat is wel meer iets van de laatste tijd. In Den Bosch is dat tegenwoordig ook maar vroeger was er alleen een betaalde stalling en was het verboden om rond het station fietsen op de openbare weg neer te zetten. Want dan kwam er zo'n man van de sociale werkplaats met een hele kniptang en verdween de fiets in een bestelbusje.

Reputatie 5

@Hanzeboog

 

Overigens hoef ik in mijn woonplaats binnen 24 uur niet te betalen voor bewaakt stallen van mijn fiets op de station. 

Dat is wel meer iets van de laatste tijd. In Den Bosch is dat tegenwoordig ook maar vroeger was er alleen een betaalde stalling en was het verboden om rond het station fietsen op de openbare weg neer te zetten. Want dan kwam er zo'n man van de sociale werkplaats met een hele kniptang en verdween de fiets in een bestelbusje.

Klopt. Dat was eerder bij ons ook zo. Maar de gemeente Zwolle en NS hebben dat goed geregeld. Nu is er geen troep aan oude fietsen voor het station. 

Reputatie 7

Eén van de redenen waarom de files van/naar Antwerpen almaar groeien: Het OV in de ruime regio rond en tussen Antwerpen en Breda is bijna lange na niet afdoend en handig genoeg voor wat de klant wil en behoeft. Ik heb vrienden in Mechelen wonen, zij zouden in principe in 10 minuten daar naar het station kunnen lopen en dan met de IC Amsterdam naar Breda kunnen en terug. Toch doen zij dat niet en schuiven aan in de drukte rond Antwerpen. Ondanks de drukte geeft dat flexibiliteit en meer betrouwbaarheid dan de IC naar Amsterdam. En dan nog de prijs én ze kunnen ook na 23.00 of 00.00 nog naar huis. Met de trein zouden ze al rond 22.15 uiterlijk richting station Breda moeten gaan om van daar nog in Mechelen te raken.

Ook komen zij weleens winkelen en uitgaan in Breda, inderdaad ook met de auto. De files in Breda zijn berucht en de parkeergarages staan vol Belgische wagens. Mechelen is maar een uur rijden, als alles meezit.

Ach ja, er zit zoveel potentie in de trein, maar wat er geboden wordt is niet wat de meeste mensen willen.

Reputatie 5

Eén van de redenen waarom de files van/naar Antwerpen almaar groeien: Het OV in de ruime regio rond en tussen Antwerpen en Breda is bijna lange na niet afdoend en handig genoeg voor wat de klant wil en behoeft. Ik heb vrienden in Mechelen wonen, zij zouden in principe in 10 minuten daar naar het station kunnen lopen en dan met de IC Amsterdam naar Breda kunnen en terug. Toch doen zij dat niet en schuiven aan in de drukte rond Antwerpen. Ondanks de drukte geeft dat flexibiliteit en meer betrouwbaarheid dan de IC naar Amsterdam. En dan nog de prijs én ze kunnen ook na 23.00 of 00.00 nog naar huis. Met de trein zouden ze al rond 22.15 uiterlijk richting station Breda moeten gaan om van daar nog in Mechelen te raken.

Ook komen zij weleens winkelen en uitgaan in Breda, inderdaad ook met de auto. De files in Breda zijn berucht en de parkeergarages staan vol Belgische wagens. Mechelen is maar een uur rijden, als alles meezit.

Ach ja, er zit zoveel potentie in de trein, maar wat er geboden wordt is niet wat de meeste mensen willen.

De onbetrouwbaarheid met HSL Antwerpen - Noorderkempen - Breda speelt ook een rol. Via station Noorderkempen werd/wordt regio Kempen beter ontsloten via bussen van de Lijn. Daar ligt het niet aan. 

Wel aan de onwelwillende houding van NMBS waar regio Kempen al vaker over heeft geklaagd. NMBS is nooit een voorstander van de bouw van station Noorderkempen geweest. En ook nooit dol geweest dat Breda via de HSL moest worden bediend. 

Laten we hopen dat de series 9200 (Brussel - Breda/Rotterdam) van NMBS en serie 9500 (snelle directe IC Brussel - Amsterdam Zuid/Lelystad) de reizigers kan aanspreken. Maar het imago probleem zal nog niet zomaar verdwenen zijn. Cruciaal zal de beginfase zijn. Betrouwbaarheid zal het belangrijkste zijn in de beginfase. Rijpaden met dure HSL heffingen op HSL Antwerpen - Nederlandse grens zal de flexibiliteit tussen Breda - Antwerpen waarschijnlijk niet verbeteren. Het zal simpelweg niet rendabel zijn. 

De rijpaden op de HSL Schiphol - Belgische grens zijn waarschijnlijk goedkoper. Want vanuit Breda richting Rotterdam/Amsterdam rijden de Intercity Direct langer. 

Reputatie 5

Zie bij Breda (vertrek 14:42) richting Antwerpen al een volle Beneluxtrein. Belooft wat voor de komende weken.

De 5 rijtuigen tweede klas en 2 eerste klas NS rijtuigen hebben op bepaalde uren te weinig capaciteit in de zomer. Een stam met een zestiendelige ICNG België zal tussendoor al prettig zijn. Maar waarschijnlijk is het daar nog te vroeg voor. 

Zie je dat tussen Brussel - Nederland enorm veel vervoer potentieel is. In de zomer komen daar die internationale treinreizigers erbij. 

Zie bij Breda (vertrek 14:42) richting Antwerpen al een volle Beneluxtrein. Belooft wat voor de komende weken.

De 5 rijtuigen tweede klas en 2 eerste klas NS rijtuigen hebben op bepaalde uren te weinig capaciteit in de zomer. Een stam met een zestiende ICNG België zal tussendoor al prettig zijn. Maar waarschijnlijk is het daar nog te vroeg voor. 

Zie je dat tussen Brussel - Nederland enorm veel vervoer potentieel is. In de zomer komen daar die internationale treinreizigers erbij. 

Ik denk dat NS er ook straks niet aan kan beginnen om alleen voor de zomervakantie een grote hoeveelheid materieel te versterking aan te houden. Uiteindelijk zullen er toch wel vraagafhankelijke tarieven komen.

Ik denk dat zowel de trein Amsterdam-Brussel als de trein Rotterdam-Brussel met een los stel zullen gaan rijden. Hooguit zullen de treinen uit Amsterdam worden uitgesloten voor binnenlandse reizigers.

Reputatie 5

Zie bij Breda (vertrek 14:42) richting Antwerpen al een volle Beneluxtrein. Belooft wat voor de komende weken.

De 5 rijtuigen tweede klas en 2 eerste klas NS rijtuigen hebben op bepaalde uren te weinig capaciteit in de zomer. Een stam met een zestiende ICNG België zal tussendoor al prettig zijn. Maar waarschijnlijk is het daar nog te vroeg voor. 

Zie je dat tussen Brussel - Nederland enorm veel vervoer potentieel is. In de zomer komen daar die internationale treinreizigers erbij. 

Ik denk dat NS er ook straks niet aan kan beginnen om alleen voor de zomervakantie een grote hoeveelheid materieel te versterking aan te houden. Uiteindelijk zullen er toch wel vraagafhankelijke tarieven komen.

Ik denk dat zowel de trein Amsterdam-Brussel als de trein Rotterdam-Brussel met een los stel zullen gaan rijden. Hooguit zullen de treinen uit Amsterdam worden uitgesloten voor binnenlandse reizigers.

En Early Bird tickets? Lijk me beter dat ze dat niet doen. 

Hopelijk houden binnenlandse treinreizigers rekening met de internationale treinreizigers in de Beneluxtrein. Het is toch een gewoonte om de eerste IC Direct trein naar Rotterdam/Breda te pakken. 

 

 

En Early Bird tickets? Lijk me beter dat ze dat niet doen. 

Die verdwijnen bij een vraagafhankelijk tariefsysteem vanzelf.

 

Hopelijk houden binnenlandse treinreizigers rekening met de internationale treinreizigers in de Beneluxtrein. Het is toch een gewoonte om de eerste IC Direct trein naar Rotterdam/Breda te pakken. 

Dat speelt alleen tussen Amsterdam en Rotterdam omdat er niet meer in Breda gestopt wordt. Als je daar een kwartierdienst rijdt plus de Benelux is het geen probleem om de Benelux alleen voor internationale reizigers toegankelijk te maken.

Hoe de trein Rotterdam-Breda-Brussel in de dienstregeling gaat passen is me nog niet zo duidelijk.

Het onhandige van ICNG-B is dat er alleen treinen van 8 bakken komen. Voor versterking was het handiger geweest ten dele ook treinen met 5 bakken te bestellen. Nu is het een beetje alles of niks: of 8 bakken of anders gelijk 16 bakken.

De trein Rotterdam - Breda - Brussel is gewoon de huidige trein zonder het stuk Amsterdam - Rotterdam. Gewoon de dienstregeling zoals deze nu ook al regelmatig gereden wordt bij werkzaamheden in Amsterdam dus.

De snelle IC Brussel zal de komende jaren volledig geïntegreerd worden in de binnenlandse IC (Lelystad) - Amsterdam Zuid - Rotterdam. Binnenlandse reizigers weren is dus geen optie want er is geen voor- of volgtrein meer die je kunt pakken, vanwege de snelheidsbeperkingen op de HSL en het tekort aan ICNG blijven er ook in 2025 slechts 4 IntercityDirect treinen per uur over de HSL rijden. Vanaf 2026 komen er volgens de gepubliceerde plannen meer treinen over de HSL, maar ook dan is er de verdeling over het uur niet dusdanig dat je binnenlandse reizigers uit de IC Brussel kunt weren. Waarschijnlijk pas op de lange termijn (2030+ of zelfs 2035+) ontstaat de mogelijk de IC Brussel als extra trein vanaf Amsterdam te laten rijden die niet voor binnenlands reizigers open staat.

Reputatie 7

@Hanzeboog

Ik heb vroeger al nooit gesnapt waarom parkeren bij stations voor automobilisten gratis was en fietsers in de rijwielstalling moesten betalen.

 

Inderdaad, kan beter andersom of allebei betalen.

Reputatie 7

Eén van de redenen waarom de files van/naar Antwerpen almaar groeien: Het OV in de ruime regio rond en tussen Antwerpen en Breda is bijna lange na niet afdoend en handig genoeg voor wat de klant wil en behoeft. Ik heb vrienden in Mechelen wonen, zij zouden in principe in 10 minuten daar naar het station kunnen lopen en dan met de IC Amsterdam naar Breda kunnen en terug. Toch doen zij dat niet en schuiven aan in de drukte rond Antwerpen. Ondanks de drukte geeft dat flexibiliteit en meer betrouwbaarheid dan de IC naar Amsterdam. En dan nog de prijs én ze kunnen ook na 23.00 of 00.00 nog naar huis. Met de trein zouden ze al rond 22.15 uiterlijk richting station Breda moeten gaan om van daar nog in Mechelen te raken.

Ook komen zij weleens winkelen en uitgaan in Breda, inderdaad ook met de auto. De files in Breda zijn berucht en de parkeergarages staan vol Belgische wagens. Mechelen is maar een uur rijden, als alles meezit.

Ach ja, er zit zoveel potentie in de trein, maar wat er geboden wordt is niet wat de meeste mensen willen.

Ik vind t ook bizar dat er na 2230 geen trein meer de grens over gaat. Dat is met de RE19 toch anders

Reputatie 7

 

 

En Early Bird tickets? Lijk me beter dat ze dat niet doen. 

Die verdwijnen bij een vraagafhankelijk tariefsysteem vanzelf.

 

Hopelijk houden binnenlandse treinreizigers rekening met de internationale treinreizigers in de Beneluxtrein. Het is toch een gewoonte om de eerste IC Direct trein naar Rotterdam/Breda te pakken. 

Dat speelt alleen tussen Amsterdam en Rotterdam omdat er niet meer in Breda gestopt wordt. Als je daar een kwartierdienst rijdt plus de Benelux is het geen probleem om de Benelux alleen voor internationale reizigers toegankelijk te maken.

Hoe de trein Rotterdam-Breda-Brussel in de dienstregeling gaat passen is me nog niet zo duidelijk.

Het onhandige van ICNG-B is dat er alleen treinen van 8 bakken komen. Voor versterking was het handiger geweest ten dele ook treinen met 5 bakken te bestellen. Nu is het een beetje alles of niks: of 8 bakken of anders gelijk 16 bakken.

16 bakken gaat helaas niet gebeuren.

@Sander-VH

Ik ben benieuwd hoe NS dat dan straks bij de trein Lelystad-Brussel in de ochtendspits gaat doen tussen tussen Lelystad en Schiphol met een losse ICNG8. Of gaan we steeds in Rotterdam aan/afkoppelen?

Tot er meer ICNG geleverd is zit er weinig in ben ik bang. Maar er zijn zoals elk jaar vijf momenten voor tussentijdse wijzigingen in de dienstregeling, een ervan vlak voor de zomer (15 juni 2025) dus mocht er in de loop van 2025 voldoende extra ICNG geleverd zijn dan kan men nog voor de zomerdrukte wat treinen versterken.

Tot er meer ICNG geleverd is zit er weinig in ben ik bang. 

Nou ja, met vier reizigers per vierkante meter zijn er ook een hoop staanplaatsen.

Reputatie 5

Tot er meer ICNG geleverd is zit er weinig in ben ik bang. Maar er zijn zoals elk jaar vijf momenten voor tussentijdse wijzigingen in de dienstregeling, een ervan vlak voor de zomer (15 juni 2025) dus mocht er in de loop van 2025 voldoende extra ICNG geleverd zijn dan kan men nog voor de zomerdrukte wat treinen versterken.

Tegen die tijd zal de NMBS IC Brussel- Breda/Rotterdam ook rijden. Weet alleen de samenstelling officieel niet. Maar zag wel eens 2 NMBS 28 aan beide uiteinden met daartussen 7 I -  11 rijtuigen. 

Reputatie 5

De trein Rotterdam - Breda - Brussel is gewoon de huidige trein zonder het stuk Amsterdam - Rotterdam. Gewoon de dienstregeling zoals deze nu ook al regelmatig gereden wordt bij werkzaamheden in Amsterdam dus.

De snelle IC Brussel zal de komende jaren volledig geïntegreerd worden in de binnenlandse IC (Lelystad) - Amsterdam Zuid - Rotterdam. Binnenlandse reizigers weren is dus geen optie want er is geen voor- of volgtrein meer die je kunt pakken, vanwege de snelheidsbeperkingen op de HSL en het tekort aan ICNG blijven er ook in 2025 slechts 4 IntercityDirect treinen per uur over de HSL rijden. Vanaf 2026 komen er volgens de gepubliceerde plannen meer treinen over de HSL, maar ook dan is er de verdeling over het uur niet dusdanig dat je binnenlandse reizigers uit de IC Brussel kunt weren. Waarschijnlijk pas op de lange termijn (2030+ of zelfs 2035+) ontstaat de mogelijk de IC Brussel als extra trein vanaf Amsterdam te laten rijden die niet voor binnenlands reizigers open staat.

Ben dan benieuwd hoe reizigers gaan reizen tussen Lelystad - Rotterdam via HSL. Er zijn (nu) geen toeslagpaaltjes. Kortgeleden kocht ik online een toeslag ticket op HSL nadat op station werd omgeroepen dat je de toeslag tickets via NS kon kopen. Maar dat zal NS dan moeten communiceren met de treinreizigers.

Ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen. Op elke station waar de HSL IC (via HSL Schiphol - Rotterdam) stopt een toeslag paaltje neerzetten? Of laat NS treinreizigers online of via conducteur een toeslag ticket (toch geen € 10??) kopen. Dat wordt een dingetje. Heb ook gelezen dat de toeslag wordt afgeschaft. Dan ben je tegelijk van alle complicaties af. 

Treinreizigers kunnen eventueel ook op Schiphol of een andere station overstappen zodat ze niet de HSL toeslag moeten betalen. 

Binnenlandse treinreizigers zullen met ICNG (IC 200?) reizen. De achtdelige ICNG België kan eventueel versterkt worden met een nationale ICNG. In Duitsland hebben/hadden ze dat systeem met ICE 3 International versterkt met ICE 3. 

Reageer