beantwoord

Dubbele betaling NS / NS International

  • 20 March 2024
  • 3 reacties
  • 140 Bekeken

Ha medereizigers,

Ik heb vorige week een reis gemaakt van Amsterdam Sloterdijk naar Brussel. Ik heb daarbij dubbel betaald tussen Amsterdam Centraal en Breda. Ik had namelijk een e-ticket voor Amsterdam Centraal naar Brussel. Daarnaast was ik nog ingecheckt met mijn OV-chipkaart toen ik de trein instapte op Centraal omdat ik geen tijd had om op het station uit te checken. Vervolgens heb ik om hogere kosten te voorkomen uitgecheckt in Breda. Ik heb daarom dus echter dubbele kosten betaald tussen Amsterdam Centraal en Breda.

Ik ben er inmiddels achter dat het uitchecken een grote fout is geweest: bij een gemiste uitcheck had ik veel makkelijker mijn geld terug kunnen vragen. Nu word ik echter door NS van het kastje naar de muur gestuurd.
 

Ik ben al langs geweest bij de klantenservice (op Utrecht Centraal) waar ik werd doorverwezen naar de NS Klantenservice via telefoon, waar ik werd doorverwezen naar de live chat van NS International. Bij de chat (op de website van NS International) kreeg ik geen gehoor. Vervolgens ging ik door naar de whatsapp chat van NS International. Daar werd ik doorverwezen naar de website https://www.nsinternational.com/nl/na-de-reis/geld-terug-vragen

Ik zie hier alleen de twee opties:
- compensatie voor een vertraagde trein;
- ⁠geld terug voor een onterechte afschrijving met OVPay

Beide zijn niet toepasbaar op mijn situatie. Vervolgens werd ik door een medewerker van NS International via whatsapp weer doorverwezen naar NS Klantenservice. Dus ben ik nu hier aanbeland.

Al in al gaat het om “maar” 21 euro maar langzaamaan begint het meer een principekwestie te worden. Ik wil gewoon mijn geld terug en NS doet ongelooflijk onhandig hierover. Ook nog bijkomend probleem is dat ik eigenlijk met de Flixbus zou gaan naar Brussel van Sloterdijk, maar door vertragingen van zowel GVB-bussen en vervolgens vertraging van de NS trein van Centraal naar Sloterdijk heb ik die gemist. Maar omdat dit verschillende vervoerders zijn en het geen 30 minuten vertraging betrof ik daar ook geen compensatie voor krijg. Zo betaal ik ineens driedubbel voor één reis.

 

Dus, wat nu?

Je zou bijna gaan nadenken om maar met de auto te gaan reizen…

icon

Beste antwoord door mrfreeze 20 March 2024, 23:13

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi sirillic,

Da's wel zuur, zeg. Het lijkt me iets dat toch echt door de NS KlanteNService opgelost zou moeten worden. Zij zijn degenen die “onterecht” extra geld hebben gekregen. Wellicht kun je het nog eens proberen en hopen op een medewerker die het wel in behandeling wil nemen. 

Badge +3

Welkom bij de NS Community @sirillic

Ik sluit me aan bij de reactie van @mrfreeze. De aanhouder wint, dus blijf contact opnemen en volhouden dat je benadeeld bent inderdaad (ook al was het je eigen fout, kan gebeuren)!

Wij (de Communitiy) kunnen er weinig mee maar lezen je verdere ervaringen graag! Die principekwestie voor 21 euro dus… Je kunt het inderdaad ook laten voor wat het is en je verlies nemen

Wellicht kan een moderator (die lezen doordeweeks mee tot 22.00) iets voor je betekenen? Vul vooral je Community profiel aan met nodige gegevens (klantnr/NSR staat op de facturen voor je abonnement).

Als het goed is staan op de perrons op Amsterdam Centraal waar internationale treinen stoppen ook overstappaaltjes, maar dat moet je dan maar net weten.

Neem aan dat je die in Breda gebruikt hebt? Daar genoeg tijd om even de trein uit te stappen om uit te checken… met alle gevolgen van dien in dit geval 😥

Dit is op een station met meerdere vervoerders, paaltje met een witte kubus is verder hetzelfde.

OVpay (reizen op bankpas of creditcard) speelt hier niet. Het gaat puur om je reis met een (persoonlijke) ov-chipkaart plus die uitcheck in Breda (die dus op Amsterdam Centraal zou moeten zijn).

Voor een volgende keer, boek een internationaal ticket Sloterdijk - Brussel en laat je ov-chipkaart achterwege (wel meenemen als bewijs bij een kortings- of vrij reizen abonnement).

Poortjes (Sloterdijk of waar dan ook) open je dan met het internationale ticket, dat is nog goedkoper ook dan een losse reis Sloterdijk - Centraal (€ 2,60 zonder abonnement, die je nu dus € 23,90 gekost heeft voor Sloterdijk - Breda terwijl je al een vervoerbewijs had vanaf Amsterdam Centraal)..

Graag het verschil € 21,30 terug dus… uit coulance 😴

Kent de NS je helemaal niet (anonieme ov-chipkaart of persoonlijke kaart zonder NS product/abonnement?), dan wordt het lastiger.

Hallo Sirillic en welkom bij de NS Community,

 

Heb je nog contact gehad met onze klantenservice en is het al opgelost?

Reageer