beantwoord

Dusseldorf Arnhem 2 x zo duur via NS automaat?

  • 17 December 2023
  • 50 reacties
  • 999 Bekeken

Hi, we hebben een kaartje via de Ns automaat gekocht om ri Dusseldorf te gaan. Nou was dit kaartje daar 35 euro en de terugreis via het Duistse automaat 16,50. Wat hebben we hierin fout gedaan/hoe kan dit? We hebben overigens niet de ICE gepakt.

 

icon

Beste antwoord door Thom 17 December 2023, 14:28

Bekijk origineel

50 reacties

 

Het lijkt om een soort weekendretour te gaan (2 dagen geldig), maar dan moet er natuurlijk geen ‘enkele reis’ op staan.

Het gaat om een enkele reis en mag maar een keer gebruikt worden. De reden dat er twee dagen op staan is omdat het ook voor nachtvervoer gebruikt mag worden (binnen het VRR heb je dat overal op vr/za en za/zo) en dat er in Duitsland bij het spoor niet zoiets is als een daggrens om 4 uur. 

 

 

Met het kaartje uit de NS automaat mag je dan ook met de IC-Berlijn reizen.

Nee, want er staat duidelijk op "alleen geldig in regionale treinen" en dan mag je dus niet met Fernverkehr reizen.

Dat (dure) NS kaartje is toch gewoon in de IC/ICE geldig? In de IC richting Berlijn heb ik ook vaker gewoon met zo’n kaartje uit de automaat gereisd. Is nooit iets van gezegd. Je hebt dan alleen geen plaatsreservering.

Dat kaartje is helemaal niet geldig in IC/ICE. Staat er ook duidelijk op.

NS berekent volgens mij het internationale tarief terwijl VRR het regionale tarief berekent. 

En waarom is het internationale tarief dan liefst dubbel zoveel? Op basis van wat moet dat kennelijk zoveel duurder zijn terwijl je exact dezelfde kilometers reist in exact dezelfde trein?

Omdat het internationale tarief een heel ander tariefsysteem is dat geen enkele relatie met het VRR-tarief heeft.

Reputatie 7

Zelfde verhaal als met Hengelo - Bad Bentheim: uit de NS-automaat schrikbarend duur voor dit kippeneindje, op NRW-tarief uit de Duitse automaat stukken goedkoper.

Met het kaartje uit de NS automaat mag je dan ook met de IC-Berlijn reizen.

Ja maar dat is dus met een NS automaatkaartje 10 euro duurder dan met een kaartje voor de Duitse stoptrein zag ik net. Dat staat toch in geen verhouding meer. 10 euro..... Volgens mij was dat enkele jaren terug nog iets van 5,50 euro duurder.

Toen voor Zevenaar - Düsseldorf geprobeerd een kaartje te kopen. Lukt niet voor de regionale trein, maar er verschijnt een tekst dat je wél online een kaartje kan kopen voor deze verbinding als je als vertrekstation Arnhem Presikhaaf in vult. 

Presikhaaf ligt buiten het VRR-gebied ligt en voor die verbinding kun je dus geen VRR-kaartje kopen maar alleen een ticket tegen internationaal tarief.

Reputatie 7

Maar nu nog benieuwd naar het waarom van die gigantische prijs. Dat het zoveel kost zal wel kloppen, maar waarom zóveel?

Reputatie 7
Badge +3

NS gebruikt daarvoor het IST (Internationaal Stationstarief) dat gebaseerd is internationaal afgestemde prijstabellen. Voor de grenstrajecten zit daar een behoorlijke opslag op. Ik heb laatst 7 euro betaald voor een enkele reis van Bentheim grens naar Bad Bentheim.

Voor regionaal vervoer is het zeer voordelig dat Arnhem door het Verkehrsverein Rhein-Ruhr (VRR) als Duits tariefpunt wordt gezien. Je moet het allemaal maar net weten. Of van te voren vragen in deze community in plaats van achteraf als er iets vreemds of onnavolgbaars is gebeurd.

Badge +3

Als je boekt bij bahn.de krijg je ook ergens info over grenstarieven, heb zo gauw geen linkje of screenshot.

Voor Arnhem - Düsseldorf is een VRR ticket natuurlijk het gunstigst, en al helemaal met meerdere personen.

Maar nu nog benieuwd naar het waarom van die gigantische prijs. Dat het zoveel kost zal wel kloppen, maar waarom zóveel?

Op zich omdat er geen enkele relatie is tussen beide tariefsystemen. Het internationale tarief systeem is bijv. gebaseerd op kilometers, het VRR tarief op zones.

Verder geldt binnen het VRR een maximum tarief (€16.50) vanaf een relatief klein aantal zones, bij veel meer zones zoals Arnhem-Dusseldorf is dat maximum tarief erg goedkoop. Het kan nog veel extremer: de prijs Arnhem-Oberhausen, Arnhem-Dusseldorf, Arnhem-Wuppertal of zelfs Arnhem-Hagen is allemaal dat zelfde maximum tarief van €16.50 terwijl je bijv. voor Hagen bijna drie uur in de trein zit.

Reputatie 7

Maar nu nog benieuwd naar het waarom van die gigantische prijs. Dat het zoveel kost zal wel kloppen, maar waarom zóveel?

Op zich omdat er geen enkele relatie is tussen beide tariefsystemen. Het internationale tarief systeem is bijv. gebaseerd op kilometers, het VRR tarief op zones.

Verder geldt binnen het VRR een maximum tarief (€16.50) vanaf een relatief klein aantal zones, bij veel meer zones zoals Arnhem-Dusseldorf is dat maximum tarief erg goedkoop. Het kan nog veel extremer: de prijs Arnhem-Oberhausen, Arnhem-Dusseldorf, Arnhem-Wuppertal of zelfs Arnhem-Hagen is allemaal dat zelfde maximum tarief van €16.50 terwijl je bijv. voor Hagen bijna drie uur in de trein zit.

Ah ja, dat is duidelijk het verschil. Het 16,50 treinkaartje van het VRR is dan eigenlijk een dagkaart geworden. Net zoiets als de regionale tickets zoals het Bayern Ticket - 29 euro voor 1 persoon voor een hele dag na de ochtendspits, elke persoon meer die meereist betaalt een tientje extra. En je kan uren door heel Beieren reizen met RE- en REX-treinen en de bussen. Veel waar voor je geld. 

Maar bij dat op km gebaseerde internationale tarief, vind ik die 35,60 euro voor een enkeltje Arnhem - Düsseldorf (105 km) toch heel veel geld. En dan die grenstoeslag die erin zit (sowieso een belachelijk gegeven anno 2023 naar mijn mening). 

Ter vergelijking: Breda - Middelburg is 103 km en kost vol tarief 18,80 euro. Bijna de helft minder dus. Spoorwegen en grenzen...…

Reputatie 5

De informatie van de verschillende vervoersmaatschappijen over tickets is doorgaans nogal wollig. Elke maatschappij gebruikt zijn eigen prijssysteem. Ik vermoed dat heel veel reizgers meer betalen dan nodig is. De info van het VRR, Verkehrsverbund Rhein-Ruhr, is best gedetailleerd. Kijk hier voor de prijzen in 2024:

https://www.vrr.de/de/tickets-tarife/tarifgebiete-regionen-preisstufen/

Van Arnhem naar Düsseldorf en terug heb je "Preisstufe D” nodig, dat betekent het hele VRR gebied inclusief alle regionale treinen, bussen, trams en metro's, èn de zweefbaan in Wuppertal. VRR omvat ook Arnhem en Venlo. Voor €40,80 kun je met twee personen 24 uur het hele gebied doorkruisen. Je hebt dus flink teveel betaald en dat geld krijg je niet terug. Bovendien was je Nederlandse dure kaartje niet eens geldig in het lokale vervoer. VRR kaartjes zijn dat wel.

Het kopen van een internationaal kaartje vergt meer studie dan “even oriënteren”, ook op de korte afstand, tenzij je in het geld zwemt. Veel van de vaste antwoordgevers op dit forum zijn inmiddels hooggeleerd, maar ik vermoed dat de meesten door schade en schande wijs zijn geworden. Ook ik heb ooit veel te veel betaald. NS heeft mij in het verre verleden op diverse manieren een poot uitgetrokken, bijvoorbeeld door toeslag te berekenen waar dat niet nodig was, of te verzwijgen dat ik als jongere (héél lang geleden) 25% korting kon krijgen. En als je dan eindelijk iets weet wordt alles opeens weer anders.

Naar Düsseldorf placht ik, na veel uitzoekerij, te reizen, naast mijn NL-abo, met een éénpersoonsdagkaart Preisstufe B, €13,60 (heen en terug dus). Ik ging dan wel via Venlo en koos als centrumzone een gebied tussen de grens en Düsseldorf (Krefeld of WIllich). Ik vermoed dat dat nog steeds kan, nu voor 17 euro.

Overigens: het Deutschlandticket-abonnement kost 49 euro per maand. https://www.bahn.de/angebot/regio/deutschland-ticket

 

 

Ah ja, dat is duidelijk het verschil. Het 16,50 treinkaartje van het VRR is dan eigenlijk een dagkaart geworden. Net zoiets als de regionale tickets zoals het Bayern Ticket - 29 euro voor 1 persoon voor een hele dag na de ochtendspits, elke persoon meer die meereist betaalt een tientje extra. …

Nee, het is geen dagkaart maar een enkeltje van zone A naar zone B. En je moet bij het maximum tarief ook uiterlijk binnen 300 min na aankoop op je bestemming zijn (voor kortere afstanden geldt een kortere tijdsduur). Je mag niet terugreizen of rondreizen.

Je moet het meer zien als wanneer NS een maximale prijs van bijv. 12 euro voor een enkeltje zou vaststellen en bijv. een enkeltje Groningen-Zwolle daardoor net zo duur zou worden als een enkeltje Groningen-Den Haag of Groningen-Vlissingen.

Voor een retour of rondreizen heb je bij het VRR een 24 uur ticket nodig. Dan koop je vrij reizen in een aantal zones tussen je vertrekpunt en je aankomstpunt of bij het maximum (€31.80) voor het hele VRR-gebied. Dat ticket is trouwens niet geldig voor een bepaalde dag maar voor 24 uur vanaf het moment van aankoop. Dus bijv. van dinsdag 12.28 uur tot woensdag 13.27 uur. 

Het VRR systeem wijkt met dit alles ook sterk af van andere Verkehrsverbunde. 

Naar Düsseldorf placht ik, na veel uitzoekerij, te reizen, naast mijn NL-abo, met een éénpersoonsdagkaart Preisstufe B, €13,60 (heen en terug dus). Ik ging dan wel via Venlo en koos als centrumzone een gebied tussen de grens en Düsseldorf (Krefeld of WIllich). Ik vermoed dat dat nog steeds kan, nu voor 17 euro.

Dat klinkt als een verhaal uit een verder verleden van voor de zg. Tarifreform bij het VRR van een aantal jaren geleden. Het idee van centrumzones is toen opgedoekt. Met name op de middenafstanden is het toen veel duurder geworden.

Vroeger kon je een dagkaart kopen voor een gebied rondom een centrumzone. Tegenwoordig koop je een dagkaart voor een route van zone A naar zone B. Venlo-Dusseldorf is daarmee ook Preisstufe D geworden en voor een dagkaart tik je daarmee nu ook €31.20 af.

Reputatie 5

 

 

Met het kaartje uit de NS automaat mag je dan ook met de IC-Berlijn reizen.

Nee, want er staat duidelijk op "alleen geldig in regionale treinen" en dan mag je dus niet met Fernverkehr reizen.

Ik zie het idd staan op het kaartje op de foto. Vreemd. Is dat dan onlangs veranderd? Of geldt dat misschien alleen voor het ICE traject richting Frankfurt?

Wat de IC Berlijn betreft heb ik afgelopen zomer nog een NS automaatkaartje Hengelo-Osnabrück gekocht (omdat de regionale trein weer eens hopeloos was uitgevallen) en gewoon in de IC gebruikt. Is gewoon gecontroleerd en de conducteur heeft niets gezegd over dat het ongeldig zou zijn in de IC. 

Reputatie 7
Badge +2

Naar Düsseldorf placht ik, na veel uitzoekerij, te reizen, naast mijn NL-abo, met een éénpersoonsdagkaart Preisstufe B, €13,60 (heen en terug dus). Ik ging dan wel via Venlo en koos als centrumzone een gebied tussen de grens en Düsseldorf (Krefeld of WIllich). Ik vermoed dat dat nog steeds kan, nu voor 17 euro.

Dat klinkt als een verhaal uit een verder verleden van voor de zg. Tarifreform bij het VRR van een aantal jaren geleden. Het idee van centrumzones is toen opgedoekt. Met name op de middenafstanden is het toen veel duurder geworden.

Vroeger kon je een dagkaart kopen voor een gebied rondom een centrumzone. Tegenwoordig koop je een dagkaart voor een route van zone A naar zone B. Venlo-Dusseldorf is daarmee ook Preisstufe D geworden en voor een dagkaart tik je daarmee nu ook €31.20 af.

Voor tijdstickets die dus voor een onbeperkt aantal ritten in een tijdvak gelden zijn in preisstufe B nog altijd centrumzones van toepassing. Die gelden echter voor vooraf vastgestelde gebieden waartussen je kunt kiezen. En daar zie ik er geen bij die zowel Venlo als Düsseldorf dekt in de tariefbrochure van het VRR.

 

Voor tijdstickets die dus voor een onbeperkt aantal ritten in een tijdvak gelden zijn in preisstufe B nog altijd centrumzones van toepassing. Die gelden echter voor vooraf vastgestelde gebieden waartussen je kunt kiezen. En daar zie ik er geen bij die zowel Venlo als Düsseldorf dekt in de tariefbrochure van het VRR.

Dat laatste klopt want Venlo-Dusseldorf is immers Preisstufe D geworden.

Die tariefgebieden voor Preisstufe B en C voor abonnementen staan met kaartjes in een behoorlijk dik boekje met steeds alle zones waar ze geldig zijn. Venlo en Arnhem stonden daar in het verleden ook altijd ergens bij.

Als ik Venlo-Mönchengladbach in de VRR-planner stop krijg ik bij de tarieven keurig een maandkaart Preisstufe C te zien met de bijbehorende rij zones waar die geldig is. Preisstufe C is ook wat er in dit geval geldt voor enkeltjes en dagkaarten.

Idem dito voor Venlo-Dusseldorf een abonnement voor Preisstufe D wat dan onbeperkt reizen in het hele VRR gebied is.

Reputatie 7

Ah ja, dat is duidelijk het verschil. Het 16,50 treinkaartje van het VRR is dan eigenlijk een dagkaart geworden. Net zoiets als de regionale tickets zoals het Bayern Ticket - 29 euro voor 1 persoon voor een hele dag na de ochtendspits, elke persoon meer die meereist betaalt een tientje extra. …

Nee, het is geen dagkaart maar een enkeltje van zone A naar zone B. En je moet bij het maximum tarief ook uiterlijk binnen 300 min na aankoop op je bestemming zijn (voor kortere afstanden geldt een kortere tijdsduur). Je mag niet terugreizen of rondreizen.

Ja, je hebt helemaal gelijk, heb het nu ook gezien.

Wel een complex geheel zo met al die Stufen, aantal minuten etcetera. Voor de niet ingevoerde, onbekende reiziger die ook eens met de trein wil veel uitzoekerij voor een treinrit. Kan me goed voorstellen dat het dan vaak fout gaat. 

 

 

 

 

Wat de IC Berlijn betreft heb ik afgelopen zomer nog een NS automaatkaartje Hengelo-Osnabrück gekocht (omdat de regionale trein weer eens hopeloos was uitgevallen) en gewoon in de IC gebruikt. Is gewoon gecontroleerd en de conducteur heeft niets gezegd over dat het ongeldig zou zijn in de IC. 

Vroeger speelde dat niet omdat er toen zowel bij Hengelo als bij Arnhem geen regionale treinen reden en werden er door de NS-automaat alleen tickets voor Fernverkehr verkocht. Ik neem aan tegen Flexprijs.

De Flexprijs is momenteel €23.20 voor Hengelo-Bentheim en €49.00 voor de ICE Arnhem-Düsseldorf. Ik neem aan dat dat ook is wat de NS-automaat rekent voor een ticket waarmee je in de IC/ICE mag. En dan tevens de optie geeft voor een goedkoper ticket voor het regionale verkeer wat naar Düsseldorf dan kennelijk €35.60 kost.

 

 

Wel een complex geheel zo met al die Stufen, aantal minuten etcetera. Voor de niet ingevoerde, onbekende reiziger die ook eens met de trein wil veel uitzoekerij voor een treinrit. Kan me goed voorstellen dat het dan vaak fout gaat. 

Het is alleen ingewikkeld als je de prijsberekening wil doorgronden. Als je een enkeltje of dagkaartje in de automaat of in de app koopt vul je begin- en eindstation in en krijg je gewoon de prijs te zien die je moet betalen. Dus in de praktijk is het voor de gebruiker toch vrij simpel.

Vroeger, voor de Reform, was het veel ingewikkelder. Toen waren de zones nog onderverdeeld in Waben met allerlei lokale regels.

De geldigheidsduur van enkeltjes is voor Stufe A, B, C en D resp. 2, 3, 4 en 5 uur. Dat is ook te overzien, zoiets gold hier voor de strippenkaart vroeger ook.

Voor abonnementen is het voor Preisstufe C soms wat ingewikkelder omdat je daar dan voor dezelfde verbinding uit verschillende geldigheidsgebieden kunt kiezen.

Reputatie 5

 

 

 

 

Wat de IC Berlijn betreft heb ik afgelopen zomer nog een NS automaatkaartje Hengelo-Osnabrück gekocht (omdat de regionale trein weer eens hopeloos was uitgevallen) en gewoon in de IC gebruikt. Is gewoon gecontroleerd en de conducteur heeft niets gezegd over dat het ongeldig zou zijn in de IC. 

Vroeger speelde dat niet omdat er toen zowel bij Hengelo als bij Arnhem geen regionale treinen reden en werden er door de NS-automaat alleen tickets voor Fernverkehr verkocht. Ik neem aan tegen Flexprijs.

De Flexprijs is momenteel €23.20 voor Hengelo-Bentheim en €49.00 voor de ICE Arnhem-Düsseldorf. Ik neem aan dat dat ook is wat de NS-automaat rekent voor een ticket waarmee je in de IC/ICE mag. En dan tevens de optie geeft voor een goedkoper ticket voor het regionale verkeer wat naar Düsseldorf dan kennelijk €35.60 kost.

Ik heb het op de kaartautomaat nagekeken. Je kunt naar Düsseldorf idd kiezen tussen een kaartje alleen geldig in het Regionalverkehr en een (nog duurder) kaartje dat ook in de ICE geldig is. 

Dat is dan echt een heel groot prijsverschil als je met de RE wilt reizen tussen een kaartje uit de NS- of de DB-automaat.

@dorae_mon

Dat is dus het verschil tussen een kilometertarief zonder maximum en een VRR-tarief met een heel laag maximum.

Ik zou het fatsoenlijk vinden als NS voor tickets waarvoor een veel lager VRR-tarief bestaat de klanten bij de automaat op zijn minst zou waarschuwen en eventueel adviseren om hun ticket bij het VRR te kopen. Of gewoon geen tickets verkopen voor verbindingen die volledig binnen het VRR vallen.

@RomyDK heeft nu uit onwetendheid volledig onnodig €20 te veel betaald. Dan voel je je wel bekocht.

Reputatie 7

Het is alleen ingewikkeld als je de prijsberekening wil doorgronden. 

Ja... het VRR heeft een te downloaden tarieven + vervoersbewijzen/vervoersvoorwaardenhandboek van liefst 437 pagina's zag ik..…

Maar betaal je soms niet alsnog teveel (afhankelijk van je reisgedrag) als je gewoon een standaardkaartje en retour van A naar B uit de automaat koopt? Heb eens op de site van het VVR gekeken: Er zijn ontzettend veel soorten en varianten tickets voor allerlei situaties en doelgroepen, van tickets voor een bepaald aantal uren of dagen, en van tickets voor jongeren tot actieve 60+ers (Bären- abonnement voor 97 euro p/m onbeperkt reizen in NRW, altijd 1e klas en inclusief altijd gratis fietsvervoer op ieder moment van de dag.... en tot 4 personen mogen gratis in de 1e klas mee op de doordeweekse avonden en de hele dag in het weekend.... wat een luxe)

Ik dacht dat NS ondanks vermindering nog veel soorten vervoersbewijzen/abonnementen kende, maar dit is wel heel specifiek op allerlei doelgroepen en situaties gericht. Wel ideaal voor de reiziger, als je de meest geschikte optie eruit kan vissen 🙂

Er zijn bij de meeste Verkehrsverbunde nogal veel ticketsoorten inderdaad, maar de meeste daarvan zijn alleen gericht op locals. Abonnementen voor jongeren, ouderen, etc. zijn in Duitsland vaak sowieso alleen verkrijgbaar voor de eigen inwoners omdat de lokale belastingbetaler daar aan mee betaalt. Voor bezoekers is er meestal niet meer dan enkeltjes en dagkaarten, al dan niet voor meerdere personen.

Dat je in de avond en het weekend gratis mensen mag meenemen op een abonnement is in bijna alle Verkehrsverbunde. Meestal drie maar bij het VRR kennelijk vier. Dat is niet alleen bedoeld om korting te geven maar ook om te zorgen dat treinen, trams en bussen voldoende vol zitten met het oog op de sociale veiligheid.

Reputatie 5

Het is alleen ingewikkeld als je de prijsberekening wil doorgronden. 

Ja... het VRR heeft een te downloaden tarieven + vervoersbewijzen/vervoersvoorwaardenhandboek van liefst 437 pagina's zag ik..…

Maar betaal je soms niet alsnog teveel (afhankelijk van je reisgedrag) als je gewoon een standaardkaartje en retour van A naar B uit de automaat koopt? Heb eens op de site van het VVR gekeken: Er zijn ontzettend veel soorten en varianten tickets voor allerlei situaties en doelgroepen, van tickets voor een bepaald aantal uren of dagen, en van tickets voor jongeren tot actieve 60+ers (Bären- abonnement voor 97 euro p/m onbeperkt reizen in NRW, altijd 1e klas en inclusief altijd gratis fietsvervoer op ieder moment van de dag.... en tot 4 personen mogen gratis in de 1e klas mee op de doordeweekse avonden en de hele dag in het weekend.... wat een luxe)

Ik dacht dat NS ondanks vermindering nog veel soorten vervoersbewijzen/abonnementen kende, maar dit is wel heel specifiek op allerlei doelgroepen en situaties gericht. Wel ideaal voor de reiziger, als je de meest geschikte optie eruit kan vissen 🙂

 

Het verbaast me eigenlijk dat er nog zoveel verschillende reisformules zijn in Duitsland. Ik had verwacht dat het meeste na de invoering van het Deutschlandticket wel zou verdwijnen. Maar ik zie toch nog wel veel reizigers (vooral in de bussen) die gewoon nog losse kaartjes kopen voor elke reis. Blijkbaar heeft nog lang niet elke OV-reiziger in Duitsland het DLT.

Reageer