Skip to main content

Goedemorgen,

ik maak binnenkort een internationale treinreis met de IC Berlijn naar… Berlijn. Nu kreeg ik zeer onlangs de melding “door werkzaamheden omleiding, bel voor alternatief”. NS Internationaal wil me echter om duistere redenen niet omboeken naar de kortste alternatieve route (intercity → ICE → ICE) dus moet ik (vanuit R'dam) eerst naar A'dam om alsnog op de IC Berlijn te stappen en dan in Duitsland via Hamm omreizen. Ik vertrek uiteindelijk 45 minuten eerder dan de oorspronkelijke planning en kom zo'n anderhalf uur later aan. Betekent dat voor de regeling “geld terug bij vertraging” (en uitgaande van niet nóg meer vertraging onderweg) 120+ minuten vertraging, of 60+? Het antwoord op deze vraag kon ik niet op dit forum vinden, vandaar dit nieuwe topic.

Als ik wel zou worden omgeboekt op de kortste route zou de alternatieve reis trouwens liefst 1 uur en drie kwartier korter duren; ondanks dat er voldoende zitplaatsen beschikbaar zijn in beide ICE's wil men dat toch niet doen.

Het duurt helaas wat langer dan ik had gehoopt. Ik ben nog aan het uitzoeken of je recht hebt op een restitutie bij de situatie waarbij je voor het boeken of voor de reis op de hoogte was gesteld van de vertraging. Ik heb in het begin bij de verkeerde mensen/afdelingen aangeklopt die niet meer bestaan of mij niet van een antwoord konden voorzien.

Ik heb een antwoord. Indien je voor het moment van boeken op de hoogte had kunnen zijn van de vertraging die veroorzaakt werd door aangekondigde werkzaamheden kom je niet in aanmerking voor geld terug bij vertraging. 

Merk op dat dit maar een gedeeltelijk antwoord is.

Wat is het antwoord als eerst geboekt wordt en NS daarna het reisplan wijzigt?

Ik heb een antwoord. Indien je voor het moment van boeken op de hoogte had kunnen zijn van de vertraging die veroorzaakt werd door aangekondigde werkzaamheden kom je niet in aanmerking voor geld terug bij vertraging. 

Nogmaals: Waar staat dat? Waar kan de reiziger dit nalezen. De Algemene Voorwaarden zeggen iets anders. 

Nogmaals: Waar staat dat? Waar kan de reiziger dit nalezen. De Algemene Voorwaarden zeggen iets anders. 

Artikel 1 van de voorwaarden GTBV waar de AVR-NS naar verwijzen.

Artikel 1 van de voorwaarden GTBV waar de AVR-NS naar verwijzen.

Die zijn niet van toepassing als je een internationaal kaartje koopt.

Het is wel zo dat je bij het kopen van je kaartje door de verkopende partij op de hoogte gebracht moet worden van "Storingen en vertragingen (gepland en in realtime)” (zie EU-verordening 2021/782, artikel 9).

In dat document staat: 

9.   Reizigers hebben geen recht op vergoeding indien zij alvorens een vervoerbewijs te kopen op de hoogte zijn gesteld van een vertraging, of indien de vertraging voortzetting met een andere dienst of langs een andere route minder dan 60 minuten blijft.

In dat document staat: 

9.   Reizigers hebben geen recht op vergoeding indien zij alvorens een vervoerbewijs te kopen op de hoogte zijn gesteld van een vertraging, of indien de vertraging voortzetting met een andere dienst of langs een andere route minder dan 60 minuten blijft.

TS heeft dus conform dit artikel dus wel degelijk recht op vergoeding want hij had het vervoerbewijs al gekocht en is na aankoop dus pas op de hoogte gesteld van de verandering. Kortom dit hele artikel is in onderhavige casus totaal niet van toepassing.

Nogmaals de vraag waar staat het dan wel!

In dat document staat: 

TS heeft dus conform dit artikel dus wel degelijk recht op vergoeding want hij had het vervoerbewijs al gekocht en is na aankoop dus pas op de hoogte gesteld van de verandering. Kortom dit hele artikel is in onderhavige casus totaal niet van toepassing.

Nogmaals de vraag waar staat het dan wel!

Ik heb inderdaad een claim ingediend, die zonder morren werd gehonoreerd. Nu is het wachten tot Sint-Juttemis tot de uitbetaling daadwerkelijk plaatsvindt.

Reageer