beantwoord

Eerste klas naar Antwerpen goedkoper dan tweede klas

  • 11 August 2023
  • 14 reacties
  • 146 Bekeken

Reputatie 3

Ik ga za 26 augustus naar Antwerpen. Ik heb een daluren-abonnement (oude stijl) en gebruik een keuzedag voor het gedeelte van de reis in Nederland. Bij het kopen van de kaartjes was voor de heenreis om 7.28 vanaf Amsterdam CS de extra prijs voor een eersteklas kaartje lager dan voor tweede klas, dus die aangeklikt. Kan ik nu vanaf CS eersteklas reizen, ook al is mijn abonnement voor de tweede klas? (ik vind het overigens ook prima om in de tweede klas te gaan zitten). Voor de terugreis was tweede klas weer gewoon goedkoper dan eerste klas. 

icon

Beste antwoord door Thom 11 August 2023, 11:38

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Nee, want uw keuzedag tweede klas  is niet geldig voor de eerste klas op het Nederlandse traject. Aannemelijk is dat u het Nederlandse traject heeft afgekocht met uw tweede klas keuzedag. Uw, let wel uw INGECHECKTE keuzedag geldt als bewijs voor de afkoop van het Nederlands traject en u mag vanaf de grens eerste klas reizen. Met een keuzedag eerste klas mag het echter zonder meer in Nederland  

Heeft u een kaartje gekocht zonder dekking van de eerste klas met de keuzedag, dan mag het wel, maar een dergelijk kaartje is flink duurder.

Voor de meelezers: een keuzedag is op zaterdag de hele dag geldig. 
Wellicht ten overvloede: België is met het seniorenticket vaak goedkoper op langere afstanden. 

Reputatie 3

Oké, het is geen probleem om tweede klas te reizen. ik vind het wel vreemd dat het kaartje voor het Belgische deel van de reis dus 1 euro goedkoper was voor de eerste klas.

Reputatie 7
Badge +3

Ik weet niet of u dit ook ontvangen heeft, maar begin juli is er door NS een mailing verstuurd met als onderwerp “Tijd om over te stappen naar de 1e klas?”. Hierin staat een link om een kortingscode voor een 1e klas upgrade voor €2,50 aan te vragen. Deze kortingscode is ook op zaterdag 26 augustus geldig (en de andere dagen van de Dutch Grand Prix). Als u deze toen ontvangen heeft kunt u deze gebruiken icm uw Keuzedag. 

Reputatie 3

Ik weet niet of u dit ook ontvangen heeft, maar begin juli is er door NS een mailing verstuurd met als onderwerp “Tijd om over te stappen naar de 1e klas?”. Hierin staat een link om een kortingscode voor een 1e klas upgrade voor €2,50 aan te vragen. Deze kortingscode is ook op zaterdag 26 augustus geldig (en de andere dagen van de Dutch Grand Prix). Als u deze toen ontvangen heeft kunt u deze gebruiken icm uw Keuzedag. 

Goede tip! Ik ga even kijken of ik die e-mail nog kan vinden.

Reputatie 7
Badge +3

De mail is van 8 juli (dat is in ieder geval de datum dat ik hem ontvangen heb). Mocht u hem niet kunnen vinden, stuur mij dan even een privé bericht. Ik ga mijn code niet gebruiken, dan mag u die mij van hebben. 

Badge +3

Een Toeslag 2-1 Weekenddag kost overigens maar vijf euro, dus zo heel duur is de reguliere route ook niet.

Reputatie 7
Badge +3

€2,50 is dan altijd nog wat goedkoper. Helaas is de 1e klas upgrade van €1 uit de Weg = Weg weken niet te gebruiken tijdens de dagen van de Dutch Grand Prix, anders zou dat de goedkoopste oplossing zijn geweest. 

Reputatie 3

Ik denk dat ik maar gewoon tweede klas ga reizen. Het is waarschijnlijk niet zo druk op dat tijdstip en de IC Brussel is luxe genoeg.

 

Badge +3

Een Toeslag 2-1 Weekenddag kost overigens maar vijf euro, dus zo heel duur is de reguliere route ook niet.

Bij een Keuzedag is het 6 euro, maar goed… 😅

Badge +3

Een Toeslag 2-1 Weekenddag kan ook bij een Keuzedag in het weekend, natuurlijk.

Badge +3

Een Toeslag 2-1 Weekenddag kan ook bij een Keuzedag in het weekend, natuurlijk.

Klassewissel voor Keuzedagen

Als u met Keuzedagen reist, kunt u van maandag tot en met zondag voor € 6 bij de NS-Kaartautomaat een Toeslag 2-1 kopen. U laadt eerst uw Keuzedag en daarna de Toeslag 2-1.

Bij Dal Voordeel op saldo (zonder Keuzedag, maar waar een Keuzedag wel onder valt) is het volgens mij inderdaad wel 5 euro (alleen mogelijk in het weekend).

Vreemd, die pagina zegt verder helemaal niets over Dal Voordeel upgraden voor een vaste prijs… 🤔

Badge +3

Je kunt toch in het weekend gewoon een Toeslag 2-1 Weekenddag laden in plaats van een Toeslag 2-1 Keuzedag? Een Toeslag 2-1 is een Toeslag 2-1.

Ik zie trouwens dat onder de tab Bestelwijze een prijs van 5 euro wordt genoemd voor de Toeslag 2-1 Keuzedag.

Badge +3

Ik zie trouwens dat onder de tab Bestelwijze een prijs van 5 euro wordt genoemd voor de Toeslag 2-1 Keuzedag.

Tja, lekker duidelijk dan. Maar goed, TS vindt het prima om 2e klas te reizen binnen NL. Wel vreemd dat een 1e klas ticket naar Antwerpen goedkoper is dan 2e klas.

Reputatie 7
Badge +2

Tja, lekker duidelijk dan. Maar goed, TS vindt het prima om 2e klas te reizen binnen NL. Wel vreemd dat een 1e klas ticket naar Antwerpen goedkoper is dan 2e klas.

Gebeurt bij internationale tickets wel vaker, is een vorm van yield management.

Ik heb het, richting Duitsland in mijn geval, ook wel eens gehad dat een upgrade naar 1e klas (waardoor de reservering inbegrepen bij het tarief werd) minder kostte dan de reserveringskosten die ik bij het 2e klas ticket dat ik in eerste instantie wilde boeken had moeten betalen zouden kosten.

Reageer