Skip to main content

I have Eurail Global Pass. Do I need to pay the Supplement when using IC from Amsterdam Centraal to Rotterdam Centraal?

Nope.


For the regular IC train between Amsterdam and Rotterdam (via The Hague) you wil not need to pay a supplement; however this is not the case for the IC Ditect between Amsterdam and Rotterdam via direct the High Speed Line.


For the regular IC train between Amsterdam and Rotterdam (via The Hague) you wil not need to pay a supplement; however this is not the case for the IC Ditect between Amsterdam and Rotterdam via direct the High Speed Line.

For international (cross-border) travel, a supplement is never needed.

Eurail doesn’t allow domestic travel, so your journey is inbound/outbound and therefore exempt from supplements (or seat reservation which NS trains don’t have).


For international (cross-border) travel, a supplement is never needed.

A supplement for IC Direct is never needed with Eurail or Interrail.

Eurail doesn’t allow domestic travel,

Sure it does.


 

 


I stand corrected. Apparently it’s different when the Eurail/Interrail pass is bought from abroad or in the Netherlands.

When bought in the Netherlands, they allow for one outbound and one inbound cross-border trip (no surcharge/supplement needed).

Alternatively and as stated by others, there are plenty of regular intercity trains between Rotterdam and Schiphol Airpoirt via Den Haag/Leiden or even Haarlem (worth a visit!) that don’t require the HSL supplement, but take about 25 minutes longer.

When travelling to/from Amsterdam Centraal, you might as well take those.

See https://spoorkaart.mwnn.nl for an interactive railroad map.


I stand corrected. Apparently it’s different when the Eurail/Interrail pass is bought from abroad or in the Netherlands.

When bought in the Netherlands, they allow for one outbound and one inbound cross-border trip (no surcharge/supplement needed).

Eurail has no concept of inbound or outbound, only Interrail has. The conditions do not depend on where you buy either of those passes.


 

 

That's incorrect. NS say no supplement is needed because it's an international ticket:
https://twitter.com/NS_online/status/1550087691030728707


@moderators

  1. Het lijkt me een goed idee om op de pagina over de IC Direct-toeslag te vermelden dat je met een internationaal kaartje (waaronder Interrail en Eurail) geen toeslag nodig hebt, bv. onder het kopje "Goed om te weten”. Daar staan ook een paar andere uitzonderingen, dus dat past er goed bij. Die informatie is nu alleen te vinden in de voorwaarden voor de IC Direct-toeslag, als je die al weet te vinden.
  2. Zelfs als je online een IC Direct-toeslag gaat kopen, is er geen verwijzing naar de voorwaarden van die toeslag. Dat lijkt me ook een probleem. Ze zitten overigens verstopt in het document "Voorwaarden Toeslag en Geld terug bij vertraging bij de Intercity direct en Intercity Den Haag – Eindhoven (HSL) van NS”.

Aanvulling: het lijkt me ook belangrijk om in de documentatie te vermelden dat Eurail/Interrail in Nederland geldig zijn bij NS en alle ‘private operators’. 


Aanvulling: het lijkt me ook belangrijk om in de documentatie te vermelden dat Eurail/Interrail in Nederland geldig zijn bij NS en alle ‘private operators’. 

Dat staat o.a. al hier:

https://www.interrail.eu/en/plan-your-trip/tips-and-tricks/trains-europe/railway-companies

Die informatie lijkt me verder niet thuis te horen op een pagina over de ICD-toeslag.


  1. Het lijkt me een goed idee om op de pagina over de IC Direct-toeslag 

Er is blijkbaar een letter in de URL verloren gegaan. Dit is de goede:

https://www.ns.nl/abonnementen/overig/intercity-direct-toeslag.html


Ik heb je suggestie doorgezet, rvdborgt. Bedankt daarvoor!


@Erryt NS

Inmiddels is deze pagina aangevuld, zowel in het Nederlands als het Engels, met een FAQ dat je bij een internationaal ticket, zoals Interrail en Eurail, geen ICD-toeslag nodig hebt.

Op de pagina die ik hierboven op 16/5/2023 noemde, staat nu echter (alleen in het Nederlands):

Je hebt ook geen toeslag nodig als je reist met een Internationaal ticket, zoals Interrail en Eurail. Maak je een binnenlandse treinreis, dan moet je wel in het bezit zijn van een Intercity direct toeslag naast je vervoerbewijs.

Die laatste zin impliceert dat je voor een binnenlandse reis met de IC Direct op Interrail of Eurail een toeslag nodig zou hebben. Dat klopt echter niet, zoals we eerder al hebben gezien: bij Interrail of Eurail heb je nooit een ICD-toeslag nodig.

Kan dit gecorrigeerd worden? En ook aan de Engelse pagina worden toegevoegd?

Verder moet natuurlijk de Eurocity Direct aan deze pagina's worden toegevoegd.


Met die binnenlandse reis wordt waarschijnlijk bedoeld een uitgaande of inkomende internationale treinreis waar je een ov-chipkaart, e-ticket of bankpas gebruikt voor het binnenlandse deel.

Bij een internationaal ticket dat geldig is van/tot je vertrekstation of bestemming is nooit toeslag nodig, en volgens mij is het ook niet mogelijk (toegestaan) om met Interrail/Eurail losse binnenlandse reizen te maken.


Het antwoord van Robert klopt. Als we dit anders formulieren dan zullen er veel reizigers op dit traject zonder toeslag gaan reizen.


On https://www.ns.nl/kaartjes/toeslag-icd NS says:

 

 

On https://www.ns.nl/en/tickets/icd-supplement NS says:

 

 

Zoals ook al opgemerkt door rvdborgt.

 


[...] en volgens mij is het ook niet mogelijk (toegestaan) om met Interrail/Eurail losse binnenlandse reizen te maken.

Dat is uiteraard wel mogelijk en toegestaan, zoals ik in deze discussie al eerder heb geschreven.

Als we dit anders formulieren dan zullen er veel reizigers op dit traject zonder toeslag gaan reizen.

Het is zeer eenvoudig om dit eenduidig te formuleren, zoals je in de screenshots kunt zien die ​@Pieter van Ieperen heeft gepost. Wat is het probleem met die formulering? Dat kan toch ook zo op de andere pagina?

Op dit moment spreekt de NS-informatie elkaar tegen en dat lijkt me ongewenst.


[...] en volgens mij is het ook niet mogelijk (toegestaan) om met Interrail/Eurail losse binnenlandse reizen te maken.

Dat is uiteraard wel mogelijk en toegestaan, zoals ik in deze discussie al eerder heb geschreven.

Oke, je mag dus met een Interrail/Eurail ticket gewoon toeslagvrij HSL reizen in NL terwijl je helemaal niet naar het buitenland gaat ❓

Zo lees ik het.. Bij een internationale reis (dus de grens over) is geen toeslag nodig, maar voor een binnenlandse reis wél.

Waar die reis eindigt weten ze niet (of vul maar wat in), dus kan ook Schiphol - Breda zijn dus, en dan geen toeslag voor Schiphol - Rotterdam omdat je Antwerpen ingevuld hebt (internationale reis) 🙄


Met Interrail/EUrail mag je best binnenlandse reizen (begin- en eindpunt in hetzelfde land) maken, echter niet in het land waar je zelf woont.

Interrail is voor inwoners van EU-landen.

EUrail is voor inwoners van niet-EU-landen.

Correctie:

Interrail is voor inwoners van Europese landen.

EUrail is voor inwoners van niet-Europese landen.


Oke, je mag dus met een Interrail/Eurail ticket gewoon toeslagvrij HSL reizen in NL terwijl je helemaal niet naar het buitenland gaat ❓

Zo is dat. Al reizen vrijwel de meeste Interrail/Eurail-reizigers uiteindelijk door naar het buitenland of komen ze ervandaan. Maar wat van belang is voor de ICD-toeslag, is dat Interrail en Eurail internationale tickets zijn.

Zo lees ik het.. Bij een internationale reis (dus de grens over) is geen toeslag nodig, maar voor een binnenlandse reis wél.

De NS-klantenservice heeft al meermaals op twitter geschreven dat je ook voor een binnenlandse reis met Interrail/Eurail geen toeslag nodig hebt. En ook de toeslagpagina voor losse reizen maakt dat duidelijk. Dat er nu op de abopagina iets anders staat, verandert op zich niets aan het feit dat je bij Interrail/Eurail geen ICD-toeslag nodig hebt. Maar het is verwarrend en tegenstrijdig en dus ongewenst.


Met Interrail/EUrail mag je best binnenlandse reizen (begin- en eindpunt in hetzelfde land) maken, echter niet in het land waar je zelf woont.

Interrail is voor inwoners van EU-landen.

EUrail is voor inwoners van niet-EU-landen.

Vervang EU door Europa. Dit heeft niets met de EU te maken.


Klopt, want het Verenigd Koninkrijk en Noorwegen doen ook mee aan Interrail, wel zo fijn. daar is na de Brexit niets aan veranderd.


Reageer