Skip to main content

Als regelmatige België-Nederland-treinreiziger, was in enthousiast over de grote reclamekoppen van NS international: “Met ingang van 15 december 2024 verdubbelen NS International en NMBS het aanbod van treinen tussen Nederland en België van 16 naar 32 keer” - hoeraaa!

 

Alleen… dat gaat om 16x de EuroCity en 16x de véél duurdere EuroCity Direct en als je niet op exact de juiste plaats woont, mag je van de NS de EuroCity niet boeken!

 

De reisplanner/ticketverkoper van de NS geeft namelijk enkel de snelste optie en dat is zo goed als altijd de EuroCity Direct, je kan geen tickets kopen voor de tragere EuroCity. Bij de NMBS (Belgische spoorwegen) is daarvoor een heel simpele oplossing: een knopje “geen hogesnelheidstreinen” waardoor de EuroCity-opties zichtbaar worden. En wat blijkt… de EuroCity is vaak maar een héél klein beetje trager en véél goedkoper! 

 

Voorbeeldje met tarieven/reistijden EuroCity (via NMBS) versus EuroCity Direct (via NS), ruim van tevoren geboekt: 

  • Leeuwarden - Gent
    €21.40 Mid-Flex Saver Adult Eurocity 2 = 5:06 met 4 overstappen
    €47.30 Mid-Flex Saver Adult Eurocity Direct 2 = 4:49 met 2 overstappen
    221% betalen voor 6% tijdswinst
     
  • Den Haag - Brussel 
    €14.8 Mid-Flex Saver Adult Eurocity 2 =  2:22 met 2 overstappen (of 2:28 met 1 overstap)
    €24.60 Mid-Flex Saver Adult Eurocity Direct 2 = 2:06 met 1 overstap
    166% betalen voor 11% tijdwinst
     
  • Den Haag - Gent (mijn favoriete traject)
    €15.70 Mid-Flex Saver Adult Eurocity 2 = 2u33 met 2 overstappen
    €44 Mid-Flex Saver Adult Eurocity Direct 2 = 2u17 met 2 overstappen
    280% betalen voor 10% tijdwinst

 

Voor al deze opties (en nog veel meer) is het bij de NS niet mogelijk om de EuroCity te boeken. Sommige mensen vinden de tijdswinst het waard, maar veel anderen (ik!) helemaal niet en ik vind het bizar dat de NS de goedkopere optie onmogelijk maakt.

Het is duidelijk dat reizigers op deze route gewoon recht hebben om de EuroCity te gebruiken als ze willen, anders zouden ze deze via de NMBS ook niet kunnen boeken. Helaas weet natuurlijk lang niet elke Nederlander dat dit mogelijk is, zeker als het om occasionele vakantiegangers gaat (best een groot deel van de Beneluxreizigers). Wie de NS-planner opent ziet direct astronomische bedragen… zo wordt het wel héél aantrekkelijk om voor een citytrip met 2 personen naar Brussel de auto in plaats van de trein te nemen. Jammer! Automaten van de NS of de ticketbalie (wie gaat daarheen...) zijn ook geen optie, want daar worden saver-tickets niet verkocht, aldus de tariefvoorwaarden.

Ik heb het nog eens nagevraagd bij Support, maar daar kreeg ik enkel de tip om via de NMBS te boeken zoals ik zelf al voorstelde, of om een ticket Breda-België te boeken (voor sommige - niet alle! - bestemmingen krijg je dan wel de EuroCity-optie) en dan maar een OV-kaart te gebruiken voor het stuk instapstation-Breda. Dit advies gaat totaal voorbij aan het feit dat ook dat véél duurder is - de planner geeft notabene zelf een melding: “Tip! Het is voordelig om te boeken vanaf uw dichtsbijzijnde station.”

 

Dit is een principiële kwestie, want zelf gebruik ik gewoon de NMBS maar niet iedereen weet of kan dat...ligt het aan mij, of is het ronduit misleidend dat de NS reclame maakt met een vergroot aanbod en een goedkopere optie, zonder mensen de mogelijkheid te geven die optie te boeken? Voordat ik een officiële klacht indien, wil ik even bij de kenners hier checken of ik iets mis. :)

NS is verplicht om ook de goedkoopste reismogelijkheid te tonen.

Misschien kan een moderator navragen vanaf wanneer dat het geval zal zijn?


Voor een van de trajecten zie ik een oplossing. Wanneer je via de website een reis van Den Haag naar Brussel Noord of Brussel Centraal zoekt krijg je de verbindingen te zien met de EC vanaf Rotterdam Centraal.

Voor de andere reizen zie ik geen alternatief via de website van NS International.

Hou er overigens rekening mee dat sinds 15 december 2024 er geen tickets meer verkocht worden naar de zones in België, zoals Antwerpen Zone, Brussel Zone etc. Je zult het ‘echte’ station in België moeten kiezen. De zogenaamde gemeenschappelijke tariefpunten zijn door de NMBS afgeschaft.

Ook tickets voor de Eurostar naar Antwerpen Centraal en Brussel Zuid zijn niet langer geldig naar andere stations in Antwerpen en Brussel.


Ha, ik had Brussel-Zuid gekozen als meest gegeerde overstapstation (en Gent-Dampoort en Den Haag Centraal) maar de specifieke stations niet vermeld omdat ze me niet zo relevant leken voor mijn vraag. Helpt inderdaad voor het geval-Brussel!

 

Voor andere trajecten zou “via Noorderkempen” een optie zijn omdat EuroCity Direct daar niet stopt - ware het niet dat ik dat ook enkel op de NMBS-website kan aanduiden en niet bij de NS. Opnieuw de vraag: of mis ik daar een optie?

 

De good old lelijke NMBS b-europe-site is toch zo slecht nog niet vergeleken met de hippe gelikte NS International...


De via-optie is inderdaad (nog) niet beschikbaar bij NS International. Die optie heb je niet gemist.

 


De via-optie is inderdaad (nog) niet beschikbaar bij NS International. Die optie heb je niet gemist.

 

Ik vrees dat dat “niet meer” in plaats van “nog niet” is, in mijn (imperfecte) herinnering kon dat vroeger wel. :)


Hou er overigens rekening mee dat sinds 15 december 2024 er geen tickets meer verkocht worden naar de zones in België, zoals Antwerpen Zone, Brussel Zone etc. Je zult het ‘echte’ station in België moeten kiezen. De zogenaamde gemeenschappelijke tariefpunten zijn door de NMBS afgeschaft.

Waar heb je dat gezien? Volgens de NMBS-voorwaarden bestaan ze nog steeds:

https://public-pf.b-europe.com/nl/Producten/Details?id=abd7b5aa-61ce-4473-9b08-cc586838c3b0

Ook tickets voor de Eurostar naar Antwerpen Centraal en Brussel Zuid zijn niet langer geldig naar andere stations in Antwerpen en Brussel.

Voor Eurostar-tickets klopt dat inderdaad.


Het enige wat ik weet is dat de tickets naar de Belgische zones sinds 15 december niet meer in het verkoopsysteem van NS zitten.


Het enige wat ik weet is dat de tickets naar de Belgische zones sinds 15 december niet meer in het verkoopsysteem van NS zitten.

Dat kan natuurlijk. Waarschijnlijk is iemand een update vergeten maar de NMBS is volgens de eigen voorwaarden nog wel verplicht om ze aan te bieden.


Reageer