Als regelmatige België-Nederland-treinreiziger, was in enthousiast over de grote reclamekoppen van NS international: “Met ingang van 15 december 2024 verdubbelen NS International en NMBS het aanbod van treinen tussen Nederland en België van 16 naar 32 keer” - hoeraaa!
Alleen… dat gaat om 16x de EuroCity en 16x de véél duurdere EuroCity Direct en als je niet op exact de juiste plaats woont, mag je van de NS de EuroCity niet boeken!
De reisplanner/ticketverkoper van de NS geeft namelijk enkel de snelste optie en dat is zo goed als altijd de EuroCity Direct, je kan geen tickets kopen voor de tragere EuroCity. Bij de NMBS (Belgische spoorwegen) is daarvoor een heel simpele oplossing: een knopje “geen hogesnelheidstreinen” waardoor de EuroCity-opties zichtbaar worden. En wat blijkt… de EuroCity is vaak maar een héél klein beetje trager en véél goedkoper!
Voorbeeldje met tarieven/reistijden EuroCity (via NMBS) versus EuroCity Direct (via NS), ruim van tevoren geboekt:
- Leeuwarden - Gent
€21.40 Mid-Flex Saver Adult Eurocity 2 = 5:06 met 4 overstappen
€47.30 Mid-Flex Saver Adult Eurocity Direct 2 = 4:49 met 2 overstappen
221% betalen voor 6% tijdswinst
- Den Haag - Brussel
€14.8 Mid-Flex Saver Adult Eurocity 2 = 2:22 met 2 overstappen (of 2:28 met 1 overstap)
€24.60 Mid-Flex Saver Adult Eurocity Direct 2 = 2:06 met 1 overstap
166% betalen voor 11% tijdwinst
- Den Haag - Gent (mijn favoriete traject)
€15.70 Mid-Flex Saver Adult Eurocity 2 = 2u33 met 2 overstappen
€44 Mid-Flex Saver Adult Eurocity Direct 2 = 2u17 met 2 overstappen
280% betalen voor 10% tijdwinst
Voor al deze opties (en nog veel meer) is het bij de NS niet mogelijk om de EuroCity te boeken. Sommige mensen vinden de tijdswinst het waard, maar veel anderen (ik!) helemaal niet en ik vind het bizar dat de NS de goedkopere optie onmogelijk maakt.
Het is duidelijk dat reizigers op deze route gewoon recht hebben om de EuroCity te gebruiken als ze willen, anders zouden ze deze via de NMBS ook niet kunnen boeken. Helaas weet natuurlijk lang niet elke Nederlander dat dit mogelijk is, zeker als het om occasionele vakantiegangers gaat (best een groot deel van de Beneluxreizigers). Wie de NS-planner opent ziet direct astronomische bedragen… zo wordt het wel héél aantrekkelijk om voor een citytrip met 2 personen naar Brussel de auto in plaats van de trein te nemen. Jammer! Automaten van de NS of de ticketbalie (wie gaat daarheen...) zijn ook geen optie, want daar worden saver-tickets niet verkocht, aldus de tariefvoorwaarden.
Ik heb het nog eens nagevraagd bij Support, maar daar kreeg ik enkel de tip om via de NMBS te boeken zoals ik zelf al voorstelde, of om een ticket Breda-België te boeken (voor sommige - niet alle! - bestemmingen krijg je dan wel de EuroCity-optie) en dan maar een OV-kaart te gebruiken voor het stuk instapstation-Breda. Dit advies gaat totaal voorbij aan het feit dat ook dat véél duurder is - de planner geeft notabene zelf een melding: “Tip! Het is voordelig om te boeken vanaf uw dichtsbijzijnde station.”
Dit is een principiële kwestie, want zelf gebruik ik gewoon de NMBS maar niet iedereen weet of kan dat...ligt het aan mij, of is het ronduit misleidend dat de NS reclame maakt met een vergroot aanbod en een goedkopere optie, zonder mensen de mogelijkheid te geven die optie te boeken? Voordat ik een officiële klacht indien, wil ik even bij de kenners hier checken of ik iets mis. :)