Skip to main content

Ik reis regelmatig tussen Koog aan de Zaan en Diegem. Voor het intreden van de nieuwe dienstregeling moest ik overstappen op Amsterdam Centraal en daarna pas in Brussel-Noord.

Volgens de nieuwe dienstregeling, moet ik na 15 december 5 keer overstappen  met krappe overstaptijden: in Sloterdijk, dan Schiphol, dan Rotterdam Centraal (waar ik van spoor 11 naar spoor 3 binnen 6 minuut moet rennen), dan eindelijk in Brussel-Noord. Als ik niet de hoofdprijs wil betalen voor de dure Eurostar, dat is.

Het is wat het is, ik ga hier niet over klagen, maar ik heb vernomen dat er ook een andere trein bestaat, de Eurocity Direct dus.

Hij bestaat, hij reist via Schiphol met een overstap in Brussel-Zuid is het wel mogelijk met wat ruimere overstaptijden. Alleen wordt hij niet getoond tenzij ik als vertrekstation “Amsterdam Zuid” verkies.

Is het mogelijk dus om de bepaalde treinsoorten (zoals de Eurostar) uit te sluiten in de zoekopdracht?

Dit is een bekend probleem, vooral als er overstaps voor of na de EC / ECD zijn. NS zegt te werken aan dit probleem maar ik weet niet wanneer ze denken een oplossing te hebben.

Het bestaat overigens al veel langer, ook nu al met IC Brussel, maar het is erger geworden doordat in de nieuwe dienstregeling er meer treinen zijn gekomen met allemaal verschillende tarieven.


Bij B-rail internationaal is het mogelijk om een treinkaart te kopen met overstap voor EuroCity direct, maar alleen als Eurostar niet rijdt.

Vanaf Koog Zaandijk (geen idee waarom de oude naam wordt weergegeven) wordt de reisadvies van 09:29 op 7 januari met EuroCity direct (vanaf Schiphol) weergegeven. Bij de meeste andere adviezen heeft de Belgische reisplanner een voorkeur voor Eurostar. Om dat tijdstip rijdt de Eurostar niet waardoor EC direct wordt weergegeven.

 

Helaas wordt EuroCity direct gezien als hogesnelheidstrein, dus bij vinkje aanvinken om geen hogesnelheidstrein te tonen worden naast Eurostar ook EuroCity direct uit de reisplanner gefilterd, de EuroCity via Breda wordt wel getoond.

 

Als ik in de Belgische internationale app naar dienstregelingen ga, dan komen veel meer verbindingen uit met EC direct, maar ik mis de knop boeken/kopen.

 

Bij DB heb je veel meer opties welke trein soorten je wilt gebruiken. Echter, bij het uitvinken van hogesnelheidstrein, en het vinkje IC/EC aan laten staan verdwijnt EC direct, omdat software van de reisplanner EC direct als hogesnelheidstrein is geupdate.

Tevens laat DB alleen de dienstregelingen zien, bij hun is het niet mogelijk om voor volgend jaar treinkaartjes te kopen tussen Nederland en België.

 

Een reisplanner die bepaalde vervoerders uitsluit (bij instellingen) bestaat voor zover ik weet niet.

 

Tip voor NS/B-rail, zet EC direct in de reisplanner als IC/EC neer, zodat deze trein vaker getoond en geboekt wordt.

 

Een andere optie om minder over te stappen is om met de sprinter naar Rotterdam te gaan (rechtstreeks via Breukelen, Woerden), en daar over te stappen op een EC naar Brussel.


Koog Zaandijk is de oude naam van het station Zaandijk Zaanse Schaans, station Koog aan de Zaan heette voor 2013 Koog Bloemwijk, NMBS heeft de namen nog niet bijgewerkt.

Ik zie de nieuwe dienstregeling in de Belgische planner inderdaad al sinds een paar weken, maar die tonen die nieuwe trein inderdaad alleen als de Eurostar er niet rijdt. Het is precies zoals u zegt.

De mogelijkheid om rechtstreeks met de Sprinter te gaan bestaat wel maar vereist dan een sprint tussen perrons op het station want de overstaptijd bedraagt slechts enkele minuten. 


Reageer