beantwoord

Eurostar van Rotterdam naar Amsterdam

  • 7 October 2023
  • 24 reacties
  • 787 Bekeken

Reputatie 3
  • Reisadviseur*
  • 94 reacties

Eurostar verkoopt tickets van Rotterdam Centraal naar Amsterdam Centraal (€24 voor de 2e klas en €30/€37 voor de 1e klas) voor de voormalige Thalys treinen. Echter op de borden en in NS app staat er dat instappen niet is toegestaan voor de Eurostar in de richting Amsterdam. Is het nu wel of niet mogelijk om met de Eurostar (voorheen Thalys) van Rotterdam naar Amsterdam te reizen? 
 

Vol tarief met NS op dit traject is inclusief toeslag (€20,80 voor de 2e klas en €33,33 voor de 1e klas).

icon

Beste antwoord door Julian 7 October 2023, 15:24

Bekijk origineel

24 reacties

Badge +3

Dat ‘niet instappen’ is bedoeld voor reizigers met een ov-chipkaart of ander binnenlands vervoersbewijs, maar als je een ‘internationaal’ ticket voor die trein hebt mag je natuulijk gewoon mee.

Ja, mits je een geldig ticket hebt voor de Eurostar mag je gewoon van die trein gebruik maken.

Dat de trein als 'niet instappen' op de borden staat richting Amsterdam is gedaan om te voorkomen dat mensen zonder een speciaal Eurostarticket instappen.

Reputatie 3

Ja, mits je een geldig ticket hebt voor de Eurostar mag je gewoon van die trein gebruik maken.

Dat de trein als 'niet instappen' op de borden staat richting Amsterdam is gedaan om te voorkomen dat mensen zonder een speciaal Eurostarticket instappen.

Maar daar is “niet instappen” toch niet voor bedoeld , dat geldt dan toch voor alle reizigers. Dat men een geldig/afwijkend vervoersbewijs nodig heeft inclusief reservering kan men toch ook wel aangeven op de borden en in de app; desnoods door het Eurostar logo te gebruiken i.p.v. het NS (International) logo.

Badge +3

Hetzelfde gebeurt bij de ICE treinen Amsterdam - Utrecht - Arnhem vv. (en volgens mij ook de IC Berlijn), dan staat er ook ‘niet instappen’ maar natuurlijk mag je gewoon mee zolang reservering (dus een internationaal ticket) niet verplicht is.

Voor Arnhem - Amsterdam scheelt het je dan een paar minuten. Voor de IC Berlijn (bijv. op Amersfoort) maakt het weinig uit zolang er een paar minuten later een reguliere IC komt.

En als de IC Berlijn een 1600/1700 vervangt mogen ze je volgens mij helemaal niet weigeren.

Ja, mits je een geldig ticket hebt voor de Eurostar mag je gewoon van die trein gebruik maken.

Dat de trein als 'niet instappen' op de borden staat richting Amsterdam is gedaan om te voorkomen dat mensen zonder een speciaal Eurostarticket instappen.

Maar daar is “niet instappen” toch niet voor bedoeld , dat geldt dan toch voor alle reizigers. Dat men een geldig/afwijkend vervoersbewijs nodig heeft inclusief reservering kan men toch ook wel aangeven op de borden en in de app; desnoods door het Eurostar logo te gebruiken i.p.v. het NS (International) logo.

Dat was de situatie tot een paar jaar terug, maar zelfs met de teksten dat er een reservering en een speciaal kaartje verplicht waren, waren er teveel mensen die instapten zonder geldig vervoersbewijs en vervolgens stampij liepen te maken dat ze voor een nieuw (toen nog) Thalys-ticket extra mochten betalen.

Aangezien er maar een zeer, zeer beperkte hoeveelheid mensen van de binnenlandse reismogelijkheid gebruik maken wegen de nadelen van het 'misbruik' van het Niet Instappen-bericht niet op tegen de voordelen.

Dus nee, de tekst is er inderdaad eigenlijk niet voor bedoeld, maar dit was de beste manier om de rust in de trein te bewaren.

Badge +3

Wist niet eens dat Thalys voortaan Eurostar heet (maar er verder niets verandert behalve het boeken)

https://www.eurostar.com/nl-nl/over-eurostar/thalys-wordt-eurostar

Oh, wel € 0,60 korting op warme dranken in de trein als je je eigen beker meeneemt 😄

Reputatie 3

Ja, mits je een geldig ticket hebt voor de Eurostar mag je gewoon van die trein gebruik maken.

Dat de trein als 'niet instappen' op de borden staat richting Amsterdam is gedaan om te voorkomen dat mensen zonder een speciaal Eurostarticket instappen.

Maar daar is “niet instappen” toch niet voor bedoeld , dat geldt dan toch voor alle reizigers. Dat men een geldig/afwijkend vervoersbewijs nodig heeft inclusief reservering kan men toch ook wel aangeven op de borden en in de app; desnoods door het Eurostar logo te gebruiken i.p.v. het NS (International) logo.

Dat was de situatie tot een paar jaar terug, maar zelfs met de teksten dat er een reservering en een speciaal kaartje verplicht waren, waren er teveel mensen die instapten zonder geldig vervoersbewijs en vervolgens stampij liepen te maken dat ze voor een nieuw (toen nog) Thalys-ticket extra mochten betalen.

Aangezien er maar een zeer, zeer beperkte hoeveelheid mensen van de binnenlandse reismogelijkheid gebruik maken wegen de nadelen van het 'misbruik' van het Niet Instappen-bericht niet op tegen de voordelen.

Dus nee, de tekst is er inderdaad eigenlijk niet voor bedoeld, maar dit was de beste manier om de rust in de trein te bewaren.

NS heeft altijd zijn eigen logo gebruikt op de borden. Hoewel dit feitelijk juist is suggereert dit wel dat NS tickets en abonnementen geldig zijn. Door het Eurostar logo toe te passen is het voor de reiziger duidelijk dat NS tickets en abonnementen niet geldig zijn. Bovendien zijn de teksten over verplichte reservering prominenter aanwezig; eventueel kun je de tekst rijdt verder naar Amsterdam Centraal klein onderaan zetten en bovenaan i.p.v. de eindbestemming de tekst Aankomende internationale trein, Uit Paris Nord of iets van dien strekking vermelden. Genoeg mogelijkheden om duidelijk te maken dat de Eurostar niet een reguliere trein naar Amsterdam is. Niet Instappen misbruiken geeft een uitholling van dit expliciete verbod voor alle reizigers om in de trein te stappen.

Het logo geeft enkel de vervoerder weer, niet welke abonnementen en tickets wel of niet geaccepteerd worden.

Ik kan vrij kort zijn, maar de layout van het scherm zal niet aangepast gaan worden voor een enkele trein. De huidige manier is een eenvoudige oplossing en de hoeveelheid mensen die werkelijk gebruik van deze trein voor binnenlands vervoer gebruik maken is op één hand te tellen. Dat kleine nadeel weegt niet op tegen de voordelen.

Reputatie 7
Badge +3

Door het Eurostar logo toe te passen is het voor de reiziger duidelijk dat NS tickets en abonnementen niet geldig zijn.

 

NS tickets en abonnementen zijn ook geldig bij andere vervoerders zoals Arriva. Het logo zegt dus niet zoveel.

Reputatie 7
Badge

dit was de beste manier om de rust in de trein te bewaren.

Nee, dit was de makkelijkste manier. De beste manier was uiteraard een juiste tekst geweest die toch genoeg opvalt.

Reputatie 3

Het logo geeft enkel de vervoerder weer, niet welke abonnementen en tickets wel of niet geaccepteerd worden.

Ik kan vrij kort zijn, maar de layout van het scherm zal niet aangepast gaan worden voor een enkele trein. De huidige manier is een eenvoudige oplossing en de hoeveelheid mensen die werkelijk gebruik van deze trein voor binnenlands vervoer gebruik maken is op één hand te tellen. Dat kleine nadeel weegt niet op tegen de voordelen.


Op zich geeft een logo niet direct aan of een NS abonnement of ticket geldig is, maar op verschillende plekken (waaronder op het e-ticket of papieren kaartje zelf) staat dat NS tickets niet geldig zijn bij Eurostar. Abonnementen zijn alleen geldig als men is ingecheckt bij de betreffende vervoerder; wat bij Eurostar dus niet mogelijk is.

Als de informatievoorziening niet aangepast kan worden aan de werkelijkheid, dan rest alleen het aanpassen van de werkelijkheid aan de informatievoorziening. Dat wil zeggen geen tickets meer verkopen voor de Eurostar van Rotterdam naar Amsterdam (binnenlandse reizigers zijn klaarblijkelijk ongewenst). Ik ken ook namelijk geen enkele vervoerder ter wereld die tickets verkoopt voor een trein, vliegtuig of welk ander vervoermiddel dan ook en op geen enkele wijze kenbaar maakt waar deze dan vertrekt en zelfs expliciet vermeld dat het gebruik ervan niet is toegestaan. 

Badge +3

Als de informatievoorziening niet aangepast kan worden aan de werkelijkheid, dan rest alleen het aanpassen van de werkelijkheid aan de informatievoorziening. Dat wil zeggen geen tickets meer verkopen voor de Eurostar van Rotterdam naar Amsterdam (binnenlandse reizigers zijn klaarblijkelijk ongewenst).

Ja! Maar als jij een ticket kunt bemachtigen voor een trein van Rotterdam naar Amsterdam (en dat kan/mag dus bij Eurostar voorheen Thalys), ga je gang 😄

Met een geldig ticket zou ik me niet storen aan wat er op de perronborden staat, want ‘dit is mijn trein dus stap ik in’.

Dan zou iemand met een ticket vanuit London/Parijs/Brussel/Antwerpen die even in Rotterdam de trein verlaat (waarom zou je, maar hypothetisch?) vervolgens niet meer mogen instappen?

@Julian gaf het beste antwoord al (mijn mening).

dit was de beste manier om de rust in de trein te bewaren.

Nee, dit was de makkelijkste manier. De beste manier was uiteraard een juiste tekst geweest die toch genoeg opvalt.

Mensen trekken zich helemaal niets aan van teksten. Hoe opvallend ook, zolang ergens benoemd staat dat de trein naar Amsterdam Centraal gaat zullen mensen gewoon instappen.

 

en op geen enkele wijze kenbaar maakt waar deze dan vertrekt 

De treinen staan altijd genoemd bij de actuele vertrektijden in de app. Ook kan uiteraard gewoon een medewerker aangesproken worden indien het niet duidelijk is waar de trein vertrekt.

Reputatie 7
Badge

Met een geldig ticket zou ik me niet storen aan wat er op de perronborden staat, want ‘dit is mijn trein dus stap ik in’.

Dat is dus precies het probleem met dit soort teksten. Mensen raken gewend dat de tekst "Niet instappen" moet worden genegeerd en stappen volgende keer ook in een treindeel dat wordt afgerangeerd o.i.d.

Reputatie 7
Badge +3

Iemand die heel veel euro’s heeft betaald om met een trein van Eurostar te reizen tussen Rotterdam en Amsterdam laat zich echt niet afschrikken door ‘Niet instappen’. Als die al het vertrekspoor heeft kunnen vinden. Want zo’n Eurostar naar Amsterdam Centraal staat op Rotterdam Centraal niet aangegeven in de lijst met vertrekkende treinen.

Badge +3

Iemand die heel veel euro’s heeft betaald om met een trein van Eurostar te reizen tussen Rotterdam en Amsterdam laat zich echt niet afschrikken door ‘Niet instappen’. Als die al het vertrekspoor heeft kunnen vinden. Want zo’n Eurostar naar Amsterdam Centraal staat op Rotterdam Centraal niet aangegeven in de lijst met vertrekkende treinen.

Staat dat vertrekspoor toevallig niet op het ticket? Zo niet, dan stond het misschien wel in de (internationale) planner van waaruit je het ticket gekocht hebt.

Reputatie 7
Badge +1

Staat dat vertrekspoor toevallig niet op het ticket?

Dat is onwaarschijnlijk.

Zo niet, dan stond het misschien wel in de (internationale) planner van waaruit je het ticket gekocht hebt.

NS lijkt de vertreksporen in Rotterdam (richting Amsterdam) uit de dienstregeling te hebben gesloopt.

Uiteraard weet NS wel waar de treinen stoppen:

 

Reputatie 7
Badge

Mensen trekken zich helemaal niets aan van teksten. Hoe opvallend ook, zolang ergens benoemd staat dat de trein naar Amsterdam Centraal gaat zullen mensen gewoon instappen.

Er zijn meer opties dan de eindbestemming vermelden en liegen dat er niet mag worden ingestapt, toch? Dan zet je in dezelfde koeienletters als "niet instappen" neer dat een reservering verplicht is (en niets anders dan dat bijvoorbeeld), of desnoods helemaal niets. Dat standaardinformatie met een kleine extra regeltje niet werkt, betekent echt niet direct dat liegen de enige mogelijkheid is.

Ook mét een ticket voor een specifieke trein zou de tekst "niet instappen" mij minstens aan het twijfelen brengen en dat kan volgens mij niet de bedoeling zijn.

Reputatie 7
Badge +3

De situatie is heel krom. Aan de ene kant verkoopt Eurostar tickets voor het traject Rotterdam Centraal - naar Schiphol en Amsterdam Centraal. Tegelijkertijd staat die trein in geen enkele reisplanner van NS vermeld.

Als je een kaartje hebt gekocht voor een Eurostar (voorheen Thalys) van Rotterdam Centraal naar Schiphol of Amsterdam Centraal kun je niet eens het vertrekspoor vinden op Rotterdam Centraal. Je krijgt het niet verzonnen.

Ik heb begrip voor de mededeling ‘Niet instappen’ voor de treinen naar Amsterdam Centraal op Rotterdam Centraal. Maar stop dan ook de verkoop van kaartjes als je de reisinformatie niet kunt regelen.

Wellicht is het verstandiger bij deze treinen niet de eindbestemming Amsterdam aan te geven maar in plaats daarvan alleen het treinnummer.

Reputatie 5

Ik ben in Parijs op de (toen nog) Thalys gestapt en bij elke deur stond er personeel de kaartjes te scannen. Er was daar geen mogelijkheid voor iemand om “per ongeluk” die trein te pakken zonder het juiste kaartje. Ik begrijp niet waarom er in Rotterdam zo geheimzinnig over deze trein moet worden gedaan.

Reputatie 7
Badge +3

Omdat er in Rotterdam niet bij elke deur personeel staat.

Reputatie 5

Ik ging er van uit dat die meereizen, in Brussel Antwerpen en Amsterdam doen ze toch hetzelfde riedeltje weer. Alleen Rotterdam is “alleen uitstappen - ohnee toch wel instappen toegestaan maar alleen als je de geheime instructies hebt uitgeprint en de borden negeert waarop staat dat je er niet in mag”. Logisch..

Reputatie 7
Badge +3

Zoveel personeel is er nu ook weer niet aan boord. In ieder geval niet genoeg om 8 deuren te kunnen ‘bewaken’ in Rotterdam Centraal.

Reageer