@rvdborgt Bedankt voor de toevoeging. Ik zie dat er een paar ICE's met 3 fietsplaatsen zijn die je vanuit Nederland kunt gebruiken vanaf Köln Hbf. Dat is heel handig om te weten.
OOK zijn er hier en daar specifieke beperkingen juist voor elekt fietsen.
Best is een gespecialiseerd reisburo, bvb van die fietsenzaak/buro in Woerden of via ENFB. Ik vermoed dat zelfs de hulporganisatie van reizigersver. ROVER je daarheen zal verwijzen.
De ANWB-ondanks de W, kan niets voor je betekenen in deze!
Het wordt wel een beetje een overstapcircus omdat je in de rechtstreekse NightJet geen fiets kunt meenemen en de ICE’s in Duitsland ook niet.
In sommige ICE’s wel. Beter dus ICE niet uitzetten.
Uitgangspunt voor het plannen van de reis zou voor mij de reisplanner van Deutsche Bahn zijn. Daarin kun je als voorkeur aangeven dat je een fiets wilt meenemen: https://www.bahn.com/nl
Het wordt wel een beetje een overstapcircus omdat je in de rechtstreekse NightJet geen fiets kunt meenemen en de ICE’s in Duitsland ook niet. Je kunt bij extra reiswensen dan ICE uitzetten. Je krijgt dan geen verbindingen met ICE. Bovendien kun je aangeven dat je extra overstaptijd wilt.
Dat betekent nogal wat uitzoekwerk om alleen met treinen te reizen waarin je de fiets mag meenemen. Hou er bovendien rekening mee dat je nergens hulp zult krijgen bij het in- en uitstappen.
Als je vertrekstation en gewenste reisdatum doorgeeft dan kunnen we kijken of we een makkelijke verbinding voor je kunnen vinden.
Gebruik de planner van DB en vink Fahrradmitnahme aan. In Nederland mag je overigens wel in de spits met een fiets rezen als je een internationaal fietsticket hebt.
Tijdens de reis word je geacht zelfredzaam te zijn. Als je bepaalde overstaps te krap lijken, plan ze dan ruimer.
Fiets mee is misschien nuttig of handig. Ik heb er zelf geen ervaring mee.