Skip to main content

Treinreis met ICE op 14 en 21 oktober van Arnhem CS naar Wenen Hbf. 14 oktober: Arnhem centraal vertrek 9.07 uur. Wij stonden bij de juiste nummer om in te stappen in de juiste coupé / treinstel. Bleek in Amsterdam al dat de trein in andere volgorde stond. Dit was in Arnhem NIET doorgegeven. Daardoor konden wij niet instappen in de juiste coupé en konden wij geen gebruik maken van de 1e klas zitplekken. Door wisselstoring kwamen we 1,5 uur te laat aan in Frankfurt. Om boeken van de ticket betekende dat we de trein van 16.20 uur konden krijgen. Ook nu geen 1e klas, maar vrije zitplaats. Helaas vertrok deze trein ook pas 1.5 uur later om 17.50 uur! Bij Passau kregen we de melding dat de trein niet verder ging en dat we over moesten op een andere trein met nog een extra overstap in Wels Hbf. Uiteindelijk arriveerden wij 1.30 uur in Wien Hbf en moesten wij een taxi nemen (15,00 euro). Resumé: aankomst 1.30 uur ipv 19.30 uur, niet 1e klas kunnen reizen en 15 euro taxikosten en heeeeel veel ergenis en vermoeidheid. 14 én 15 oktober hebben wij gemist van onze vakantie! 21 oktober: Terugreis: de oorspronkelijke reis van 9.13 uur was eruit gehaald. Daardoor zijn er nieuwe ticket geboekt. Tussen Wien Hbf en Neurenberg geen zitplekken (we zouden in de bar moeten plaats nemen). Tussen Neurenberg en Dusseldorf wel zitplaatsen en tussen Dusseldorf en Arnhem CS geen zitplaatsen. En dat terwijl wij al in mei 2024 1e klas tickets hebben gekocht. Deze waardeloze aanbieding van tickets om terug te komen naar huis, heeft ons doen besluiten om terug te vliegen! Deze treinreizen hebben onze vakantie (1 week wenen) behoorlijk bedorven. We hebben (helaas te laat) gelezen in de reviews dat de reizen met de ICE vaak een ramp zijn. Je wilt groen reizen, maar door deze ervaring laten we in vervolg de trein links liggen. Nu blijkt dat overige reviews van ns (international) erg slecht is. Wordt tijd dat de service verbeterd wordt!

Per trein naar Wenen reizen is een drama. Eind september zijn ik en nog wat andere reizigers op Utrecht Centraal uit de Nightjet naar wenen gezet door een hysterisch schreeuwende conductrice. Volgens een aantal mensen van NS was het rijtuig technisch niet in orde en was er geen plek meer. We moesten maar een hotel zoeken en de volgende dag bij NS Internationaal melden voor een alternatieve reis. Om toch op tijd in Wenen te komen heb ik een duur last minute vliegticket moeten aanschaffen. 


Balen dat je zo'n slechte ervaring had @Anna68 Mijn reis naar vakantie in Spanje met de trein verliep dit jaar eerlijk gezegd niet veel beter, maar ik heb best een aantal eerdere ervaring waar het wel goed ging, dus geef de moed niet op.

Je schrijft lang op compensatie te moeten wachten. Hoe lang is dat precies? Je hebt recht op vergoeding binnen een maand na aanvraag.


Daardoor konden wij niet instappen in de juiste coupé en konden wij geen gebruik maken van de 1e klas zitplekken.

Deze snap ik even niet. Dat een treinstel andersom staat gebeurt wel vaker en wordt inderdaad niet altijd doorgegeven (of juist wel terwijl het treinstel niet andersom staat). Maar de rijtuignummers zijn digitaal en in principe zitten de 2x-rijtuigen dus altijd in het voorste treinstel en de 3x-rijtuigen in het achterste.

Dat je niet op de juiste plek kon instappen zou dus niet hoeven zorgen dat je geen gebruik van de 1e klas zitplaatsen kon maken. Tenzij je niet had gereserveerd en alle plaatsen vol waren, maar het risico daarop is er ook als de trein niet verkeerd om staat.

 

Bij Passau kregen we de melding dat de trein niet verder ging en dat we over moesten op een andere trein met nog een extra overstap in Wels Hbf.

Dat er door waterschade beperkingen zijn in de grensoverschrijdende ICEs naar Oostenrijk is toch al wel enige tijd bekend. Behoorlijk slordig echter als NS International u daarover niet geïnformeerd heeft blijkbaar.

21 oktober: Terugreis: de oorspronkelijke reis van 9.13 uur was eruit gehaald. Daardoor zijn er nieuwe ticket geboekt.

Heeft u dit ook pas last minute te horen gekregen, of zag u het pas op het station? Op de dag zelf alternatieve plekken vinden kan, zeker met de drukke ICE-verbinding naar Wenen, wel een behoorlijke uitdaging zijn. Helemaal nu er in Oostenrijk nog de nodige beperkingen door wateroverlast zijn.

Maar het zou pas echt te bizar voor woorden zijn als u alleen die optie had doordat NSI u niet vooraf geïnformeerd heeft.

We hebben (helaas te laat) gelezen in de reviews dat de reizen met de ICE vaak een ramp zijn. Je wilt groen reizen, maar door deze ervaring laten we in vervolg de trein links liggen. Nu blijkt dat overige reviews van ns (international) erg slecht is. Wordt tijd dat de service verbeterd wordt!

In Duitsland is nogal een achterstand aan onderhoud, wat de nodige vertragingen veroorzaakt. Maar ik lees aan uw verhaal dat vooral de communicatie door NS nogal te wensen overliet, wat de reviews ook verklaard. Met boeken bij DB heb je dezelfde vertragingen, maar krijg je wel op tijd aangekondigd als er iets wijzigt in je reisplan. De alternatieven zijn soms wat onhandig, maar zo'n mailtje maakt het wel makkelijker om de gevolgen voor jezelf te beperken.

En ja, het kan wel hoor: ik ben zelf in augustus nog van Wenen naar Amersfoort gereisd met de trein en liep daarbij slechts 1 minuut vertraging op (al had ik wel een gelukje onderweg met een overstap). Het is wel een behoorlijk lange reis om in één dag te doen met veel risico dat er iets mis gaat zoals u heeft gemerkt.

Overigens lees ik in uw bericht meermaals dat er nieuwe tickets geboekt zijn. Ik hoop dat u dat niet werkelijk gedaan heeft, want aan een bepaalde trein gebonden tickets zijn bij een gemiste overstap geldig in de alternatieve treinen om uw bestemming te bereiken.


Dat je niet op de juiste plek kon instappen zou dus niet hoeven zorgen dat je geen gebruik van de 1e klas zitplaatsen kon maken. Tenzij je niet had gereserveerd en alle plaatsen vol waren, maar het risico daarop is er ook als de trein niet verkeerd om staat.

Als je wel had gereserveerd maar je plaats in een ander treinstel zit, gaat het pok mis, toch? Ik dacht dat TS dat bedoeld zou hebben.


De betreffende trein bestaat inderdaad uit twee gekoppelde treinstellen, als je pas na instappen merkt dat de stellen verkeerd om staan kun je pas bij het volgende station overstappen naar het juiste stel. Echter in Oberhausen snel overstappen is waarschijnlijk makkelijker gezegd dan gedaan, zeker als je koffers hebt.


 

Bij Passau kregen we de melding dat de trein niet verder ging en dat we over moesten op een andere trein met nog een extra overstap in Wels Hbf.

Dat er door waterschade beperkingen zijn in de grensoverschrijdende ICEs naar Oostenrijk is toch al wel enige tijd bekend. 

 

 

Klopt. Maar niet verwerkt in de reisplanners van ÖBB, DB en NSI op dat moment. Toen ik een alternatief zocht toen kreeg ik in die reisplanners gewoon de rechtstreekse ICE's naar Wenen te zien. Op de terugreis had ik een ticket uit Boedapest geboekt bij DB. Maar nooit berichten gehad dat die reis niet meer mogelijk was. Uiteindelijk in Wenen Hbf gratis alternatieve reserveringen geboekt en vijf uur later aangekomen met nog een lange nachtelijke overstap in München Hbf. 


De betreffende trein bestaat inderdaad uit twee gekoppelde treinstellen, als je pas na instappen merkt dat de stellen verkeerd om staan kun je pas bij het volgende station overstappen naar het juiste stel. 

Maar de rijtuignummers worden toch automatisch ingesteld? Of krijgt het stel dat gepland achterop zat dan automatisch de daarmee corresponderende nummers ookal zit het voorop?

Ik had verwacht dat automatisch 3x voorop en 2x achterop zou zitten afhankelijk van de rijrichting bij vertrek van het beginpunt, dat maakt bij twee identieke stellen immers niks uit.

De richting waarin het stel staat blijft een dingetje wat geregeld fout gaat, omwisselen van stellen zie je niet zo gek vaak.


De normale volgorde vanaf Amsterdam is van voor naar achter:

39-38-36-35-34-33-32-31+29-28-26-25-24-23-22-21

 

Het komt dus zowel voor dat rijtuig 31 voorop rijdt als dat rijtuig 21 of 29 voorop rijdt. In het eerste geval is kun je met een reservering in rijtuig 39 door de trein naar achteren lopen en in het juiste rijtuig plaats nemen. In het tweede geval zul je buiten om van treinstel moeten wisselen; wat met veel bagage en volle treinen niet gemakkelijk is.


Daardoor konden wij niet instappen in de juiste coupé en konden wij geen gebruik maken van de 1e klas zitplekken.

Deze snap ik even niet. Dat een treinstel andersom staat gebeurt wel vaker en wordt inderdaad niet altijd doorgegeven (of juist wel terwijl het treinstel niet andersom staat). Maar de rijtuignummers zijn digitaal en in principe zitten de 2x-rijtuigen dus altijd in het voorste treinstel en de 3x-rijtuigen in het achterste.

Dat je niet op de juiste plek kon instappen zou dus niet hoeven zorgen dat je geen gebruik van de 1e klas zitplaatsen kon maken. Tenzij je niet had gereserveerd en alle plaatsen vol waren, maar het risico daarop is er ook als de trein niet verkeerd om staat.

 

Bij Passau kregen we de melding dat de trein niet verder ging en dat we over moesten op een andere trein met nog een extra overstap in Wels Hbf.

Dat er door waterschade beperkingen zijn in de grensoverschrijdende ICEs naar Oostenrijk is toch al wel enige tijd bekend. Behoorlijk slordig echter als NS International u daarover niet geïnformeerd heeft blijkbaar.

21 oktober: Terugreis: de oorspronkelijke reis van 9.13 uur was eruit gehaald. Daardoor zijn er nieuwe ticket geboekt.

Heeft u dit ook pas last minute te horen gekregen, of zag u het pas op het station? Op de dag zelf alternatieve plekken vinden kan, zeker met de drukke ICE-verbinding naar Wenen, wel een behoorlijke uitdaging zijn. Helemaal nu er in Oostenrijk nog de nodige beperkingen door wateroverlast zijn.

Maar het zou pas echt te bizar voor woorden zijn als u alleen die optie had doordat NSI u niet vooraf geïnformeerd heeft.

We hebben (helaas te laat) gelezen in de reviews dat de reizen met de ICE vaak een ramp zijn. Je wilt groen reizen, maar door deze ervaring laten we in vervolg de trein links liggen. Nu blijkt dat overige reviews van ns (international) erg slecht is. Wordt tijd dat de service verbeterd wordt!

In Duitsland is nogal een achterstand aan onderhoud, wat de nodige vertragingen veroorzaakt. Maar ik lees aan uw verhaal dat vooral de communicatie door NS nogal te wensen overliet, wat de reviews ook verklaard. Met boeken bij DB heb je dezelfde vertragingen, maar krijg je wel op tijd aangekondigd als er iets wijzigt in je reisplan. De alternatieven zijn soms wat onhandig, maar zo'n mailtje maakt het wel makkelijker om de gevolgen voor jezelf te beperken.

En ja, het kan wel hoor: ik ben zelf in augustus nog van Wenen naar Amersfoort gereisd met de trein en liep daarbij slechts 1 minuut vertraging op (al had ik wel een gelukje onderweg met een overstap). Het is wel een behoorlijk lange reis om in één dag te doen met veel risico dat er iets mis gaat zoals u heeft gemerkt.

Overigens lees ik in uw bericht meermaals dat er nieuwe tickets geboekt zijn. Ik hoop dat u dat niet werkelijk gedaan heeft, want aan een bepaalde trein gebonden tickets zijn bij een gemiste overstap geldig in de alternatieve treinen om uw bestemming te bereiken.

Uw interpretatie van mijn versie klopt van geen kanten. Zoals ik u kan lezen had ik 1e klas tickets geboekt. Maar als op het station staat dat je voor coupe 28 bij letter N moet instappen, maar bij binnen rijden vd trein 300 meter vooraan moet instappen bij een instaptijd van 2 minuten, ben je te laat. Dat de trein stil komt te staan bij Passau, had niets te maken met waterschade. Deze trein kon eerder wel rijden. En natuurlijk zijn de tickets omgeboekt door NS. En de retourit was er 1 week van te voren gewijzigd door ns, waardoor we weer om moesten boeken en geen 1e klas zitplaatsen konden krijgen, maar staanplaatsen! Succes met solliciteren bij NS. U wordt vast aangenomen vanwege de suggestieve eigen invullingen.


De normale volgorde vanaf Amsterdam is van voor naar achter:

39-38-36-35-34-33-32-31+29-28-26-25-24-23-22-21

 

Het komt dus zowel voor dat rijtuig 31 voorop rijdt als dat rijtuig 21 of 29 voorop rijdt. In het eerste geval is kun je met een reservering in rijtuig 39 door de trein naar achteren lopen en in het juiste rijtuig plaats nemen. In het tweede geval zul je buiten om van treinstel moeten wisselen; wat met veel bagage en volle treinen niet gemakkelijk is.

En die tweede was het geval. In Amsterdam was her wel aangegeven, maar niet op Arnhem Centraal (ook niet op de digitale borden)


En natuurlijk zijn de tickets omgeboekt door NS.

Dit vind ik vreemd. Bedoel je de reserveringen of echt het ticket zelf? Het ticket blijft immers gewoon geldig en hoeft niet te worden omgeboekt. Omboeken is alleen nodig voor eventuele reserveringen, en dat is verplicht zonder kosten.


Ik vermoed dat er gratis nieuw zitplaatsen zijn geboekt bij de oorspronkelijke tickets. Dat is standaard bij verstoringen. Dat wordt dan door veel mensen omboeken genoemd.

Overigens was het zo dat er veel verstoringen waren in Oostenrijk na de hevige overstromingen. Hierdoor kon er op bepaalde lijnen niet gereden worden. De ICE’s naar Wenen reden gedurende langere tijd niet tussen Passau en Wenen v.v. 


Reageer