Skip to main content

Het lijkt erop dat de intercity direct tussen Ams cs en Antwerpen/brussel niet meer stopt op Schiphol en alleen de veel duurdere en vaak uitverkochte Eurostar beschikbaar is. 
de rechtstreekse verbinding wordt niet getoond.

wat is de reden? 

De nieuwe Eurocity Direct stopt wel op Schiphol. Het is juist een beter betaalbaar alternatief voor de Eurostar. De ‘oude’ ICBrussel blijft bestaan, begint in Rotterdam en volgt verder de route van nu. De prijs van deze trein gaat ook niet omhoog.

 

 

 


Het zijn treinen met zeer verschillende tarieven al dan niet met treinbinding. Opvallend is het enorme prijsverschil tussen 1e en 2e klasse.


Het was beter geweest dat de normale tariefmogelijkheden waren blijven bestaan, aangevuld met een toeslag voor snelheid en comfort. 


Het lijkt erop dat de intercity direct tussen Ams cs en Antwerpen/brussel niet meer stopt op Schiphol en alleen de veel duurdere en vaak uitverkochte Eurostar beschikbaar is. 
de rechtstreekse verbinding wordt niet getoond.

wat is de reden? 

Wanneer wil je reizen? Want door werkzaamheden bij Schiphol stopt IC Brussel tijdelijk niet in Schiphol. 


Zowel bij Ns internationaal als op 9292 worden de eerste 10 dagen GEEN RECHTSTREEKSE verbindingen Schiphol -Antwerpen getoond , behoudens de Eurostar.

de opm over werkzaamheden op Schiphol klinkt plausibel maar heb ik nergens op de sites kunnen vinden.


werkzaamheden op Schiphol klinkt plausibel maar heb ik nergens op de sites kunnen vinden.

https://www.nsinternational.com/nl/actuele-reisinformatie?carriers=EC


werkzaamheden op Schiphol klinkt plausibel maar heb ik nergens op de sites kunnen vinden.

https://www.nsinternational.com/nl/actuele-reisinformatie?carriers=EC

Ik zat vanochtend een tijdje in de trein Antwerpen - Breda - Amsterdam en deze reed van Rotterdam via Gouda en Breukelen naar Amsterdam CS. Dus niet langs Schiphol. Voor Schiphol moest je in Rotterdam overstappen op een andere trein.

Maar bij NS International via bovenstaande link zie ik voor IC Brussel pas werkzaamheden vanaf 1 dec staan. Niet voor vandaag al. Als ik 24 nov invoer, vind hij geen "verstoringen" voor IC Brussel. Of kijk ik niet goed?


Uit eigen ervaring vandaag…

GEEN RECHTSTREEKSE verbindingen Schiphol -Antwerpen/brussel  vv , behoudens de Eurostar.

overstappen rotterdam of Breda en bijna uur langere reistijd. 

geen mededelingen hierover maar de websites tonen geen rechtstreekse verbinding voor de komende dagen/weken 
 


Op de NS international website lijkt het inderdaad te ontbreken. Op de nationale NS website staat wel vermeld dat er tot 4 december minder treinen van, via en naar Schiphol zijn maar je mag zelf via de reisplanner uitzoeken om welke treinen dat gaat.


Maar bij NS International via bovenstaande link zie ik voor IC Brussel pas werkzaamheden vanaf 1 dec staan. Niet voor vandaag al.

Ik dacht gisteren gezien te hebben dan het ook voor deze week vermeld stond, maar dat kan ik nu niet meer zien. Wellicht heb ik me vergist.


Op de NS international website lijkt het inderdaad te ontbreken. Op de nationale NS website staat wel vermeld dat er tot 4 december minder treinen van, via en naar Schiphol zijn maar je mag zelf via de reisplanner uitzoeken om welke treinen dat gaat.

Ja, voor een internationale trein als de IC Brussel zou het toch handiger geweest zijn als het op z'n minst duidelijker aangegeven zou zijn (ipv alleen minder treinen van, naar en via Schiphol). 

Gister bleek verder de IC Brussel via Breukelen omgeleid te zijn. Op andere dagen rijdt hij wel via de HSL, maar slaat de stop in Schiphol over. Toeslag is dan wel nodig, gister dus niet. Je zou zeggen dat het consequent via de HSL is of consequent via Breukelen zolang de werkzaamheden in Schiphol aan de gang zijn. Weet iemand de reden waarom de situatie gister anders was? 


Ik moet op 3 december op ons Nederlandse kantoor zijn, op de Zuidas. Nu zag ik Thoms plaatje en ik dacht: "Da's mooi ! Directe verbinding (Antwerpen Centraal - Amsterdam Zuid)"

Dus niet.

NMBS Internationaal vindt alleen verbindingen met minstens 1 overstap (Rotterdam). Waar gaat dit fout ?


3 december geldt dit allemaal nog niet want de nieuwe dienstregeling gaat 15 december pas in.


Ik moet op 3 december op ons Nederlandse kantoor zijn, op de Zuidas. Nu zag ik Thoms plaatje en ik dacht: "Da's mooi ! Directe verbinding (Antwerpen Centraal - Amsterdam Zuid)"

Dus niet.

NMBS Internationaal vindt alleen verbindingen met minstens 1 overstap (Rotterdam). Waar gaat dit fout ?

De nieuwe dienstregeling gaat pas op 15 december in.


Bedankt u beiden. 

(Mogelijk ben ik 1 van de weinige klanten die blij is met Amsterdam Zuid i.p.v. Centraal)


Bedankt u beiden. 

(Mogelijk ben ik 1 van de weinige klanten die blij is met Amsterdam Zuid i.p.v. Centraal)

Zal wel meevallen. Hangt ervan af waar je vandaan komt. 

Niet voor niets zie je al in de huidige dienstregeling dat Flevoland, Oost Nederland, Noord Nederland verbonden zijn met Amsterdam Zuid. Vooral om praktische redenen. Amsterdam Centraal is vooral leuk voor een dagje uit. Maar is vanuit hef Oosten, Noord Nederland niet altijd een werkplek. In tegenstelling tot Amsterdam Zuid. En het is korter en sneller. 

Vindt Amsterdam Zuid geen allure hebben voor internationale treinverbindingen. Mogelijk zal als station Amsterdam Centraal weer helemaal gereed is de snelle Beneluxtrein weer vertrekken vanaf Amsterdam Centraal. 


Niet voor niets zie je al in de huidige dienstregeling dat Flevoland, Oost Nederland, Noord Nederland verbonden zijn met Amsterdam Zuid. Vooral om praktische redenen. Amsterdam Centraal is vooral leuk voor een dagje uit. Maar is vanuit hef Oosten, Noord Nederland niet altijd een werkplek. In tegenstelling tot Amsterdam Zuid. En het is korter en sneller.

Naar de impact van het verplaatsen van de internationale treinen van Centraal naar Zuid is geen onderzoek gedaan, dus of het in totaal beter of slechter is voor de internationale reizigers, daarover kunnen we dus alleen maar speculeren.

Vindt Amsterdam Zuid geen allure hebben voor internationale treinverbindingen. Mogelijk zal als station Amsterdam Centraal weer helemaal gereed is de snelle Beneluxtrein weer vertrekken vanaf Amsterdam Centraal. 

Dat was niet de bedoeling. Maar aangezien dat nog minstens 12 jaar gaat duren, kan het zijn dat er dan weer andere inzichten zijn. De mogelijkheid wordt immer opengehouden om in Amsterdam Centraal alsnog een extra perron te bouwen dat daar dan voor nodig is.


Het hangt natuurlijk ook af van de verlenging van de Amsterdamse metro naar Schiphol en verder. Dan zou de Airport Sprinter van NS grotendeels geschrapt kunnen worden waardoor er weer capaciteit vrijkomt voor andere treinen naar Amsterdam Centraal.

Zolang de huidige verbouwing van Amsterdam Centraal niet gereed is zal het woekeren zijn met de spoorcapaciteit.

Qua marketing is Amsterdam Zuid een aantrekkelijker vertrek- en aankomststation voor de internationale treinen richting België. De rijtijd is zo’n 10 minuten korter dan naar/van Amsterdam Centraal.


Het hangt natuurlijk ook af van de verlenging van de Amsterdamse metro naar Schiphol en verder. Dan zou de Airport Sprinter van NS grotendeels geschrapt kunnen worden waardoor er weer capaciteit vrijkomt voor andere treinen naar Amsterdam Centraal.

Zolang de huidige verbouwing van Amsterdam Centraal niet gereed is zal het woekeren zijn met de spoorcapaciteit.

Qua marketing is Amsterdam Zuid een aantrekkelijker vertrek- en aankomststation voor de internationale treinen richting België. De rijtijd is zo’n 10 minuten korter dan naar/van Amsterdam Centraal.

De verlenging van Noord - Zuidmetrolijn naar Schiphol/Hoofddorp heeft een aantal voordelen zoals 

- robuustere netwerk tussen Amsterdam Centraal/ Amsterdam Zuid - Schiphol/Hoofddorp in geval van werkzaamheden of calamiteiten. En dat is bij station Schiphol al vele malen gebeurd. Dat werkt ook door in andere regio 's van/naar Schiphol. 

- andere alternatief voor toeristen als er storingen zijn met treinen van/naar Schiphol Airport 

- ontlasting van Schiphol via minder Airport Sprinters. 

 

Kortom het kost wat. Maar dan heb je een langetermijn oplossing. Zoals het geval bij ondere andere Charles de Gaulle TGV en Heathrow Airport. 


Het hangt natuurlijk ook af van de verlenging van de Amsterdamse metro naar Schiphol en verder. Dan zou de Airport Sprinter van NS grotendeels geschrapt kunnen worden waardoor er weer capaciteit vrijkomt voor andere treinen naar Amsterdam Centraal.

Het probleem is niet de capaciteit naar Amsterdam CS maar de capaciteit op Amsterdam CS. Minder perronsporen.


 

De verlenging van Noord - Zuidmetrolijn naar Schiphol/Hoofddorp heeft een aantal voordelen zoals 

- robuustere netwerk tussen Amsterdam Centraal/ Amsterdam Zuid - Schiphol/Hoofddorp in geval van werkzaamheden of calamiteiten. En dat is bij station Schiphol al vele malen gebeurd. Dat werkt ook door in andere regio 's van/naar Schiphol. 

- andere alternatief voor toeristen als er storingen zijn met treinen van/naar Schiphol Airport 

- ontlasting van Schiphol via minder Airport Sprinters. 

Ik vind alleen de kosten veel te hoog in verhouding tot het nut. Ik zou zoveel geld dan liever aan andere projecten besteden. Iedere paar minuten een Airport Sprinter lijkt me goed genoeg, zeker gezien het risico dat Schiphol moet inkrimpen 


Kortom het kost wat. Maar dan heb je een langetermijn oplossing. Zoals het geval bij ondere andere Charles de Gaulle TGV en Heathrow Airport. 

Voor de lange termijn is het juist helemaal geen oplossing want het spoor zit nog steeds vol. Voor een echt robuust spoornet zou je vanaf Almere Oostvaarders tot aan Leiden integraal twee sporen erbij moeten doen. Dat zal echter in de miljarden gaan lopen, en dan is zo'n metro goedkoper, maar je lost het knelpunt niet volledig op ermee.


Het hangt natuurlijk ook af van de verlenging van de Amsterdamse metro naar Schiphol en verder. Dan zou de Airport Sprinter van NS grotendeels geschrapt kunnen worden waardoor er weer capaciteit vrijkomt voor andere treinen naar Amsterdam Centraal.

Het probleem is niet de capaciteit naar Amsterdam CS maar de capaciteit op Amsterdam CS. Minder perronsporen.

Het aantal perronsporen op Amsterdam Centraal zal na de verbouwing niet afnemen t.o.v. de huidige situatie. Pas met het gereed komen van het derde perron op Amsterdam Zuid zal het zesde perron (voor de Eurostar naar Brussel-Londen/Parijs) op Amsterdam Centraal worden opgebroken. Vanzelfsprekend zullen er tijdens de verbouwing van Amsterdam Centraal tijdelijk minder perronsporen beschikbaar zijn waardoor er minder capaciteit beschikbaar is voor lang kerende (internationale) treinen.


Het vijfde perron wordt toch nu al verbreed ten koste van spoor 14? Volgens mij licht daar straks tot het zesde perron verwijderd wordt 1 spoor ingeklemd tussen twee perrons. Tijdens de volgende verbouwing is straks is er dan wel nog een perronspoor minder in gebruik dan nu.


Nee, spoor 14 en 15 blijven beide bestaan in de huidige verbouwing.


Reageer