Skip to main content

Eind december ben ik met de Night Jet van Amsterdam naar Zürich gereisd. Begin januari weer retour. Ik had beide keren een 1p slaapplaats met sanitair geboekt. Echter zowel op de heen- als de terugreis was die wagon niet aanwezig (heen zou die “kapot” zijn en terug was hij “vergeten”). NS leverde dus totaal niet waarvoor betaald is. Volgens een medewerker was dit geen incident maar een structureel probleem. Ik kreeg beide keren een downgrade naar een 4p couchette zonder sanitaire voorzieningen. Hebben anderen deze ervaring ook gehad? Ik ben benieuwd wat NS zelf vindt van dit in gebreke blijven en ga er vanuit dat er financiële compensatie volgt. 

Wij zijn hier een reizigersforum, dit is geen postadres van NS. U kunt het beste contact opnemen met NS International, 030-2300023.

Hoe vervelend ook voor u wij kunnen niets voor u doen. Het betreft een Oostenrijkse trein, dat kan wat extra tijd kosten om het uit te zoeken.

 


@JeroenBrans Waar heeft u die tickets geboekt? Daar zult u een klacht moeten indienen en compensatie eisen. Wat mij betreft heeft u daar gewoon recht op.


Dat lijkt me ook. Je hebt betaald voor een dienst die niet geleverd is. Het prijsverschil tussen slaaprijtuig en ligrijtuig lijkt me het minimale dat moet worden gerestitueerd. Een schadevergoeding voor gederfd reisgenot lijkt me ook aan de orde.

Je zult het in eerste instantie moeten opnemen met degene die het ticket verkocht heeft. Als je juridische ondersteuning nodig hebt kun je je reisverzekering of je rechtsbijstandverzekering inschakelen.


Het betreft een Oostenrijkse trein, dat kan wat extra tijd kosten om het uit te zoeken.

In Nederland is het een NS-trein. Maar onafhankelijk daarvan moet je met klachten in principe naar de plek waar je je ticket hebt gekocht.


Eind december ben ik met de Night Jet van Amsterdam naar Zürich gereisd. Begin januari weer retour. Ik had beide keren een 1p slaapplaats met sanitair geboekt. Echter zowel op de heen- als de terugreis was die wagon niet aanwezig (heen zou die “kapot” zijn en terug was hij “vergeten”). NS leverde dus totaal niet waarvoor betaald is. Volgens een medewerker was dit geen incident maar een structureel probleem. Ik kreeg beide keren een downgrade naar een 4p couchette zonder sanitaire voorzieningen. Hebben anderen deze ervaring ook gehad?

Ik ben op 29 dec. naar Zürich gereisd en ons slaaprijtuig was aanwezig.


http://treinreiziger.nl/hoge-verwachtingen-voor-nightjet-zurich-start-moeizaam/

Er waren dus inderdaad problemen met het slaaprijtuig.


Het probleem is dat er in Europa praktisch geen modern nachtmaterieel is. Dat is al decennia niet meer aangeschaft waardoor iedereen zich behelpt met storingsgevoelig materieel van 40-50 jaar oud.


Oudere treinen hoeven helemaal niet zo storingsgevoelig te zijn. Ze moeten dan wel volledig gereviseerd en goed onderhouden worden.


Het probleem is dat er in Europa praktisch geen modern nachtmaterieel is. Dat is al decennia niet meer aangeschaft waardoor iedereen zich behelpt met storingsgevoelig materieel van 40-50 jaar oud.

Dat klopt niet, aangezien zelfs de DB tussen 2003 en 2005 nog nieuwe slaaprijtuigen ("Comfortline”) in dienst genomen heeft, die nu bij de ÖBB rijden.

Het klopt wel dat het voor uitbreiding van het nachttreinnetwerk op korte termijn moeilijk is om aan rijtuigen te komen, in het bijzonder slaaprijtuigen. ÖBB en SBB hebben daarom bestaande rijtuigen gekocht/geleast en laten renoveren, die nu o.a. tussen Zürich en Amsterdam rijden. Een geslaagde renovatie, vind ik zelf.


Ben net terug uit Basel met de Nightjet. Had een slaaprijtuig geboekt maar die bleek er niet te zijn. Als alternatief was er een ligrijtuig. Op de heenreis een week eerder had ik wel een slaaprijtuig maar dat bleek een verouderd rijtuig met mankementen te zijn. Waarschijnlijk is dat de reden waarom dat slaaprijtuig wel eens uitvalt. Iets om over na te denken als je overweegt met Nightjet te reizen. 


 Had een slaaprijtuig geboekt maar die bleek er niet te zijn. Als alternatief was er een ligrijtuig. 

 

Misschien een domme vraag, maar: wat is het verschil tussen een slaaprijtuig en een ligrijtuig? Je slaapt meestal toch liggend?


Misschien een domme vraag, maar: wat is het verschil tussen een slaaprijtuig en een ligrijtuig? Je slaapt meestal toch liggend?

In een ligrijtuig (couchette) zijn meestal 4 of 6 personen per coupé. In een slaaprijtuig meestal 1, 2 of 3. en de bedden zijn wat beter.

Zie ook:

https://www.seat61.com/sleepers.htm


Wij hadden zelfde probleem heenreis Wenen: geen slaapcoupé maar couchette,  en hebben klacht ingediend bij NS.  Via NS kregen wij 50% terug.


Dat is mooi, doorgaans werkt het servicenummer van de Oostenrijkse spoorwegen ook goed. De wachttijden zijn lang maar met een Europees abonnement, altijd aan te raden voor de internationale veelreiziger, werkt het prima, ze nemen de tijd.


Dat is mooi, doorgaans werkt het servicenummer van de Oostenrijkse spoorwegen ook goed. De wachttijden zijn lang maar met een Europees abonnement, altijd aan te raden voor de internationale veelreiziger, werkt het prima, ze nemen de tijd.

De ÖBB heeft daarvoor ook een eenvoudig webformulier.


De wachttijden zijn lang maar met een Europees abonnement, altijd aan te raden voor de internationale veelreiziger, werkt het prima, ze nemen de tijd.

Toch zou het beter zijn als de OBB voor voldoende slaapwagens zou zorgen of minder tickets daarvoor zou verkopen.


Ondertussen verhogen ze wel hun tarieven flink voor dat slechte product wat ze leveren. Mijn enige goede ervaring met hun is dat ze vlot zijn met afhandelen en betalen van claims. 


Je betaalt ontzettend veel, en krijgt dan totaal iets anders. Als ze de tarieven verhogen, moeten ze ook hun product verbeteren. Bovendien reist er volgens mij bijna niemand met een nachttrein. Vliegtuig is veel goedkoper en sneller.


Bovendien reist er volgens mij bijna niemand met een nachttrein.

Volgens mij heb je gemist dat ze vaak volgeboekt zijn.


Bovendien reist er volgens mij bijna niemand met een nachttrein.

Volgens mij heb je gemist dat ze vaak volgeboekt zijn.

Ja, maar het gros van reizigers stapt pas in Duitsland in.


Bovendien reist er volgens mij bijna niemand met een nachttrein.

Volgens mij heb je gemist dat ze vaak volgeboekt zijn.

Ja, maar het gros van reizigers stapt pas in Duitsland in.

Heb je daar cijfers over of is dat met de natte vinger? Verder ging het daar zo te zien niet om, aangezien de bewering over "bijna niemand” ging, zonder verdere.beperkingen.


Ik ben toch wel benieuwd naar waarom er zo veel mensen met de nachttrein reizen. Ik zie daar niet echt voordelen van (vooral al je wagon ook nog eens kapot is) 


Bovendien reist er volgens mij bijna niemand met een nachttrein.

Volgens mij heb je gemist dat ze vaak volgeboekt zijn.

Ja, maar het gros van reizigers stapt pas in Duitsland in.

Bij de ICE en zie ik ook dat veel gereserveerde plekken uit Duitsland naar Duitsland zijn. En bij andere internationale treinen (behalve intercity Berlijn en Eurostar)


Ik ben toch wel benieuwd naar waarom er zo veel mensen met de nachttrein reizen. Ik zie daar niet echt voordelen van (vooral al je wagon ook nog eens kapot is) 

Treinreizen is een relatief milieuvriendelijke manier van reizen en als je 's nachts reist ben je geen (vakantie)dag kwijt. En als je slaapt onderweg lijkt de reis ook nog eens minder lang te duren. Oh, en het is ook gewoon een leuk avontuur.


Ik ben toch wel benieuwd naar waarom er zo veel mensen met de nachttrein reizen. Ik zie daar niet echt voordelen van (vooral al je wagon ook nog eens kapot is) 

Treinreizen is een relatief milieuvriendelijke manier van reizen en als je 's nachts reist ben je geen (vakantie)dag kwijt. En als je slaapt onderweg lijkt de reis ook nog eens minder lang te duren. Oh, en het is ook gewoon een leuk avontuur.


Ik denk ook dat veel mensen zich aangetrokken voelen tot het idee van een ervaring waarbij je 's nachts in slaap valt en de volgende ochtend wakker wordt in een compleet andere omgeving. Van het vlakke Nederland naar een uitzicht op de bergen rond Innsbruck (of Zurich maar dan in mindere mate). Daarnaast is een nachttrein een totaal andere beleving dan de dagelijkse intercity/sprinter of zelfs hogesnelheidstrein. Denk dat deze ‘romantiek van reizen’ ook aantrekt, waardoor men besluit een nachttrein te nemen in plaats van het meer ‘voorspelbare’ vlucht + hotel.

 

Daarnaast is het natuurlijk ook comfortabel. Want je kunt van stadscentrum naar stadscentrum reizen. Mits het niet fout gaat natuurlijk. Want in dit geval van TS is het wel zuur. Een beetje hetzelfde idee als een zitplaatsreservering hebben in een ICE, totdat blijkt dat de trein rijdt zonder je geboekte treinstel.


Reageer