beantwoord

Geen slaapwagon Night Jet Adam - Zurich

  • 2 January 2022
  • 9 reacties
  • 282 Bekeken

Eind december ben ik met de Night Jet van Amsterdam naar Zürich gereisd. Begin januari weer retour. Ik had beide keren een 1p slaapplaats met sanitair geboekt. Echter zowel op de heen- als de terugreis was die wagon niet aanwezig (heen zou die “kapot” zijn en terug was hij “vergeten”). NS leverde dus totaal niet waarvoor betaald is. Volgens een medewerker was dit geen incident maar een structureel probleem. Ik kreeg beide keren een downgrade naar een 4p couchette zonder sanitaire voorzieningen. Hebben anderen deze ervaring ook gehad? Ik ben benieuwd wat NS zelf vindt van dit in gebreke blijven en ga er vanuit dat er financiële compensatie volgt. 

icon

Beste antwoord door Thom 2 January 2022, 22:52

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Wij zijn hier een reizigersforum, dit is geen postadres van NS. U kunt het beste contact opnemen met NS International, 030-2300023.

Hoe vervelend ook voor u wij kunnen niets voor u doen. Het betreft een Oostenrijkse trein, dat kan wat extra tijd kosten om het uit te zoeken.

 

Reputatie 7
Badge

@JeroenBrans Waar heeft u die tickets geboekt? Daar zult u een klacht moeten indienen en compensatie eisen. Wat mij betreft heeft u daar gewoon recht op.

Reputatie 7
Badge +3

Dat lijkt me ook. Je hebt betaald voor een dienst die niet geleverd is. Het prijsverschil tussen slaaprijtuig en ligrijtuig lijkt me het minimale dat moet worden gerestitueerd. Een schadevergoeding voor gederfd reisgenot lijkt me ook aan de orde.

Je zult het in eerste instantie moeten opnemen met degene die het ticket verkocht heeft. Als je juridische ondersteuning nodig hebt kun je je reisverzekering of je rechtsbijstandverzekering inschakelen.

Reputatie 5

Het betreft een Oostenrijkse trein, dat kan wat extra tijd kosten om het uit te zoeken.

In Nederland is het een NS-trein. Maar onafhankelijk daarvan moet je met klachten in principe naar de plek waar je je ticket hebt gekocht.

Reputatie 5

Eind december ben ik met de Night Jet van Amsterdam naar Zürich gereisd. Begin januari weer retour. Ik had beide keren een 1p slaapplaats met sanitair geboekt. Echter zowel op de heen- als de terugreis was die wagon niet aanwezig (heen zou die “kapot” zijn en terug was hij “vergeten”). NS leverde dus totaal niet waarvoor betaald is. Volgens een medewerker was dit geen incident maar een structureel probleem. Ik kreeg beide keren een downgrade naar een 4p couchette zonder sanitaire voorzieningen. Hebben anderen deze ervaring ook gehad?

Ik ben op 29 dec. naar Zürich gereisd en ons slaaprijtuig was aanwezig.

Reputatie 7
Badge

http://treinreiziger.nl/hoge-verwachtingen-voor-nightjet-zurich-start-moeizaam/

Er waren dus inderdaad problemen met het slaaprijtuig.

Reputatie 7
Badge +3

Het probleem is dat er in Europa praktisch geen modern nachtmaterieel is. Dat is al decennia niet meer aangeschaft waardoor iedereen zich behelpt met storingsgevoelig materieel van 40-50 jaar oud.

Reputatie 7
Badge +3

Oudere treinen hoeven helemaal niet zo storingsgevoelig te zijn. Ze moeten dan wel volledig gereviseerd en goed onderhouden worden.

Reputatie 5

Het probleem is dat er in Europa praktisch geen modern nachtmaterieel is. Dat is al decennia niet meer aangeschaft waardoor iedereen zich behelpt met storingsgevoelig materieel van 40-50 jaar oud.

Dat klopt niet, aangezien zelfs de DB tussen 2003 en 2005 nog nieuwe slaaprijtuigen ("Comfortline”) in dienst genomen heeft, die nu bij de ÖBB rijden.

Het klopt wel dat het voor uitbreiding van het nachttreinnetwerk op korte termijn moeilijk is om aan rijtuigen te komen, in het bijzonder slaaprijtuigen. ÖBB en SBB hebben daarom bestaande rijtuigen gekocht/geleast en laten renoveren, die nu o.a. tussen Zürich en Amsterdam rijden. Een geslaagde renovatie, vind ik zelf.

Reageer