beantwoord

geldt "treinbinding" bij internationale reizen ook in Nederland?

  • 2 October 2023
  • 8 reacties
  • 413 Bekeken

Ik reis van Nijmegen via Breda naar Brussel en dan naar Londen. Op mijn ticket staat dit:

“Let op: voor IC Brussel Early Bird tickets geldt treinbinding. U mag alleen gebruik maken van de door u geboekte trein. Het is toegestaan om gebruikt te maken van een latere IC Brussel trein wanneer uw aanreis verstoord is.”

Het is mij niet duidelijk voor welk deel van het traject deze treinbinding precies geldt: alleen voor Brussel-Londen, of ook voor Breda-Brussel? Kan ik binnen Nederland wel een trein eerder nemen om wat meer overstaptijd te hebben in Brussel?

icon

Beste antwoord door Thom 2 October 2023, 23:56

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +4

De treinbinding geldt voor Breda-Brussel. U heeft met Early bird een goedkoop ticket voor deze trein, maar het nadeel is dat u dus ook aan die trein op die tijd gebonden bent. Een trein eerder of later nemen kan met het Earlybird kaartje dus niet.

U kunt binnen Nederland elke trein nemen die u wilt, maar let wel, dat gaat alleen op tot Breda. Het is inderdaad niet onverstandig om daar een beetje aan de vroege kant te zijn als u een internationale trein neemt, zeker als die in Brussel ook nog moet aansluiten op de trein naar Londen. Meer overstaptijd maken  in Brussel kan dus niet want u zit aan de tijd vast van de trein van Breda naar Brusse.  Een goedkoop kaartje heeft beperkende voorwaarden, en dat u aan een vaste trein op een vaste tijd gebonden bent, is nu net de beperkende voorwaarde. Uw kaartje is in een andere trein tussen Breda en Brussel niet geldig. Het Earlybirdtarief geldt alleen voor de internationale trein, in dit geval van Breda naar Brussel.

 

 

Badge +3

Ik heb het vermoeden dat er tussen Breda en Brussel helemaal niet (meer) of nooit gecontroleerd wordt op treinbinding.

Dus voor welke prijs je een ticket gekocht hebt maakt niet uit, laat staan controle op gereserveerde zitplaatsen (want die zijn er niet). 🤣

Dus een (één) trein eerder of later nemen van Breda naar Brussel is helemaal prima, en anders betaal ik een boete voor @lhnl met plezier.

@Thom in welke vorm staat die treinbinding eigenlijk op een e-ticket Breda-Brussel?

Reputatie 7
Badge

Is het niet zo dat de treinbinding voo de IC Brussel vervalt als de hele reis als één gehele reis is gekocht bij NS Internationaal?

Reputatie 7
Badge +1

Is het niet zo dat de treinbinding voo de IC Brussel vervalt als de hele reis als één gehele reis is gekocht bij NS Internationaal?

Zo'n regel bestaat niet. Early Bird heeft treinbinding in IC Brussel en die vervalt alleen als je door vertraging of uitval je trein mist.

Ik heb het vermoeden dat er tussen Breda en Brussel helemaal niet (meer) of nooit gecontroleerd wordt op treinbinding.

Waardoor vermoed je dat?

Badge +3

 

Ik heb het vermoeden dat er tussen Breda en Brussel helemaal niet (meer) of nooit gecontroleerd wordt op treinbinding.

Waardoor vermoed je dat?

Omdat het deel van de reis (tot Breda) nogal onzeker is met alle uitval, en men het je moeilijk kwalijk kan nemen om een (één) trein eerder of later te nemen.

Maar goed, de trein waar je in zou moeten zitten staat dus op je ticket? Dat was mijn vraag eigenlijk. Ik vergelijk het maar even met de horror ‘fiets reservering’ van een tijdje terug.

Reputatie 7
Badge +3

Bij Early Bird tickets heb je treinbinding. Alleen in geval van uitval mag je een andere trein nemen.

Het is meten met 2 maten die treinbinding op de IC Brussel. Hoe kan je dit doen voor een trein waar zowel in NL als BE geen treinbinding is. Dat je een early bird tarief betaalt als je vroeg boekt een hoger tarief als je last minute boekt oké, maar die treinbinding is discriminatie m.i. 

 

Bovendien zijn de treinkaartjes bij NSI veel duurder (bijv. vanuit Breda) dan dat je naar Noorderkempen rijdt, een Belgisch treinkaartje koopt en daar parkeert voor 8 euro. Als je dan ook nog in Brecht tankt, ben je helemaal spekkoper 😉

 

 

Reputatie 7
Badge

Dan doet u dat toch? Om dat nou discriminatie te noemen.

Reageer