Gronau (Westfalen) tariefpunt ligt in Nederland

  • 15 January 2023
  • 5 reacties
  • 258 Bekeken

Reputatie 3

Misschien onterecht, maar ik ben een beetje huiverig voor buitenlandse treinreizen, terwijl je probleemloos met de auto of fiets naar het buitenland gaat. Gedoe met internationale kaartjes. Je kunt niet uit- en inchippen op de grens. Onvriendelijke website van NSinternationaal…

Ik wilde wel eens naar Gronau in Duitsland. Dan spoorde ik naar Glanerbrug, het laatste station in Nederland, en ging ik verder fietsen.Dan heb je geen gedoe.

En toen hoorde ik dat er een chippaal van Blauwnet stond op het perron van Gronau. Inderdaad de paal stond er! Dat maakt het reizen een stuk eenvoudiger.

Het staat trouwens ook op de website van NSInternationaal: “ Voor reizen naar deze bestemming heeft u geen internationaal vervoerbewijs nodig. U kunt met uw OV-chipkaart reizen en ter plekke in- en uitchecken..” Zouden er nog meer buitenlandse stations zijn waarvoor dat geldt?

Maar dezelfde website zegt ook: "Sorry, helaas kunnen wij deze specifieke reisoptie niet verkopen (ook niet telefonisch). Kies a.u.b. een andere verbinding.” Dat betekent dat er wel treinen rijden maar dat je niet meekunt. Raar is dat, kan niet de bedoeling zijn. Moet je dan via Oldenzaal naar Gronau? Of via Arnhem? Of toch maar fietsen?

Wat zou het kosten? Ik heb in NL een abonnement. Dus gratis tot aan de grens. En verder? Volgens mij is er maar een manier om dat te ontdekken: probeer het! Ik nam dus de trein naar Gronau. De chippalen geven tegenwoordig geen informatie meer, dus je moet daarna geduldig wachten tot er een factuur komt. Inmiddels is de factuur er en tot mijn verbazing was de reis van de grens naar Gronau ook gratis.

Dat valt allemaal erg mee. Maar je moet het wel weten.


5 reacties

Reputatie 7
Badge

Dit is al je zoveelste topic over Glanerbrug-Gronau. Wat is nou je punt?

Zouden er nog meer buitenlandse stations zijn waarvoor dat geldt?

Gronau, Weener, Leer, Elten, Emmerich, Praest, Herzogenrath, Aachen West en Aachen Hbf

Enschede-Geonau

Maar dezelfde website zegt ook: "Sorry, helaas kunnen wij deze specifieke reisoptie niet verkopen (ook niet telefonisch). Kies a.u.b. een andere verbinding.” Dat betekent dat er wel treinen rijden maar dat je niet meekunt. Raar is dat, kan niet de bedoeling zijn. Moet je dan via Oldenzaal naar Gronau? Of via Arnhem? Of toch maar fietsen?

U kunt geen internationaal ticket kopen voor deze verbinding. Of u reist van Enschede naar Gronau of met uw Nederlandse OV-chipkaart of met een regionaal Duits kaartje dat geldig is vanaf Enschede. Een en ander heeft te maken met financiële afspraken tussen DB, NRW en de Provincie Overijssel.

Ik snap ook niet zo goed wat nu steeds uw probleem is.

Reputatie 7
Badge +3

De titel van het topic klopt ook niet. Gronau ligt nog steeds niet in Nederland. 

Misschien kan een moderator dit aanpassen om te voorkomen dat de verkeerde titel zoekresultaten in zoekmachines vertroebelt.

Badge +3

Gronau is voor wat betreft abonnementen (en Studentenreisproduct) gewoon een Nederlands (Blauwnet/Breng/Arriva) tariefpunt, dus als je vrij reist binnen NL kost dat je inderdaad niets.

Reputatie 7
Badge +3

Het is dan een Nederlands tariefpunt in het buitenland. Gronau komt daarmee nog steeds niet in Nederland te liggen.

Reageer