Skip to main content

Beste forumleden, heeft een van jullie dit wel eens meegemaakt? Vandaag wilde ik naar Bad Bentheim vanaf Kampen. Voor het NL deel wilde ik reizen op een dalvoordeelactie kaartje (17,50 retour). Voor het int deel Hengelo-Bad Bentheim (eigenlijk maar 1 station maar oké) een kaartje gekocht op de site van NS int met 100% korting in NL. Als begin station Kampen ingevuld. So far so good. Ik had effectief maar krap 3 uur in Bad Bentheim ivm de daluren-beperkingmaar dat vond ik geen probleem. Gisteravond eea gecheckt op werkzaamheden, geboekt en geprint. Echter vanmorgen bleek dat er maar zeer beperkt treinen reden tussen Hengelo en BB wegens te weinig materieel (dus geen ongeluk of versperring). Mijn eerste trein zou sowieso niet rijden. Er werd gesproken over businzet met 60 minuten extra reistijd. De Ic naar Berlijn doet BB ook aan, Ik heb meteen via de chat contact gezocht met NS int maar zij gaven aan dat ik dan een ander extra kaartje moest kopen. Ik had op dit forum al gevonden al je bij een vertraging wel buiten de spits mag reizen maar alleen als die vertraging op het NL deel is. Ik zat dus nu met een kaartje waar ik eigenlijk niks meer mee kon. NS klantenservice gaf aan dat ik bij NS int een GTBV in kan dienen. Alleen…op dat formulier kun je allen bij reizen in NL je Ov chipkaartinvullen voor je NL deel en ik heb met een E ticket gereisd. Ik heb het nu maar bij opmerkingen ingevuld en opgestuurd maar ik las ook al dat treinreizen pas bij met dan 2 uur compensatie krijgen. Ik neem mn verlies wel maar vind het wel jammer. Iemand nog tips? dan hoor ik het graag!

Je hebt toch gereageerd op de mail waarbij is aangegeven dat we vanuit NS international alsnog een vergoeding geven of begrijp ik het nou verkeerd?


Over dat laatste (je reis afmaken in de spits bij vertraging) verschillen de meningen dus nogal.

Met name voor e-tickets waarbij het niet aan te tonen is wanneer je begonnen bent met reizen (en je dus zonder vertraging je bestemming vóór de spits had bereikt).

Met een vertraagde trein zelf mag je natuurlijk gewoon de spits in reizen, maar daarna overstappen en in de spits zitten (of terecht komen, aansluiting gemist) schijnt problematisch te kunnen zijn, ook al kan je de reden aantonen. Afweging van de conducteur dus.

Denk dat het advies van Erryt dus het beste is. Los kaartje erbij kopen en dat meenemen in je claim. Zit je alleen weer wel met ‘vertraging over het NS traject’ die vergoed wordt, en een Blauwnet kaartje vanaf Almelo dan weer niet… Maar dat Blauwnet kaartje is wél een gevolg van vertraging bij NS!


maar op het binnenlandse traject gelden de binnenlandse regels. Dus minimaal 30 minuten vertraging voor 50% vergoeding van het Nederlandse deel van de reis.

Vergoeding is natuurlijk afhankelijk van je abonnement, dus dat kan een deel van de prijs per maand zijn of (bij NS Flex of losse kaartjes) inderdaad 50% van de ritprijs voltarief.

Bij een e-ticket dagretour actiekaartje van € 17,50 (zoals in het geval van @Sim70) is het ¼ voor 30-59 minuten.


@Erryt, NS int heeft het stuk grens- Bad bentheim vergoed, geheel terecht want er reden amper treinen. Maar voor het NL stuk heb ik echt veel moet doen. Veel heen een weer mailen en chatten met zowel GBTV in NL als NS int die naar elkaar bleven verwijzen.


Het is ook een erg lastige case. In dit geval had de claim gelijk door NS International vergoed moeten worden. Spijtig dat dit niet gelijk is gebeurd en ik zal je signaal doorzetten.


Reageer