Skip to main content

Vorige week heb ik een retourtje Helmond-Esneux uit de kaartautomaat op station Helmond gekocht: 1 kaartje voor de heenreis en 1 voor de terugreis een paar dagen later.

Omdat ik een persoonlijke OV-chipkaart heb met een dalvoordeelbonnement, heb ik gekozen voor de optie 40% korting.

Vervolgens ben ik met mijn OV-chipkaart ingecheckt in Helmond en uitgecheckt in Maastricht. En op de terugweg andersom.

Ik was even benieuwd of ik dit allemaal goed heb gedaan. En of het bedrag dat ik heb betaald voor de fysieke treinkaartjes Helmond-Esneux - 21,50 maal 2 - het bedrag is dat geldt tussen Maastricht en Esneux.

In welke situatie zou de keuze 100% korting (in plaats van 40% korting) hebben gegolden? Ik begrijp dat niet helemaal.

De standaardregel voor internationale reizen is dat je nergens in- en uitcheckt. Een uitzondering daarop is een automaatkaartje, waarmee je binnen Nederland toch nog moet inchecken.

Door ook met je Dal Voordeel in en uit te checken, heb je tussen Helmond en Maastricht dubbel betaald. Je had alleen met het automaatkaartje moeten inchecken. Neem contact op met de klantenservice om te kijken wat ze voor je kunnen betekenen.

100% korting is van toepassing als het Nederlandse traject helemaal wordt afgedekt door een abonnement, bv. met Dal Vrij.

Hartelijk dank voor je reactie rvdborgt. Ik dacht (helaas pas na het inchecken) ergens al dat ik voor de 100% korting had moeten kiezen. Maar dat weet ik dan voor de volgende keer!

Fijn om te weten dat dit forum bestaat. Want perronpersoneel en treinpersoneel weten dit niet, althans niet de drie medewerkers die ik heb gesproken. Nogmaals dank!

Hartelijk dank voor je reactie rvdborgt. Ik dacht (helaas pas na het inchecken) ergens al dat ik voor de 100% korting had moeten kiezen. Maar dat weet ik dan voor de volgende keer!

Fijn om te weten dat dit forum bestaat. Want perronpersoneel en treinpersoneel weten dit niet, althans niet de drie medewerkers die ik heb gesproken. Nogmaals dank!

Met een dalvoordeelabonnement heb je geen recht op 100% korting maar als je binnen daluren reist op 40% korting. Start jouw reis in de spits dan heb je geen  korting.

Om de  dubbele kosten voor de incheck tussen Helmond en Maastricht terug te krijgen kun je telefonisch, via X, Facebook of chat contact opnemen met NS klantenservice.

Dank je wel MoDe. Nu is het me helemaal duidelijk!

Helaas is het antwoord van @MoDe niet correct.

Met een internationaal vervoerbewijs met 40% korting mag je wel degelijk je reis beginnen in de middagspits. De daluren zijn dan van 09.00 tot 04.00 uur.

Zie het overzicht op de pagina https://www.nsinternational.com/nl/tickets/ns-abonnement-en-internationaal-reizen

Hoi Imark, bedankt voor de link naar de webpagina.

Reageer