Ik zou zelf proviand meenemen. Misschien is er een kop koffie te krijgen maar zeker weten doe ik het niet.
In verband met gewijzigd materieel lees ik dat er geen cateringrijtuig meer aan boord is. Er zou railcatering zijn. Iemand die uit recente ervaring weet wat dit is? Moet ik denken aan alleen koffie / thee / snoep / koek of is er een ruimer aanbod? Dan weet ik wat we wel of niet mee moeten nemen.
In het verleden was er altijd een bar-bistrowagon waar je kon zitten, koffie kon drinken en simpele gerechten kon eten. Vanwege de slechte technische staat zijn deze wagons eind vorig jaar buiten dienst gesteld om gesloopt te worden
Er is sindsdien een beperkte "catering" die er op neer komt dat er iemand vanuit een afsluitbare coupe verpakte etenswaren en drank verkoopt, een soort mini-winkeltje. Of er naast blikjes en flesjes ook koffie te krijgen is weet ook ik niet. Stel je er in ieder geval niet te veel van voor
Het is beste is om zelf eten en drinken mee te nemen of bijv. koffie voor vertrek op het station te kopen.
Ik heb hier en daar vernomen dat er vanaf morgen helemaal geen catering meer is in IC Berlijn. Tot en met vandaag zit er een ‘snackpoint’, ofwel een medewerker met een karretje met drinken en snacks. De treininformatie op de website van DB lijkt dat te bevestigen.
Ik zou zelf dus op safe spelen en zelf dingen meenemen.
Beschamend slecht. Vroeger had NS hier moeiteloos bij kunnen springen door een eigen restauratiewagen toe te voegen. Sinds een jaar of 15-20 zijn zulk soort faciliteiten volledig wegbezuinigd. De service wordt ieder jaar slechter en slechter.
Beschamend slecht. Vroeger had NS hier moeiteloos bij kunnen springen door een eigen restauratiewagen toe te voegen. Sinds een jaar of 15-20 zijn zulk soort faciliteiten volledig wegbezuinigd. De service wordt ieder jaar slechter en slechter.
NS gaat sowieso niet over de operationele zaken van deze DB-trein.
Het is echter een NS-trein met NS-personeel die alleen rijdt met de Duitse rijtuigen. Zonder NS rijdt deze trein niet.
Het is echter een NS-trein met NS-personeel die alleen rijdt met de Duitse rijtuigen. Zonder NS rijdt deze trein niet.
Niet levert alleen het personeel voor het Nederlandse stuk op bestelling door DB. En verder verkoopt NS in Nederland tickets voor deze trein. Maar verder dan dat gaat de betrokkenheid van NS niet
Ik vraag me af in hoeverre NS medezeggenschap heeft over de samenstelling van deze trein. Ze hebben zelf geen restauratierijtuigen. En dergelijke catering hebben ze tientallen jaren geleden al afgeschaft.
Het is echter een NS-trein met NS-personeel die alleen rijdt met de Duitse rijtuigen. Zonder NS rijdt deze trein niet.
Niet levert alleen het personeel voor het Nederlandse stuk op bestelling door DB. En verder verkoopt NS in Nederland tickets voor deze trein. Maar verder dan dat gaat de betrokkenheid van NS niet
De NS levert naast het personeel tussen Amsterdam en Rheine ook een ander essentieel onderdeel voor het gehele traject, namelijk de locomotief. De cateringmedewerker wordt door de DB geregeld voor het gehele traject tussen Berlijn en Amsterdam. Blijkbaar genereert het “Snackpoint” te weinig omzet om deze medewerkers (en de andere kosten om deze service in stand te houden) te kunnen betalen. Wat betreft de catering heeft NS waarschijnlijk niets in te brengen. Pas wanneer de ICE L ingezet gaat worden als vervanging van de huidige rijtuigen-stam zal er weer catering (in de vorm van een volwaardig restaurant) worden aangeboden. Of en wanneer dit het geval zal zijn is nog niet (publiekelijk) bekend, maar dit zal op zijn vroegst in (dienstregeling) 2026 zijn en waarschijnlijk later.
Of en wanneer dit het geval zal zijn is nog niet (publiekelijk) bekend, maar dit zal op zijn vroegst in (dienstregeling) 2026 zijn en waarschijnlijk later.
De ICE-L begint ook steeds meer een gebed zonder end te worden. Maar dat schijnt tegenwoordig normaal te zijn voor nieuwe treinen.
Onnodig complexe techniek, onnodig complexe juridische processen en aanbestedingen, onnodig complexe eisen. Inderdaad, tegenwoordig de norm. De spoorwegen lijden er flink onder. De huidige rijtuigen zijn tussen 1975-1990 gebouwd en hebben waarschijnlijk niet meer dan een week nodig gehad om na het verlaten van de fabriek in dienst genomen te worden.
Er is weinig informatie te vinden over de Snackpoints in de IC Berlijn. Volgens Datenbanksuche — Datenbank Fernverkehr zit er ook in de nieuwe dienstregeling nog een Snackpoint in de IC 145.
In het verleden was er altijd een bar-bistrowagon waar je kon zitten, koffie kon drinken en simpele gerechten kon eten. Vanwege de slechte technische staat zijn deze wagons eind vorig jaar buiten dienst gesteld [...]
Dat was omdat DB niet meer met rijtuigen met draaivouwdeuren wilde rijden. Sommige andere vervoerders doen dat overigens nog wel. Het zou me niet verbazen als de bistrorijtuigen verkocht worden. Waar heb je gelezen dat ze gesloopt zouden worden?
Niet levert alleen het personeel voor het Nederlandse stuk op bestelling door DB. En verder verkoopt NS in Nederland tickets voor deze trein. Maar verder dan dat gaat de betrokkenheid van NS niet
Ook dat heb je mis. IC Berlijn is een klassieke coöperatietrein waarbij beide spoorwegen materieel en personeel leveren en op "hun” gebied de vervoerder zijn en de tarieven vaststellen.
Dat laatste is aan @Tamzin al vele malen uitgelegd maar de informatie blijft niet hangen.
Waar heb je gelezen dat ze gesloopt zouden worden?
https://www.mopo.de/news/panorama/bahn-schafft-bord-bistros-ab-mit-einer-ausnahme/
Ook dat heb je mis. IC Berlijn is een klassieke coöperatietrein waarbij beide spoorwegen materieel en personeel leveren en op "hun” gebied de vervoerder zijn en de tarieven vaststellen.
Aldus de theorie. Vergelijk het met Nederland dat in de NAVO "samenwerkt" met de VS, alleen hebben we niets te vertellen en slechts te gehoorzamen.
Voorwaar een kwaliteitsblad. We zullen zien wat er in werkelijkheid gaat gebeuren.
Ook dat heb je mis. IC Berlijn is een klassieke coöperatietrein waarbij beide spoorwegen materieel en personeel leveren en op "hun” gebied de vervoerder zijn en de tarieven vaststellen.
Aldus de theorie. Vergelijk het met Nederland dat in de NAVO "samenwerkt" met de VS, alleen hebben we niets te vertellen en slechts te gehoorzamen.
Dat mag je wat betreft DB en NS best geloven, maar het ligt toch iets subtieler.
Bedankt allen voor de reacties!
Wij gaan op safe spelen en nemen eten, drinken en knabbels mee zodat we i.i.g. niet afhankelijk zijn van de railcatering - voor zover die er is. Koeltas staat inmiddels gereed dus we zijn er klaar voor.
In het verleden hebben we vaker door Europa getreind en ik (spoordochter en ex-machinist) voel ik me immer zeer op mijn gemak in de trein. Maar zo'n reis doen we het best met een natje en een droogje