beantwoord

IC venlo Keulen

  • 4 February 2022
  • 20 reacties
  • 539 Bekeken

Reputatie 2

Toen ik keek naar de dienstregeling viel mij op dat als je een advies op vraagt van Vlissingen naar via Venlo naar Keulen. Dat het laatste deel nu een stoptrein is een geen IC meer.  Is die IC afgeschaft?

Met de ICE via Rotterdam is qua tijd even snel. Is het verplicht te reserveren voor de ICE?

 

 

icon

Beste antwoord door henkputs 4 February 2022, 20:04

Bekijk origineel

20 reacties

Ik begrijp ik eerlijk gezegd weinig van uw vraag.

Wat bedoelt u met "van Vlissingen naar via Venlo naar Keulen"?

Verder is me niet duidelijk welke IC u bedoelt die zou zijn opgeheven.

En bij mijn weten heeft er nog nooit een "ICE via Rotterdam" gereden.

 

Reputatie 2

Een IC die reed vanaf Monchen gladbach naar Keulen

De laatste intercitytrein op het traject MonchenGladbach-Keulen reed in mei 1999. Sindsdien rijdt daar alleen twee keer per uur een regionale trein.

Reputatie 7
Badge +1

@ ICE: nee, voor binnenland DE en ritten naar NL en BE (NIET naar PL, FR) is het niet verplicht te Reserveren, al is het vaak wel dringend aan te bevelen. Die ICE vanaf AMS-Utr wordt trouwens vooral in weekends ontzettend vaak omgeleid via den Bosch (dan laatste halte in NL, raar maar waar) en de grensovergang Kaldenkirchen.

De bij NS-INT vooruit bestelde goedkopere spaarprijzen hebben wel een plaatsRES er bij in, die van bahn.de (kan net zo goed, prijzen kunnen heel soms ook nog behoorlijk verschillen) niet. Supersparpeis is: niet goed, geld kwijt, ook als er weer covid of wat dan ook nare regels bijkomen.

Er rijden iha momenteel in DE bijna geen echte IC meer-die Ams-Berlin, qua materieel doorgekoppeld aan een andere vanaf B ri. Nürnberg is een van de laatst overgeblevene en staat al lang op de lijst voor vervanging. Wel zijn er op wat mindere lijnen inmiddels vaak dubbeldeks IC die maar net een fractie beter zijn als de overal rijdende fraaie dubbeldeks (DoSto=doppelstock) wagons.

Reputatie 2

Oke bedankt.  

 

Reputatie 7
Badge +1

De bij NS-INT vooruit bestelde goedkopere spaarprijzen hebben wel een plaatsRES er bij in, die van bahn.de (kan net zo goed, prijzen kunnen heel soms ook nog behoorlijk verschillen) niet. Supersparpeis is: niet goed, geld kwijt, ook als er weer covid of wat dan ook nare regels bijkomen.

Zowel NSI als DB verkoopt een plaatsreservering inclusief in eerste klas en niet inclusief in tweede klas. Verschillende prijzen tussen NS en DB voor exact dezelfde verbinding mogen niet voorkomen, aangezien ook NSI via het DB-systeem boekt met de prijzen uit het DB-systeem. Zelfs de prijzen voor reservering zijn gelijkgetrokken (4 euro per enkele reis).

Wel zijn er op wat mindere lijnen inmiddels vaak dubbeldeks IC die maar net een fractie beter zijn als de overal rijdende fraaie dubbeldeks (DoSto=doppelstock) wagons.

Nou, er is toch een flink comfort verschil tussen de dubbeldeks IC's en de DoSto's die op veel RE-lijnen rijden. 

Reputatie 7
Badge +1

Wel zijn er op wat mindere lijnen inmiddels vaak dubbeldeks IC die maar net een fractie beter zijn als de overal rijdende fraaie dubbeldeks (DoSto=doppelstock) wagons.

Nou, er is toch een flink comfort verschil tussen de dubbeldeks IC's en de DoSto's die op veel RE-lijnen rijden. 

De RE-dosto's zijn er ook in verschillende soorten, afhankelijk van de leeftijd en soms de regio. De nieuwste daarvan is helemaal niet slecht een het verschil met de IC-versie is dan niet zo groot meer.

@rvdborgt

Ik zeg niet dat de standaard Dosto's niet redelijk comfortabel zijn (uitgezonderd de alleroudste series die geen airco hadden en nu gelukkig snel uitfaseren) zeker vergeleken met de VIRM. Alleen vind ik het verschil met de IC-Dosto's qua zitcomfort toch nog behoorlijk groot en dat merk je als je langere afstanden reist. Eerste klas in een standaard Dosto is ongeveer vergelijkbaar met tweede klas in een IC-Dosto om het verschil aan te geven. 

Ik heb overigens geen ervaring met de Kiss dubbeldeks IC-treinen die op de nieuwe IC-lijn Dresden-Berlijn-Rostock rijden.

Reputatie 7
Badge +1

Ik zeg niet dat de standaard Dosto's niet redelijk comfortabel zijn (uitgezonderd de alleroudste series die geen airco hadden en nu gelukkig snel uitfaseren) zeker vergeleken met de VIRM. Alleen vind ik het verschil met de IC-Dosto's qua zitcomfort toch nog behoorlijk groot en dat merk je als je langere afstanden reist. Eerste klas in een standaard Dosto is ongeveer vergelijkbaar met tweede klas in een IC-Dosto om het verschil aan te geven.

Zitcomfort is wel heel persoonlijk natuurlijk. Ik weet wel dat ik ook in de IC-Dosto’s eigenlijk geen lange afstanden wil reizen.

Ik zeg niet dat de standaard Dosto's niet redelijk comfortabel zijn (uitgezonderd de alleroudste series die geen airco hadden en nu gelukkig snel uitfaseren) zeker vergeleken met de VIRM. Alleen vind ik het verschil met de IC-Dosto's qua zitcomfort toch nog behoorlijk groot en dat merk je als je langere afstanden reist. Eerste klas in een standaard Dosto is ongeveer vergelijkbaar met tweede klas in een IC-Dosto om het verschil aan te geven.

Zitcomfort is wel heel persoonlijk natuurlijk. Ik weet wel dat ik ook in de IC-Dosto’s eigenlijk geen lange afstanden wil reizen.

Ben er ooit mee gereisd van Düsseldorf naar Hamburg en dat is me toen prima bevallen. Maar het is inderdaad ook een kwestie van smaak.

Reputatie 5

Ik vermoed dat ik je vraag begrijp:
De verbinding waarmee je met IC-treinen van Vlissingen via Eindhoven en Venlo in 3 uur en 52 minuten naar Keulen kon reizen is inderdaad helaas lang geleden afgeschaft. Dezelfde route duurt nu bijna een uur langer, met meer overstappen en in drukke Eurobahn-tjes boemelen vanaf Venlo.

De verbinding via Arnhem en daar op de ICE stappen duurt vaak nog een uur langer, maar is wel comfortabeler. Nee, je hoeft niet te reserveren, er is meestal voldoende plek, maar je moet wel een kaartje kopen dat geldig is in de ICE. Een ticket waarmee je van te voren een trein vastlegt is doorgaans goedkoper.

Omrijden via Rotterdam is vanaf Vlissingen nooit handig.

Reputatie 2

Ik vermoed dat ik je vraag begrijp:
De verbinding waarmee je met IC-treinen van Vlissingen via Eindhoven en Venlo in 3 uur en 52 minuten naar Keulen kon reizen is inderdaad helaas lang geleden afgeschaft. Dezelfde route duurt nu bijna een uur langer, met meer overstappen en in drukke Eurobahn-tjes boemelen vanaf Venlo.

De verbinding via Arnhem en daar op de ICE stappen duurt vaak nog een uur langer, maar is wel comfortabeler. Nee, je hoeft niet te reserveren, er is meestal voldoende plek, maar je moet wel een kaartje kopen dat geldig is in de ICE. Een ticket waarmee je van te voren een trein vastlegt is doorgaans goedkoper.

Omrijden via Rotterdam is vanaf Vlissingen nooit handig.

Ja die route bedoelde ik

Reputatie 2

Ik zag dat er een NRW ticket is van rond de 20 euro. Is dat een soort dag kaart voor de regio?

Ik heb nu weekendvrij en dalvoordeel en ik heb van plan een keer woensdag of donderdag te gaan en dan zondag terug. Ik wil dan reizen via Venlo. Is het qua prijs nog veel verschil tussen online en de automaat op het station?

Ik zag dat er een NRW ticket is van rond de 20 euro. Is dat een soort dag kaart voor de regio?

Ik heb nu weekendvrij en dalvoordeel en ik heb van plan een keer woensdag of donderdag te gaan en dan zondag terug. Ik wil dan reizen via Venlo. Is het qua prijs nog veel verschil tussen online en de automaat op het station?

Het SchöneFahrtTicket NRW van €20,60 is twee uur geldig vanaf het moment van afstempeling.

Een dagkaart, het SchönerTagTicket NRW kost €30.60. Het is op werkdagen alleen geldig vanaf 9.00 uur.

Beide tickets zijn ook geldig in tram en bus.

Kaartjes in de automaat zijn in Duitsland even duur als online.

Reputatie 2

Bedankt @Tamzin 

Reputatie 2

In Berlijn was het Engels heel goed. Is dit in Keulen en andere kleinere Duitse steden minder? Ik snap dat dit geen reisbureau is.

Reputatie 7
Badge +1

In Berlijn was het Engels heel goed. Is dit in Keulen en andere kleinere Duitse steden minder?

Ik zou Keulen nu niet echt een kleinere stad willen noemen :)

Er komen wel voldoende toeristen om enige kennis van het Engels aan te treffen.

Reputatie 2

Oke dan is het veel groter dan in ik in eerste instantie dacht. Ik vind het wel vreemd dat zulke ic verbindingen allemaal worden gedegradeerd tot mini stoptreintjes

Oke dan is het veel groter dan in ik in eerste instantie dacht. Ik vind het wel vreemd dat zulke ic verbindingen allemaal worden gedegradeerd tot mini stoptreintjes

De treinen tussen Venlo en Mönchengladbach rijden met 5 of met 8 bakken. De treinen tussen Mönchengladbach en Keulen rijden meest met acht bakken. Dus geen minitreintjes. 

 

Reageer