Skip to main content

ICNG België rijdt straks als serie 9500 tussen Brussel Zuid - Amsterdam Zuid/Lelystad. Dat staat wel vast. 

Maar heb nog wel een aantal vragen 

- zal voor de binnenlandse treinreizigers toeslag nodig zijn op HSL Schiphol - Rotterdam? Net als nu. Of moet er gereserveerd worden voor deze snelle Intercity die qua rijpatroon grotendeels vergelijkbaar is met Eurostar Parijs? Als 1 achtdelige ICNG (410 zitplaatsen) rijdt kan sommige (inter) nationale treinreizigers soms geen zitplaats hebben. 

- zal de ICNG België definitief vanaf december 2024 (dienstregeling 2025) rijden? Nog geen definitieve bevestiging ervan. Hopelijk in dit najaar. 

- wat zijn de verschillen tussen ICNG België en ICNG (Nederland)? Afgezien van extra beveiligingssysteem, rijden onder 3000 volt en iets minder zitplaatsen. Meer bagageruimte schijnt er te zijn. Ontbreekt in de gewone ICNG bepaald niet aan. 

- Zijn de stoelen in ICNG België hetzelfde zijn als ICNG? 

- Zal de ICNG België in vergelijking met Eurostar een budgettrein zijn? Hebben de treinreizigers geen Ouigo nodig. En als niet gereserveerd hoeft te worden zal het ook flexibel gebruikt kunnen worden. 

Van de NMBS geen nieuwe update gelezen over de nieuwe IC Brussel - Breda/Rotterdam (serie 9200). Zelfs niet op Groot Belgisch Treinen Forum (GBTF).

Zie af en toe berichten over inzet van I - 11 rijtuigen in via speciale (test)ritten in Nederland. Maar geen andere details zoals 

- hoe de samenstelling zal zijn. NMBS reeks 28 met (7) rijtuigen in sandwichformatie? Later reeks 17 met I - 11 rijtuigen en stuurstandrijtuig? 

- of de inzet van de NMBS Intercity Brussel - Breda/Rotterdam definitief is vanaf december 2024 (dienstregeling 2025) is? 

- de tarieven van deze IC? Zal de NMBS Intercity goedkoper zijn dan ICNG België? Zal reserveren niet nodig zijn? 

 

  •  

In adviesaanvraag staat nog niet de treinmaterieel aangegeven. Maar in Belgische spoor tijdschrift Spoorwegjournaal wordt wel gespeculeerd op Traxx + I - 11.

Op de Brussel-Rotterdam via Breda komt normaliter I11+ reeks 17. Reeks 17 is ook een Traxx-afgeleide, maar die loc is er nog niet dus tot die tijd is het de Traxx die we nu kennen.

Één enkele ICNG België (410 zitplaatsen + klapstoelen) zal in spitsuren en vooral de zomer krap zijn. Hoop dat in zomer 2025 dan twee gekoppelde ICNG België kunnen rijden. 

Dat mogen we inderdaad hopen. Ze mogen wel gekoppeld rijden, ook in België.

Welke boekingssysteem zal NS gebruiken voor reizen met ICNG België? Reserveren? Of kun je het net als de huidige Beneluxtrein gewoon direct nemen?

Verplicht reserveren mag volgens de concessie niet. Er komen dus hoogstens optionele reserveringen.

De vraag is verder of allerlei NMBS "pauschal" aanbiedingen naar Noorderkempen straks nog wel geldig zijn in deze trein als die daar niet meer stopt. In principe zijn die aanbiedingen geldig voor "een reis tussen twee aangegeven stations" maar daar is strikt genomen geen sprake meer van als hij daar niet stopt.

Al die aanbiedingen zijn ook geldig als de trein niet op het aangegeven station stops, op voorwaarde dat je een aansluitend kaartje hebt dat de rest van je reis denkt.

De vraag is eerder welke binnenlandse tickets er überhaupt in de snelle Benelux zullen gelden, en zo ja, onder wat voor voorwaarden. Ik kan me een toeslag tussen Antwerpen en Brussel indenken, maar dat is momenteel slechts speculatie.

200 km p/u met reeks 17 kan tussen Antwerpen - Breda - Noorderkempen t o.v. reeks 28 voor een aantal minuten tijdswinst zorgen. Maar ze kunnen het ook gebruiken voor een grotere marge in de dienstregeling. De punctualiteit van de huidige Beneluxtrein is niet hoog. 

Nu rijdt alleen de huidige Beneluxtrein als serie 9200. In de zomerperiode is het op bepaalde uren niet voldoende. Het is gênant om te zien hoe (inter) nationale treinreizigers met koffers in de trein moet zitten. Maar straks hebben we ICNG België en NMBS Traxx 28/17 met I - 11 rijtuigen. Heb al video's van testritten van Traxx 28 met 3 NMBS I - 11 rijtuigen gezien tussen Meppel - Lelystad. Met 2 gekoppelde ICNG België en NMBS Traxx 28/17 met I - 11 rijtuigen zal er waarschijnlijk voldoende zitplaatsen zijn. 

ICNG België al eens op station Schiphol bekeken..Zag geen nummers bij stoelen en bij bagageruimte. Ga daarom vanuit dat er geen reserveringen komen. Wel zag je op de displays diverse talen. Inclusief Duits. 

Toeslag tussen Antwerpen - Brussel? Was dat al niet afgeschaft tussen Antwerpen - Noorderkempen (Breda)? 


De Fyra had ook geen display voor de reserveringen bij de stoelen, terwijl reserveren voor internationale reizen verplicht was. Ook de Eurostar Red naar Brussel en Parijs heeft geen displays voor de reserveringen en ook hier is reserveren verplicht.  Het wel of niet verplicht zijn van een reservering kan niet worden afgeleid aan de aan of afwezigheid van displays.


Displays hebben eigenlijk alleen zin voor treinen zonder verplichte reservering waarvoor wel gereserveerd kan worden. Zoals treinen naar/van/in/door Duitsland.


ICNG België vandaag gezien op HSL Rotterdam - Antwerpen ter hoogte van Breda - Prinsenbeek met hoge snelheid. Op dat deel van de HSL rijden alleen de Eurostars. 

Zien of de eerste ICNG België vanaf september in de 9200 gaat worden ingezet. 


Inderdaad, we gaan het (wel/niet) zien in september of eventueel eerder / later @Hanzeboog 


De 9500 serie is vanaf 7 oktober in de reisinformatie opgenomen, 3 ritten per dag Brussel - Lelystad op maandag t/m vrijdag, retour één rit vanaf Amsterdam, eentje vanaf Lelystad en eentje vanaf Rotterdam.


De 9500 serie is vanaf 7 oktober in de reisinformatie opgenomen, 3 ritten per dag Brussel - Lelystad op maandag t/m vrijdag, retour één rit vanaf Amsterdam, eentje vanaf Lelystad en eentje vanaf Rotterdam.

Eerste testrit met personeel is al uitgevoerd: 

https://www.facebook.com/groups/335626403883789/permalink/1653354195444330/

Daar hebben ze al een rijpad voor gemaakt. Hebben treinreizigers wat te kiezen. Zijn er dan toeslagpaaltjes bij Lelystad/Almere Centrum? Lijk me verstandig om servicemedewerkers bij Lelystad/Centrum uitleg te laten geven over HSL toeslag. 

Zie bij een bepaalde bron dat ICNG België niet voor binnenlands gebruik gebruikt mag worden. Lijk me vreemd. 


ICNG België is zoal flexibeler dan Eurostar omdat er niet gereserveerd hoeft te worden. Hoe kan er geboekt worden richting Antwerpen/Brussel? Zal dat hetzelfde zijn als met de huidige Beneluxtrein? 

Hoop dat de ICNG België op de serie 9500 betrouwbaar is. Dat zal het belangrijkste zijn. Of het punctueel rijdt hangt niet alleen van de trein af. De Noord - Zuid verbinding in Brussel is een flessenhals. Schipholtunnel is ook wel eens een bron van problemen. 

En het belangrijkste zal de tarieven zijn van ICNG België. Hoop dat die wel een stuk goedkoper zullen zijn dan de tarieven van Eurostar. 


Hoop dat die wel een stuk goedkoper zullen zijn dan de tarieven van Eurostar. 

Las op een Belgische site dat de trein het label Eurocity krijgt. Kijkend naar andere Eurocity's suggereert dat een prijs die tussen de Beneluxtrein en de Eurostar zal liggen. Ik verwacht sowieso dat de tarieven vraagafhankelijk zullen worden omdat de capaciteit beperkt is tot een losse ICNG8. Ik vraag me daarom ook af of hij wel toegankelijk wordt voor binnenlandse reizigers 


De trein die vanaf 7 oktober gaat rijden staat in de reisinformatie als niet toegankelijk voor binnenlands gebruik. Vanaf december moet deze dat echter wel zijn omdat de trein dan tussen Lelystad en Rotterdam onderdeel is van de nieuwe concessie en een binnenlandse IC vervangt.


Hoop dat die wel een stuk goedkoper zullen zijn dan de tarieven van Eurostar. 

Las op een Belgische site dat de trein het label Eurocity krijgt. Kijkend naar andere Eurocity's suggereert dat een prijs die tussen de Beneluxtrein en de Eurostar zal liggen. Ik verwacht sowieso dat de tarieven vraagafhankelijk zullen worden omdat de capaciteit beperkt is tot een losse ICNG8. Ik vraag me daarom ook af of hij wel toegankelijk wordt voor binnenlandse reizigers 

Gezien dat deze Intercity behoorlijk wat IC stations overslaat is de label EC logisch. 

NS en/of NMBS moet zichzelf niet uit de markt prijzen. Eurostar heeft qua comfort meer te bieden met hun comfortabele stoelen, rolgordijnen, garantie op zitplaatsen. Aan de andere kant heeft ICNG véél beenruimte. Weet niet de zit opstelling in ICNG België. Hetzelfde als in de nationale ICNG? Bedoel daarmee te zeggen dat er zitplaatsen zijn waar treinreizigers tegenover mekaar zitten. 

Mag toch aannemen dat de ICNG België tot Hazeldonk dezelfde tarieven krijgen als de nationale ICNG? Of niet? En hoe wil je nationale treinreizigers tussen Amsterdam - Schiphol - Rotterdam v v.  geen toegang geven in ICNG België? Dat zal héél verwarrend worden. 


Eerste testrit met personeel is al uitgevoerd: 

https://www.facebook.com/groups/335626403883789/permalink/1653354195444330/

Opleidingsritten zijn er al maanden.


Is me bekend. Maar op ICNG Facebook blijkt ook dat anderen mee reisde. Weet niet of die persoon wel of geen medewerker van NS is. 


Het belangrijkste verschil tussen deze nieuwe treinverbinding en een echte Eurocity of Eurostar is het gebrek aan catering. Expat-vrienden en kennissen van mij klagen hier overigens nu al steen en been over - het feit dat zelfs een kop koffie of een voorverpakte appelflap niet te krijgen zijn in de IC-trein is blijkbaar een onvergeeflijk groot gebrek. 

 

NS zal zich bij de geboren en getogen NL'ers en Belgen dus wellicht geliefder maken door deze verbinding aan te bieden. Vooral wanneer de tarieven niet of nauwelijks hoger zullen zijn dan op de bestaande trein. Voor alle anderen zal NS een dure en klantonvriendelijke ervaring blijven. 


Zover ik het weet is de beheerder van deze pagina geen collega van ons.


Het belangrijkste verschil tussen deze nieuwe treinverbinding en een echte Eurocity of Eurostar is het gebrek aan catering. Expat-vrienden en kennissen van mij klagen hier overigens nu al steen en been over - het feit dat zelfs een kop koffie of een voorverpakte appelflap niet te krijgen zijn in de IC-trein is blijkbaar een onvergeeflijk groot gebrek. 

 

NS zal zich bij de geboren en getogen NL'ers en Belgen dus wellicht geliefder maken door deze verbinding aan te bieden. Vooral wanneer de tarieven niet of nauwelijks hoger zullen zijn dan op de bestaande trein. Voor alle anderen zal NS een dure en klantonvriendelijke ervaring blijven. 

De ICNG België zal toch vooral gericht zijn op treinreizigers uit Nederland en België. En internationale treinreizigers kiezen niet allemaal voor Eurostar om bepaalde redenen. Onder meer vanwege de duurdere tarieven. 

Dan weten de internationale treinreizigers dat ze niet dezelfde service kunnen verwachten als in een Eurostar. En dat ze in andere landen op hun veel langere treinverbindingen dat wel gewend zijn is begrijpelijk. 

Kunnen ze in de ICNG België niet een automaat plaatsen met snacks en drankjes zoals in de Deense IC 5? Ook een Coradia Stream: 

 https://youtu.be/mTZKqtX6WUg?si=i1bx_NV4sNrsj8JO

De internationale treinreizigers zijn toch vooral in de zomerperiode richting Antwerpen/Amsterdam. Natuurlijk zijn er ook internationale treinreizigers in de rest van het seizoen. Maar relatief minder. 

 


Eerste testrit met personeel is al uitgevoerd: 

https://www.facebook.com/groups/335626403883789/permalink/1653354195444330/

Opleidingsritten zijn er al maanden.

Vergat erbij te zeggen dat het een extra rit was: 

https://www.facebook.com/groups/335626403883789/permalink/1653354192110997/

Bron: Facebook ICNG. 


Al maanden vertrekt er vrijwel elke werkdag om 9:19 een ICNGB van Rotterdam naar Brussel. Enige verschil is dat er tot nu toe altijd ‘Niet instappen’ op de borden stond. Vanaf 7 oktober wordt deze rit overigens een uur vervroegd, dus om 8:19 vanaf Rotterdam (en in plaats van daar te beginnen is deze dan afkomstig uit Amsterdam waar deze om 7:29 vertrekt).


Ze kunnen niet goed genoeg testritten doen. Al wordt de ICNG België al lange tijd getest vanaf 2020. Zien hoe dat in de praktijk zal gaan. 


Reageer