Skip to main content

ICNG België rijdt straks als serie 9500 tussen Brussel Zuid - Amsterdam Zuid/Lelystad. Dat staat wel vast. 

Maar heb nog wel een aantal vragen 

- zal voor de binnenlandse treinreizigers toeslag nodig zijn op HSL Schiphol - Rotterdam? Net als nu. Of moet er gereserveerd worden voor deze snelle Intercity die qua rijpatroon grotendeels vergelijkbaar is met Eurostar Parijs? Als 1 achtdelige ICNG (410 zitplaatsen) rijdt kan sommige (inter) nationale treinreizigers soms geen zitplaats hebben. 

- zal de ICNG België definitief vanaf december 2024 (dienstregeling 2025) rijden? Nog geen definitieve bevestiging ervan. Hopelijk in dit najaar. 

- wat zijn de verschillen tussen ICNG België en ICNG (Nederland)? Afgezien van extra beveiligingssysteem, rijden onder 3000 volt en iets minder zitplaatsen. Meer bagageruimte schijnt er te zijn. Ontbreekt in de gewone ICNG bepaald niet aan. 

- Zijn de stoelen in ICNG België hetzelfde zijn als ICNG? 

- Zal de ICNG België in vergelijking met Eurostar een budgettrein zijn? Hebben de treinreizigers geen Ouigo nodig. En als niet gereserveerd hoeft te worden zal het ook flexibel gebruikt kunnen worden. 

Van de NMBS geen nieuwe update gelezen over de nieuwe IC Brussel - Breda/Rotterdam (serie 9200). Zelfs niet op Groot Belgisch Treinen Forum (GBTF).

Zie af en toe berichten over inzet van I - 11 rijtuigen in via speciale (test)ritten in Nederland. Maar geen andere details zoals 

- hoe de samenstelling zal zijn. NMBS reeks 28 met (7) rijtuigen in sandwichformatie? Later reeks 17 met I - 11 rijtuigen en stuurstandrijtuig? 

- of de inzet van de NMBS Intercity Brussel - Breda/Rotterdam definitief is vanaf december 2024 (dienstregeling 2025) is? 

- de tarieven van deze IC? Zal de NMBS Intercity goedkoper zijn dan ICNG België? Zal reserveren niet nodig zijn? 

•  

In de huidige dienstregeling tot en met 14 december zullen de ICNG-B treinen enkel gebruikt worden voor testritten. Enkele van deze testritten waren opengesteld voor reizigers tussen Amsterdam Zuid en Brussel Zuid en konden alleen voor internationale reizen gebruikt worden door reizigers met een flexibel ticket.

Ook mensen die een niet-flexibel ticket hadden geboekt kregen een uitnodiging om die extra ritten te gebruiken.

Vanaf de nieuwe dienstregeling ingaande 15 december kan de ICNG-B rijdend als Eurocity Direct (of rijden de treinen binnen Nederland als Intercity Direct) gebruikt worden voor binnenlandse reizen tussen Lelystad en Rotterdam Centraal tegen het binnenlandse NS tarief (waarbij er tussen Schiphol Airport en Rotterdam Centraal een toeslag nodig is). Vanaf Rotterdam Centraal richting Brussel Zuid rijdt de trein in open toegang en gelden er (hoge) afwijkende tarieven.

De hele treindienst valt onder hoofdrailnetconcessie, dus geen open toegang.

In de huidige dienstregeling tot en met 14 december zullen de ICNG-B treinen enkel gebruikt worden voor testritten. Enkele van deze testritten waren opengesteld voor reizigers tussen Amsterdam Zuid en Brussel Zuid en konden alleen voor internationale reizen gebruikt worden door reizigers met een flexibel ticket.

Vanaf de nieuwe dienstregeling ingaande 15 december kan de ICNG-B rijdend als Eurocity Direct (of rijden de treinen binnen Nederland als Intercity Direct) gebruikt worden voor binnenlandse reizen tussen Lelystad en Rotterdam Centraal tegen het binnenlandse NS tarief (waarbij er tussen Schiphol Airport en Rotterdam Centraal een toeslag nodig is). Vanaf Rotterdam Centraal richting Brussel Zuid rijdt de trein in open toegang en gelden er (hoge) afwijkende tarieven.

Bedankt voor de informatie. Het is tussen Lelystad -Rotterdam Centraal een mooie aanvulling op de IC Groningen/Leeuwarden - Schiphol. Blijft de IC Lelystad - Dordrecht nog rijden? 

Nu is me duidelijk dat de ICNG België pas vanaf Rotterdam Centraal richting Antwerpen Centraal & Brussel Zuid/Midi anders is. Dan wordt het een internationale trein. Vergelijkbaar zoals je nu vanaf Breda naar Noorderkempen gaat. Daar heb je straks de Eurocity Rotterdam - Brussel voor. 

Omdat de EC Direct zonder stop tussen Rotterdam Centraal en Antwerpen Centraal rijdt kun je in de praktijk binnen Nederland alleen tussen Lelystad en Rotterdam Centraal reizen met de EC Direct.

Ik heb nog nergens gelezen of je tussen Antwerpen Centraal en Brussel Zuid gebruik mag maken van de EC Direct met een binnenlands vervoerbewijs. Binnenlandse reizen zijn voor de nieuwe dienstregeling nog niet te plannen via de website van NMBS.

Ik heb nog nergens gelezen of je tussen Antwerpen Centraal en Brussel Zuid gebruik mag maken van de EC Direct met een binnenlands vervoerbewijs. 

Dat mag niet en dat is ook het hele kritiekpunt van de Belgische reizigersorganisaties: er valt een binnenlandse IC weg om de ECD mogelijk te maken, terwijl de ECD niet binnenlands gebruikt mag worden.

Ik heb nog nergens gelezen of je tussen Antwerpen Centraal en Brussel Zuid gebruik mag maken van de EC Direct met een binnenlands vervoerbewijs. 

Dat mag niet en dat is ook het hele kritiekpunt van de Belgische reizigersorganisaties: er valt een binnenlandse IC weg om de ECD mogelijk te maken, terwijl de ECD niet binnenlands gebruikt mag worden.

Vandaar die opmerking van TreintramBus dat tussen Antwerpen Centraal - Brussel Zuid straks een tweede Eurostar rijdt. Als je met Eurocity Direct reist tussen Lelystad - Antwerpen/Brussel is het prima. Maar niet apart tussen Antwerpen - Brussel. En liever ook niet tussen Lelystad - Rotterdam Centraal met Eurocity Direct. Lees (nog) niet over reserveringsplicht met Eurocity Direct. 

Begrijpelijk dat ondanks vele andere NS en NMBS treinen dat reizigersorganisaties ROVER en TreintramBus het liever deels geïntegreerd zien. 

Bedankt voor de informatie. Het is tussen Lelystad -Rotterdam Centraal een mooie aanvulling op de IC Groningen/Leeuwarden - Schiphol. Blijft de IC Lelystad - Dordrecht nog rijden? 

Het is geen aanvulling, het is gewoon onderdeel van de normale binnenlandse IC Lelystad - Rotterdam. Je hebt straks 1x per uur de 2400 en 1x per uur de 9500 die samen een halfuurdienst vormen (in de vroege ochtend en late avond wijken de serienummertjes soms een beetje af, de eerste ECD uit Brussel komt pas rond 8:00 de grens over dus tussen 6:00 en 8:00 heb je wat extra 2400’en vanaf Rotterdam naar Lelystad, en 's avonds is dat andersom want de laatste ECD gaat rond 21:00 uit Amsterdam weg). Enig verschil tussen de twee is dat de 9500 in eerste instantie Duivendrecht zal overslaan, dit omdat er in de eerste maanden nog TRAXX+ICR zal rijden en de rijtijden op de HSL dus iets opgerekt moesten worden.

Wie van Lelystad naar Rotterdam wil zonder de HSL zal in Amsterdam Zuid moeten overstappen op de IC Venlo - Dordrecht.

Zal me benieuwen wanneer uitsluitend ICNG België rijdt op de Eurocity Direct in dienstregeling 2025. Deze weekeinde weer geen ICNG (België) overgebracht. 

Zou zeggen:Sla Duivendrecht voorlopig over om meer marge te creëren in de dienstregeling van Eurocity Direct. 

Langzaam maar zeker zal de vervoersstroom tussen Schiphol - Rotterdam meer via de HSL gaan. Maar dan moet zowel de HSL (met snelheidsbeperking) en HSL Intercity betrouwbaar worden. ICNG is inmiddels wel betrouwbaarder dan Traxx + ICR. Ze stranden weinig/nooit in spanningssluizen. Maar helaas hebben ze nog wel nukken waardoor ze ineens uitvallen. 

Is er al duidelijkheid over wat er met de gaat gebeuren qua toeslagzuilen? Dus of die op stations waar nu geen ICD stopt geplaatst gaan worden of dat reizigers op Schiphol uit moeten stappen en naar de toeslagzuil en terug moeten gaan rennen als ze verder willen reizen ofzo?

NS zal tijdelijke toeslagzuilen plaatsen op de trajecten tot en met Lelystad en tot en met Amersfoort Schothorst. Uiteindelijk, na de overstap op OVpay, moeten de toeslagzuilen helemaal verdwijnen en moet de toeslag automatisch wel of niet in rekening gebracht worden op basis van de reistijd, dus de tijd tussen in- en uitchecken. Zie pagina 2 van dit document. (Het ongevraagde advies waarnaar verwezen wordt, staat hier.)

NS zal tijdelijke toeslagzuilen plaatsen op de trajecten tot en met Lelystad en tot en met Amersfoort Schothorst. Uiteindelijk, na de overstap op OVpay, moeten de toeslagzuilen helemaal verdwijnen en moet de toeslag automatisch wel of niet in rekening gebracht worden op basis van de reistijd, dus de tijd tussen in- en uitchecken. Zie pagina 2 van dit document. (Het ongevraagde advies waarnaar verwezen wordt, staat hier.)

OVpay zal de oplossing zijn. Geen verwarring bij treinreizigers. Zeker niet bij stations met meerdere vervoerders. Zoals tussen Zwolle - Groningen/Leeuwarden en Almelo - Enschede. 

Tja, en dan rij je over het reguliere spoor ipv HSL en haal je een overstap die je normaal volgens de planner niet kunt halen. Je komt dus te vroeg aan en moet alsnog wachten met uitchecken of het systeem denkt dat je via de HSL bent geweest. En je krijgt automatisch de toeslag toegewezen. Lachen.

Enige manier waar wordt aangetoond welke route je echt genomen hebt is bij kaartcontrole onderweg. En dat het systeem dit controle moment meeneemt in wel of geen toeslag toekennen. Maar ja, controle 😉

Dat kan natuurlijk alleen voorkomen als er ergens op het traject een overstap volgens de planner net niet kan. Ik weet nietvof dat hier speelt.

Andersom vind ik hem wel fijn: als je door vertraging met de ICD niet sneller was, betaal je dan ook geen toeslag.

In de reactie op het ongevraagde advies van het Locov waar @Tochjo aan refereerde lees ik: "Gezien het beperkte traject verwacht NS reizigers hierover goed te kunnen informeren." Ik vraag me af wanneer NS daar mee wil beginnen. Ik ben hier namelijk nog niet over geïnformeerd terwijl ik dagelijks via een van de betreffende stations reis en 15 december hard dichterbij komt.

Probleem is natuurlijk wel dat de ontwikkelingen rond OV-Pay nu niet bepaald erg positief zijn. Het contract met Bunq is verbroken en ik heb nog nergens gelezen dat er inmiddels een nieuwe partij is gecontracteerd. Proces met Bunq was al enige tijd bezig en de kans is groot dat dit helemaal opnieuw moet gebeuren. Ik denk dat wij de komende 5 jaar gewoon nog de OV-chipkaart hebben. Directie van NS komt bij mij ook vrij apathisch over eerlijk gezegd. 

OVpay zal de oplossing zijn. Geen verwarring bij treinreizigers. Zeker niet bij stations met meerdere vervoerders. Zoals tussen Zwolle - Groningen/Leeuwarden en Almelo - Enschede. 

Dan vraag ik me wel af hoe dat automatisch verrekenen van de toeslag gaat werken. Als het o.b.v. reistijd gaat, zou je vrij gemakkelijk een paar minuten kunnen sjoemelen met uitchecken om onder de toeslag uit te komen.

En zeker van mensen die voor de lol met onbeperkte abonnenmenten het halve land afreizen zal het systeem hoofdpijn krijgen. Als je bv. van Zwolle naar Den Bosch reist via Den Haag HS zal het systeem lijkt me niet kunnen zien of je niet stiekem toch de HSL hebt genomen, of misschien toch via Utrecht/Arnhem met nog een aantal winkelbezoekjes binnen de poortjes?

Testritten met locomotief reeks 17 begonnen: 

Zelfde kleurstelling als NMBS reeks 28 met I - 11 rijtuigen voor Eurocity Rotterdam - Breda - Brussel. 

Hoe groot zal de tijdswinst zijn van locomotief reeks 17  (200 km p/u) t.o v. reeks 28 (160 km p/u) op HSL Antwerpen - Breda - Rotterdam? Die marge kunnen ze ook gebruiken om de vertragingen in te lopen. 

De foto is overigens niet van een testrit, de locomotieven worden door een andere locomotief naar een testlocatie gesleept getuige de platliggende stroomafnemers en sluitschilden achterop.

Of de snelheid effect zal hebben in de dienstregeling is afwachten, de Beneluxtrein zit qua dienstregeling erg klem tussen de vele andere treinen in Breda waardoor deze niet zomaar een paar minuten versneld kan worden.

Dat kan het tussen Breda - Rotterdam/Noorderkempen - Antwerpen Centraal toch wat inlopen door de hogere snelheid. Dat het op station Breda niet sneller kan vertrekken zal niet zo erg zijn. Zo groot zal het verschil niet zijn. 

Bij Groot Belgisch Treinen Forum viel het op dat de vertrektijden van Eurostar, Eurocity Direct en Eurocity kort achter mekaar was vanaf Brussel Zuid: 

Het is ook zeer opmerkelijk en jammer dat het vertrek van de 3 verschillende treinen in Brussel-Zuid naar Nederland (EC, ECD en ES) in een tijdspanne van 9 minuten gebeurt.
FBMZ: EC om x:44, ECD om x:49 en ES om x:53

Mee eens dat het jammer is dat vanaf Brussel Zuid de treinen zo kort achter mekaar vertrekken. 

Richting Antwerpen - Rotterdam - Amsterdam Centraal (Eurostar)/Amsterdam Zuid (Eurocity Direct) zijn de tijden anders. Maar zo te zien is het lastig om een goed rijpad te geven. 

Reageer