ICNG België rijdt straks als serie 9500 tussen Brussel Zuid - Amsterdam Zuid/Lelystad. Dat staat wel vast.
Maar heb nog wel een aantal vragen
- zal voor de binnenlandse treinreizigers toeslag nodig zijn op HSL Schiphol - Rotterdam? Net als nu. Of moet er gereserveerd worden voor deze snelle Intercity die qua rijpatroon grotendeels vergelijkbaar is met Eurostar Parijs? Als 1 achtdelige ICNG (410 zitplaatsen) rijdt kan sommige (inter) nationale treinreizigers soms geen zitplaats hebben.
- zal de ICNG België definitief vanaf december 2024 (dienstregeling 2025) rijden? Nog geen definitieve bevestiging ervan. Hopelijk in dit najaar.
- wat zijn de verschillen tussen ICNG België en ICNG (Nederland)? Afgezien van extra beveiligingssysteem, rijden onder 3000 volt en iets minder zitplaatsen. Meer bagageruimte schijnt er te zijn. Ontbreekt in de gewone ICNG bepaald niet aan.
- Zijn de stoelen in ICNG België hetzelfde zijn als ICNG?
- Zal de ICNG België in vergelijking met Eurostar een budgettrein zijn? Hebben de treinreizigers geen Ouigo nodig. En als niet gereserveerd hoeft te worden zal het ook flexibel gebruikt kunnen worden.
Van de NMBS geen nieuwe update gelezen over de nieuwe IC Brussel - Breda/Rotterdam (serie 9200). Zelfs niet op Groot Belgisch Treinen Forum (GBTF).
Zie af en toe berichten over inzet van I - 11 rijtuigen in via speciale (test)ritten in Nederland. Maar geen andere details zoals
- hoe de samenstelling zal zijn. NMBS reeks 28 met (7) rijtuigen in sandwichformatie? Later reeks 17 met I - 11 rijtuigen en stuurstandrijtuig?
- of de inzet van de NMBS Intercity Brussel - Breda/Rotterdam definitief is vanaf december 2024 (dienstregeling 2025) is?
- de tarieven van deze IC? Zal de NMBS Intercity goedkoper zijn dan ICNG België? Zal reserveren niet nodig zijn?
Bladzijde 3 / 3
In de huidige dienstregeling tot en met 14 december zullen de ICNG-B treinen enkel gebruikt worden voor testritten. Enkele van deze testritten waren opengesteld voor reizigers tussen Amsterdam Zuid en Brussel Zuid en konden alleen voor internationale reizen gebruikt worden door reizigers met een flexibel ticket.
Ook mensen die een niet-flexibel ticket hadden geboekt kregen een uitnodiging om die extra ritten te gebruiken.
Vanaf de nieuwe dienstregeling ingaande 15 december kan de ICNG-B rijdend als Eurocity Direct (of rijden de treinen binnen Nederland als Intercity Direct) gebruikt worden voor binnenlandse reizen tussen Lelystad en Rotterdam Centraal tegen het binnenlandse NS tarief (waarbij er tussen Schiphol Airport en Rotterdam Centraal een toeslag nodig is). Vanaf Rotterdam Centraal richting Brussel Zuid rijdt de trein in open toegang en gelden er (hoge) afwijkende tarieven.
De hele treindienst valt onder hoofdrailnetconcessie, dus geen open toegang.
In de huidige dienstregeling tot en met 14 december zullen de ICNG-B treinen enkel gebruikt worden voor testritten. Enkele van deze testritten waren opengesteld voor reizigers tussen Amsterdam Zuid en Brussel Zuid en konden alleen voor internationale reizen gebruikt worden door reizigers met een flexibel ticket.
Vanaf de nieuwe dienstregeling ingaande 15 december kan de ICNG-B rijdend als Eurocity Direct (of rijden de treinen binnen Nederland als Intercity Direct) gebruikt worden voor binnenlandse reizen tussen Lelystad en Rotterdam Centraal tegen het binnenlandse NS tarief (waarbij er tussen Schiphol Airport en Rotterdam Centraal een toeslag nodig is). Vanaf Rotterdam Centraal richting Brussel Zuid rijdt de trein in open toegang en gelden er (hoge) afwijkende tarieven.
Bedankt voor de informatie. Het is tussen Lelystad -Rotterdam Centraal een mooie aanvulling op de IC Groningen/Leeuwarden - Schiphol. Blijft de IC Lelystad - Dordrecht nog rijden?
Nu is me duidelijk dat de ICNG België pas vanaf Rotterdam Centraal richting Antwerpen Centraal & Brussel Zuid/Midi anders is. Dan wordt het een internationale trein. Vergelijkbaar zoals je nu vanaf Breda naar Noorderkempen gaat. Daar heb je straks de Eurocity Rotterdam - Brussel voor.
Omdat de EC Direct zonder stop tussen Rotterdam Centraal en Antwerpen Centraal rijdt kun je in de praktijk binnen Nederland alleen tussen Lelystad en Rotterdam Centraal reizen met de EC Direct.
Ik heb nog nergens gelezen of je tussen Antwerpen Centraal en Brussel Zuid gebruik mag maken van de EC Direct met een binnenlands vervoerbewijs. Binnenlandse reizen zijn voor de nieuwe dienstregeling nog niet te plannen via de website van NMBS.
Ik heb nog nergens gelezen of je tussen Antwerpen Centraal en Brussel Zuid gebruik mag maken van de EC Direct met een binnenlands vervoerbewijs.
Dat mag niet en dat is ook het hele kritiekpunt van de Belgische reizigersorganisaties: er valt een binnenlandse IC weg om de ECD mogelijk te maken, terwijl de ECD niet binnenlands gebruikt mag worden.
Ik heb nog nergens gelezen of je tussen Antwerpen Centraal en Brussel Zuid gebruik mag maken van de EC Direct met een binnenlands vervoerbewijs.
Dat mag niet en dat is ook het hele kritiekpunt van de Belgische reizigersorganisaties: er valt een binnenlandse IC weg om de ECD mogelijk te maken, terwijl de ECD niet binnenlands gebruikt mag worden.
Vandaar die opmerking van TreintramBus dat tussen Antwerpen Centraal - Brussel Zuid straks een tweede Eurostar rijdt. Als je met Eurocity Direct reist tussen Lelystad - Antwerpen/Brussel is het prima. Maar niet apart tussen Antwerpen - Brussel. En liever ook niet tussen Lelystad - Rotterdam Centraal met Eurocity Direct. Lees (nog) niet over reserveringsplicht met Eurocity Direct.
Begrijpelijk dat ondanks vele andere NS en NMBS treinen dat reizigersorganisaties ROVER en TreintramBus het liever deels geïntegreerd zien.
Bedankt voor de informatie. Het is tussen Lelystad -Rotterdam Centraal een mooie aanvulling op de IC Groningen/Leeuwarden - Schiphol. Blijft de IC Lelystad - Dordrecht nog rijden?
Het is geen aanvulling, het is gewoon onderdeel van de normale binnenlandse IC Lelystad - Rotterdam. Je hebt straks 1x per uur de 2400 en 1x per uur de 9500 die samen een halfuurdienst vormen (in de vroege ochtend en late avond wijken de serienummertjes soms een beetje af, de eerste ECD uit Brussel komt pas rond 8:00 de grens over dus tussen 6:00 en 8:00 heb je wat extra 2400’en vanaf Rotterdam naar Lelystad, en 's avonds is dat andersom want de laatste ECD gaat rond 21:00 uit Amsterdam weg). Enig verschil tussen de twee is dat de 9500 in eerste instantie Duivendrecht zal overslaan, dit omdat er in de eerste maanden nog TRAXX+ICR zal rijden en de rijtijden op de HSL dus iets opgerekt moesten worden.
Wie van Lelystad naar Rotterdam wil zonder de HSL zal in Amsterdam Zuid moeten overstappen op de IC Venlo - Dordrecht.
Zal me benieuwen wanneer uitsluitend ICNG België rijdt op de Eurocity Direct in dienstregeling 2025. Deze weekeinde weer geen ICNG (België) overgebracht.
Zou zeggen:Sla Duivendrecht voorlopig over om meer marge te creëren in de dienstregeling van Eurocity Direct.
Langzaam maar zeker zal de vervoersstroom tussen Schiphol - Rotterdam meer via de HSL gaan. Maar dan moet zowel de HSL (met snelheidsbeperking) en HSL Intercity betrouwbaar worden. ICNG is inmiddels wel betrouwbaarder dan Traxx + ICR. Ze stranden weinig/nooit in spanningssluizen. Maar helaas hebben ze nog wel nukken waardoor ze ineens uitvallen.
Is er al duidelijkheid over wat er met de gaat gebeuren qua toeslagzuilen? Dus of die op stations waar nu geen ICD stopt geplaatst gaan worden of dat reizigers op Schiphol uit moeten stappen en naar de toeslagzuil en terug moeten gaan rennen als ze verder willen reizen ofzo?
NS zal tijdelijke toeslagzuilen plaatsen op de trajecten tot en met Lelystad en tot en met Amersfoort Schothorst. Uiteindelijk, na de overstap op OVpay, moeten de toeslagzuilen helemaal verdwijnen en moet de toeslag automatisch wel of niet in rekening gebracht worden op basis van de reistijd, dus de tijd tussen in- en uitchecken. Zie pagina 2 van dit document. (Het ongevraagde advies waarnaar verwezen wordt, staat hier.)
NS zal tijdelijke toeslagzuilen plaatsen op de trajecten tot en met Lelystad en tot en met Amersfoort Schothorst. Uiteindelijk, na de overstap op OVpay, moeten de toeslagzuilen helemaal verdwijnen en moet de toeslag automatisch wel of niet in rekening gebracht worden op basis van de reistijd, dus de tijd tussen in- en uitchecken. Zie pagina 2 van dit document. (Het ongevraagde advies waarnaar verwezen wordt, staat hier.)
OVpay zal de oplossing zijn. Geen verwarring bij treinreizigers. Zeker niet bij stations met meerdere vervoerders. Zoals tussen Zwolle - Groningen/Leeuwarden en Almelo - Enschede.
Tja, en dan rij je over het reguliere spoor ipv HSL en haal je een overstap die je normaal volgens de planner niet kunt halen. Je komt dus te vroeg aan en moet alsnog wachten met uitchecken of het systeem denkt dat je via de HSL bent geweest. En je krijgt automatisch de toeslag toegewezen. Lachen.
Enige manier waar wordt aangetoond welke route je echt genomen hebt is bij kaartcontrole onderweg. En dat het systeem dit controle moment meeneemt in wel of geen toeslag toekennen. Maar ja, controle
Dat kan natuurlijk alleen voorkomen als er ergens op het traject een overstap volgens de planner net niet kan. Ik weet nietvof dat hier speelt.
Andersom vind ik hem wel fijn: als je door vertraging met de ICD niet sneller was, betaal je dan ook geen toeslag.
In de reactie op het ongevraagde advies van het Locov waar @Tochjo aan refereerde lees ik: "Gezien het beperkte traject verwacht NS reizigers hierover goed te kunnen informeren." Ik vraag me af wanneer NS daar mee wil beginnen. Ik ben hier namelijk nog niet over geïnformeerd terwijl ik dagelijks via een van de betreffende stations reis en 15 december hard dichterbij komt.
NS zal tijdelijke toeslagzuilen plaatsen op de trajecten tot en met Lelystad en tot en met Amersfoort Schothorst. Uiteindelijk, na de overstap op OVpay, moeten de toeslagzuilen helemaal verdwijnen en moet de toeslag automatisch wel of niet in rekening gebracht worden op basis van de reistijd, dus de tijd tussen in- en uitchecken. Zie pagina 2 van dit document. (Het ongevraagde advies waarnaar verwezen wordt, staat hier.)
Probleem is natuurlijk wel dat de ontwikkelingen rond OV-Pay nu niet bepaald erg positief zijn. Het contract met Bunq is verbroken en ik heb nog nergens gelezen dat er inmiddels een nieuwe partij is gecontracteerd. Proces met Bunq was al enige tijd bezig en de kans is groot dat dit helemaal opnieuw moet gebeuren. Ik denk dat wij de komende 5 jaar gewoon nog de OV-chipkaart hebben. Directie van NS komt bij mij ook vrij apathisch over eerlijk gezegd.
NS zal tijdelijke toeslagzuilen plaatsen op de trajecten tot en met Lelystad en tot en met Amersfoort Schothorst. Uiteindelijk, na de overstap op OVpay, moeten de toeslagzuilen helemaal verdwijnen en moet de toeslag automatisch wel of niet in rekening gebracht worden op basis van de reistijd, dus de tijd tussen in- en uitchecken. Zie pagina 2 van dit document. (Het ongevraagde advies waarnaar verwezen wordt, staat hier.)
OVpay zal de oplossing zijn. Geen verwarring bij treinreizigers. Zeker niet bij stations met meerdere vervoerders. Zoals tussen Zwolle - Groningen/Leeuwarden en Almelo - Enschede.
Dan vraag ik me wel af hoe dat automatisch verrekenen van de toeslag gaat werken. Als het o.b.v. reistijd gaat, zou je vrij gemakkelijk een paar minuten kunnen sjoemelen met uitchecken om onder de toeslag uit te komen.
En zeker van mensen die voor de lol met onbeperkte abonnenmenten het halve land afreizen zal het systeem hoofdpijn krijgen. Als je bv. van Zwolle naar Den Bosch reist via Den Haag HS zal het systeem lijkt me niet kunnen zien of je niet stiekem toch de HSL hebt genomen, of misschien toch via Utrecht/Arnhem met nog een aantal winkelbezoekjes binnen de poortjes?
Testritten met locomotief reeks 17 begonnen:
Zelfde kleurstelling als NMBS reeks 28 met I - 11 rijtuigen voor Eurocity Rotterdam - Breda - Brussel.
Hoe groot zal de tijdswinst zijn van locomotief reeks 17 (200 km p/u) t.o v. reeks 28 (160 km p/u) op HSL Antwerpen - Breda - Rotterdam? Die marge kunnen ze ook gebruiken om de vertragingen in te lopen.
De foto is overigens niet van een testrit, de locomotieven worden door een andere locomotief naar een testlocatie gesleept getuige de platliggende stroomafnemers en sluitschilden achterop.
Of de snelheid effect zal hebben in de dienstregeling is afwachten, de Beneluxtrein zit qua dienstregeling erg klem tussen de vele andere treinen in Breda waardoor deze niet zomaar een paar minuten versneld kan worden.
Dat kan het tussen Breda - Rotterdam/Noorderkempen - Antwerpen Centraal toch wat inlopen door de hogere snelheid. Dat het op station Breda niet sneller kan vertrekken zal niet zo erg zijn. Zo groot zal het verschil niet zijn.
Bij Groot Belgisch Treinen Forum viel het op dat de vertrektijden van Eurostar, Eurocity Direct en Eurocity kort achter mekaar was vanaf Brussel Zuid:
Het is ook zeer opmerkelijk en jammer dat het vertrek van de 3 verschillende treinen in Brussel-Zuid naar Nederland (EC, ECD en ES) in een tijdspanne van 9 minuten gebeurt. FBMZ: EC om x:44, ECD om x:49 en ES om x:53
Mee eens dat het jammer is dat vanaf Brussel Zuid de treinen zo kort achter mekaar vertrekken.
Richting Antwerpen - Rotterdam - Amsterdam Centraal (Eurostar)/Amsterdam Zuid (Eurocity Direct) zijn de tijden anders. Maar zo te zien is het lastig om een goed rijpad te geven.
Op NS International de prijzen vergeleken met een trein van mijn bestemming naar Antwerpen Centraal met Eurocity en Eurocity Direct. Koos voor 16 december. Het was een steekproef.
De Eurocity is het goedkoopst. Maar niet altijd is het verschil met tarieven van Eurocity Direct héél groot. Zowel absoluut en relatief. Geen idee waarom dat zo is. Maar op sommige uren is het verschil in tarief tussen Eurocity en Eurocity Direct niet zo groot. En lijkt het dat je met Eurocity Direct meer krijgt voor je geld. Dit vanwege de grote tijdswinst van Eurocity Direct.
Toen ik nog via Roosendaal met de ICBrussel reisde kocht ik voor het Nederlandse gedeelte een kaartje naar Essen, ook al stopte de trein daar niet en dat mag gewoon, zolang je maar een aansluitend kaartje voor België had.
Deze truc gaat in de ‘oude’ ICBrussel nog op, ik vraag me af of die voor de Eurocity Direct ook bruikbaar is, domweg omdat er een andere tariefstructuur voor deze trein komt.Het zou mooi zijn als dit ook kon voor de supersnelle. trein in dit geval.
Bedenk overigens dat die trein weinig stops heeft, maar dat kan ook onhandig zijn. Als je vanaf Brussel Zuid terug moet reizen naar Centraal, kost dat ook tijd en verlies je een deel van de winst.
Ik reis veel naar Leuven en dan is de Eurocity direct alleen handig met een aansluiting vanaf Antwerpen en dan verdampt een deel van de tijwinst waarschijnlijk.
Hoe dan ook, dat weten we pas als we de dienstregeling zeker weten. Per saldo is het winst maar de eersteklastarieven liegen er niet om.
Men mikt kennelijk toch op het Eurostarpubliek. Bommel neemt denk ik toch de oude trein, hoezeer ik er ook altijd voor gepleit het om de stop in Breda er uit te halen en een verbinding tussen Antwerpen en Eindhoven te maken als tussenslag.
Deze truc gaat in de ‘oude’ ICBrussel nog op, ik vraag me af of die voor de Eurocity Direct ook bruikbaar is, domweg omdat er een andere tariefstructuur voor deze trein komt.Het zou mooi zijn als dit ook kon voor de supersnelle. trein in dit geval.
Dat zal helaas nie gaan want er gelden geen binnenlandse tickets in deze trein.
Ik reis veel naar Leuven en dan is de Eurocity direct alleen handig met een aansluiting vanaf Antwerpen en dan verdampt een deel van de tijwinst waarschijnlijk.
Hoe dan ook, dat weten we pas als we de dienstregeling zeker weten.
Dat moment is er inmiddels. De NMBS is ook begonnen met de communicatie rond de nieuwe dienstregeling, dus de dienstregeling in de planners mag je denk ik als definitief beschouwen.
In België stromen de M 7 rijtuigen in. Dat heeft indirect ook positieve gevolgen voor de inzet van I - 11 rijtuigen. Vond dit op Wikipedia:
De I11-rijtuigen worden vanaf december 2024 gepland ingezet met aangepaste bestickering in de EuroCity Brussel - Rotterdam, die vanaf dan gaat rijden als een van de twee opvolgers van de Beneluxtrein, met 5 omlopen van 6 rijtuigen. Daarvoor worden alle I11-rijtuigen uitgerust met noodremoverbrugging om ze geschikt te maken voor de hsl Schiphol - Antwerpen tot Rotterdam.
Ook hier rijdt een I11-stuurrijtuig mee als gewoon rijtuig. Pas na de instroom van de nieuwe HLE 17-locomotief, zal dit als volwaardig stuurrijtuig functioneel zijn.
5 omlopen met 6 rijtuigen. Weet niet hoeveel I - 11 rijtuigen beschikbaar zijn voor Eurocity Rotterdam - Brussel. Hoor diverse verschillende berichten. Sommigen schrijven dat vanaf 15 december het een mix wordt van Traxx + I - 11 & Traxx + NS Intercity rijtuigen. Anders zeggen dat specifiek I - 11 rijtuigen worden ingezet.
Het is me niet duidelijk. In ieder geval zal de NS Intercity rijtuigen gefaseerd verdwijnen in 2025 in de series 9200, 9500 en 1100.
Als men 5 stammen zou hebben komt men er eentje te kort, want er zijn er 6 nodig voor Rotterdam - Brussel. Plus het lijkt me ook wel handig een reservestam te hebben.
I - 11 wordt ook ingezet tussen Brussel - Parijs via klassieke spoornet. Daar zullen ze ook een aantal stammen voor inzetten. Weet niet op welke verbindingen in België en tussen België - Duitsland/Frankrijk/Nederland wordt ingezet. Tussen Oostende - Eupen wordt de M 7 rijtuigen al het meest ingezet.
Maar het is koffiedik kijken. Weet wel dat de M 7 al gefaseerd instromen. Zie deze citaat:
oktober 2024 werd het 445e rijtuig in gebruik genomen en daarmee was de eerste fase volledig in dienst. De planning was toen om tegen eind 2026 alle rijtuigen geleverd te hebben, waarmee de M7 de meest voorkomende trein zal zijn in België.
Er waren/zijn 163 I - 11 rijtuigen. Inclusief 21 stuurstandrijtuigen. Hoeveel NMBS reeks 28 Benelux locomotieven zijn voorzien van dezelfde software als de 12 NS Traxx Benelux?
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.