Hoewel deze twee treinen officieel nog niet rijden valt er over het interieur al wel wat te zeggen.
De ICNG België is duidelijk ontworpen voor inzet op HSL in combinatie met delen van klassieke spoornet. In Nederland en deels ook België. Voordeel van ICNG België is ook de gelijkvloerse instap. Vanwege input van Locov is ICNG België aangepast voor invalide treinreizigers. Dat zie je ook goed aan sommige toiletten die zijn berekend op invalide treinreizigers. De stoelen van ICNG (België) zijn prima. Veel beenruimte. De tafeltjes zijn wat klein. Had wat groter mogen zijn. De bagageruimte is prima. En de vloer en transparante interieur zijn sfeervol.
Hoe ICNG (België) rijdt zijn de meningen verdeeld over. Naar mijn mening kraakt de ICNG België op bepaalde plekken. Heb het idee dat het bij de onderstellen afkomt. Worden de schokken wel goed gedempt? Het is op bepaalde plekken lawaaiig.
Heb dit jaar in I - 11 rijtuigen gezeten. Prima rijtuigen. Pluspunt ten opzichte van ICNG is de rijloop. Het is heel stabiel en geluidsarm.
Maar ICNG België heeft gelijkvloerse instap. Tevens zijn de toiletten niet berekend op invalide treinreizigers:
https://youtu.be/bq4q74CRBnQ?si=KEpBAAqwQJIvztA6
Maar dat kan je NMBS ook niet geheel verwijten. De NMBS I - 11 rijtuigen zijn al ruim 25 jaar oud. En toen waren de criteria voor treinen anders. Zie NS ICR.
Wat de tarieven van beide treinen zullen worden zal t.z.t. bekend worden. Evenals hoe er geboekt kan worden voor beide treinen.