Skip to main content

Hoewel deze twee treinen officieel nog niet rijden  valt er over het interieur al wel wat te zeggen. 

De ICNG België is duidelijk ontworpen voor inzet op HSL in combinatie met delen van klassieke spoornet. In Nederland en deels ook België. Voordeel van ICNG België is ook de gelijkvloerse instap. Vanwege input van Locov is ICNG België aangepast voor invalide treinreizigers. Dat zie je ook goed aan sommige toiletten die zijn berekend op invalide treinreizigers. De stoelen van ICNG (België) zijn prima. Veel beenruimte. De tafeltjes zijn wat klein. Had wat groter mogen zijn. De bagageruimte is prima. En de vloer en transparante interieur zijn sfeervol. 

Hoe ICNG (België) rijdt zijn de meningen verdeeld over. Naar mijn mening kraakt de ICNG België op bepaalde plekken. Heb het idee dat het bij de onderstellen afkomt. Worden de schokken wel goed gedempt? Het is op bepaalde plekken lawaaiig. 

Heb dit jaar in I - 11 rijtuigen gezeten. Prima rijtuigen. Pluspunt ten opzichte van ICNG is de rijloop. Het is heel stabiel en geluidsarm. 

Maar ICNG België heeft gelijkvloerse instap. Tevens zijn de toiletten niet berekend op invalide treinreizigers: 

https://youtu.be/bq4q74CRBnQ?si=KEpBAAqwQJIvztA6

Maar dat kan je NMBS ook niet geheel verwijten. De NMBS I - 11 rijtuigen zijn al ruim 25 jaar oud. En toen waren de criteria voor treinen anders. Zie NS ICR. 

Wat de tarieven van beide treinen zullen worden zal t.z.t. bekend worden. Evenals hoe er geboekt kan worden voor beide treinen. 

Jammer dat de tarieven tot nu toe geheim zijn. Dat is geen goed voorteken. Ben ook wel benieuwd of er plaatsreservering is.


Jammer dat de tarieven tot nu toe geheim zijn. Dat is geen goed voorteken. Ben ook wel benieuwd of er plaatsreservering is.

Weet niet of dat het een slecht voorteken is. Vermoed dat er vooral onduidelijkheid is hoe er gecommuniceerd moet worden. 


Jammer dat de tarieven tot nu toe geheim zijn. Dat is geen goed voorteken. Ben ook wel benieuwd of er plaatsreservering is.

Ik denk dat er een aparte aankondiging komt. Plaatsreservering zoals bij Flixbus zal er niet zijn maar wellicht wel "Zugbindung" ook al omdat het aantal zitplaatsen niet erg groot is.


Voordeel van ICNG België is ook de gelijkvloerse instap. Vanwege input van Locov is ICNG België aangepast voor invalide treinreizigers. Dat zie je ook goed aan sommige toiletten die zijn berekend op invalide treinreizigers. De stoelen van ICNG (België) zijn prima. Veel beenruimte. De tafeltjes zijn wat klein. Had wat groter mogen zijn. De bagageruimte is prima. En de vloer en transparante interieur zijn sfeervol. 

Ik hoorde dat ze nog minder zitplaatsen hebben dan de binnenlandse ICNG, wellicht komt dat door deze aanpassingen.


Voordeel van ICNG België is ook de gelijkvloerse instap. Vanwege input van Locov is ICNG België aangepast voor invalide treinreizigers. Dat zie je ook goed aan sommige toiletten die zijn berekend op invalide treinreizigers. De stoelen van ICNG (België) zijn prima. Veel beenruimte. De tafeltjes zijn wat klein. Had wat groter mogen zijn. De bagageruimte is prima. En de vloer en transparante interieur zijn sfeervol. 

Ik hoorde dat ze nog minder zitplaatsen hebben dan de binnenlandse ICNG, wellicht komt dat door deze aanpassingen.

Een klein verschil in aantal zitplaatsen tussen ICNG België en ICNG Nederland. Las inderdaad dat er een extra toilet en extra bagageruimte is. Toch net meer accent vanwege internationale reizen die wat langer duren. 

De NMBS Intercity heeft 4 rijtuigen tweede klas (totaal 320 zitplaatsen), 1 stuurstandrijtuig tweede klas (58 zitplaatsen) en 1 rijtuig eerste klas (60 zitplaatsen): 

https://youtu.be/lkRMWyUtjXk?si=oR9v4i2uBfvOQGEr

Baseer me voor de samenstelling van de NMBS Intercity op de filmpje en gegevens van Wikipedia I - 11. 

Met ICNG België en NMBS Traxx + I - 11 rijtuigen zullen er voldoende zitplaatsen zijn. Ook in de zomer. 


Jammer dat de tarieven tot nu toe geheim zijn. Dat is geen goed voorteken. Ben ook wel benieuwd of er plaatsreservering is.

Ik denk dat er een aparte aankondiging komt. Plaatsreservering zoals bij Flixbus zal er niet zijn maar wellicht wel "Zugbindung" ook al omdat het aantal zitplaatsen niet erg groot is.

Als je de bezettingsgraad van de huidige Beneluxtrein buiten de zomerperiode ziet is het waarschijnlijk geen reden om er zorgen over te hebben. De NMBS Traxx en in mindere mate ICNG België hebben in tweede klas een vergelijkbaar aantal zitplaatsen. De eerste klas is zelden vol in de Beneluxtrein. Bij de Eurostar Parijs is dat relatief veel beter bezet in Comfort 1. 

 


Reageer