Skip to main content

Hoewel deze twee treinen officieel nog niet rijden  valt er over het interieur al wel wat te zeggen. 

De ICNG België is duidelijk ontworpen voor inzet op HSL in combinatie met delen van klassieke spoornet. In Nederland en deels ook België. Voordeel van ICNG België is ook de gelijkvloerse instap. Vanwege input van Locov is ICNG België aangepast voor invalide treinreizigers. Dat zie je ook goed aan sommige toiletten die zijn berekend op invalide treinreizigers. De stoelen van ICNG (België) zijn prima. Veel beenruimte. De tafeltjes zijn wat klein. Had wat groter mogen zijn. De bagageruimte is prima. En de vloer en transparante interieur zijn sfeervol. 

Hoe ICNG (België) rijdt zijn de meningen verdeeld over. Naar mijn mening kraakt de ICNG België op bepaalde plekken. Heb het idee dat het bij de onderstellen afkomt. Worden de schokken wel goed gedempt? Het is op bepaalde plekken lawaaiig. 

Heb dit jaar in I - 11 rijtuigen gezeten. Prima rijtuigen. Pluspunt ten opzichte van ICNG is de rijloop. Het is heel stabiel en geluidsarm. 

Maar ICNG België heeft gelijkvloerse instap. Tevens zijn de toiletten niet berekend op invalide treinreizigers: 

https://youtu.be/bq4q74CRBnQ?si=KEpBAAqwQJIvztA6

Maar dat kan je NMBS ook niet geheel verwijten. De NMBS I - 11 rijtuigen zijn al ruim 25 jaar oud. En toen waren de criteria voor treinen anders. Zie NS ICR. 

Wat de tarieven van beide treinen zullen worden zal t.z.t. bekend worden. Evenals hoe er geboekt kan worden voor beide treinen. 

Jammer dat de tarieven tot nu toe geheim zijn. Dat is geen goed voorteken. Ben ook wel benieuwd of er plaatsreservering is.


Jammer dat de tarieven tot nu toe geheim zijn. Dat is geen goed voorteken. Ben ook wel benieuwd of er plaatsreservering is.

Weet niet of dat het een slecht voorteken is. Vermoed dat er vooral onduidelijkheid is hoe er gecommuniceerd moet worden. 


Jammer dat de tarieven tot nu toe geheim zijn. Dat is geen goed voorteken. Ben ook wel benieuwd of er plaatsreservering is.

Ik denk dat er een aparte aankondiging komt. Plaatsreservering zoals bij Flixbus zal er niet zijn maar wellicht wel "Zugbindung" ook al omdat het aantal zitplaatsen niet erg groot is.


Voordeel van ICNG België is ook de gelijkvloerse instap. Vanwege input van Locov is ICNG België aangepast voor invalide treinreizigers. Dat zie je ook goed aan sommige toiletten die zijn berekend op invalide treinreizigers. De stoelen van ICNG (België) zijn prima. Veel beenruimte. De tafeltjes zijn wat klein. Had wat groter mogen zijn. De bagageruimte is prima. En de vloer en transparante interieur zijn sfeervol. 

Ik hoorde dat ze nog minder zitplaatsen hebben dan de binnenlandse ICNG, wellicht komt dat door deze aanpassingen.


Voordeel van ICNG België is ook de gelijkvloerse instap. Vanwege input van Locov is ICNG België aangepast voor invalide treinreizigers. Dat zie je ook goed aan sommige toiletten die zijn berekend op invalide treinreizigers. De stoelen van ICNG (België) zijn prima. Veel beenruimte. De tafeltjes zijn wat klein. Had wat groter mogen zijn. De bagageruimte is prima. En de vloer en transparante interieur zijn sfeervol. 

Ik hoorde dat ze nog minder zitplaatsen hebben dan de binnenlandse ICNG, wellicht komt dat door deze aanpassingen.

Een klein verschil in aantal zitplaatsen tussen ICNG België en ICNG Nederland. Las inderdaad dat er een extra toilet en extra bagageruimte is. Toch net meer accent vanwege internationale reizen die wat langer duren. 

De NMBS Intercity heeft 4 rijtuigen tweede klas (totaal 320 zitplaatsen), 1 stuurstandrijtuig tweede klas (58 zitplaatsen) en 1 rijtuig eerste klas (60 zitplaatsen): 

https://youtu.be/lkRMWyUtjXk?si=oR9v4i2uBfvOQGEr

Baseer me voor de samenstelling van de NMBS Intercity op de filmpje en gegevens van Wikipedia I - 11. 

Met ICNG België en NMBS Traxx + I - 11 rijtuigen zullen er voldoende zitplaatsen zijn. Ook in de zomer. 


Jammer dat de tarieven tot nu toe geheim zijn. Dat is geen goed voorteken. Ben ook wel benieuwd of er plaatsreservering is.

Ik denk dat er een aparte aankondiging komt. Plaatsreservering zoals bij Flixbus zal er niet zijn maar wellicht wel "Zugbindung" ook al omdat het aantal zitplaatsen niet erg groot is.

Als je de bezettingsgraad van de huidige Beneluxtrein buiten de zomerperiode ziet is het waarschijnlijk geen reden om er zorgen over te hebben. De NMBS Traxx en in mindere mate ICNG België hebben in tweede klas een vergelijkbaar aantal zitplaatsen. De eerste klas is zelden vol in de Beneluxtrein. Bij de Eurostar Parijs is dat relatief veel beter bezet in Comfort 1. 

 


Heb vandaag in ICNG België (t.b.v. serie 2400) en Eurocity gezeten. Allebei comfortabele treinen. 

Kan zeggen dat I - 11 rijtuigen zeer stabiel rijdt. ICNG België rijdt ook stabiel tussen Lelystad - Rotterdam. Maar qua stabiliteit scoort I - 11 rijtuigen nog beter. 

Daar staat tegenover dat de ICNG beter is met in - en uitstappen. Vooral prettig voor mindervalide treinreizigers. USB en stopcontacten zijn in ICNG België standaard in ICNG België. Qua geluidskwaliteit is I - 11 rijtuigen duidelijk beter. 

Beiden zijn het prima treinen. 


USB en stopcontacten zijn in ICNG België standaard in ICNG België.

I11 krijgt momenteel een lichte renovatie en daarbij worden ook meer stopcontacten ingebouwd, en verder ook enkele fietsplaatsen per rijtuig 2e klas.


Heb vandaag in ICNG België (t.b.v. serie 2400) en Eurocity gezeten. Allebei comfortabele treinen. 

Kan zeggen dat I - 11 rijtuigen zeer stabiel rijdt. ICNG België rijdt ook stabiel tussen Lelystad - Rotterdam. Maar qua stabiliteit scoort I - 11 rijtuigen nog beter. 

Daar staat tegenover dat de ICNG beter is met in - en uitstappen. Vooral prettig voor mindervalide treinreizigers. USB en stopcontacten zijn in ICNG België standaard in ICNG België. Qua geluidskwaliteit is I - 11 rijtuigen duidelijk beter. 

Beiden zijn het prima treinen. 

Dit zijn zgn waardeoordelen. In een ander topic heb ik en ook meerdere met mij aangegeven dat de icm voor mij het allerbeste materieel is wat ooit in Nederland heeft gereden. Voor mij kan de ICNG daar niet aan tippen, maar ook dat is dus een waardeoordeel.

 

Ik ben de afgelopen 10 jaar bijna elk jaar in Stockholm geweest en daar heb je dus als airport trein de Arlanda Express met onderstaande stoelen. Ik denk niet dat de nieuwe airportsprinter hier ook maar bij in de buurt komt. En ja dit is gewoon 2e klas.

 

 


Arlanda Express is overigens een "prehistorische" Coradia trein. Heb er toevallig zelf mee gereisd. Zweedse kwaliteit. Een luxe Airport Sprinter. 

 

 


Arlanda Express is overigens een "prehistorische" Coradia trein. Heb er toevallig zelf mee gereisd. Zweedse kwaliteit. Een luxe Airport Sprinter. 

 

 

Maar haalt wel de 200 km per uur en dat moet de eerste ICNG nog voor elkaar zien te krijgen. Het gaat er gewoon om dat alle vernieuwing helemaal niet beter hoeft te zijn en dat geldt wat mij betreft dus ook voor de ICNG.


Maar haalt wel de 200 km per uur en dat moet de eerste ICNG nog voor elkaar zien te krijgen.

??

 


Arlanda Express is overigens een "prehistorische" Coradia trein. Heb er toevallig zelf mee gereisd. Zweedse kwaliteit. Een luxe Airport Sprinter. 

 

 

Maar haalt wel de 200 km per uur en dat moet de eerste ICNG nog voor elkaar zien te krijgen. Het gaat er gewoon om dat alle vernieuwing helemaal niet beter hoeft te zijn en dat geldt wat mij betreft dus ook voor de ICNG.

??? Heb met snelheidsmeter altijd gezien dat ICNG 200 kilometer per uur haalde.  

Zeg zoal niet dat vernieuwingen verbeteringen zijn. Geef alleen aan dat ICNG erover beschikt. Het is subjectief wat reizigers van USB, stopcontacten, ledverlichting, nieuwe toiletten met decoraties vinden. 

Het is duidelijk dat je geen liefhebber van ICNG ben. Sta daar anders in. Ieders zijn smaak. 

Vindt de Arlanda Express ook een mooie trein. 


Ik zie op treinreiziger.nl dit staan dus. De versnelde trein blijft ingepland met een maximum snelheid van 160 kilometer per uur. Maar los van de snelheid vind ik zo'n Arlanda Express dus vele malen comfortabeler dan wat nu op de HSL rijdt.

 

 


Dat gaat over de Eurocity Brussel en die blijft inderdaad ingepland met 160, omdat dat deels met Traxx blijft rijden.

 

 


Ik zie op treinreiziger.nl dit staan dus. De versnelde trein blijft ingepland met een maximum snelheid van 160 kilometer per uur. Maar los van de snelheid vind ik zo'n Arlanda Express dus vele malen comfortabeler dan wat nu op de HSL rijdt.

 

 

SJ heeft ook hogere comforteisen dan NS. Zweedse treinreizigers reizen langer met een trein. Die Arlanda Express pendelt niet alleen tussen Stockholm Central - vliegveld Arlanda. 

De afstanden in Nederland met een metrosysteem met ICNG is niet te vergelijken met de Arlanda Express in Zweden. En wij willen ook niet teveel betalen. Toeslag betalen voor ICE in Nederland vinden we al teveel. 

 


Er staat niet dienstsnelheid er staat maximum snelheid in het bericht. 


Er staat niet dienstsnelheid er staat maximum snelheid in het bericht. 

Niet goed gecommuniceerd. Dienstsnelheid = 160 km p/u. Daar is dienstregeling op afgestemd. Maar er kan met 200 km p/u gereden worden met ICNG België. 


Er staat niet dienstsnelheid er staat maximum snelheid in het bericht. 

Ingepland met maximumsnelheid is wat anders dan maximumsnelheid van de trein.

Het eerste betekent niets meer dan dat een ICNG-B die achter een Traxx sandwich rijdt op de HSL, nog steeds op tijd in Rotterdam aan kan komen. Heeft ie vertraging en rijdt er niets voor, mag er ook gewoon 200 gereden worden zodat de vertraging goedgemaakt wordt. De aangeboden rijweg is gewoon voor 200 km/u in een ICNG, Traxx heeft een maximum toegestane snelheid van 160 en daar zal de aangeboden rijweg ook beslist niet harder zijn dan dat.


Er staat niet dienstsnelheid er staat maximum snelheid in het bericht. 

Niet goed gecommuniceerd. Dienstsnelheid = 160 km p/u. Daar is dienstregeling op afgestemd. Maar er kan met 200 km p/u gereden worden met ICNG België. 

Dat is dus nu het echte probleem bij NS: De communicatie. Dan kan meneer Koolmees wel leuk lintjes gaan doorknippen maar dit soort dingen worden maar niet opgelost.


Er staat niet dienstsnelheid er staat maximum snelheid in het bericht. 

Er staat ingepland met een maximum snelheid, niet dat het materieel niet harder kan. Er is dus niets onjuist aan de communicatie. ICNG kan -en doet dat al sinds de intrede- gewoon 200km/u rijden. Echter is een dienstregeling van 200km/u niet te halen met de oude TRAXX, (want die mogen niet harder dan 160) dus vandaar de lagere dienstsnelheid.

O.a. de VIRM kan als het moet ook 160, maar doet dat in de praktijk niet ivm de beperkingen van ATB etc.

(edit: Wat Edwin dus al schreef, maar dan iets beter verwoord 😁)


 

SJ heeft ook hogere comforteisen dan NS. Zweedse treinreizigers reizen langer met een trein. Die Arlanda Express pendelt niet alleen tussen Stockholm Central - vliegveld Arlanda. 

 

Arlanda Express rijdt alleen tussen Stockholm Central en de luchthaven Arlanda (non-stop) en is uitsluitend toegankelijk voor reizigers naar en van de luchthaven. De Airport Sprinter tussen Amsterdam Centraal en Schiphol Airport is ook bedoeld voor reizen naar de tussengelegen stations en maakt deel uit van de HRN concessie zoals ook alle andere Sprinters van NS.


Reageer