Inchecken bij de NS na eurostar reis | NS Community
beantwoord

Inchecken bij de NS na eurostar reis

  • 5 September 2018
  • 34 reacties
  • 3681 Bekeken

Goedendag,

Ik had een Eurostar ticket en kwam op Amsterdam CS aan op 29 augustus .
Omdat ik moest inchecken bij de NS omdat ik naar Hilversum ging en al binnen de poortjes was, was ik genoodzaakt om uit te checken via de poortjes. Dat koste me 10 euro, en omdat ik daarvan zo schrok dat er 10 euro van mijn pas gestolen werd was ik er door de schrik er niet doorheen gelopen. Daardoor moest ik helaas nog een keer uitchecken om toch nog uiteindelijk in te kunnen checken.
Omdat dit 2x uitchecken is en ik zwart op wit met mijn afschriften van mijn OV-chipkaart en mijn Eurostar ticket kan aantonen dat ik volledig legaal gereist heb wil ik niet al 2/3 keer de "vergeten in/uit checken" service eraan spenderen.

Hoe kan dit opgelost worden?

Groeten Martijn
icon

Beste antwoord door Tochjo 5 September 2018, 21:15

Bekijk origineel

34 reacties

Badge +3
U kunt hiervoor het beste even rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice. Dat gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.

Ter informatie voor een volgende keer: op de perrons in Amsterdam Centraal zijn OV-chipkaartpaaltjes geplaatst, speciaal voor reizigers die overstappen van een internationale trein op een binnenlandse trein of omgekeerd. U had daar kunnen inchecken.
Reputatie 7
Badge +3
Uiteraard kunt u de extra afgeschreven kosten terugkrijgen van NS. U kunt contact opnemen met NS Klantenservice. Technisch wordt een dergelijke situatie als vergeten incheck gezien.
https://www.ns.nl/klantenservice/vergeten/in-en-uitchecken-vergeten.html

Ik weet niet op welk spoor u bent aangekomen in Amsterdam Centraal maar er staan incheckpaaltjes op de perrons waar internationale treinen aankomen zodat u zonder problemen had kunnen inchecken voor uw binnenlandse reis.

In dit geval had u ook uw Eurostarticket kunnen gebruiken om het station via een poortje te verlaten en vervolgens in te checken met uw OV-chipkaart.

edit: @Tochjo was me net voor.
Reputatie 5


In dit geval had u ook uw Eurostarticket kunnen gebruiken om het station via een poortje te verlaten en vervolgens in te checken met uw OV-chipkaart.

edit: @Tochjo was me net voor.


Dat ligt er aan. Kaartjes direct gekocht bij Eurostar (via www.eurostar.com) komen niet met QR-code voor Nederlandse poortjes en dan wordt het lastiger om het station te verlaten.
Reputatie 7
Badge +3
Op stations waar internationale treinen aankomen/vertrekken staan vaak in/uit-checkpalen op de perrons. Alleen moet je weten dat ze er staan en waar ze staan.
Reputatie 7
Badge +3

Dat ligt er aan. Kaartjes direct gekocht bij Eurostar (via www.eurostar.com) komen niet met QR-code voor Nederlandse poortjes en dan wordt het lastiger om het station te verlaten.

Dan hoor je in de trein een keycard te ontvangen om poortjes te kunnen openen.
https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/van-en-naar-het-buitenland-reizen.html
Reputatie 4
Dat ligt er aan. Kaartjes direct gekocht bij Eurostar (via www.eurostar.com) komen niet met QR-code voor Nederlandse poortjes en dan wordt het lastiger om het station te verlaten.

Tegenwoordig gelukkig wel hoor volgens mij. Wij zijn 12 augustus van Londen rechtstreeks naar Amsterdam gereisd, en op onze geprinte tickets (gekocht via eurostar.com) zat een QR code. Ik de trein werd omgeroepen en op schermen weergegeven dat je je ticket niet in de trein moest laten liggen maar mee moest nemen, omdat je hem nodig hebt het station uit te komen.
Reputatie 5

Dat ligt er aan. Kaartjes direct gekocht bij Eurostar (via www.eurostar.com) komen niet met QR-code voor Nederlandse poortjes en dan wordt het lastiger om het station te verlaten.Tegenwoordig gelukkig wel hoor volgens mij. Wij zijn 12 augustus van Londen rechtstreeks naar Amsterdam gereisd, en op onze geprinte tickets (gekocht via eurostar.com) zat een QR code. Ik de trein werd omgeroepen en op schermen weergegeven dat je je ticket niet in de trein moest laten liggen maar mee moest nemen, omdat je hem nodig hebt het station uit te komen.



Aha, goed om te horen. Ik reisde op één van de eerste Eurostars in april van London naar Rotterdam. Toen zat er nog geen QR-code op de tickets. Trein was fors vertraagd door defect treinstel - tot twee keer toe overstappen op ander treinstel. Niets omgeroepen in trein over poortjes, aankomst om 22.45 op Rotterdam Centraal. Ook op perron was personeel van NS in geen velde of wege meer te bekennen om keycards uit te delen. Kortom, het scheelt een stuk als reizigers nu makkelijker zelf de poortjes kunnen openen...
Ik heb vandaag gereisd met zo’n Eurostar-ticket (digitaal, op mijn smartphone) en idd, ik kwam er niet uit op Asd.

Behoorlijk vervelend.
Reputatie 7
Badge +4
Ik ben geen Amsterdammer maar heeft u een poortje met 'Scan ticket' gebruikt, dus eentje met een doorzichtige glazen plaat? Bij een poortje met een roze embleem kunt u niet met een e-ticket een poortje openen. Ik ga er eigenlijk van uit dat in Amsterdam alle poortjes met 'Scan Ticket zijn uitgerust.
Mogelijk is er een Amsterdammer die het weet.
jazeker. Maar ik heb al gelezen dat het dus echt een QR-code moet zijn (zo’n vierkante), en Eurostar-tickets hebben zo’n rechthoekige die dus echt niet gelezen worden door die poortjes.

Op de heenweg was ik met Thalys + Eurostar en ofschoon het 1 boeking is, krijg je twee tickets, per trein eentje. Op het Thalys-kaartje zit dan we een QR dus geen probleem om het station in te komen. Alleen ja, terugweg is directe Eurostar...

Sta je dan met je goed gedrag.
En normaal zie ik altijd NS-medewerkers bij de poortjes staan. Vandaag dus niet.
Reputatie 7
Badge +4
Het is Azteccode. Te herkennen aan de elkaar omsluitende vierkantjes precies in het midden. QR-code heet drie vierkantjes in de hoeken. Met Azteccode van de juiste dag zou u de poortjes met Scan ticket moeten openen. Op een mobiel zijn ze normaal goed leesbaar. De vierkante code moet dan wel in het geheel getoond worden op de mobiel en dan voor de glazen plaat van het poortje worden gehouden.

Het is dan inderdaad wel pech dat er net geen medewerkers zijn. Er is ook een noodknop, meestal rechts waarbij u kunt vragen een poortje te openen.
Reputatie 2
De rechthoekige barcodes van Eurostar zijn zeker wel geschikt voor de poortjes. Als de barcode te klein is kan het echter zijn dat het poortje hem niet herkent, dus als je hem op de een of andere manier groter kan maken op je scherm (met de helderheid van het scherm op maximaal) zou het moeten werken.

@Thom De noodknop is enkel voor noodsituaties. Bij een situatie als deze dient de informatieknop erboven gebruikt te worden
Badge +3
De code op een internationaal ticket is vaak te klein om een poortje mee te kunnen openen.

Je kunt dan een passagekaartje krijgen (in IC Berlijn, ICE en ik denk dus ook Thalys of Eurostar) bij de conducteur, of je melden bij een SOS/Info zuil om een poortje voor je open te maken.

Of even 'inchecken' met een willekeurige ov-chipkaart bij een paaltje op het perron en dan gratis (binnen 60 minuten) naar buiten bij de poortjes.

Je moet het maar weten...
Weer wat geleerd. Eurostar gebruikt PDF417-codes dus (net opgezocht). Ik heb hem gewoo geopend vanuit de Wallet op mijn iPhone maar hij deed niks.

Best raar want bij de Eurostar-terminal in London heb ik hem vanaf mijn Apple-watch gebruikt. Waarom zoveel verschil in techniek?
Reputatie 7
Badge +4
Zeker maar als je als wat meer incidentele klant met je code de poortjes niet open kan krijgen en je in wezen een geldig kaartje hebt, vind ik dat wel een situatie waarbij je wel een geldig kaartje hebt maar er toch niet uit kan komen. De noodknop om dan contact op te nemen om het poortje toch te kunnen openen vind ik dan voor Nathaniel_1982 niet onredelijk. Het kaartje is voor hem/haar in orde.

Hm, ik heb ook een Apple Watch. Wel boeiend hoe dit zit in de omgang met de poortjes 😉
Badge +3
Weer wat geleerd. Eurostar gebruikt PDF417-codes dus (net opgezocht). Ik heb hem gewoo geopend vanuit de Wallet op mijn iPhone maar hij deed niks.

Best raar want bij de Eurostar-terminal in London heb ik hem vanaf mijn Apple-watch gebruikt. Waarom zoveel verschil in techniek?

Je schermpje is te klein. Poortjes herkennen dat niet. Die willen iets zichtbaars scannen in dit geval.

Voor de rest is er niets mis met je code of Apple Watch hoor! Bij de AH zelfscan kassa gaat het poortje al open als ik mijn kassabon (met exit-code, betaald) op ongeveer een halve meter afstand hou...

Bliep, tot ziens!
Reputatie 7
Badge +4
De Watch heeft inderdaad wellicht een te klein beeld @Robert B Ik ging uit van een mobiel. Wil het wel eens proberen met de Watch, nooit gedaan. Een Azteccode op de Watch? Die past er niet op, vrees ik. Zo zie je maar ;-)

Ik vind de AppleWatch wel een heerlijk ding, maar hiervoor?
Reputatie 2
Weer wat geleerd. Eurostar gebruikt PDF417-codes dus (net opgezocht). Ik heb hem gewoo geopend vanuit de Wallet op mijn iPhone maar hij deed niks.

Best raar want bij de Eurostar-terminal in London heb ik hem vanaf mijn Apple-watch gebruikt. Waarom zoveel verschil in techniek?

Dat is inderdaad de correcte barcode. De Wallet geeft de barcodes vrij klein weer waardoor hij waarschijnlijk niet herkend werd. Nog een tip voor als het niet werkt: zoek een poortje uit waarbij het glasplaatje van de barcodelezer zo min mogelijk bekrast is. Door krassen erop worden barcodes soms minder makkelijk herkend.

Zeker maar als je als wat meer incidentele klant met je code de poortjes niet open kan krijgen en je in wezen een geldig kaartje hebt, vind ik dat wel een situatie waarbij je wel een geldig kaartje hebt maar er toch niet uit kan komen. De noodknop om dan contact op te nemen om het poortje toch te kunnen openen vind ik dan voor Nathaniel_1982 niet onredelijk. Het kaartje is voor hem/haar in orde.

De noodknop is daar echt niet voor bedoeld, dus laten we dat hier ook vooral niet als tip aan anderen geven. Hier lees je welke knop waar voor dient: https://www.ns.nl/reisinformatie/voorzieningen/verkoop-en-reisinformatie-op-het-station.html
Reputatie 7
Badge +4
Ik reis niet met Eurostar, wel met Thalys, maar hoe krijg ik de code, als dat mogelijk is, op mijn Watch? Ben wel benieuwd eigenlijk. Meer omdat ik het graag wil weten.
Ik ben naar London met Thalys + Eurostar gereisd. Die tickets moesten kennelijk geprint worden.
Terugreis was met de directe Eurostar en ik kon zo vanaf de app inchecken.

De app zorgt er ook voor dat er permanent een notificatie van de reis op je iPhone staat. Erop tikken en je krijgt de barcode te zien. Dit werkt hetzelfde op Apple Watch. Alleen toen ik eenmaal in Amsterdam was aangekomen, was deze verdwenen, net als het kaartje uit de app. Ik had hem wel al in de Wallet opgeslagen dus kon ik die wel gebruiken.
Een Azteccode op de Watch? Die past er niet op, vrees ik.

Het past zonder probleem en met een degelijke 2D barcodescanner zijn ze zelfs uit te lezen. Alleen de scanners van de poortjes van NS vertikken het. Had recent iemand met me mee met eticket en Apple Watch 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Ik ben geen Amsterdammer maar heeft u een poortje met 'Scan ticket' gebruikt, dus eentje met een doorzichtige glazen plaat? Bij een poortje met een roze embleem kunt u niet met een e-ticket een poortje openen. Ik ga er eigenlijk van uit dat in Amsterdam alle poortjes met 'Scan Ticket zijn uitgerust.
Op stations waar internationale treinen stoppen zijn alle poortjes uitgerust met een glasplaatscanner. Iets dat ik een paar jaar geleden heb geleerd op dit forum toen ik vroeg waarom in Hilversum alle poortjes een glasplaatscanner hebben.

Is het puur een kostenkwestie dat op alle overige stations maar een beperkt aantal poortjes een glasplaatscanner hebben? Wanneer ieder poortje zo'n scanner zou hebben zou dat een hoop verwarring schelen bij het gebruik van een e-ticket of een mobiel ticket.
Reputatie 7
Badge +4
Bij mijn weten worden de stations waar internationale treinen stoppen allemaal uitgerust met glasplaatscanners. Daarom leken ze me er ook te zijn in Amsterdam en dat is dus nu door je bevestigd.
Reputatie 7
Badge +4

Een Azteccode op de Watch? Die past er niet op, vrees ik.Het past zonder probleem en met een degelijke 2D barcodescanner zijn ze zelfs uit te lezen. Alleen de scanners van de poortjes van NS vertikken het. Had recent iemand met me mee met eticket en Apple Watch :)



Het is natuurlijk pure luxe, maar ik zou het wel mooi vinden om met de Watch het poortje te openen. 😉 Ik ben gek op de Watch.
Zeker, zelf ben ik niet geschikt voor de Watch maar ben wel fervent gebruiker van de Wallet met vliegtickets. Het is ideaal ten opzichte van het ouderwetse gehannes met papieren kaarten en boarding passes. Het zou mooi zijn als NS en partners de poortjes op termijn aan kunnen passen om de leesbaarheid te verhogen. Eventueel door OVCP en barcode-gedeelte te scheiden.

Maar uiteindelijk is het allemaal luxe inderdaad en moet de prioriteit misschien eerst liggen op de daadwerkelijke problemen oplossen 🤔

Reageer