beantwoord

Inchecken in Leer?

  • 3 August 2023
  • 24 reacties
  • 686 Bekeken

Reputatie 5

Ik had ergens gelezen dat de Ov-chipkaart ook geldig is op het (bus)traject Groningen-Leer. Maar zijn er op station Leer eigenlijk wel paaltjes aanwezig om in/uit te checken met de kaart?

icon

Beste antwoord door Tochjo 3 August 2023, 18:31

Bekijk origineel

24 reacties

Ja, die staan daar op het perron.

Reputatie 6

Die zijn er zeker. Ik ben er al een tijdje niet meer geweest, maar heb er zelf geregeld gebruik van gemaakt!

Reputatie 5

Ja die zijn er. Je vindt de check-in/uit paal in de stationshal, direct naast de kiosk en de kaartautomaat. De hal is klein, dus het is moeilijk te missen.

Als ik het me goed herinner, is er ook een paal op het perron van spoor 2, maar daarvoor moet je eerst een tunnel onder de sporen door. Die paal is alleen handig als je met haast de trein moet halen.

Houd er wel rekening mee dat je in Groningen moet inchecken bij Arriva, omdat zij de lijn beheren. Het makkelijkst is om dat bij een paaltje op een van de perrons daar te doen. Als je per ongeluk bij NS incheckt, is er geen manier om uit te checken.

Badge +3

Als je met de snelbus reist tussen Groningen en Leer kun je kennelijk ook in- en uitchecken in die bus.

Reputatie 7
Badge +1

Als je met de snelbus reist tussen Groningen en Leer kun je kennelijk ook in- en uitchecken in die bus.

Maar is dalvrij dan ook geldig op deze bus of dien je daar gewoon als bus voor te betalen?

Badge +3

Als je met de snelbus reist tussen Groningen en Leer kun je kennelijk ook in- en uitchecken in die bus.

Maar is dalvrij dan ook geldig op deze bus of dien je daar gewoon als bus voor te betalen?

Het is een treinvervangende bus (SEV, Schienenersatzverkehr) en Nederlandse ov-chipkaarten zijn gewoon geldig zoals in een (Arriva) trein.

Reputatie 7
Badge +4

Dalvrij is gewoon geldig van en naar Leer. Er is een incheckgelegenheid in het station, daar waar de tunnel onder het spoor op uitkomt. De ingang in, de bakker links en dan na een paar meter aan de rechterkant in een wat donker hoekje, waar de kleur van het Arriva automaat wat slecht te zien is. Inchecken bij de bus is handiger. 

Reputatie 7
Badge +2

Bij mijn weten rijden er op die bus touringcars zonder chipkaartlezers, dus in de bus inchecken gaat niet lukken. Wel las ik laatst een nieuwsbericht dat ze een incheckpaaltje op het busperron hebben neergezet onlangs, dus je hoeft niet meer het station in om in te checken.

Badge +3

Bij mijn weten rijden er op die bus touringcars zonder chipkaartlezers, dus in de bus inchecken gaat niet lukken. Wel las ik laatst een nieuwsbericht dat ze een incheckpaaltje op het busperron hebben neergezet onlangs, dus je hoeft niet meer het station in om in te checken.

Ah, logisch!

Reputatie 5

Vandaag (zondag 3 september 2023) kon ik in Leer inchecken in de snelbus naar Groningen. Reisde met Flex weekendvrij. Helaas bleek uitchecken in Groningen onmogelijk: kreeg de melding dat de kaart ongeldig zou zijn. Oorzaak nog onbekend. In- en uitchecken bij NS was gewoon mogelijk.

Vandaag (zondag 3 september 2023) kon ik in Leer inchecken in de snelbus naar Groningen. Reisde met Flex weekendvrij. Helaas bleek uitchecken in Groningen onmogelijk: kreeg de melding dat de kaart ongeldig zou zijn. Oorzaak nog onbekend. In- en uitchecken bij NS was gewoon mogelijk.

Als u in de bus hebt ingecheckt is er vrees ik iets niet goed. U moet inchecken bij een bij het paaltje op het perron in Leer of bij het mobiele paaltje op het busstation.

Normaal worden er op deze busdienst touringcars ingezet en dan kunt u sowieso niet inchecken in de bus.

Reputatie 5

 Helaas bleek uitchecken in Groningen onmogelijk: kreeg de melding dat de kaart ongeldig zou zijn. 

Wel vreemd dat de kaart in Groningen dan ongeldig zou zijn. Ik zou de reishistorie even in de gaten houden de komende dagen om te kijken of er iets gecorrigeerd moet worden.

Reputatie 5

Vandaag (zondag 3 september 2023) kon ik in Leer inchecken in de snelbus naar Groningen. Reisde met Flex weekendvrij. Helaas bleek uitchecken in Groningen onmogelijk: kreeg de melding dat de kaart ongeldig zou zijn. Oorzaak nog onbekend. In- en uitchecken bij NS was gewoon mogelijk.

Als u in de bus hebt ingecheckt is er vrees ik iets niet goed. U moet inchecken bij een bij het paaltje op het perron in Leer of bij het mobiele paaltje op het busstation.

Normaal worden er op deze busdienst touringcars ingezet en dan kunt u sowieso niet inchecken in de bus.

Er stond inderdaad een paaltje op het busperron. Dat had ik daar nooit eerder gezien. Helaas was het defect. Paaltjes in Leer zijn vaak defect. Maar tot mijn verbazing kon ik nu ook inchecken in de bus zelf. Wellicht eisten de programmeurs dat ik ook in de bus had moeten uitchecken. Op het perron kon dat niet. Geel scherm, irritante piepmelodie en de melding "Kaart ongeldig”. Ik reisde met NS Flex weekendvrij. Een Arrivadame kon alleen maar aanraden tzt bij uitcheck gemist als aankomststation "Leer” in te vullen. Of wellicht moet het dan “Leer (D), ZOB Bahnhof” zijn. Wordt vervolgd.

 

Ik vrees dat u dan met uw NS Flex abonnement tegen bustarief hebt ingecheckt en niet met uw WeekendVrij. Raar.

Reputatie 7
Badge +3

Er staat in het screenshot toch duidelijk ‘Check-in Trein Arriva'.

 

Er staat in het screenshot toch duidelijk ‘Check-in Trein Arriva'.

Er staat daar wel vaker onzin. Bij de Connexxion groep halen ze ook alle bedrijven door elkaar in de overzichten.

Reputatie 7
Badge +2

Als @henkputs in de bus ingecheckt heeft, moet hij ook in de bus uitchecken. Zag laatst idd een foto waaruit bleek dat de touringcars daar kaartlezers hebben.

Bij bussen wordt bij een check in ook het voertuignummer opgeslagen, waardoor je alleen in hetzelfde voertuig kunt uitchecken en niet op het perron.

Badge +3

Dan hopen dat uitcheckgemist iets kan met Leer (D), ZOB Bahnhof als er een correctie van 20 euro volgt.

Reputatie 7
Badge +3

 Helaas bleek uitchecken in Groningen onmogelijk: kreeg de melding dat de kaart ongeldig zou zijn. 

Wel vreemd dat de kaart in Groningen dan ongeldig zou zijn. Ik zou de reishistorie even in de gaten houden de komende dagen om te kijken of er iets gecorrigeerd moet worden.

Reis vanuit Leer was met bus niet met de trein. Mogelijk verkeerd uitgecheckt.

Badge +3

Reis vanuit Leer was met bus niet met de trein. Mogelijk verkeerd uitgecheckt.

Nee, er is niet uitgecheckt en de incheck (in de bus) was bij een apparaat dat ov-chipkaarten accepteert, dus Arriva. Die bussen rijden als treinvervangend vervoer.

Reputatie 5

Update:

In het Arriva/DB-kantoor in Groningen kreeg ik het volgende te horen:

  • Het Arriva- personeel raadde dringend aan om de paaltjes in de stationshal in Leer of op het tweede perron (waar je via de tunnel komt) te gebruiken.
  • Ja, je kunt sinds kort in- en uitchecken in de snelbus Groningen-Leer vv. Je moet dan beslist ook in de bus uitchecken. Daar gaat het heel vaak mis. Òf je vergeet uit te checken en probeert het tevergeefs op het perron, òf de chauffeur heeft dan al iets uitgezet, of iets anders gedaan, waardoor je niet meer kunt uitchecken, Ze zijn er niet blij mee.
  • Wie incheckt in de bus en uitcheckt op een perron krijgt bij Arriva de melding "kaart ongeldig”. De volgende dag werkt de kaart weer gewoon. Je moet dan natuurlijk wel iets doen op uitcheck gemist.
  • Er staat nu ook een mobiele Arriva-paal op het busperron in Leer. Die is echter volgens het personeel in Groningen niet door Arriva daar neergezet. Wie dat wel gedaan had wisten ze niet. Afgelopen zondag deed die niets.
Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat dit regelmatig mis zal gaan. Mensen checken in bij de paaltjes in de stationshal of op het tweede perron. Vervolgens houden ze hun kaart nog een keer bij de kaartlezer in de bus. Iemand enig idee wat er dan gebeurt?

Ook bij Arriva werken blijkbaar mensen die zelf nooit met het OV reizen, gezien de volgende tekst:

“In- en uitchecken met de stopbus

Reis je met een OV-chipkaart met de trein tussen Groningen en Weener en vervolg je je reis met de stopbus tussen Weener en Leer? Check dan in bij de paal of het poortje op je vertrekstation en weer uit op je aankomststation. In Leer vind je de Arriva-incheckpaal binnen in de stationshal.

Je kunt niet in- of uitchecken in de Weser Ems bus. Daarom toon je je vervoerbewijs aan de chauffeur.”

Dus laat ik mijn OV-chipkaart aan de chauffeur zien? Die zal daar veel aan kunnen aflezen.

Bron: https://www.arriva.nl/plan-je-reis/dienstregeling/bijzonderheden-in-de-dienstregeling/treinvervangende-busverbinding-groningen-weener-leer-rs6/

Verder is het opvallend dat er met geen woord gerept wordt over het reizen met betaalpas of creditcard. Ook Arriva doet mee met OVpay.

Reputatie 5

iMark schreef:
“Je kunt niet in- of uitchecken in de Weser Ems bus. Daarom toon je je vervoerbewijs aan de chauffeur.”

Dus laat ik mijn OV-chipkaart aan de chauffeur zien? Die zal daar veel aan kunnen aflezen.

De chauffeur of chauffeuse van de Weser-Ems bus kan inderdaad niets aflezen aan een OV-chipkaart. Ze hebben daar vrede mee en gebieden ieder die met een OV-chipkaart zwaait vlot in te stappen. Nam die bus tientallen malen, ondervond nooit een probleem. Natuurlijk meldt Arriva deze praktijk niet op hun website.

Reputatie 7
Badge +2

Sowieso weten die chauffeurs toch wel dat je treinreiziger bent, want die zullen zonder uitzondering de "Zugzubringer" sneldienstritten gebruiken. De normale ritten van de lijn 620 hebben namelijk geen treinaansluiting in Weener.

Reageer