De conducteur zit er volledig naast. Als u een abonnement van Dalvrij heeft en u reist in de middagspits. dan heeft u een geldig vervoersbewijs. U bent dan wel verplicht op het eerste overstapstation in te checken en dat kan niet, maar omdat u op het eindstation uitstapt, kunt u volstaan met inchecken bij de blauwe zuil op uw aankomstperron en verder gewoon uit te checken.
Veel ICE personeel is heel slecht op de hoogte, weten niet hoe het zit en dreigen met van alles. Sommigen stellen dat u in Arnhem de trein uit moet om in te checken en dat is ronduit gewoon niet waar. U reist met een geldig Dalvrij abonnement na negen uur gewoon legaal en vrij Nederland in, er is geen middagspits als u uit het buitenland komt, totdat u overstapt op het eerste overstapstation. Meestal reist u vrij maar in de middagspits inchecken op het overstapstation komt u op de reiskosten tegen volle prijs te staan. stapt u uit op uw eindbestemming in Amsterdam dan is het niet meer dan een in- en uitcheck om door het poortje te gaan. U moet een ticket hebben tot uw eindstation. Zelf check ik niet uit en ga met de code door het poortje, maar niet iedereen heeft altijd een kaartje met een code. Ook dat is legaal en in dat geval zonder kosten voor de spits. De problemen ontstaan vaak als je vrij reizen hebt tot de grens met Nederland en geen code. Met interrail heeft u wel een code op de mobiel als u daarmee reist. Probeer uitcheck zonder incheck te voorkomen.
Tot het eerste overstapstation heeft u na negen uur ‘s ochtends volledig afgekocht reisrecht en dat is aantoonbaar met uw geldige abonnement.
Het is het zoveelste incident met de onwetendheid onder de ICE-conducteurs. Dit in tegenstelling met de conducteurs in de ICBrussel, die wel op de hoogte zijn.
Het leidt er inmiddels toe dat mijn vrouw, die conflicten graag mijdt, in de stress zit als ze met een geldig vervoersbewijs vanuit Duitsland in de ICE-trein zit.
De conducteurs in de ICE moeten beter opgeleid worden en beter nadenken. Zo moeilijk is het niet te snappen dat je met afgekocht reisrecht ook als je in het buitenland niet kan inchecken toch voor je reis, dan wel afgekocht reisrecht, hebt betaald.
Edit: dit onderwerp is van reizen van en naar het buitenland is knap onoverzichtelijk als kaartjes worden gecombineerd met Nederlandse abonnementen. Daarnaast zijn er nogal wat varianten, moet je rekening houden met spitstijden en uiteindelijk weer door het poortje legaal naar buiten kunnen. Daarnaast zijn sommige combinaties wel mogelijk en voor combinaties die mogen worden geen e-tickets verstrekt. Om het nog leuker te maken zijn niet in alle landen alle kaartjes met elke reductie te koop. Bijvoorbeeld een bij DB gekocht kaartje met 100 procent korting in Nederland. De NMBS doet het in deze nog relatief goed. De zaken lopen dan voor de lezer al snel door elkaar omdat antwoorden in principe voor specifieke situaties worden gegeven en dan weer verwarrend werken voor anderen. Het trieste gegeven dat conducteurs in de ICE het gewoon niet weten, maakt het vervelend. Ik heb best begrip dat conducteurs op internationale treinen fraude willen bestrijden, eigenlijk vind ik dat prachtig, maar dan moet je wel zorgen op de hoogte te zijn bij de veelheid aan varianten die bij internationaal reizen mogelijk zijn. Tevens moet je weten dat sommige dingen zijn toegestaan terwijl er een potentiele fraudemogelijkheid in zit. Maar ik heb er moeite mee dat wanneer mensen op een legale wijze reizen er toch stress ontstaat. Bedenk daarbij dat conducteurs fouten kunnen maken maar reizigers zeker ook en dat on veel gevallen maar al te vaak bewust doen.
TRANSLATE with
EMBED THE SNIPPET BELOW IN YOUR SITE
Precies wat Thom zegt, want met een kortingsabonnement ga je ook niet onderweg inchecken, want het binnenlandse deel van je reis (met 40% korting) is al betaald dus dat ga je niet dubbel doen.
Zou je met een binnenlandse trein verder reizen dan hoeft inchecken ook niet, dat is alleen noodzakelijk bij een Keuzedag en als de terugreis vanuit het buitenland op een andere dag dan de heenreis is.
Bijna. Als TS na Amsterdam verder zou willen reizen moet hij op het eerste overstapstation, Amsterdam in dit geval inchecken bij de blauw-witte zuil en vervolgens in de aansluitende trein mogen stappen. Uitchecken op de eindbestemming met NS en het is legaal. Het kan dus betekenen dat hij in de spits incheckt en dat is vol tarief.
Bij een ingecheckte keuzedag waarbij de heenreis naar het buitenland gemaakt is, en nu de terugreis volgt, is de keuzedag sowieso geldig, er is immers een incheck. Met een niet ingecheckte keuzedag maar wel geactiveerde uit het buitenland reizen mag wel als uitzondering voor 60 plus maar dan moet wel degelijk op het eerste overstapstation ingecheckt worden. Dat kan fraudegevoelig zijn, maar mag wel en is een uitzondering voor onze bejaarde medemens. Ook dat is legaal, ondanks dat er misbruik van gemaakt kan worden. Het is een gebaar naar deze groep waar het ingewikkeld voor bleek te zijn.
Dit probleem lost zichzelf op want een senior die met een keuzedag naar het buitenland gaat, kan op een andere dag geen nieuwe keuzedag meer activeren onder de nieuwe regels, en teruggaan op een andere dag met een keuzedag mag en kan dan niet. Dat is wel illegaal. Er is geen geactiveerde keuzedag mogelijk in dat geval. Dat is dan een kaartje kopen tot Arnhem, de keuzedag activeren op een automaat - let wel dat kan niet bij de blauwwitte zuil, -en dan weer inchecken. Nou dat redt niemand, zeker een senior niet en het betekent dat de ICE weg is en met de gewone trein verder gereisd moeten worden. Dat is niet erg sociaal en vandaar deze uitzondering.
Senioren krijgen maar een set keuzedagen meer en die truc is dan niet meer mogelijk, hooguit nog voor die senioren die eerder twee setjes hadden. Tot nu toe mogen ze die behouden, maar dat probleem lost zich met de tijd vanzelf op.
TRANSLATE with
EMBED THE SNIPPET BELOW IN YOUR SITE
Bijna. Als TS na Amsterdam verder zou willen reizen moet hij op het eerste overstapstation, Amsterdam in dit geval inchecken bij de blauw-witte zuil en vervolgens in de aansluitende trein mogen stappen. Uitchecken op de eindbestemming met NS en het is legaal. Het kan dus betekenen dat hij in de spits incheckt en dat is vol tarief.
Nee, een internationaal ticket kent geen middagspits maar bij vrij reizen kan het natuurlijk geen kwaad als je buiten de spits ergens incheckt.
En een (geactiveerde = ongebruikte maar wel op je kaart geladen) Keuzedag inchecken lukt ook niet in de spits, dat zou voltarief opleveren dus onzin om dat te doen in Breda of waar dan ook.
Als jij met een Keuzedag van Brussel naar Gouda zou willen dan zou je de Keuzedag uiterlijk moeten inchecken op het perron in Rotterdam voor het stukje naar Gouda, maar dat kan je natuurlijk achterwege laten en met je bankpas naar Gouda reizen.
Goed lezen. Het gaat om een incheck op het overstapstation in Nederland. Dan is het geen internationale reis meer en brengt het systeem met Dalvrij bij een incheck in de middagspits vol tarief in rekening. Als je incheckt met Dalvrij op het overstapstation is dat geen internationaal ticket meer. Buiten de spits inchecken op het overstapstation leidt dan wel tot reizen zonder verdere kosten.
Je kent mij en mijn reisgewoonten lang genoeg om te weten dat ik dit liever anders had,
Ik wil mensen wel helpen, maar uitsluitend met de legale mogelijkheden.
Als jij met een Keuzedag van Brussel naar Gouda zou willen dan zou je de Keuzedag uiterlijk moeten inchecken op het perron in Rotterdam voor het stukje naar Gouda, maar dat kan je natuurlijk achterwege laten en met je bankpas naar Gouda reizen.
Ik reis doorgaans met Dalvrij, maar met een keuzedag kun je in. de spits niet inchecken dus dan moet je wel met een betaalpas of chipkaart reizen. Met de geactiveerde keuzedag reizen en tegen vol tarief omdat de keuzedag niet gebruikt kan worden in de spits betekent inderdaad vol tarief en dat lijkt me correct. Fraude is dan inderdaad mogelijk, maar dat risico neemt NS dan. Het gaat hier natuurlijk om een marginale groep van senioren die kennelijk vanuit het buitenland met een geactiveerde keuzedag reizen en dat betekent dat die dus niet met een keuzedag heen zijn gereisd. Het zullen er niet veel zijn en vormt een aanvaardbaar risico voor NS.
TRANSLATE with
EMBED THE SNIPPET BELOW IN YOUR SITE
In het ‘kort’ dan:
Als ik met Dal Vrij dus 100% korting binnen NL op een internationaal ticket van Eindhoven naar Antwerpen reis ga ik bij vertrek om 17:00 niet inchecken met Dal Vrij (of welk abonnement ook met 40% of 100% korting), want het internationale ticket is geldig (geen middagspitsbeperkingen).
En om 17:00 met een zichtbaar op mijn kaart geladen maar nog niet ‘geactiveerde‘ Keuzedag inchecken lukt niet dus die zou ik dan moeten/kunnen bewaren voor de terugreis.
Omgekeerd dus ook, als ik een volgende dag in Breda aankom om 17:00 reis ik gewoon verder naar Eindhoven op mijn internationale ticket zonder (voltarief) in te checken met Dal Vrij (of welk abonnement ook). Kom ik in de daluren in Breda aan, dan zal ik de Keuzedag moeten activeren door ermee in te checken (op het perron) want anders scheve gezichten natuurlijk
Edit: bericht bewerkt voor de duidelijkheid
Dit ga ik eens voor jullie uitzoeken! Ik heb wel een vermoeden en weet het ook bijna zeker, maar ik wil het eerst intern bevestigd hebben. Jullie horen nog van mij!
TS heeft een kaartje tot Amsterdam en stapt niet over. Dalvrij is alleen de dekking van het internationale tarief. Als hij verder wil reizen moet hij een kaartje tot die bestemming hebben, dan gaat op wat jij zegt. Maar hij geeft aan dat zijn kaartje tot Amsterdam geldt. Bij een keuzedag moet je die geldig maken, Dalvrij is dat al. en dan geldt het als korting voor de internationale reis, ook in de middagspits als er maar een kaartje tot die eindbestemming is.
Er is dus een verschil tussen een geactiveerd abonnement Dalvrij, die geldig is en een keuzedag die op het eerste overstapstation geldig gemaakt moet worden. Als TS een kaartje heeft tot Amsterdam en hij wil verder met de trein reizen is inchecken echt noodzakelijk. TS hoeft in dit geval alleen in te checken bij de blauwe zuil, domweg omdat hij ook legaal moet kunnen uitchecken. Anders wordt het een uitcheck met Dalvrij en als dat in de spits is, heeft hij geen incheck en dat is wel degelijk gedoe. Dat wilde ik voorkomen met de legale incheck bij de zuil, want een uitcheck in de spits zonder incheck is natuurlijk twijfelachtig en dat voorkom ik dus met dit advies.
Maar ik denk dat we even langs elkaar heen praten. We spreken over situaties die net even anders zijn. Hopelijk is het zo duidelijk.
TS hoeft op het eerste overstapstation met Dalvrij niet uit te checken tot zijn bestemming, maar met een keuzedag moet dat wel omdat jij geldig gemaakt moet worden met een incheck. Dat hoeft weer niet als de reis met een eerder incheck met de keuzedag gemaakt is.
Daarom reis ik ook met Dalvrij dan is er geen gedoe.en reis je zonder extra kosten naar de bestemming die op je kaartje staat, in mijn geval Gouda. Maar voor verder reizen zonder internationaal kaartje na Gouda moet er ingecheckt worden. Ieder verstandig mens zal met Dalvrij gewoon een kaartje tot de bestemming kopen, zo ik het doe maar de keuzedag is een zee apart geval omdat hij geactiveerd moet zijn en op het eerste overstapstation geldig moet worden gemaakt met een incheck, domweg omdat ihij maar voor een dag geldt en Dalvrij zolang je met het abonnement reist.
Best ingewikkeld voor de doorsnee senior.
TRANSLATE with
EMBED THE SNIPPET BELOW IN YOUR SITE
Dit ga ik eens voor jullie uitzoeken! Ik heb wel een vermoeden en weet het ook bijna zeker, maar ik wil het eerst intern bevestigd hebben. Jullie horen nog van mij!
@Erryt NS alvast dank voor het uitzoeken. Thom had in ieder geval gelijk dat de HC er volkomen naast zat om een Dal (Vrij) incheck te vereisen, want met een 40% kortingsabonnement ga je dat natuurlijk ook niet doen want dan betaal je dubbel.
Waar ik vooral nu benieuwd naar ben is hoe je dat moet doen met een Keuzedag als je tijdens de middagspits aankomt.
Even het moment van schrijven van de topic starter vastleggen: maandagavond 30 september 2024.
Als TS een kaartje heeft tot Amsterdam en hij wil verder met de trein reizen is inchecken echt noodzakelijk.
Ja maar als er dus Den Helder op je internationale ticket staat hoef je niet in te checken met een korting- of vrij reizen abonnement. Met een nog niet geactiveerde/ingecheckte Keuzedag doe je dat wel (niet in Arnhem maar zodra je overstapt, dus Amsterdam).
Kom je in de middagspits aan in Amsterdam, dan lukt de Keuzedag inchecken niet en mag je er alsnog mee doorreizen als ‘zichtbewijs’.
Even het moment van schrijven van de topic starter vastleggen: maandagavond 30 september 2024.
Zie het probleem al, TS heeft blijkbaar helemaal geen internationaal (nultarief) ticket, want die bestaan niet (nou ja, voor 1 euro via b-europe.com zou het lukken).
Dat mag op zich, al zal hij bij een overstap vanuit de ICE toch echt met Dal Vrij moeten inchecken, en reist dan natuurlijk in een binnenlandse trein mét spitsbeperkingen.
Tot Amsterdam is het verder prima, je hoeft echt niets te doen.
Waar ik vooral nu benieuwd naar ben is hoe je dat moet doen met een Keuzedag als je tijdens de middagspits aankomt.
Dat is nu net wat ik aangeef. Ik kan niet met een niet ingecheckte keuzedag van Leuven naar Gouda reizen omdat ik dan de keuzedag op het eerste overstapstation geldig moet maken. In. mijn geval Rotterdam. Maar dan ben ik in de spits ook ingecheckt, want het een kan niet zonder het anders. En in de spits betaal je ook met een keuzedag toch echt vol tarief Ik reis dan van Rotterdam naar Gouda niet met de 100 procent korting die op mijn internationale kaartje staat, want ik heb geen recht op de 100 procent korting zonder keuzedag.
Pragmatisch gezien zal het niet zo’n vaart lopen. De conducteur zal het te ingewikkeld vinden en het laten gaan, denk ik. Een internationaal kaartje van Leuven naar Rotterdam en een losse reis naar Gouda lost het natuurlijk ook op.
Nogmaals ik vind het een non probleem omdat senioren met een keuzedag naar het buitenland zullen gaan en dan geen keuzedag kunnen activeren, en dan komt dit niet eens ter sprake. Een keuzedag activeren in Breda, inchecken en verder reizen zal dan meestal wel plaatsvinden, dan wordt het doorgaans een trein later, maar spaar je wel flink uit en een senior zal dat doorgaans wel aanspreken;-)
TRANSLATE with
EMBED THE SNIPPET BELOW IN YOUR SITE
Dat is nu net wat ik aangeef. Ik kan niet met een niet ingecheckte keuzedag van Leuven naar Gouda reizen omdat ik dan de keuzedag op het eerste overstapstation geldig moet maken. In. mijn geval Rotterdam. Maar dan ben ik in de spits ook ingecheckt, want het een kan niet zonder het anders. En in de spits betaal je ook met een keuzedag toch echt vol tarief Ik reis dan van Rotterdam naar Gouda niet met de 100 procent korting die op mijn internationale kaartje staat, want ik heb geen recht op de 100 procent korting zonder keuzedag.
Aha, dat is helder maar dan blijft de Keuzedag dus ongebruikt!
Wat ik wilde aangeven is dat je wel gek zou zijn om (in daluren) een Keuzedag alsnog in te checken in Rotterdam, want dat stukje kan je (incheck op het perron met je bankpas) ook gewoon legaal doen (of in de spits met je Dal Voordeel inchecken op voltarief).
Dan maar geen 100% korting voor Rotterdam - Gouda, maar wel een Keuzedag tegoed voor een volgende reis!
Heb Erryt via DM gewezen op mijn vorige reactie, er is blijkbaar geen internationaal ticket maar een combinatie van twee 100%-100% vervoerbewijzen voor DE en NL (tot/vanaf de grens).
De keuzedag blijft dan ongebruikt en dat is inderdaad het potentiele fraudemoment. Immers bij inchecken in de middagspits wordt de keuzedag dan niet geldig gemaakt, buiten de middagspits wel. In de IC Brussel weten de conducteurs dit overigens maar ze sanctioneren dan niet.
Ik zit bijna wekelijks in die trein en kietel ze wel eens wat, dat vind ik stiekem wel leuk.
In de ICE kun je dat beter uit je hoofd laten. Ik was ondanks mijn didactische vaardigheden niet in staat het verschil tussen activeren en inchecken met een keuzedag uit te leggen toen ik een medereiziger te hulp schoot. Dan houdt natuurlijk alles op als dit elementaire besef ontbreekt en de conducteur dus niet goed op de hoogte is.
Bedenk wel dat de conducteurs in de internationale treinen vaak doodziek worden van alle verhalen en dan glipt er wel eens een verhaal dat wel waar is tussendoor.
Op de internationale treinen is veel fraudeellende en als een conducteur er dan een keer naast zit vind ik ook de menselijke maat. Het is alleen met kennis op te lossen.
TRANSLATE with
EMBED THE SNIPPET BELOW IN YOUR SITE
In het ‘kort’ dan:
Als ik met Dal Vrij dus 100% korting binnen NL op een internationaal ticket van Eindhoven naar Antwerpen reis ga ik bij vertrek om 17:00 niet inchecken met Dal Vrij (of welk abonnement ook met 40% of 100% korting), want het internationale ticket is geldig (geen middagspitsbeperkingen). En om 17:00 met een zichtbaar op mijn kaart geladen maar niet ‘geactiveerde‘ Keuzedag inchecken lukt niet dus die zou ik dan moeten/kunnen bewaren voor de terugreis.
Omgekeerd dus ook, als ik een volgende dag in Breda aankom om 17:00 reis ik gewoon verder naar Eindhoven op mijn internationale ticket zonder (voltarief) in te checken met Dal Vrij (of welk abonnement ook). Kom ik in de daluren in Breda aan, dan zal ik de Keuzedag moeten activeren door ermee in te checken (op het perron) want anders scheve gezichten natuurlijk
Edit: bericht bewerkt voor de duidelijkheid
M.a.w. je wilt met 100% korting op 2 verschillende dagen reizen, maar gebruikt voor die 2 dagen 1 keuzedag of zelfs helemaal geen keuzedag, omdat je dan in de spits zou moeten imchecken. Lijkt mij dat je dan geen 100% korting kunt invullen.
er is blijkbaar geen internationaal ticket maar een combinatie van twee 100%-100% vervoerbewijzen voor DE en NL (tot/vanaf de grens).
Sowieso is het maar zeer beperkt mogelijk tickets met 100% korting in Nederland te kopen, dat kan alleen via NS, NMBS en OeBB (die laatste is nieuw, maar zie net dat ze daar nu ook “Ticket Niederlande vorhanden” als optie geven).
NMBS valt in dit geval ook af, want die kennen de BahnCard 100 niet.
NS International geeft aan dat je geen kaartje nodig hebt als je BahnCard 100 en 100% korting in Nederland selecteert. Bij de OeBB kom je een heel eind, maar krijg je een foutmelding als je naar betalen door wilt klikken. Met daarin als verklaring voor de fout "U heeft al een ticket voor deze verbinding”.
Als je een reservering toevoegt kan je er wel een ticket uit krijgen via de OeBB trouwens.
In de ICE kun je dat beter uit je hoofd laten. Ik was ondanks mijn didactische vaardigheden niet in staat het verschil tussen activeren en inchecken met een keuzedag uit te leggen toen ik een medereiziger te hulp schoot.
Als ik je wil quoten een heleboel overbodige vertalings-rommel (zie ander topic)
Maar goed, je noemt nu het activeren en inchecken van een Keuzedag en dat behoeft misschien wat uitleg.
Een Keuzedag zet je klaar op je kaart bij een automaat (dat kan er tegenwoordig maar eentje tegelijkertijd zijn), en die activeer je voor een bepaalde dag door ermee in te checken (buiten de spits).
Lukt dat niet in de spits (tijdens reizen in een ICE vanuit Duitsland hoef je echt niet in Arnhem of ander station na 18:30 de trein uit) dan heb je het voordeel dat je met een nog ongebruikte Keuzedag reist, en dat mag.
Maar het ging over Dal Vrij, en daarvoor geldt bijna hetzelfde. Sterker nog (zoals je gemarkeerde antwoord al aangeeft) daarmee hoef je nergens in te checken zolang je een internationaal ticket naar je eindbestemming hebt. En juist dat had TS dus niet!
Met een Bahncard (zichtbewijs) check je niet in, dus als TS in Arnhem in de middagspits in een ICE naar Amsterdam stapt zou die natuurljk gewoon moeten inchecken met Dal Vrij (voltarief), want het bezitten van een Bahncard zegt niets over waar je vandaan komt.
Maar voor de rest zie ik het probleem niet. Dit is echt een randgeval.
M.a.w. je wilt met 100% korting op 2 verschillende dagen reizen, maar gebruikt voor die 2 dagen 1 keuzedag of zelfs helemaal geen keuzedag, omdat je dan in de spits zou moeten imchecken. Lijkt mij dat je dan geen 100% korting kunt invullen.
Dat zou dus kunnen, maar komt in de praktijk natuurlijk zelden voor.
NMBS valt in dit geval ook af, want die kennen de BahnCard 100 niet.
NS International geeft aan dat je geen kaartje nodig hebt als je BahnCard 100 en 100% korting in Nederland selecteert. Bij de OeBB kom je een heel eind, maar krijg je een foutmelding als je naar betalen door wilt klikken. Met daarin als verklaring voor de fout "U heeft al een ticket voor deze verbinding”.
Als je een reservering toevoegt kan je er wel een ticket uit krijgen via de OeBB trouwens.
Kijk, precies dat dus en dan hoef je nergens in/uit te checken maar krijgt een (nultarief) e-ticket.
Dank voor de aanvulling, via NMBS lukt niet voor DE en bij ÖBB met veel gedoe, maar wie weet dat nou in hemelsnaam?
Denk dat de conducteur het gewoon had moeten laten voor wat het is (de combinatie Bahncard 100 + Dal Vrij is geldig zonder incheck in de internationale trein, al is het niet aantoonbaar dat je vanuit DE reist en dus geen spitsbeperkingen zou hebben).
De opmerking ‘als je met een abonnement in de tram reist moet je ook inchecken’ zegt het eigenlijk al, dat is niet te vergelijken.
Even het moment van schrijven van de topic starter vastleggen: maandagavond 30 september 2024.
Zie het probleem al, TS heeft blijkbaar helemaal geen internationaal (nultarief) ticket, want die bestaan niet (nou ja, voor 1 euro via b-europe.com zou het lukken).
Dat mag op zich, al zal hij bij een overstap vanuit de ICE toch echt met Dal Vrij moeten inchecken, en reist dan natuurlijk in een binnenlandse trein mét spitsbeperkingen.
Nee, de tabel van NS die @Thom al gaf is duidelijk: 100% korting op het hele Nederlandse traject bij internationaal gebruik tussen 09:00 en 04:00 en je hoeft nergens in te checken.
Als je het buitenlandse traject moet betalen, krijg je wel een kaartje met 100% korting over het hele Nederlandse traject. Dan moet je in Nederland ook nergens inchecken. Bovendien: het kan toch niet zijn dat de geldigheid van bv. Dal Vrij bij internationaal gebruik afhangt van wat voor ticket je voor het buitenlandse traject hebt?
Keuzedagen zijn op mij niet van toepassing. Maar na deze hele discussie vraag ik me wel af wat ik zou moeten doen als ik bijvoorbeeld door had willen reizen naar Den Helder en nog binnen de spits in Nederland was aangekomen.
Als ik Thom goed begrijp, zegt hij dat ik dat in Amsterdam moet inchecken. Echter, als ik een los ticket had gekocht van Oberhausen naar Den Helder zonder Bahncard 100 korting was ik waarschijnlijk al goedkoper uit geweest, dan voor een ticket van Amsterdam naar Den Helder.
Volgens mij is het gewoon één reis van Frankfurt naar Den Helder, en niet een internationale reis en een Nederlandse reis. Het feit dat ik met een Bahncard 100 en een abbonement een afgekocht reisrecht heb, moeten volgens mij dus niet maken dat ik opeens moet gaan betalen voor de middagspits in Nederland.
Volgens mij is het gewoon één reis van Frankfurt naar Den Helder, en niet een internationale reis en een Nederlandse reis. Het feit dat ik met een Bahncard 100 en een abbonement een afgekocht reisrecht heb, moeten volgens mij dus niet maken dat ik opeens moet gaan betalen voor de middagspits in Nederland.
Precies dat probeerde ik in mijn vorige post ook duidelijk te maken.
Hoe is het in de trein eigenlijk afgelopen?
Volgens mij is het gewoon één reis van Frankfurt naar Den Helder, en niet een internationale reis en een Nederlandse reis. Het feit dat ik met een Bahncard 100 en een abbonement een afgekocht reisrecht heb, moeten volgens mij dus niet maken dat ik opeens moet gaan betalen voor de middagspits in Nederland.
Precies dat probeerde ik in mijn vorige post ook duidelijk te maken.
Hoe is het in de trein eigenlijk afgelopen?
De conducteur wilde het voor een keertje wil door de vingers zien, maar ik moest ik de volgende keer wel een betere oplossing vinden (hij zei niet hoe). Ik vond het niet nodig om mijn gelijk te halen, en heb het maar zo gelaten.