Skip to main content

Op het moment van schrijven zit ik in de ICE van Frankfurt naar Amsterdam. Ik reis met een DB Bahncard 100 en 100% korting in Nederland (abbonement Dal vrij). Bij het controleren van de tickets wees de conducteur mij erop dat dit geen geldige constructie is, omdat ik niet ingecheckt ben met mijn ov kaart. Ik heb geprobeerd hem te verwijzen naar https://www.nsinternational.com/nl/tickets/ns-abonnement-en-internationaal-reizen, waar het uitgelegd staat:

Let op! Reist u met een internationaal ticket met 40 of 100% korting op het Nederlandse traject? Neem dan tijdens de reis de OV-chipkaart met daarop uw NS-abonnement (bijv. een Studentenreisproduct) mee, zodat u bij controle kunt aantonen dat u recht heeft op korting. Maar check met deze OV-chipkaart NIET in of uit.

 

Hij hield voet bij stuk “Als je met de tram reist moet je toch ook inchecken als je reist met een 100% kortingsabbonement?’ was de redenering.

 

Twee vragen:

  1. Heeft de conducteur gelijk, of reis ik inderdaad zo op een geldige manier?
  2. Als ik reis volgens de regels, waarom is daar dan zelfs onder het personeel van de ICE verwarring over? 

Nee, de tabel van NS die @Thom al gaf is duidelijk: 100% korting op het hele Nederlandse traject bij internationaal gebruik tussen 09:00 en 04:00 en je hoeft nergens in te checken.

Ik bedoelde dat je bij reizen zonder internationaal ticket (met daarop je eindbestemming) toch echt zult moeten inchecken met Dal Vrij zodra je de internationale trein verlaat en nog verder wilt binnen NL. Het is dan namelijk niet aan te tonen dat je vanuit het buitenland reist (met je Bahncard).


Waar ik vooral nu benieuwd naar ben is hoe je dat moet doen met een Keuzedag als je tijdens de middagspits aankomt.

Dan kun je er niet op reizen, want je kunt deze niet inchecken. Je kunt hem ook niet gebruiken voor 100% korting als je in de middagspits wilt reizen.


Nee, de tabel van NS die @Thom al gaf is duidelijk: 100% korting op het hele Nederlandse traject bij internationaal gebruik tussen 09:00 en 04:00 en je hoeft nergens in te checken.

Ik bedoelde dat je bij reizen zonder internationaal ticket (met daarop je eindbestemming) toch echt zult moeten inchecken met Dal Vrij zodra je de internationale trein verlaat en nog verder wilt binnen NL. Het is dan namelijk niet aan te tonen dat je vanuit het buitenland reist (met je Bahncard).

Waaruit leid je af dat dat zo zou zijn? Het kunnen laten zien van een aansluitend ticket tot de grens is voldoende, hier de BahnCard 100.

Op deze pagina staat het nog wat duidelijker:

Reist u met een NS-abonnement dat op moment van reizen recht geeft op 100% korting of een Traject Vrij abonnement voor internationaal reizen in combinatie met een aansluitend abonnement of ticket dat geldig is vanaf de grens (landencoupon, Eurail, Interrail, NMBS- of DB-abonnement etc.)? Dan kunt u reizen zonder in- en uit te checken met uw OV-chipkaart.

Dit is overigens ongewijzigd sinds de verchipping van de abonnementen.


Waaruit leid je af dat dat zo zou zijn? Het kunnen laten zien van een aansluitend ticket tot de grens is voldoende, hier de BahnCard 100.

Op deze pagina staat het nog wat duidelijker:

Reist u met een NS-abonnement dat op moment van reizen recht geeft op 100% korting of een Traject Vrij abonnement voor internationaal reizen in combinatie met een aansluitend abonnement of ticket dat geldig is vanaf de grens (landencoupon, Eurail, Interrail, NMBS- of DB-abonnement etc.)? Dan kunt u reizen zonder in- en uit te checken met uw OV-chipkaart.

Dan zou het in de internationale trein geen probleem moeten zijn maar wel als je verder reist met een binnenlandse trein, want ik vermoed dat een binnenlandse HC niets kan met die Bahncard. Maar goed, TS hoefde niet verder dan Amsterdam dus dat scheelt.

Je Dal Vrij inchecken in Arnhem (eerste station) is niet nodig want tegen die tijd is de ICE misschien alweer weg en bovendien lukt dat niet zonder kosten in de spits (Keuzedag ook niet).


Waaruit leid je af dat dat zo zou zijn? Het kunnen laten zien van een aansluitend ticket tot de grens is voldoende, hier de BahnCard 100.

Op deze pagina staat het nog wat duidelijker:

Reist u met een NS-abonnement dat op moment van reizen recht geeft op 100% korting of een Traject Vrij abonnement voor internationaal reizen in combinatie met een aansluitend abonnement of ticket dat geldig is vanaf de grens (landencoupon, Eurail, Interrail, NMBS- of DB-abonnement etc.)? Dan kunt u reizen zonder in- en uit te checken met uw OV-chipkaart.

Dan zou het in de internationale trein geen probleem moeten zijn maar wel als je verder reist met een binnenlandse trein, want ik vermoed dat een binnenlandse HC niets kan met die Bahncard.

NS heeft tijd genoeg gehad (een jaar of 10 inmiddels) om die regels an zijn eigen personeel duidelijk te maken. We weten allemaal dat ze daarin niet slagen (hebben de chippaaltjes op de perrons nog steeds misleidende teksten?), maar de regels zijn eigenlijk duidelijk genoeg.


NS heeft tijd genoeg gehad (een jaar of 10 inmiddels) om die regels an zijn eigen personeel duidelijk te maken. We weten allemaal dat ze daarin niet slagen (hebben de chippaaltjes op de perrons nog steeds misleidende teksten?), maar de regels zijn eigenlijk duidelijk genoeg.

De tekst op die pagina gaat voornamelijk over een uitgaande reis, dat is verder helder (je hoeft niets te doen maar een Keuzedag moet bij een uitreis wel geactiveerd zijn door die in te checken).

En dan komt het:

Bij terugkomst op een andere dag dan de heenreis checkt u in met de Keuzedag of het NSR Dagproduct op het eerste aankomststation van de internationale trein in Nederland, volgens de voorwaarden van het ticket.

Nee, dat is het eerste overstapstation en dat hoeft dus niet Breda of Arnhem te zijn.

Randvoorbeeld bij een terugreis… je kunt een Keuzedag of Dagproduct zoals Dal Vrij helemaal niet inchcecken in de middagspits, want dan reis je ineens op voltarief (óók in de internationale trein).

Je interernationale ticket is je ‘vrijwaring’ om niet in de spits de trein uit te hoeven om in te checken, want dat kán simpelweg niet.


Volgens mij is het gewoon één reis van Frankfurt naar Den Helder, en niet een internationale reis en een Nederlandse reis. Het feit dat ik met een Bahncard 100 en een abbonement een afgekocht reisrecht heb, moeten volgens mij dus niet maken dat ik opeens moet gaan betalen voor de middagspits in Nederland. 

Precies dat probeerde ik in mijn vorige post ook duidelijk te maken.

Hoe is het in de trein eigenlijk afgelopen?

De conducteur wilde het voor een keertje wil door de vingers zien, maar ik moest ik de volgende keer wel een betere oplossing vinden (hij zei niet hoe). Ik vond het niet nodig om mijn gelijk te halen, en heb het maar zo gelaten. 

 

Heeft die controleur je NS-kaart in zijn apparaatje gestoken ? Want dan moet je je afrekening wellicht in de gaten houden, dat er niet een ‘correctie’ of zo iets op de rekening staat.


Ik ben nog bezig, maar kan momenteel nog niets melden.


Het achterlijke is natuurlijk dat je niet een kaart met 100 procent korting in Dld en 100 procent korting in Nederland kunt kopen. Dan zou de vrije middagspits van Dalvrij ook moeten gelden als dit kaartje gebruikt zou worden en het kan dan ook meteen van Frankfurt naar Den Helder. Maar DB staat geen 100 procent korting toe en een e-ticket dat niks kost wordt niet door NSInternational uitgegeven. B-Europe helpt ook niet, want dan kan 100 procent korting in Nederland wel, maar die optie wordt voor Duitsland niet gegeven. Wel Bahncard en als Bahncard 100 ook kon was het opgelost.

DB, NSInternational en B-Europe kunnen desnoods een kaart uitgeven met beide bovenstaande kortingen een bescheiden bedrag vragen als er sprake is van een nultarief.

Klantenservice had contact met Dld hierover en ik heb het zelf als regelmatig Duitslandreiziger ook aangekaart. Het was niet uit te leggen dat er wel een kaartje naar Zwitserland kan worden gegeven met 100 procent korting, terwijl dat voor Nederland niet kan/

Het probleem is echt wel oplosbaar. Als ik met Interrail en Dalvrij reis is het ook vaak gedoe. We stappen ook wel eens uit de ICE in de Nederlandse daluren en reisden maar met de gewone trein verder. Maar dat is natuurlijk geen oplossing, die ik dan maar op grond van relatieredenen heb genomen.

 

Zo moeilijk is het niet op te lossen.


Als je een internationaal ICE ticket hebt vanuit DE naar Amsterdam met 100% korting in NL (wegens Dal Vrij)

Dan ga je natuurlijk niet in in Arnhem de trein uit om in te checken met Dal Vrij. Dat kan ook helemaal niet in de spits (want dan reis je verder op voltarief en die spits is er helemaal niet voor internationaal reizen).

En even een Keuzedag ophalen en activeren door ermee in te checken op Arnhem of Breda lukt ook niet in de spits (die er voor jou niet is). Dus laat maar zitten die Keuzedag!


Zo moeilijk is het niet op te lossen.

Het ís al opgelost. Al sinds het begin van de OV-chipkaart. Het is puur een informatieprobleem, ook al sinds het begin van de OV-chipkaart.

Het kaartje dat je graag zou hebben, bestaat ook al.


Het ís al opgelost. Al sinds het begin van de OV-chipkaart. Het is puur een informatieprobleem, ook al sinds het begin van de OV-chipkaart.

Het kaartje dat je graag zou hebben, bestaat ook al.

Het ‘kaartje’ dat ze zou willen gebruiken voor 100% korting kan een Keuzedag (die je van tevoren op je kaart gezet hebt) zijn.

Maar die moet dan wel ‘geactiveerd’ zijn door een dal-incheck voor een reisdag.

Bij een terugreis (op een andere dag) in de spits kan dat dus niet!  En met Dal Vrij in de spits ergens onderweg inchecken ook niet.

Klaar… en bewaar die Keuzedag maar voor later dus 😴 Wat kan de NS die paar euro schelen t.o.v. de (niet eens mogelijke) moeite die jij zou moeten doen?

@Erryt NS zoekt het uit. Wat niet mogelijk is hoef je niet te doen.


Ik ben er nog mee bezig. Ik zit dicht tegen een antwoord aan. 


Ik heb eindelijk een antwoord betreffende reizen met een Keuzedag. Als je vanuit het buitenland komt moet je een ticket kopen tot het eerste station in Nederland. Daar dien je dan in te checken met je Keuzedag tijdens de daluren. Stap je over tijdens de spits dan kan je geen gebruik maken van de Keuzedag. Je mag geen ticket kopen met 100% korting in Nederland voor de terugweg, wel voor de heenweg maar dan moet je de Keuzedag wel inchecken. 


Dat is ook na te lezen op de pagina https://www.nsinternational.com/nl/tickets/keuzedag-en-internationaal-reizen.

Dit geldt overigens alleen voor het reizen met een keuzedag wanneer de reis in het buitenland begint. Als je op dezelfde dag heen en weer reist vanuit Nederland heb je dit probleem niet.

Iets anders is de combinatie van 100% korting in NL en 100% korting in D bijvoorbeeld Altijd Vrij en Bahncard 100. Dat zou een ticket tegen nultarief moeten opleveren en dat is er niet. Afgelopen zomer gaf dat problemen voor de treinen waarvoor verplicht gereserveerd moest worden.


Ik heb eindelijk een antwoord betreffende reizen met een Keuzedag. Als je vanuit het buitenland komt moet je een ticket kopen tot het eerste station in Nederland. Daar dien je dan in te checken met je Keuzedag tijdens de daluren. Stap je over tijdens de spits dan kan je geen gebruik maken van de Keuzedag. , wel voor de heenweg maar dan moet je de Keuzedag wel inchecken. 

Dank voor de info @Erryt NS maar dat ‘does not compute’… 

Je mag geen ticket kopen met 100% korting in Nederland voor de terugweg

❓❓

Zo’n ticket mag je gewoon kopen hoor, en is totaal geldig als je op dezelfde dag terug reist met een eerder op die dag geactiveerde Keuzedag (incheck voor naar het buitenland buiten de spits).

Was je Keuzedag nog niet geldig voor een terugreis op een andere dag, dan activeer je die bij eerste gelegenheid in NL op een station waar je de internationale trein verlaat (en je reis al dan niet met een binnenlandse trein vervolgt).

Komende vanuit het buitenland hoef je dus echt niet in Breda of Roosendaal of Hengelo of Arnhem ‘even de trein uit’ om je Keuzedag voor die dag te activeren (wat in de spits dus niet kan).

Stap je over tijdens de spits dan kan je geen gebruik maken van de Keuzedag

Goh… dat wisten we nog niet 😥😣 maar dat is niet aan de orde!

Je mag een Keuzedag dus activeren bij een overstap vanuit de internationale trein, en als Rotterdam toevallig je eindpunt is (of je toevallig nog naar Gouda moet, kan op een bankpas) waarom zou je ❓

Maar goed, je mag dus volgens @Erryt NS nooit een 100% korting internationaal ticket kopen op basis van Dal Voordeel + Keuzedagen?

Dat mag alleen voor de uitreis (Keuzedag even inchecken/activeren buiten de spits). Dan heb je aantoonbaar 100% tot de grens, logisch. 😅

Voor terug op dezelfde dag telt diezelfde Keuzedag natuurlijk ook gewoon, toch (en geen spits voor internationaal). Dus je mag geen ticket kopen is onzin.

Op een andere dag terug zoek het maar uit (check in op eerste station waar je dat zou moeten).

Maar als @Erryt NS zegt Je mag geen ticket kopen met 100% korting in Nederland voor de terugweg (ook met Weekend Vrij en Dal Vrij niet) dan zal dat wel ergens blijken uit de voorwaarden.

En die informatie missen we serieus nogal… 😴


Tsja als in zoveel topics wordt er helaas alleen een kortregelig antwoord neergezet zonder dat duidelijk wordt gemaakt waar dit in de algemene voorwaarden staat. In onderstaand topic bijvoorbeeld heeft @rvdborgt heel duidelijk aangegeven dat TS een andere route mag nemen (met verwijzing naar Algemene Voorwaarden dan de oorspronkelijke internationale route. NS komt niet verder dan: ”Het mag niet” en weigert ook na meerdere verzoeken tekst en uitleg te geven. Ik vind dat echt zeer teleurstellend.

 


Voor het gebruik van een Keuzedag als kortingbewijs bij een internationaal ticket, zie:

https://www.nsinternational.com/nl/tickets/dagproduct-en-internationaal-reizen 

en:

https://www.nsinternational.com/nl/tickets/keuzedag-en-internationaal-reizen 

 

Voor de problemen van de IC Berlijn en de bijbehorende omreisrechten, zie:

https://www.nsinternational.com/nl/actuele-reisinformatie?carriers=ICBL 

 


NS komt niet verder dan: ”Het mag niet” en weigert ook na meerdere verzoeken tekst en uitleg te geven. Ik vind dat echt zeer teleurstellend.

 

Misschien wat beter lezen dan kan je zien dat een moderator er nogsteeds mee bezig is 😉, er is dus geen spraken van weigeren om "tekst en uitleg te geven".

https://community.ns.nl/internationaal%2Dreizen%2D37/eerder%2Dvertrek%2Dlatere%2Daankomst%2Dtotale%2Dvertraging%2D87033?postid=624853#post624853

Maar goed hetzelfde verhaal op elke relevante topic posten is ook stukken leuker 😄. opzich prima, maar ga dan geen dingen verzinnen om het leuker te laten klinken.


Dat ik daar weinig vertrouwen inmiddels meer in heb dat komt waarschijnlijk door dit topic.

 


Samenvattend: https://www.nsinternational.com/nl/tickets/dagproduct-en-internationaal-reizen

Als u voor de terugreis gebruikmaakt van een Dagproduct, dan hoeft u de internationale trein niet te verlaten op het eerste station in Nederland om in te checken. De Trainmanager op de internationale trein controleert alleen of u in het bezit bent van een Dagproduct en niet of daarmee is ingecheckt.

Probleem is dat een Keuzedag niet telt als Dagproduct zolang er niet mee ingecheckt is (en dat kan alleen buiten de spits)… 😥

Dus: https://www.nsinternational.com/nl/tickets/keuzedag-en-internationaal-reizen

  1. U koopt een ticket vanaf uw vertrekstation in het buitenland tot het eerste aankomststation van de internationale trein in Nederland. (dus niet tot je bestemming!?).
  2. Stap uit op dit station en laad uw Keuzedag bij de NS-kaartautomaat op uw OV-chipkaart.

Vervolgens moet je de zojuist opgehaalde Keuzedag nog activeren door ermee in te checken (en dat kan niet in de spits). Bovendien is je internationale trein dan waarschijnlijk al weg. Dikke pech, je zult dus buiten de spits met een binnenlandse trein verder moeten… 😥

Met een papieren Keuzedag (of een nog ongebruikte Keuzedag die al op je kaart staat) is het allemaal niet zo’n probleem.


Reageer