In principe moet dit kunnen aangezien door deze wijziging de treinbinding opgeheven is. NS Internationaal personeel weet niet alles.
Een vroeger vertrek is hetzelfde als een annulering. Immers, als je op de geboekte tijd vertrekt, dan is je geboekte trein weg.
Omreizen, ook via een andere grensovergang, is gewoon toegestaan. Inderdaad omdat er geen treinbinding meer is.
Wat is de reisdatum?
Dank voor de adviezen. Reisdatum is morgen, 19/8.
We hebben inmiddels ook ruim een uur gebeld met de klantenservice van NS International. Nu blijkt het probleem te zijn dat de treinen vol zitten en een zitplaatsreservering in Duitse ICE’s verplicht is.
Kortom, de reis die om 6:24 via Zutphen, Hengelo en Berlijn ging dus toch niet.
En wat nog bizarder was: eigenlijk kon haar oorspronkelijk geboekte heen- en terugreis ook niet, want die bevat niet op alle ICE-trajecten een zitplaatsreservering. Daardoor zijn zowel haar heen- als terugreis veranderd omdat de gewenste treinen vol zaten waardoor ze later aankomt in Praag en veel later terug is in Nijmegen.
Maakt me wel benieuwd naar wat er gebeurd zou zijn als we niet hadden gebeld en het oorspronkelijke advies van een van de eerdere NS Internationaal medewerkers gevolgd was.
We hebben inmiddels ook ruim een uur gebeld met de klantenservice van NS International. Nu blijkt het probleem te zijn dat de treinen vol zitten en een zitplaatsreservering in Duitse ICE’s verplicht is.
Verplicht is het alleen van Hengelo naar Bad Bentheim (is een IC trouwens) en van Arnhem naar Oberhausen.
En wat nog bizarder was: eigenlijk kon haar oorspronkelijk geboekte heen- en terugreis ook niet, want die bevat niet op alle ICE-trajecten een zitplaatsreservering.
Op binnenlandse ICE-trajecten is een reservering niet verplicht. Verder is een geboekte reis automatisch geldig.
Daardoor zijn zowel haar heen- als terugreis veranderd omdat de gewenste treinen vol zaten waardoor ze later aankomt in Praag en veel later terug is in Nijmegen.
Maakt me wel benieuwd naar wat er gebeurd zou zijn als we niet hadden gebeld en het oorspronkelijke advies van een van de eerdere NS Internationaal medewerkers gevolgd was.
Hoogstwaarschijnlijk helemaal niks. Het treinpersoneel is bijna niet in de verplichte reserveringen geïnteresseerd en bij uitval/vertraging nog minder.
Ik hoop wel dat je niets hebt hoeven bijbetalen. Omboeken wegens uitval of vertraging is immers verplicht kostenloos.
Verder heb je recht op compensatie bij vertraging van tenminste 1 uur t.o.v. je oorspronkelijke reisplan. Bewaar dus ook de oorspronkelijke tickets en reisschema's.
En wat nog bizarder was: eigenlijk kon haar oorspronkelijk geboekte heen- en terugreis ook niet, want die bevat niet op alle ICE-trajecten een zitplaatsreservering.
Dan ben ik wel benieuwd hoe dat geboekt is. Verplichte reserveringen worden namelijk automatisch toegevoegd als je een reis boekt waarbij reserveringen op trajectdelen verplicht zijn.
Alleen voor binnenlandse verbindingen waar ze niet verplicht zijn worden deze optioneel toegevoegd als je dat aanvinkt.
Uit eigen ervaring: bij wijzigingen in de dienstregeling waarbij ergens verderop in de verbinding een overstap niet meer mogelijk is blijft de reservering voor het eerste deel van de reis gewoon bestaan (in dit geval voor de ICE van Arnhem naar Duisburg, waar die ook verplicht is)
In principe kan daarna elke trein verder richting Berlijn genomen worden (treinbinding is immers vervallen) en is alleen voor het grensoverschrijdende stuk naar Praag weer een verplichte reservering nodig. Die kan je eventueel online los boeken, ongebruikte reserveringen kan je later bij DB weer geld voor terug krijgen.
En het blijft Deutsche Bahn, dus het zou zelfs nog zomaar kunnen dat de gewijzigde tweede ICE vertraagd is en de aansluiting alsnog mogelijk is (dat had ik zelf nog een ruime week geleden).
Ah, het wordt me langzamerhand duidelijk… Niemand bij NS Internationaal gaf blijkbaar 100% kloppende informatie.
rvdborgt schreef:
Verplicht is het alleen van Hengelo naar Bad Bentheim (is een IC trouwens) en van Arnhem naar Oberhausen.
Dat lijkt inderdaad te kloppen, als je via https://int.bahn.de/en/offers/seat-reservation/seat-reservation-long-distance-services kijkt, dan staat bij de reis Hengelo - Bad Bentheim dat reservering verplicht is, maar dat staat niet bij Bad Bentheim - Berlijn.
Maar goed, de trein is vol, het lijkt me ook geen pretje om bijna 4 uur zonder zitplaats in de trein te vertoeven. Bovendien kun je deze reis ook niet boeken bij NS International (omdat deze vol is).
En wat nog bizarder was: eigenlijk kon haar oorspronkelijk geboekte heen- en terugreis ook niet, want die bevat niet op alle ICE-trajecten een zitplaatsreservering.
Dan ben ik wel benieuwd hoe dat geboekt is. Verplichte reserveringen worden namelijk automatisch toegevoegd als je een reis boekt waarbij reserveringen op trajectdelen verplicht zijn.
Op de binnenlandse trajecten is dus blijkbaar geen zitplaatsreservering verplicht, dus vandaar dat het zo geboekt kon worden.
Maar zoals je zelf ook al had opgemerkt, het is Deutsche Bahn.. De geboekte terugreis is niet meer mogelijk, omdat deze de IC1544 bevatte en die zou in de oorspronkelijke boeking om 15:06 van Berlin Bhf vertrekken en om 18:48u in Dortmund Hbf aankomen, waar dan om 19:03u de overstap naar de trein naar Oberhausen gemaakt had moeten worden.
Alleen de IC1544 vertrekt nu om 15:05 en komt om 19:04u aan…
Ik hoop wel dat je niets hebt hoeven bijbetalen. Omboeken wegens uitval of vertraging is immers verplicht kostenloos.
Verder heb je recht op compensatie bij vertraging van tenminste 1 uur t.o.v. je oorspronkelijke reisplan. Bewaar dus ook de oorspronkelijke tickets en reisschema's.
Tot zover niks hoeven bijbetalen, zou ik ook wel heel raar vinden. Ik vind juist dat NS Internationaal moet terugbetalen. Dus dank voor de tip!
Ik vind het om eerlijk te zijn, vind ik het wel allemaal vrij krap gepland. Op een internationale reis rekening zelf minstens een uur voor overstap gezien zeker in Duitsland - waar je vanuit Nederland nou eenmaal vask doorheen moet - behoorlijk lange vertragingen best vask voorkomen. Zeker dat je een iets (19 minuten) vervroegde trein niet meer zou halen omdat er dan nog geen bus gaat, klinkt voor mij eng. Je wilt niet je eerste trein missen als er een bus uitvalt dus ook om mijn eerste trein te halen reken ik op het vertrekstation altijd wel een uurtje speling. Je bent ook niet pas 20 minuten voor vertrek op de luchthaven om een vlucht te halen, toch?
Je wilt niet je eerste trein missen als er een bus uitvalt dus ook om mijn eerste trein te halen reken ik op het vertrekstation altijd wel een uurtje speling. Je bent ook niet pas 20 minuten voor vertrek op de luchthaven om een vlucht te halen, toch?
Nee, maar ik ben ook vrijwel nooit 2 uur van te voren op het station om een trein te halen.
Wat wil je precies zeggen? Ieder heeft zo zijn eigen zekerheidsmarges, al naar gelang het vervoersmiddel.
Het gaat hier niet om het stukje thuis naar station. Dat was nog wel op een andere manier te regelen. Het gaat om de planning van de reis op nsinternational.com. Ik vond de overstaptijden uit de oorspronkelijke reis soms ook behoorlijk krap, de Deutsche Bahn kennende. Maar zo werd de reis wel verkocht/geboekt en het is niet zo makkelijk om dat aan te passen bij het boeken.
Je kunt natuurlijk wel losse reizen boeken tussen de verschillende steden, maar dat is helemaal niet handig. En je mag als jong-volwassene, zonder ruime internationale treinreiservaring, toch best afgaan op wat nsinternational.com aanbiedt?
Het punt is: de reis die is verkocht, kan niet op die manier worden gemaakt. Dan verwacht je toch wel een wat soepelere medewerking bij het omboeken door de medewerkers…
In dit geval kregen we van verschillende medewerkers, verschillende (soms tegenstrijdige) adviezen en het kwam bij mij vrij bureaucratisch i.p.v. klantvriendelijk over.
Ik vind het om eerlijk te zijn, vind ik het wel allemaal vrij krap gepland. Op een internationale reis rekening zelf minstens een uur voor overstap gezien zeker in Duitsland - waar je vanuit Nederland nou eenmaal vask doorheen moet - behoorlijk lange vertragingen best vask voorkomen.
NSI biedt geen mogelijkheid om overstaps te verlengen. Verder is het bij vertraging in Duitsland (en Tsjechië) behoorlijk eenvoudig om bij een gemiste aansluiting de volgende trein te nemen. Je moet er gewoon voor zorgen dat je niet de laatste verbinding van de dag plant, zodat er ook inderdaad nog een volgende trein is.
Ah, het wordt me langzamerhand duidelijk… Niemand bij NS Internationaal gaf blijkbaar 100% kloppende informatie.
rvdborgt schreef:
Verplicht is het alleen van Hengelo naar Bad Bentheim (is een IC trouwens) en van Arnhem naar Oberhausen.
Dat lijkt inderdaad te kloppen, als je via https://int.bahn.de/en/offers/seat-reservation/seat-reservation-long-distance-services hier kijkt, dan staat bij de reis Hengelo - Bad Bentheim dat reservering verplicht is, maar dat staat niet bij Bad Bentheim - Berlijn.
Maar goed, de trein is vol, het lijkt me ook geen pretje om bijna 4 uur zonder zitplaats in de trein te vertoeven. Bovendien kun je deze reis ook niet boeken bij NS International (omdat deze vol is).
Ik heb ooit het risico genomen om zonder wapenrusting te reizen en ik had er spijt van. Ik doe het niet meer, vooral niet voor lange afstanden.
Tot zover niks hoeven bijbetalen, zou ik ook wel heel raar vinden. Ik vind juist dat NS Internationaal moet terugbetalen. Dus dank voor de tip!
Helemaal mee eens, terugbetalingen in deze situatie zouden de norm moeten zijn.
Welke periode geldt die verplichte reservering IC(E) eigenlijk precies bij grensoverschrijdende trajecten? Op de site van NS-international staat alleen “Tijdens de zomermaanden is een zitplaatsreservering verplicht.” Maar wat rekent NS precies tot ‘zomermaanden’? Hoort (een deel van) september daar ook bij?
Welke periode geldt die verplichte reservering IC(E) eigenlijk precies bij grensoverschrijdende trajecten?
t/m 1 september.
NSI biedt geen mogelijkheid om overstaps te verlengen.
Een van de redenen dat ik mijn internationale tickets nooit daar boek inderdaad, daar had ik even niet bij stilgestaan.
Verder is het bij vertraging in Duitsland (en Tsjechië) behoorlijk eenvoudig om bij een gemiste aansluiting de volgende trein te nemen. Je moet er gewoon voor zorgen dat je niet de laatste verbinding van de dag plant, zodat er ook inderdaad nog een volgende trein is.
Dan ben je wel je je eventuele stoelreserveringen kwijt en belandt je mogelijk op het balkon van een ICE ofzo, toch?
ik ben ook vrijwel nooit 2 uur van te voren op het station om een trein te halen.
Wat wil je precies zeggen? Ieder heeft zo zijn eigen zekerheidsmarges, al naar gelang het vervoersmiddel.
Het gaat hier niet om het stukje thuis naar station. Dat was nog wel op een andere manier te regelen. Het gaat om de planning van de reis op nsinternational.com. Ik vond de overstaptijden uit de oorspronkelijke reis soms ook behoorlijk krap, de Deutsche Bahn kennende. Maar zo werd de reis wel verkocht/geboekt en het is niet zo makkelijk om dat aan te passen bij het boeken.
Je kunt natuurlijk wel losse reizen boeken tussen de verschillende steden, maar dat is helemaal niet handig. En je mag als jong-volwassene, zonder ruime internationale treinreiservaring, toch best afgaan op wat nsinternational.com aanbiedt?
Mijn reactie was slechts bedoeld als goed bedoeld advies voor een volgende keer in aanvulling op de antwoorden die je eerder al gekregen had.
Inderdaad moet je dan wel boeken bij een partij die het aanbieden van internationale reizen serieus neemt en bijvoorbeeld realistische overstappen biedt, zoals Deutsche Bahn. NS International lijkt steeds meer op een verplicht nummertje dat NS erbij doet naast natonaal treinen laten rijden en misschien de paar internationale treinen rechtstreeks vanuit Nederland waar ze zelf bij betrokken zijn.
Enigszins off-topic ter verdere ondersteuning van bovenstaande gevoel, een kleine anekdote:
Ik probeerde laatst aan een interrail-reseevering voor een internationale trein vanuit Frankrijk naar Spanje van de Spaanse spoorwegen komen (als deel van een reis vanuit Nederland overigens). Dat bleek online niet mogelijk en daarbij stond bij NS International dat dat ook telefonisch niet kom, dus ging ik langs het loket op Amsterdam Centraal.
Aan één kant van dat station was dit volledig donker en dicht en stond er een groot bord bij dat ik bij het andere loket aan de Ijzijde moest zijn. Na een kwartier in de rij kreeg ik daar te horen dat ik voor internationale tickets toch san de andere kant van het station moest zijn. Pas na behoorlijk doorvragen dat dat toch echt dicht was, werd daarbij verteld dat dat alleen tussen veel krappere openingstijden gold.
Enfin, ik de volgende dag echtra vrowg weg van mijn werk en dus terug naar het loket aan de centrumzijde van het station. Daar moet je bij de ingang aangeven waar je voor komt voor je naar een loket mag. De medewerker daar liet zich eerst even tegen haar collega uit dat ze "al die kutreizigers vandaag wel zat was", tussen een gesprek met een Engels-sprekende klant voor mij door om vervolgens nog vijf .inuten met die klant in discussie te blijven voor die naar een loket mocht (met een m.i. eenvoudige vraag) waarna ik "Why are you here?" naar mijn hoofd geslingerd kreeg. Engels als eerste keuze snap ik daar prima, maar "Good evening sir, how may I help you?" was toch aardig geweest.
Nadat ik had uitgelegd wat ik wilde, bleek het antwoord - op een toon alsof het compleet belachelijk was dat ik het in mijn hoofd haalde daarnaar te vragen - dat ze niet aan tickets voor Spanje deden maar alleen tot Frankrijk of Duitsland. En daarmee kon ik vertrekken, zoals mij wederom totaal niet subtiel duidelijk werd gemaakt. Een, hopelijk fatsoenlijkere, medewerker achter een balie heb ik dus zelfs nooit te spreken gekregen en ondanks toch twee keer zeker een halfuur hiervoor op het station heb ik nog geen "goedenavond" (of "good evening", ook prima) gehoord.
Hoe anders was het toen ik vervolgens Deutsche Bahn belde en een vriendelijke man flink met mij mee heeft gezocht voor hij mij, zelf duidelijk, teleurgesteld, vertelde dat hij me zo nodig naar Ruslamd had kunnen helpen maar de Spaanse spoorwegen het sinds enige tijd tegen allerlei afspraken in ook voor hun echt onmogelijk maken reserveringen te maken voor Spaanse treinen vanuit het buitenland. Dat kan blijkbaar alleen aan het loket in een Spaans station. Uiteraard heb ik daar uiteindelijk ook niks aan, maar wat een verschil in behandelimg en serieus nemen van internationale reizigers.
Lekker handig voor de trein die ik wil nemen om vanuit Frankrijk in Spanje te komen, waar ik daarvoor dus niet ben en geen, voor die trein verplichte, reservering kan kopen overigens, maar dat terzijde, hoewel ik het graag hoor als iemand hier nog een geniaal idee heeft. Een Spaanse kennis daar laten boeken ging overigens ook niet want die werd daar weggestuurd omdat hij mij niet was.
Verder is het bij vertraging in Duitsland (en Tsjechië) behoorlijk eenvoudig om bij een gemiste aansluiting de volgende trein te nemen. Je moet er gewoon voor zorgen dat je niet de laatste verbinding van de dag plant, zodat er ook inderdaad nog een volgende trein is.
Dan ben je wel je je eventuele stoelreserveringen kwijt en belandt je mogelijk op het balkon van een ICE ofzo, toch?
Mogelijk, maar zolang je maar alleen of met 2 bent, vind je aan het einde van de trein vaak nog wel een plekje. Of op de bahn.comfort-plaatsen, die bijna nooit gereserveerd worden. En zo niet, dan wel vanaf het volgende station. Of je gaat in de bistro zitten.
Ik probeerde laatst aan een interrail-reseevering voor een internationale trein vanuit Frankrijk naar Spanje van de Spaanse spoorwegen komen (als deel van een reis vanuit Nederland overigens). Dat bleek online niet mogelijk en daarbij stond bij NS International dat dat ook telefonisch niet kom, dus ging ik langs het loket op Amsterdam Centraal.
Dat kan overigens sinds kort online op treinreiswinkel.nl (kies Reserveringen) of sinds nog korter op interrail.eu (+€2 boekingskosten).
Nadat ik had uitgelegd wat ik wilde, bleek het antwoord - op een toon alsof het compleet belachelijk was dat ik het in mijn hoofd haalde daarnaar te vragen - dat ze niet aan tickets voor Spanje deden maar alleen tot Frankrijk of Duitsland.
Dat ze wel de TGV naar Barcelona kunnen reserveren, waren ze blijkbaar nog vergeten.
Hoe anders was het toen ik vervolgens Deutsche Bahn belde en een vriendelijke man flink met mij mee heeft gezocht voor hij mij, zelf duidelijk, teleurgesteld, vertelde dat hij me zo nodig naar Ruslamd had kunnen helpen maar de Spaanse spoorwegen het sinds enige tijd tegen allerlei afspraken in ook voor hun echt onmogelijk maken reserveringen te maken voor Spaanse treinen vanuit het buitenland. Dat kan blijkbaar alleen aan het loket in een Spaans station. Uiteraard heb ik daar uiteindelijk ook niks aan, maar wat een verschil in behandelimg en serieus nemen van internationale reizigers.
Renfe heeft inderdaad niet zoals beloofd de internationale AVE's in Hermes geladen, waar hun binnenlandse wel in zitten (en die dus door DB wél gereserveerd kunnen worden).
Lekker handig voor de trein die ik wil nemen om vanuit Frankrijk in Spanje te komen, waar ik daarvoor dus niet ben en geen, voor die trein verplichte, reservering kan kopen overigens, maar dat terzijde, hoewel ik het graag hoor als iemand hier nog een geniaal idee heeft. Een Spaanse kennis daar laten boeken ging overigens ook niet want die werd daar weggestuurd omdat hij mij niet was.
Iemand voor jou laten boeken in Spanje werkt soms als die je precieze naam, geboortedatum en pasnummer (van Interrail) heeft. Verder zie boven.
Dank @rvdborgt al mijn gegevens had die jongen al mee dus fysiek door iemand anders hebben eel blijkbaar geen geluk mee gehad. Je schreef al dat dat "soms" lukt. Je andere opties zijn ook niet nieuw voor mij maar aangezien je aangeeft dat er daar recent meer mogelijk is geworden, ga ik dat gewoon nog eens proberen.
ik ben ook vrijwel nooit 2 uur van te voren op het station om een trein te halen.
Wat wil je precies zeggen? Ieder heeft zo zijn eigen zekerheidsmarges, al naar gelang het vervoersmiddel.
Het gaat hier niet om het stukje thuis naar station. Dat was nog wel op een andere manier te regelen. Het gaat om de planning van de reis op nsinternational.com. Ik vond de overstaptijden uit de oorspronkelijke reis soms ook behoorlijk krap, de Deutsche Bahn kennende. Maar zo werd de reis wel verkocht/geboekt en het is niet zo makkelijk om dat aan te passen bij het boeken.
Je kunt natuurlijk wel losse reizen boeken tussen de verschillende steden, maar dat is helemaal niet handig. En je mag als jong-volwassene, zonder ruime internationale treinreiservaring, toch best afgaan op wat nsinternational.com aanbiedt?
Mijn reactie was slechts bedoeld als goed bedoeld advies voor een volgende keer in aanvulling op de antwoorden die je eerder al gekregen had.
Inderdaad moet je dan wel boeken bij een partij die het aanbieden van internationale reizen serieus neemt en bijvoorbeeld realistische overstappen biedt, zoals Deutsche Bahn. NS International lijkt steeds meer op een verplicht nummertje dat NS erbij doet naast natonaal treinen laten rijden en misschien de paar internationale treinen rechtstreeks vanuit Nederland waar ze zelf bij betrokken zijn.
Dank voor je advies, het is echter wel zo dat de NS de reisdata gewoon van DB krijgt. Je kunt bij bahn.com inderdaad wel langere overstaptijden kiezen. Alleen het zijn meestal wel de treinen van DB die zo vaak zo veel vertraging hebben, dat die lange overstaptijden nodig zijn.
En dat is best vaak ook heel veel vertraging, als ik op zugfinder.net kijk, dan is de ICE1545 (de oorspronkelijk geboekte trein) de laatste maand minder dan 50% op tijd. En de vertraging is soms enkele minuten, maar ook dikwijls meer dan een uur. Het is dan erg lastig om van te voren in te schatten hoeveel overstaptijd je nodig hebt. Het is tenslotte ook niet leuk om 2 uur op een station te moeten wachten omdat je de overstaptijd ruim hebt genomen, terwijl je eigenlijk maar een half uur zou hoeven hebben wachten als je dat niet zo ruim nam.
@rvdborgt inderdaad kon ik deze reserveringen nu gewoon maken, zelfs gewoon via Interrail. Dank voor de tip!