Internationale reis niet te boeken | NS Community
beantwoord

Internationale reis niet te boeken

  • 8 August 2022
  • 21 reacties
  • 2351 Bekeken

Reputatie 7
Badge +1

Ik probeer al een tijdje via Bahn.de en NS internationaal een treinreis naar Poznan te boeken, maar ik krijg steeds te zien alleen dienstregeling, niet te boeken.

 

Ik kan mij eerlijk gezegd niet voorstellen dat alle plaatsen bezet zijn (IC naar Berlijn en van daar verder naar Poznan). Zowel bij de eerste als tweede klas dezelfde melding.

 

Iemand een idee wat er aan de hand is?

icon

Beste antwoord door rvdborgt 8 August 2022, 17:58

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
Badge +4

De internationale treinen zijn wel erg druk momenteel. Probeert u eens een reis voor de wat verdere toekomst op te zoeken of er echt iets met de site is. Als dat wel kan is het nu kennelijk niet mogelijk. Een alternatief is het negen euro ticket ongeveer tot de Poolse grens, maar dan bent u nog niet in Posen en het is natuurlijk mijl op zeven zo. PKP is wel goedkoop.

Reputatie 7
Badge +1

Ik probeer voor half september te boeken dan is er ook geen 9 euro ticket meer, maar op alle boekingen krijg ik hetzelfde verhaal. Het is nu augustus dus een reis in september zou toch wel te boeken moeten zijn?

Reputatie 7
Badge +4

Normaal is dat zeker zo, ik ben er maar hoogst zelden mee geconfronteerd dat een internationale trein naar Berlijn vol zit. De ICE heeft ook last van grote drukte overigens. 

Half september niet kunnen boeken lijkt me onwaarschijnlijk. Dan ligt een storing meer voor de hand. NS en DB zijn voor dit soort tickets min of meer gekoppeld. als een reis naar Parijs wel lukt, zal DB er uit liggen.

Reputatie 7
Badge +3

Via bahn.de kan ik voor bijvoorbeeld morgen een ticket kopen met de IC Berlijn via Hannover of via Düsseldorf met de ICE. 

Reputatie 7
Badge +4

Heeft u het al met een andere browser geprobeerd? Ik hou er rekening mee dat iMark gezien zijn Avatar dezelfde browser gebruikt als ik, ;-). De cache legen wil ook nog wel eens helpen.

Reputatie 7
Badge +1

Ik gebruik Google Chrome wel vreemd als het daar niet bij lukt. Ik probeer gewoon via de pc te boeken. 

Ik ga edge wel even proberen. Ik krijg overigens wel een overzicht met alle reserveringen, maar op het moment dat ik wil afrekenen krijg ik dat het niet geboekt kan worden.

Reputatie 7
Badge +3

Ik had dat bericht gestuurd vanaf een Windhoos PC met Google Chrome.

Reputatie 7
Badge +1

Er zijn al tijden problemen met het Poolse reseveringssysteem. Ik las net gisteren dat je het het beste 's morgens vroeg of 's avonds laat probeert omdat het dan rustiger is. Het feit dat de boeking faalt bij het betalen, wijst erop dat het misgaat bij een reservering die niet bij DB zit.

Reputatie 7
Badge +1

Er zijn al tijden problemen met het Poolse reseveringssysteem. Ik las net gisteren dat je het het beste 's morgens vroeg of 's avonds laat probeert omdat het dan rustiger is. Het feit dat de boeking faalt bij het betalen, wijst erop dat het misgaat bij een reservering die niet bij DB zit.

 

Bedankt voor deze info, ik ga het morgenochtend vroeg proberen.

Reputatie 7
Badge +1

Je schrijft niet duidelijk wat en waar je probeert te boeken-en evt. soms met een InterRailpas?

Dan gaat het al helemaal niet lukken.

Verder; in principe-wegens decennia oude afspraken tussen al die burokratische nationale staatsspoorwegen om niet in elkaars wielen te rijden kan bedrijf uit land X je enkel kaartjes verkopen van en naar dat land. Al zijn er hier en daar inmiddels wel soms iets soepeler regels

Dus-en dat zal ook zeker voordeel opleveren, maar met risico dat zelfs bij royale overstaptijd je toch wegens de aanhoudende slechte prestaties van bahn, je toch je Fahrgastrechte verliest.

Dus dat is apart TOT en VAN B.=Berlin. MIN tarief is 2x29=58€, of heel soms met slechte tijden 29+19.

Zit nu zelf elders in DE en zal zo dadelijk zelf eens proberen wat er hier uitkomt.

Vliegen met WIZZair vanaf Ehv (toevallig ook zelf net nagekeken, het werd Wroclaw)-is vanaf 29.99, maar bagage kost extra.

 

Reputatie 7
Badge +1

@bahnrider : Ik heb gewoon gekeken naar een retourreis dus geen interrail., Ik wil juist met de trein omdat ik wat dingen mee terug wil nemen en ik met het vliegtuig dan allerlei extra kosten krijg. Voorts ben je met de trein gelijk op de plek van bestemming en is vliegen momenteel nu ook niet echt een genot. Met de trein kan je veel gemakkelijker bagage meenemen.

Reputatie 7
Badge +1

Verder; in principe-wegens decennia oude afspraken tussen al die burokratische nationale staatsspoorwegen om niet in elkaars wielen te rijden kan bedrijf uit land X je enkel kaartjes verkopen van en naar dat land. Al zijn er hier en daar inmiddels wel soms iets soepeler regels

Zowel NS als DB verkoopt rechtstreekse tickets Nederland - Polen.

Reputatie 7
Badge +4

Ik had dat bericht gestuurd vanaf een Windhoos PC met Google Chrome.

Foei, foei, foei en dat met zo’n mooie Avatar! ;-)

 

Reputatie 7
Badge +1

Er zijn al tijden problemen met het Poolse reseveringssysteem. Ik las net gisteren dat je het het beste 's morgens vroeg of 's avonds laat probeert omdat het dan rustiger is. Het feit dat de boeking faalt bij het betalen, wijst erop dat het misgaat bij een reservering die niet bij DB zit.

Een aantal dagen achtereen steeds mislukt, Vanochtend vroeg uiteindelijk wel gelukt. Nogmaals bedankt @rvdborgt 

Nog steeds dezelfde probleem. Mijn zusje wil met haar gezin bij mij op bezoek met de trein uit poznań.  We ,in al zo'n 2 weken bezig om via verschillende wegen aan kaarten te komen. Via DB via pools PKP (trein maatschappij), online systeem, aan de kassa, ook via treinreiswinkel geprobeerd. 

Er komt steeds dezelfde melding. Via DB bij heb doorgaan naar betalen blijkt dat er geen reserveringen mogelijk zijn, aan de kassa in Polen zeggen ze dat er bij overgaan tussen 2 grensborders (de en nl) moet er 200 euro extra betaald worden per persoon, maar er zijn toch geen reserveringen mogelijk, treinreiswinkel heeft kaartjes eerst verkocht via online systeem en vervolgens geld terug gestort omdat er tocht een onduidelijke reden was warom de reserveringen niet mogelijk was. 

Wat is er aan de hand? Weet er iemand. 

Ik heb nog een paar jaar geleden heel vaak op en neer tussen Polen en Nederland met de trein gereisd. Nooit gedoe gehad. 

Iemand een logisch verklaring of een tip? 

Reputatie 7
Badge +1

Wat is er aan de hand? Weet er iemand. 

Welke verbinding probeer je te boeken? (Route, datum, vertrektijd)

Verder: over het algemeen kunnen internationale treinen van/naar Polen pas 60 dagen van tevoren worden geboekt. Verder kan het zijn dat de boeking voor de zomerdienstregeling (vanaf 11 juni) nog niet mogelijk is.

Beste #rvdborgt 

we probeerde doe boeking dor binnen termijn van 60 en minder dagen voor het reis. Daar weten we van, dat je vaak niet eerder kan boeken. 
Reis was ook gepland voor de verandering naar de zomerregeling. Reis van 1. juni heen en 5 juni terug. 
Uit eindelijk zelf aan de balie van NS internationaal in Arnhem was het niet mogelijk om deze reis te boeken. De NS medewerker gaan aan bekend te zijn met het probleem, maar ze kon niet in Pools systeem. 
Wat we dus hebben gedaan, eerst mijn zus van Poznan naar Berlijn uit Polen via Pools boekingssysteem van PKP kaarten gekocht, en daarop aansluitend konden wij in Arnhem voor haar tweede deel van haar reis boeken van Berlijn naar Deventer. Het is gelukt en ze kreeg ook treinkaartjes op haar mailing pdf. Die kon ze dus daar printen. 
Het bleef spannend, want stel, je boekt deel van je reis vanuit Polen, en dan blijkt dat er geen plekken meer zijn voor de verdere reis? 

Jammer, dat er in 2023 nog niet een goed gesynchroniseerd boekingssysteem bestaat voor Europese treinen. Ik heb al door deze situatie veel mensen hierover gesproken en het blijkt bv. dat mijn kennissen ieder jaar hiermee kampen met hun reis naar familie in Croatie. 
We willen (de meeste neem ik aan) minder gaan vliegen op korte afstanden, maar er moet een betrouwbare en werkbare systeem komen die treinreis stimuleert. 
 

 

Reputatie 7
Badge

U slaat de spijker op z'n kop. Gisteravond bij Op1 was dit een van de onderwerpen. Hierin werd gesteld dat vliegtickets aanschaffen vele malen eenvoudiger is dan treintickets. 

U slaat de spijker op z'n kop. Gisteravond bij Op1 was dit een van de onderwerpen. Hierin werd gesteld dat vliegtickets aanschaffen vele malen eenvoudiger is dan treintickets. 

Dat zal ook niet snel veranderen gezien de territoriumdrift van al die nationale staatsmaatschappijen. Spoorwegen zijn niet ingesteld op internationale reizigers.

Jammer, dat er in 2023 nog niet een goed gesynchroniseerd boekingssysteem bestaat voor Europese treinen. Ik heb al door deze situatie veel mensen hierover gesproken en het blijkt bv. dat mijn kennissen ieder jaar hiermee kampen met hun reis naar familie in Croatie. 

We willen (de meeste neem ik aan) minder gaan vliegen op korte afstanden, maar er moet een betrouwbare en werkbare systeem komen die treinreis stimuleert. 

De beste en snelste oplossing is zakelijk gezien om internationaal het Duitse boekingssysteem te gebruiken wat veruit het meest geavanceerd is. Maar dat ligt in veel landen (en zeker in Polen dat altijd argwanend is over "dreigende kolonisatie" door de westerburen) politiek uiterst gevoelig. Ook NS International houdt hardnekkig aan zijn eigen systeem vast alhoewel dat nul toegevoegde waarde heeft t.o.v. het Duitse.

In de luchtvaart worden de meeste tickets of geboekt via de airline die de hele vlucht verzorgt of via onafhankelijke bookingsites. Op het spoor is het nauwelijks mogelijk om een internationale reizigerstrein helemaal zelf te organiseren door eindeloze (wettelijke) eisen en onafhankelijke bookingsites wil men niet want dat bedreigt het eigen territorium.

Reputatie 7
Badge +1

De beste en snelste oplossing is zakelijk gezien om internationaal het Duitse boekingssysteem te gebruiken wat veruit het meest geavanceerd is. Maar dat ligt in veel landen (en zeker in Polen dat altijd argwanend is over "dreigende kolonisatie" door de westerburen) politiek uiterst gevoelig. Ook NS International houdt hardnekkig aan zijn eigen systeem vast alhoewel dat nul toegevoegde waarde heeft t.o.v. het Duitse.

NS gebruikt voor reizen naar en via Duitsland al jaren het DB-systeem. Je ziet dat aan de website niet maar de boekingen lopen op de achtergrond daarlangs. Idem voor NMBS, CFL, DSB en misschien nog wel meer.

De reserveringen van en naar Polen zitten echter in het PKP-reserveringssyteem en de laatste paar jaar loopt die verbinding niet altijd even lekker, vooral als het wat drukker is.

Reageer